Neuville irriterar sig på ”halvtidarna” i WRC, Oliver S. siktar på Portugal-seger, norske Subaru-åkaren förklarar lördagens brand, Østberg körde som ”bestemor”, första ERC-sträckan i Karlstad blir spektakulär, Björn N. kan gå upp i ensam RS-ledning, karting världsmästare till STCC, Brinks Tesla snabbast i första testen och Ditte till Rumänien.
WRC-säsongens första riktiga ”grusrally” närmar sig och på torsdag inleds ”Vodafone Rally de Portugal”, deltävling fem. Det som kalls ”huvudklassen”, Rally1 mönstrar som vanligt mindre än tio bilar (nio) och där nu Hyundai för första gången i år kastar in Dani Sordo i tredje bilen.

Det är inte han som VM-ledaren Thierry Neuville är mest irriterad på utan mer Toyotas Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier. Belgaren menar att han är chanslös längst fram i spåret medan ”deltidarna” startar i slutet av Rally1-gruppen. Enligt experter har det genom åren varit förare som gått ut som femte-sjunde bil som hävdat sig bäst och gissa var Toyota-duon hamnar, jo som femte (Kalle) och sjunde (Ogier) bil. För att ytterligare spä på Neuvilles irritation, mellan de här båda startar Takamoto Katsuta även han med Toyota. När det nu förväntas bli torrt och soligt på fredag blir det Hyundai #11 som får ”ploga bort” lösgrusen. Neuville fick frågan av DirtFish om sin känsla inför Portugal och då bekräftade han vad som redan var känt, ingen bra känsla alls.
– Att köra först medan alla dom snabba ”halvtidarna” har bättre underlag är frustrerande. Vi vet att det kommer att bli supertufft!
Istället hoppas han och Martijn Wydaeghe på en bra startposition under söndagen och där försöka säkra många värdefulla poäng.
– Det enda vi vi kan göra…
Meterologerna går inte dom heller Neuvilles väg utan spår soligt och runt 25 plusgrader under helgen. Kanske kan ändå ”spår 1” ha en liten fördel, där slipper man det damm som kan bli besvärligt då det inte blir nämnvärd vind…
*
WRC2 mönstrar totalt 38 Rally2-förare och hela klassen ”RC2” bara en enda förare ytterligt. Det är Citroéns Nikolay Gryazin som här kör DG Sport Competions C3 Rally2 utan möjlighet att få poäng. Längst fram i klassen finns Oliver Solberg/Elliot Edmondson med Yoann Rossel/Arnaud Dunand, Citroën direkt efter och så Gus Greensmith/Jonas Andersson som tredje bil i klassen.

Oliver som nu startar i tredje WRC2-tävlingen för poäng, är inne på ungefär samma tankar som Neuville. Värmlänningen går ut som tionde bil och först i klassen vilket han ser som en liten nackdel om vädret inte ändrar sig.
– Jag skulle vilja ha regn, speciellt den första dagen. Vi är bland de första på vägen i vår klass och om det håller sig torrt kommer greppet att bli bättre för våra konkurrenter som startar senare än oss. Men blir det blött så blir förhållandena mer likvärdiga, tror Solberg.
Portugal lockar fram tråkiga minnen då han 2023 ledde rallyt men bestraffades med en extra minut för sin ”donut show” framför de jublande åskådarna. En ”show” som kostade segern men som han i gengäld hoppas få i helgen.
– Konkurrensen i den här tävlingen är kanske den tuffaste under hela säsongen med flera duktiga förare, några av dem med nya bilar, analyserar Oliver.
–Jag tror att vi har speed för att vinna och med ett toppresultat har vi goda chanser att ensamma leda mästerskapet. Det är målet för helgen.
En seger (Sverige) och en andra plats (Kenya) är hans resultat så här långt vilket ger delad ledning i WRC2 med Yoann Rossel. Skoda behåller greppet om klassen med 19 anmälda bilar med Toyota som tvåa, men ändå mindre än hälften så många Yaris anmälda.
*
SVT har som bekant inte längre några rättigheter till WRC utan får nöja sig med ett sammandrag på söndagkväll klockan 18.00 i SVT2. Istället är det TV4 Motor, Sportkanalen och på söndagens avslutande sträcka TV12 som förmedlar ”live-sändningar” och detta från alla 22 sträckorna.
*
Eld är något som alla motorsportutövare helt naturligt fruktar, ändå viftas detta ofta bort när det kommer till personlig utrustning som overall, handskar och balaklava.
”Hur ofta brinner det i en rallybil”, har jag hört till leda och svaret är tack och lov väldigt enkelt, ”mycket sällan”.

