Neuville klarade sig med enbart FIA-böter, inte enkelt att göra WRC billigare, ny film om Kristofferssons VM-väg och svensk racingikon har gått bort!
Ibland är FIA smidiga som ett kylskåp när det handlar om att utfärda böter för olika oegentligheter, ibland raka motsatsen. I Rally Japan dömdes Hyundai till FIA-böter för att inte ha full koll på att homologeringen av differentialhöljet stämde överens med de papper man skickat till FIA. Först var det Thierry Neuvilles bil som kollades där det upptäcktes fel och så även när man gick vidare till Andreas Mikkelsen. ”Homologation Form Ra1-22/02” var det som skulle ha följts.
Ingen slarvig koll utan FIA åkte även till Frankrike och kollade alla bakre differentialer som nominerats för bil #11 och bil #9 för säsongen. Inga konstigheter uppdagades utan det var först när man kollade den så kallade ”Joker-homologeringen” som felet blev tydligt. Tydligt och tydligt, allt handlar om att en felaktig bild smugit sig in i formuläret, vilket ingen upptäckt menade Hyundai. Vid gårdagens ”hearing” i ärendet förklarade Hyundais teamchef Cyril Abiteboul att man handlat i ”god tro” och att man framöver ska se över sina rutiner. FIA köpte det inte fult ut, istället dömdes Hyundai till böter enligt ”art. 10.3.3 i 2024 års FIA International Sporting Code” som säger ”Bilar måste följa sina respektive homologeringsdokument”. FIA visade för en gångs skull, upp lite sunt förnuft och lät Hyundai komma undan med enbart böter på 25 000 euro. Om samma sak inte är tillrättat före ”Rallye Monte Carlo” 2025 dubblas summan.
*
Idag är det spännande i Rwanda och Kigali där FIA håller sitt möte för World Motor Sport Council ochdär man på fredag även har sin årliga prisgala. Idag är det beslut om de teknisk reglerna för WRC fram till 2027 . Efter detta förväntas Rally1-bilarna bli billigare. En spansk källa rapporterar att målet är att maximera kostnaden för Rally1 till 350 000 € från 2027 och framåt. Detta representerar en avsevärd minskning, eftersom prislappen för denna säsongs Rally1-bilar har beräknats överstiga 1 miljon euro.
Med lägre kostnader hoppas nu FIA kunna locka nya tillverkare till WRC, som nu har två år på sig att utveckla ny rallybil. Mötet förväntas också ta beslut om friare val av motorer, förbränningsmotorer, hybridsystem eller helt elektriska motorer. FIA kikar även på möjlighet att begränsa antalet personer som jobbar med bilarna under pågående rally samt även begränsa ”jättehotellen” på serviceplatserna. Rally2 verkar vara en liten nagel i ögat hos många och bland annat Thierry Neuville har sagt att de inte får bli så snabba att de hotar ”toppklassen”. Brukar lite på skämt men mest allvar, säga att värre skällsord i rally/motorport än ”billigare” finns inte. Så fort någon andas tankar på att sänka kostnader, då ställer sig sporten sig upp som en man och konstaterar.
– Omöjligt, det går inte!
Om det sedan gäller att begränsa svindyra stötdämpare för Standard-klasser eller att som från årskiftet, införa enhets, läs billigare däck i SM. När det så kom till WRC-teamens kännedom att FIA ville sänka deras kostnader så reagerade man snabbt. Både Toyota och Hyundai har nu gått ut och sagt pristaket för Rally1 inte är realistiskt. FIA-tanken att i den riktningen överföra lite Rally2-delar till Rally 1 mottas inte alls positivt. Hyundais Christian Loriaux vill absolut se en höjning av pristaket till 400 000 euro. Han jämför med en Toyota Yaris GR Rally2 som lär kosta 320 000 euro och då blir skillnaden för liten mot en Rally1. Jari-Matti Latvala är också oroad över att kostnaderna för Rally2 rusar som menar, måste stanna där dom är. Nu sitter jag på läktaren, men vem är det som spär på de ökade kostnaderna för att bygga Rally2-bilar? I min förenklade värld måste det vara de som bygger bilarna som har allra störst ansvar när det gäller att hålla igen på kostnader…
*
”Storyn om de sju VM-titlarna” handlar om Johan Kristoffersson och hans sju VM-guld i rallycross. En film producerad av KMS och Horse Powertrain som ger en bild av mästaren bakom titlarna. Hur är det möjligt att dominera så i en sport som innehåller många parametrar och osäkerhetsfaktorer? Ja, något enkelt svar på den frågan finns förstås inte, men grunden till att forma den meste mästaren lades för länge sedan, i Johans barndom.
