Neuville leder WRC-premiären, Tidemand tvåa, problem för Emil B, tragedi inledde VM-året och grattis till Jerringpriset Peder!
Efter ”Day 2” av Rally Monte Carlo så håller mitt tips med Thierry Neuville i topp och detta tack vare med minmalt med misstag under de milt sagt svårkörda förhållandena i de franska Alperna. Lite ”moments” har belgaren haft men inte alls i samma utsträckning som till exempel tvåan Sebastien Ogier som gjorde ”ett stupid mistake” tidigt idag och hamnade i ett snöfyllt dike. Kom dock upp igen med hjälp av publiken men rejält akterseglad av belgaren i Hyundai #5 Hyundai i20 Coupe WRC. Ett litet problem drabbades han av på dagens sista sträcka SS8, när han tappade ”turbo boost”.
– Fick motorstopp i en hårnål och tryckte aldrig in ”reset knappen”. Tvingades köra en halv kilometer innan vi fick startat om systemet, berättade en ändå nöjd Neuville.
Marginalen till Ogier är 45,1 sekunder och att det så här långt ser ut att bli ett krig mellan Ford och Hyundai är nog tämligen klart. Trea är Ogiers kompis i M-Sport Ott Tänak med bara tre tiondels sekund upp till andra platsen. Att Ott trivs med nya bilen är uppenbart även om han medgav att det var ”tricky conditions” och summerade dag två.
– A happy day!
Bästa Toyota var länge och för många mer än mig överraskande Juho Hänninen men ett alltför snävt spårval i en långsam hårnål blev finnens öde.
– Träffade ett litet träd alldeles i vägkanten så olyckligt att framvagnen på vänster sida kollapsade, konstaterade Juho besviket.
Istället är det Jari-Matti Latvala som är bästa TGR-förare men alltför stum fjädring ihop med ett par snurrningar innebär att tidsgapet till Neuville är stort, strax över två minuter.
Femma och näst bästa Hyundai är Dani Sordo som inte alls trivs på de förrädiska sträckorna och är nästa minuten ytterligare bak Latvala eller tre minuter från sin teamkompis i toppen.
För Citroën går det mesta i moll då först Stephane Lefevbre fick problem med växellådan redan på torsdagen och fick starta om idag enligt ”Rally 2-reglerna”. Än sämre öde drabbade Kris Meeke som var med och fajtades med M-Sport duon om en pallplats när han gick lite för brett på sträcka fyra och kom ut i snön. Ett tufft stopp efter detta blev det för den nya fransosen och även för Meeke blir det i bästa fall omstart lördag.
*
I WRC2 är Andreas Mikkelsen och Anders Jaeger helt överlägsna med den blå/vita R5-Skodan med Pontus Tidemand/Jonas Anderson som tvåa men utan möjligheten för WRC2-poäng. De bägge Skodaåkarna är desssutom åtta och nia totalt. Gapet är dock stort mellan de två Skodaförarna runt två minuter och tjugo sekunder.
– Det är ett tufft och svårt rally men det har gått riktigt bra så här långt. Bilen har funkat exemplariskt i de här förhållandena med snö och is och vårt ice crew har gjort ett kanonjobb. Utan dem skulle man inte ha en chans, konstaterar Pontus.
– Vi kan öka tempot men vi är främst här för att bygga erfarenhet. Fast det är klart att allteftersom självförtroendet ökar vågar man också ligga på lite mer, men vi planerar ingen attack nu när vi inte kör för VM-poäng.
Trea är så den andre WRC2-nominerade Skodaåkaren, Jan Kopecky. Fyra Bryan Bouffier och femma Eric Camilli.
Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg fick sämsta tänkbara inledning på sitt WRC2-program och växellådan rasade på R5-Cittran. Man hankade sig genom sträckan med fick sedan även transportprickar innan växellådsbytet var avklarat.
I dag har det dock gått både smärtfritt och stabilt vilket inenbär en snygg sjätte plats i WRC2-gänget där alltså då inte Tidemand räknas in. Med honom i listan blir det istället en sjunde för Emil och Jocke.