I helgen hände det dock i ”Rally Sørland” där Morten Karlsen-Haugens Subaru blev totalförstörd. Parc Ferme har pratat med Morten efteråt, som berättade att han bara trodde han slagit sönder hjulet höger bak vid den lätta avåkningen. När bilen stod stilla upptäckte han att hela bakdelen brann med öppna lågor och det visade sig att bensintanken spruckit.
– Vi hann precis känna loss bältena och komma ut när bensintaken exploderade, inte långt ifrån att vi blivit träffade av delar från bilen, berättar Morten.
– Kändes som att det varit dynamit i bagageutrymmet!
Två minuter efter kraschen var bilen helt övertänd och när nästa startande, rallycross-åkaren Andreas Bakkerud stannade och lämnade över sina eldsläckare var Subarun redan bortom all räddning. 37-årige Morten och kartläsare Ronald Haug är inte alltför omskakade av händelsen, utan Morten är fast besluten att göra comeback.
– Klart man reflekterar lite över detta men min kärlek till rally är så pass stor att jag ska tillbaka i en rallybil igen så fort jag får möjlighet.
Han är också överväldigad över att den insamling som startades och redan gett 20 000 norska kronor till ny bil. Tänker på detta när jag minns in-car filmer där man än i dag ser förare utan handskar och overallen uppkavlad ovanför armbågarna…
*
Mer Norge och Parc Ferme där jag inte nog kan berömma Simon Naess Hagens sätt att jobba med nyheter och reportage från motorsportens värld. Inte bara rally utan Parc Ferme spänner över allt på fyra hjul och lite konstigt att det inte finns någon svensk motsvarighet med samma ambitioner?

Nåväl, i samband med ”Rally Islas Canarias” tog Simon ett snack med Mads Østberg som menade att han där kört som ”en bestemor”. Att rallyt inte blev den start som han och Patrik Barth hoppats på är självklart. Han skyller dock enbart på sig själv och att han var ”asfaltrusten” efter att inte kört på underlaget sedan sju månader tidigare. Till detta bara 25 kilometer test, så inget konstigt att han inte kände sig komfortabel. Slutplaceringen med Citroën C3 Rally2 blev en åttonde plats och där bästa sträckplacering blev sexa. Ändå menade Mads att avslutningen blev bättre än början och att han kände att allt utvecklades i rätt riktning.
– Framöver måste vi se till att allt är perfekt till nästa tävling, summerade Mads.

Nästa ”runde” är som bekant ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” 13-15 juni.
*
Här presenterades idag för media den spektakulära första sträckan utanför BAUHAUS varuhus på Välsviken. I den första versionen av banförslaget fanns en publikplats mitt framför huvudentrén, men det förslaget fick läggas på is. Det visade sig vara svårt att hitta en lösning med logistik för byggandet av arenan. Ny lösning blev en unik rallyarena precis framför varuhusets huvudentré.

”Att vi som titelsponsor till det svenska EM-rallyt får möjligheten att arrangera officiella invigningen och den första sträckan framför portarna till vårt nyöppnade varuhus här i Karlstad känns helt magiskt bra, hela idén är precis lagomt galen,” säger BAUHAUS marknadsdirektör Johan Saxne.
För VD för rallyt, Glenn Olsson var det viktigaste att få till en bra sträcka där publiken enkelt och nära kan uppleva rallyt och festen, vilket man nu fått.
– Samtidigt är det nästan overkligt att kunna knyta ihop vårt samarbete med vår titelsponsor på detta sätt och göra varuhuset till en del av tävlingen,” säger Glenn Olsson.
Planen på rallybilar inne i varuhuset fick strykas, men nu får istället publiken se mer av banan.
– För tv hade nog passagen genom varuhuset varit en häftig grej. Men för publiken och besökarna på plats så vinner upplägget med huvudarenan framför entrén ganska klart, nu får vi möjligheten att göra det vi ville från början!
*
I morgon den 9 maj stänger anmälan till deltävling tre i Södra BF:s Öppna RS-DM, ”Svedala Runt” den 19 maj. En som man skulle säga ”gammeldags hederlig RS-tävling” eller som på min tid ”OT-A”. Fyra specialprov som körs två gånger innebär lite över 12 kilometers tidtagning runt Svedala. Tråkigt nog verkar inte alla RS-åkare gilla uppläget då man i dag bara samlat 25 ekipage. Några till lär väl ansluta, men att nå upp till de över 60 bilar som fanns i både Hörby och Hässleholm lär man inte. En som saknas och som troligen spelar golf på sin 60-årsdag istället för att köra i Svedala, är Hässleholms Rolf Grybb. Citroën-föraren delar ledningen i ”Totallistan” med Älmhults Golf GruppE-åkare Björn Nilsson. Med detta lämnas fältet fritt för Björn att stärka sin ledning.