– Jag har fått disciplinen från längdskidåkningen, som ju är en ganska annorlunda sport jämfört med vad jag håller på med nu. Jag lärde mig mycket av rutinerna med att bara träna, äta och sova på repeat, säger Johan.
Pappa Tommy avslöjar dock att sonen kan vara lite lat i grunden.
– Men när han väl har bestämt sig för att göra något finns ingen gräns. Då är han extremt disciplinerad. Och så har han ju alltid tyckt att det är lite roligt att tävla. Allt skulle gå på tid när han var yngre. Bara man tog tid kunde man få honom att springa ut med soppåsen.
Efter sju världsmästartitlar siktar Johan vidare, med den ständiga drivkraften att vinna mer och ta nya titlar.
– Det är lätt gjort att luta sig tillbaka och inte utmana sig själv längre, men när jag tittar tillbaka på säsongen så är jag nöjd med hur vi har kunnat fortsätta pressa oss själva varje gång för att bli ännu bättre. Alla i det här teamet är vinnarskallar, menar Johan.
Filmen om framgångssagan Johan Kristoffersson kan du se på aurobay.com.
*
Finns vissa ögonblick inom motorsport som aldrig går at sudda ut. Till exempel Svenska Rallyt 1976 och den helvetiska fajten mellan Saab-åkarna Per Eklund och Stig Blomquist. En fajt som jag hävdar aldrig går att ersätta som ”Nummer 1” och jag tror alla som såg detta live, håller med. Ett annat minne är från Ring Knutsorp och tror jag, 1968 med Rune Tobiasson, Lennart Persson och Sigvard Johansson i huvudrollerna. Minnet dök upp i dag när jag noterade att Tobiasson gått bort för några dagar sedan.
Foto: Tommy Svensson
Även om han var mycket förknippad med BMW och Förenade Bil så var det med en ljusblå Opel Rekord 1900 han för evigt gjorde plats i mitt hjärta. Fajten mellan den, Sigvard Johansson röda Saab V4 och Lennart Persson”Hundkoja” är något av de mest rafflande jag upplevt på en racingbana.
Förenade bil skriver så här om Rune. ”En av landets mest kända tävlingsförare, Rune Tobiasson har lämnat oss. Få ekipage har satt så minnesvärda avtryck i racinghistorien som Rune med sin BMW 3,5 CSL. En mer än femtioårig relation mellan förare och bil. Så sent som i juni i år visade Rune, för Kung och Förenade Bils gäster, hur vinnarbilen med 450 hästkrafter hanteras på en motorbana. Vila i frid Rune.!
Rune Tobiasson blev 87 år.
Vet Du vad dom hänt med aktuellmotorsport ?
Funkar ej längre, har varit en favorit sida i många år
Lär vara nerlagt!
Kul att du skriver om Lennart Persson ”Hundkoje Persson” körde för MK Orion vi kallade honom ”Fläktpersson” han drev en ventilationfirma i Hallstavik, finns många historien om honom 😀
Har liknande minne från Dalsland Ring 1968. Regn och halt som verkade bekomma alla utom Rune Tobiasson som hade konkurrenterna som rundningsmärke. Inte många meter på varvet där inte den ljusblå bredsidan på Opeln kom först. Har sett massor av racing genom åren, uppväxt i Karlskoga, men kan bara konstatera att två förare sticker ut när det kommer till ”car control”, Ronnie Pettersson och Rune Tobiasson. Tyvärr var ju Rune oförskyllt inblandad i den tragiska dödsolyckan på Gelleråsen1971vilket inte hindrade honom från att fortsätta tävla med framgång.
RIP