*
Dock överskuggas det tävlingsmässiga av tragedin som inledde det som skulle blivit WRC:s klang och jubelföreställning när en åskådare omkom på sträcka ett. Hyundais unge nyazeeländare Hayden Paddon fick ut bakändan i iskanten strax före mål på första sträckan, slog hårt i bergväggen och lade bilen på sidan. Just där stod en åskådare som om jag förstått ögonvittnen rätt, vid flera tillfällen uppmanats att flytta sig från den farliga platsen. Uppmaningar som inte hörsammades och sedan är det inte riktigt utrett vad som hände, om Paddon verkligen körde på honom med bakändan eller om mannen bara förlorade fotfästet på bergväggen och föll ner i asfalten. En ledig brandman försökte göra hjärt-lung räddning men mannens liv gick inte att rädda.
Paddon och kartläsare John Kennard blev så klart chockade och togs ur tävlingen av Hyundai-ledningen som samtidigt gick ut med ett officiellt meddelande där man beklagade vad som hänt. Något som sedan följdes av samma typ av kondoleanser från alla berörda.
Det man ska ha klart för sig är att detta var en ren olycka, inget överladd från Paddon eller att 2017-bilarna är för snabba. Det kanske dom är, men just i det här tillfället spelade detta ingen roll. Nu är det bara att hålla tummarna för att resten av WRC-premiären och även resten av året blir olycksfri.
Som en direkt följd av olyckan skärper Rally Sweden till sina redan tidigare höga säkerhtesmål berättar vd Glenn Olsson.
– I Rally Sweden kommer vår organisation fokusera ännu hårdare på säkerheten och göra vårt yttersta för att våra publikområden håller samma höga säkerhetsnivå som tidigare.
*
Ser lite dyster ut för Johan Kristoffersson med start i Rally Sweden om man ska tro en artikel i NWT, Det som ställer till det för World RX-tvåan är det vanliga, pengar eller rättare sagt, brist på pengar. Tanken är att han ska köra en Skoda R5 och sådana finns tillgängliga men de är inte gratis. Inte heller kartläsarfrågan är löst men detta ser Johan som det lilla problemet
– Jag vill ha bra förutsättningar och hinna med ett test innan. Det ska tajmas in med rallycrossatsningen också. Inom de närmaste veckorna kommer vi vara i gång och testa utomlands, menar Johan i NWT.
*
I morgon när det RM, Sukka-Cup och VOC-premiär i Z-Trofén uppe i jämtländska Stugun. Störst till antalet anmälda är utan tvekan SverigeSerien som fick se sin planerade premiär i Torsby töa bort. Nu är det dock skarpt läge och vi frågar generalen Roger Fransson om där finns någon favorit.
– Som det ser ut så skulle man nästan vilja helgardera. Men sett utifrån fjolårsresultat så måste nog uppklassade André Nygren (bilden) trots allt få bära ett visst favoritskap i premiären. Efter debaclet med rasad koppling i fjolårets final så är det garanterat också en revanschsugen André som kommer till start i Stugun.
Men det finns många fler heta seger- och pallplatsspekulanter om man ska tro Fransson
– Niklas ”Nibbe” Nilsson krigar mot klockan redan nu veckan före tävling. Hans bilbygge har blivit försenat och nu gäller det att hinna klart i tid. Det tror jag han gör och han är ett hett namn. Pär ”Pålle” Pålsson är oerhört stabil, vann VinterSerien totalt i fjol och vill självklart vara med. Per Ström är alltid snabb och måste finnas med bland garderingarna. Men ingen ska bli förvånad om svaret ändå är Nils Östgård som gjorde ”prov-comeback” i klassen i Finland i fjol och vann övertygande. Nu kommer han dessutom till start i nybyggd bil.
På lördag klockan 11.00 går första start i Stugun och då inleds ytterligare en säsong i VOC Mekonomen Rally, den tjugonionde sedan klassen såg dagens ljus 1989, samma år som Berlinmuren föll!
*
Målsättningen för nya landslagsmannen i racing Joel Eriksson, Tomelilla är solklar för 2017, guld i Formel 3-EM. Nu har han också förnyat kontraktet med tyska teamet Team Motopark. Inför årets EM-säsong tar Joel nu sikte mot guld, stärkt inte minst av den fina avslutningen med sju pallplatser i de avslutande elva tävlignarna
- Det känns fantastiskt bra att få återvända till Formel 3-EM i år, säger Joel.