Totalt 12 olika klasser men i fem av dessa är där ingen anmäld, vilket spär på diskussionen om för många klasser. Ett spår i denna är att många inklusive jag själv, inte förstår vad ”B-klassen ” har för berättigande? Låt istället den köra i hop med antingen A eller C-Förarna, vips har tre klasser försvunnit (i RS är A/B redan sammanslagna i Standard). Sedan en riktig brandfackla, slå ihop de två klasserna Standard A och B till en enda klass för standardbilar. I min kanske förenklade värld vore Rally SM inne på helt rätt linje om man låtit ”Internationella och Nationella 4WD” utgöra en enda klass. Då hade man kört i 4WD-2WD-Standard vilket genast blir enklare för publik och media…
*
Rör på sig i STCC och idag presenterades Kristianstad Kartingklubbs världsmästareViktor Gustafsson klar för Exion Racing och kommer där att köra en av teamets tre Volkswagen ID.3.
– Det ska bli en oerhört spännande utmaning att göra debut i STCC när det blir elektriskt tillsammans med Exion Racing, speciellt då detta mer eller mindre blir min racingdebut då jag bara kört tre racedagar i bil hittills, säger Viktor.

Han vann VM 2022 vilket följdes upp med silver ifjol och gjorde samtidigt racingdebut i Porsche Sprint Challenge.
– Vi kan inte annat än vara oerhört glada över att få en så ung och lovande talang som Viktor Gustavsson med oss i teamet, menar Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.
–Det är givetvis mycket som är nytt för såväl oss som Viktor, men vi kommer att jobba nära ihop för att han ska växa och utvecklas som förare tillsammans med oss!
Sina första varv körde Viktor på Mantorp vid den officiella testdagen där han satte en sjunde tid som bäst.
– Det gick mycket bättre än vad jag förväntat mig, bilen är jäkligt rolig att köra. Den är relativt lik en kart med mycket fartkänsla, säger Viktor.
Han kom in i körningen snabbt men är ödmjuk inför säsongen som han menar mest blir till att lära sig.
– Sedan känner jag ju mig själv och vet att man alltid försöker att vinna, sedan saknas erfarenhet jämfört med konkurrenterna, så det kommer inte att bli lätt samtidigt som det kommer att bli desto roligare om man tar segrar då man vet att man gjort det bra.
Lite grann under radarn så smög sig även vinnaren 2023 i Porsche Carrera Cup Scandinavia, skåningen Ola Nilsson runt på testen med en bil från Exion. Tredje tid sattes av den f.d Hässleholmaren som i höstas menade att han skulle lägga hjälmen på hyllan…
*
Allra bästa tider på testet kom från Brink Motorsport och deras Tesla Modell3 med Tobias Brink och Mikael Karlsson ovanpå batterierna.

Foto: STCC
600 varv kördes och bara tiondelar skilde i toppen och där då Tesla-förarna satte snabbaste tiderna.
– Det är väldigt tidigt att dra några slutsatser av detta, men en första bra indikation att vi toppade båda testpassen. Bilarna är sjukt kul och lekfulla att köra där gatdäcken från Yokohama ger kontrollerbara sladdar när man börjar närma sig gränsen. Vi har bara naggat ytan på bilarna och det finns mängder kvar att göra. Nu väntar fler tester och en spännande kapplöpning mellan teamen inför premiären, säger Tobias Brink.
De båda piskade STCC:s mest segerrika förare Robert Dahlgren som gjorde sina absolut första varv i PWRs CUPRA Born och satte femte snabbaste tid på båda versionerna av banan.
– Bilarna har väldigt mycket effekt men låg greppnivå, vilket gör det körtekniskt svårt att hitta farten. Men det var riktigt kul och vi betraktade egentligen de första testdagarna som roll out för att se att allt fungerar och skapa en uppfattning om hur vi ska jobba med dem, summerade Dahlgren.
Härnäst väntar vidare officiella tester på Ljungbyheds Motorbana den 21-22 maj och Ring Knutstorp den 23 maj inför premiären på Göteborgs gator den 8-9 juni.
*
I går berättade jag att Keane Motorsport har två Skoda Rally2 i gång i helgen. En i Nyköping för Tom Kristensson/Andreas Johansson och en i Rumänska Mästerskapet för Raul Badiu/Rares Fetean.

I samma tävling ”Raliul Argeșului CATENA” sitter för oss skåningar välbekanta danska kartläsaren Ditte Kammersgaard till höger om Bogdan Cuzma. Även dom kör Skoda och för Ditte blir detta tredje tävlingen ihop med Cuzma som tidigare även anlitat ”superkartisen” från Österrike Ilka Minor.
*
Vill påminna att absolut bästa och säkraste sätt att få kontakt med mig är via motorbloggen@telia.com eller 0705-28 55 33. Passar även på att tacka alla ni som med hjälp av Swish anser att Motorbloggen har en uppgift att fylla, tack!!!!!