Neuville klar för tre år till hos Hyundai, extremt tuffa sträckor i Turkiet, ny SM-tävling i Sydsverige 2020 och Röjsel vill dubbla med racing!
Dagen före kanske årets viktigaste tävling vad gäller fördelningen av medaljerna i WRC gör Hyundai klart med nytt treårs kontrakt för VM-ledaren Thierry Neuville. I par med Nicolas Gilsoul har Michele Nandan försäkrat sig om belgarens tjänster till och med säsongen 2021.
– Riktigt glad över att få sätta mitt namn på ett kontrakt som sträcker sig över tre år, menar Neuville.
– Viktigt både för mig och Nicolas som är en viktig kugge i Hyundais framgångar.
Han betonar även att paret nu fokuserar 110 procent på avslutningen av årets säsong där målet är guld.
– Där i från vill vi fortsätta bygga en ännu ljusare framtid för Hyundai Motorsport, avrundar belgaren.
Även teamchef Nandan är nöjd över att få Neuvilles namn på ett så här långt kontrakt. Klar sedan tidigare var Andreas Mikkelsen och nu återstår vem som får förtroendet att köra teamets tredje bil. En bil som i år delats av Dani Sordo och Hayden Paddon, en lösning som ”The Kiwi” sagt sig inte vara nöjd med ännu en säsong. Spanjoren däremot inser sin begränsing i WRC och påstås vara nöjd med arrangemanget.
Detta skulle kunna öppna upp för egentligen redan uträknade Sordo att få dela bil även 2019. Frågan är då vem som skulle få andra halvan om inte Paddon kryper till korset vill säga. Mest troligt teamets förare i WRC2 Jari Huttunen eller kanske det blir ett helt nytt namn på det Alzenau-baserade teamets lönelista. Vågar man gissa/önska Pontus Tidemand kanske…
*
I morgon kör vi tipset inför Rally Turkey. Neuville, Ogier eller Tänak i topp eller chansa på Latvala? Det blir kvällens fundering för mig.
*
Vet inte om nya WRC Rally Turkey har ambitioner att ersätta grekiska Akropolisrally eller Safari-Rally, båda kända för sina tuffa för att inte säga urusla sträckor. När jag ser bilder från de steniga och spåriga sträckorna och läser kommentarerna infinner sig onekligen ändå misstanken att så är fallet.
Tom Kristensson finns på plats i Marmaris för att knyta kontakter inför framtiden och passar även på att köra reken i hop med reskamraten, rutinerade co-drivern Ida Lidebjer Granberg. Båda konstaterar.
– Har nog aldrig sett så dåliga vägar som här, kommer bli en fråga om överlevnad inget annat!
Första dagen avverkadeTom och Ida fem sträckor i sin vita hyrbil och det tog sin lilla tid.
– Tolv timmar för att köra fem sträckor, absolut rekord för mig, slog Tom fast.
När jag dessutom tar del av Pontus Tidemands tankar efter första dagen reken sammanfaller bilderna av tuffa och steniga sträckor.
– Utan tvekan blir det svårt och utmanande men det bjuds också på ett fantastiskt landskap, menade WRC2-tvåan men såg ändå framemot starten.
– Är spänd på att ta mig an en helt ny utmaning!
Mads Østbergs co-driver Torstein Eriksson förmedlar samma bild.
– Tufft och utmanande för både däck och besättning!
Efter att ha kollat på Toms bilder från Turkiet så känns det nog som ett bra tips till deltagarna, kör med minst ett reservhjul i helgen…
*
Kalendern för Rally-SM 2019 har varit klar sedan länge och där enda ändringen är att Nyköping flyttar sin deltävling till den 15 juni. Ett litet ”problem” är kanske att det nu blir väldigt tajt mellan första grustävlingen South Swedish Rally den 31 maj-1 juni och sedan bara två veckor till Nyköping med nya upplägget. Å andra sidan är det betydligt längre mellan SM-premiären Bergslagsrallyt den 25-26 januari till SSR, nästan fyra månader.
Rally-SM 2019 körs så här:
25-26 jan. Bergslagsrallyt
31 maj-1 juni South Swedish Rally
15 juni Gästabudstrodén Nyköping
16-17 aug. Kolsva
6-7 sept. East Sweden Rally Linköping
27-28 sept. Rally Blekinge Karlshamn Final
Om nästa år ser lite nyhetsfattig ut med enbart Rally Blekinge som helt ny SM-deltävling så är det ur sydsvensk synvinkel mer spännande 2020. Då gör nämligen Skillingaryd MK vad jag vet, debut som SM-arrangör och utgår från att tävlingen fortsätter med det klassiska namnet Skilling 500. Sista helgen i juni (det som andra kallar MSR-helgen) gör smålänningarna entré på SM-arenan som deltävling fyra. Noterbart om knappt två år, är att Uppsala gör comeback som SM-final i hop med Tierp efter några års frånvaro. Finalen körs sista helgen i september. Annat som sticker ut är att samtliga sex deltävlingar planeras att vara ”två-dagars” medan det till nästa år åtminstone finns en enda ”en-dagars”, Nyköping.
SM-året 2020 inleds med Sandviken i slutet av januari som sedan en månad senare får sällskap av tämligen vintersäkra Vännäs. Första grustävlingen blir som vanligt South Swedish Rally den 22-23 maj. Går också att konstatera att CG Wilke och Hässleholms MK:s rutin med EC Snapphanerally inte längre gäller. Wilke har de senaste åren varvat SM för att året därpå köra mindre krävande SSRC/DM, en regel som gällt under ganska lång tid. Men till 2020 som egentligen är ”ett SM-år” i Wilkes kalender, får han nöja sig med att vara reservtävling i händelse någon skulle falla ifrån. Förstår också SM-arrangören MAS tankegångar, tre SM-tävlingar i Sydsverige skulle åtminstone vara en för mycket. Kanske det är så att ett kommande Midnattssolsrally stjäl kraft från Hässleholmarna så att det kan vara lite lagom med enbart ”vanlig” tävling kommande år…
Kalendern för Rally-SM 2020 utfaller så här.
31 jan-1 feb. Sandviken
28-29 feb. Vännäs
22-23 maj South Swedish Rally
26-27 juni Skillingaryd
4-5 sept. East Sweden Rally
25-26 sept. Uppsala
*
Medan Daniel Röjsels rallykompisar var i Linköping för SM-final valde dalmasen som numera bor i Anderstorp att stan kvar på hemmaplan. För runt Daniels knut firade Scandinavian Raceway 50 år och då lockade ett inhopp i en Formula Ford mer än grussladd i Östergötland.
Inte första gången Daniel kröp ner i sittbrunnen på en Formula Ford, så sent som 2013 blev han Nordisk Mästare i klassen och krönte titeln med seger i just Anderstorp. Där fick han i helgen dessutom köra den allra nyaste bilen i det 14 bilar stora startfältet. Daniel gjorde ingen besviken utan vann alla tre FF-racen
–Visste att jag skulle ha en fördel med bilen, som tillhandahölls av Mattsson Motorsport, berättar Daniel.
– Målet med helgen var att få så mycket körträning på asfalt som möjligt och att bjuda mina samarbetspartners på en trevlig dag, vilka var inbjudna till söndagens bravader.
Nu stänger inte den duktige rallyåkaren för en framtid även på asfalt och racing.
– Racing var det jag började med 2011 och det hade varit roligt att kunna kombinera, menar.
Kanske blir det också så att han till nästa år satsar på guld i någon av Rally-SM:s klasser men även inhopp i GT-serien på bana.