– Jag lärde mig enormt mycket förra säsongen, jag gillar tävlingsformatet, och jag lyckades infria min målsättning att vinna rookiemästerskapet. Allt gick enligt plan, och därför är det också väldigt naturligt att ta ett år till och verkligen försöka slåss om titeln.
EM för Formel 3 avgörs med 30 race, fördelade över tio tävlingshelger på några av Europas mest klassiska racerbanor. Premiären äger rum på brittiska F1-anläggningen Silverstone den 14-16 april. En av Joel tuffaste motståndare under 2017 blir tyske Mick Schumacher, son till den sjufaldige Formel 1-världsmästaren Michael Schumacher.
*
Kollade igår på SVT1:s ”Opinion live”, något man normalt sett inte kan rekommendera om en god natts sömn är prioriterat (adrenalinet brukar pumpa när man hör ”experter” debattera). Men i går lockade ämnet ”Fel mottagare av Jerringpriset” så sömmen fick ge vika. På plats fanns en f.d ridsporthöjdare och så SVT Sportens chef Jacob Hård som tydligen i likhet med stora delar av mediaeliten menar, att det var fel att ge priset till hoppryttaren Peder Fredricson. Personligen tycker jag det var helt rätt, fick Peder nästan 300 000 tusen fler röster än golfare Stensson så vad är problemet? Jo jag fattar vad som är problemet, ryttaresset var ju inte den som ”experterna” i all sin vishet menade gjort den bästa prestationen. Nu är ju Jerring-priset ”Folkets pris” och det är folket som avgör vem dom tycker är den mest värdiga mottagaren. Det är alltså detta inte etablissemanget som alltid vet mycket bättre än folket på gatan kan acceptera. Hånfullt förklaras då att alla ridsporttjejer suttit och knappat på mobilen och massröstat, so what? Står ingenstans i reglerna att detta är förbjudet så istället för att hacka på Fredricsson kanske golfarna ska ställa sig frågan, varför engagerade vi oss inte lika mycket som ridsportarna? En ur den kategorin fanns med i publiken och fick den här frågan varpå hon tyckte jag lite högdraget svarade, i golf gäller ”fair play”…
Tyckte också Hård var nästan patetisk när han försökte försvara sin ståndpunkt om hur fel det var med Fredricson men medgav även att ridporten i likhet med andra ”små”sporter ( till exempel motorsport ) kanske inte alltid fick den uppmärksamhet den förtjänade. För så är det ju, att det är oerhört svårt för de sporter som landets sportredaktioner anser vara ”små sporter” att få tv-tid/spaltutrymme och och därmed även chans att växa.
Med en viss inblick efter snart 50 år i branschen vet jag hur prioriteringen ser ut på sportredaktionerna. Först är det allt med boll och puck, sedan kommer sporter som utövas på vintern med snö som underlag dock med ett undantag, rally. Efter detta följer friidrott och simning som när det arrangeras på hemmaplan endast följs av de närmast sörjande, ändå är dessa stora sporter enligt ”mediaeliten”. Därefter kommer ridsport, motorsport, brottning, kampsorter och detta med lite ironi, i klassen precis över varpa och stockstöttning.
Nej när Flyinge-pågen fick Jerringpriset tror jag att vi fick vi se samma typ av ”folkets resning mot eliten” som skedde när Trump valdes till USA:s president och att SD ökar i opinionsmätningarna. Att negligera folket är aldrig särskilt smart så från Motorbloggen, stort grattis till Jerringpriset Peder!
Vad gäller Mattias Ekström är det bara att konstatera att ingen motorsportutövare någonsin kan få titeln ”Årets Manliga idrottare”. Det räcker inte med ett VM-guld för att blidka juryn, Mattias hade även behövt vinna DTM och troligen även ha petat väck Ogier från WRC-tronen då kanske, skriver kanske han kunnat matcha golfaren…
*
I morgon lördag bli det ingen Motorbloggen som vanligt finns där inget utrymme på nyhetschefens jobblista för bloggskrivande. Men vi ses på söndag så till dess trevlig helg!