Neuville har en bit upp till VM-titeln, Tänak leder i Japan, Pajari har kopplat guldgrepp i WRC2, 66-årige Auriol utklassar ”ungtuppar”, är PG:s outfit FIA-klassat och livräddande rallyinformation…
Inga säger väl emot på att Thierry Neuville är raka motsatsen till Sébastien Ogier när det kommer till WRC-kolumnen ”Most lucky driver”. Otaliga gånger har Ogier undkommit ”moments”och med hjärtat i halsgropen ändå kunnat fortsätta, till och med vinna rally.
Neuville är raka motsatsen, kan det dj-las för honom så kan man också garantera att så blir fallet. Efter tre sträckor i ”Forum8 Rally Japan” höll han och Martijn Wydaeghe andra platsen efter Ott Tänak/Martin Järveoja och då med VM-titeln inom säkert avstånd. Inte ens ett mångmiljonbygge som belgarens Hyundai i20N Rally är dock helt befriade från tekniska problem och så klart passade ”hin håle” på att visa sitt fula tryne på SS4. Plötsligt fick #11 elektriska problem vilket innebar över 40 sekunders tidstapp på sträckan.
– Ingen aning vad som hänt, ingen kraft, stönade Neuville vid sträckmålet.
Efter sträckan var det uppehåll för däckbyte där Neuville försökte lösa problemet men utan framgång.
– Vi fortsätter kämpa som alltid och försöker minimera tidsförlusten!
När fredagen avslutades med SS9 var Neuville på en 15:e plats totalt som resultat, över sju minuter efter rallyledare Ott Tänak. Nu måste Neuville lita på att plocka fem poäng antingen på ”Super Sunday” eller genom bästa tid på ”power stage”, såvida inte bilen är kurant i morgon då kanske något poäng också bärgas.
Ende som kan hota Neuvilles VM-seger är Tänak men för honom handlar allt om att säkra Hyundais första seger i Märkes-VM. Men med Neuville sladdande där bak och när Andreas Mikkelsen kraschade på SS5, är det inte längre lika stark fördel Hyundai då Toyota avancerar framåt med Elfyn Evans som tvåa, Takamoto Katsuta, fyra och Sebastien Ogier placeringen efter. De båda sistnämnda råkade ut för punktering vänster bak, ändå berömde Ogier rallyledande Tänak.
– Ott har gjort ett bra jobb idag!
Hugger i hjärtat och hoppas jag har fel, men frågan är om inte Andreas Mikkelsen i Japan avslutad sin karriär i WRC, åtminstone i toppklassen? Hit åkte han och Torstein Eriksen för att säkra poäng i Märkes-VM men där det sket sig redan på första sträckan med soppatorsk. ”AM” tog sig dock i kragen men även detta blev problem, en sen inbromsning innebar ”stuck in the ditch” och mer tidstapp. Klimax nåddes så på ökända ”Isegami´s Tunnel 2”. Sladdande sida från sida blev det stopp mot ett träd och ”game over” för #9. Dessutom så illa att bilen blockerade sträckan som rödflaggades…
*
Mindre dramatik i WRC2 där min vinnare Nikolay Gryazin/Konstatin Aleksandrov verkar ha läst Motorbloggen och vet vad som förväntas.
Leder med nästan en minut sedan säkert körande tvåan Sami Pajari/Enni Mälkönen (bilden) råkade köra punktering. När dessutom Gus Greensmith/Jonas Andersson (7:a) körde av vägen minskade Oliver Solbergs chanser att bli Världsmästare betydligt. Trean Heikki Kovlolainen har 22,9 sekunder upp till Pajari som i sin tur har en dust med japanen med R5 Skoda, Hiroki Arai, 7,3 efter. Japanen med Hörby-intresse i form av Julia Thulin som ingår i hans ”Road Note Crew”, Yuri Yamamoto med finske kartläsaren Marko Salminen har åkt lite hiss neråt under dagen. Ligger på13:e plats i WRC2 och avslutade med punktering på dagens sista sträcka.
– Dagen har varit ganska utmanade, men vi lär oss hela tiden och det är också därför vi kör här, förklarade en inte alltför nedstämd Yamamoto.
I ”Japanska Mästerskapet” är Arai i suverän ledning men därefter skiljer inte mycket mellan ”tvåan” Hikure Kagure och fyran Yamamoto, 15 sekunder.
*
Gammal är äldst och det bevisar f.d WRC-åkaren och världsmästare Didier Auriol. Trots många år (över 20) som ”pensionär” visar 66-åringen i par med Denis Giraudet att ränderna aldrig går ur. Leder det nationella mästerskapet före 14 ”ungtuppar” och detta med nästan två minuter. Imponerar inte detta så borde en 28:e plats totalt med en ”hembyggd” Toyota Yaris göra så. Kortare etapp på lördag, bara lite över tio mil, ändå sju sträckor.
*
Rally SM 2025 inleds i Boden vilket inte känns helt optimalt för”söderns rallyåkare”, enkel resa från Skånes mitt upp dit är cirka 150 mil. Lokalförare där kontrar med att det är exakt lika långt för dom ner till gruspremiären i Älmhult och på detta är det svårt att opponera sig.
Dock måste man ändå ta med att merparten av landets SM-åkare, har adresser i södra eller mellersta delarna av landet. Men är det ett Svenskt Mästerskap så ska det så klart även gälla hela landet. Den 7-8 februari är det dags för NMS Boden att dra korken ur flaskan och bjuda in till ”North Rally Boden”. Förberedelserna är redan igång berättar man.
– En av sträckorna som kommer att köras är på ”Gammelängsberget” som kommer att plogas hela vintern fram till tävling. Ingen tävling eller träning kommer att ske före tävlingsdatum så alla är välkomna att dra nytta av att vägen kommer hållas plogad!
*
Har lite dålig koll på vädret på Nya Zeeland men att det skiljer sig från Boden till och med dagens Hörby där det snöar ymnigt, törs jag ändå påstå. ”Down under ” drar snart ”Silver Fern Rally” igång och där PG Andersson för första gång ska läsa egengjorda noter i Evgeniy Kireeevs Porsche. 35 klassiker i rallyt och där jag ändå är lite förvånad över PG och Evgeniys nya outfits. Är de FIA-klassade?
*
Under sina ERC-år råkade SMK Hörbys Victor Hansen ut för att två olyckor med dödlig utgång inträffade i rallyn som han och Victor Johansson körde. Så klart minne som inte är helt lätta att sudda ut och som därför satt spår. Spår som han nu ville dela genom att ihop med klubbkompisen Ola Wingren, ha en informationskväll i klubben med rubriken ”Om olyckan är framme”. Victor erkände på kvällen sina blottor i ämnet något som han säkert också delar med många, inte bara i rally utan även i vardagen.
Ola är vid sidan av jobb och rallytävlande med Volvo 940 även är en del av Räddningstjänsten i Hörby och dessutom väldigt duktig på att förmedla kunskap i ämnen som rör livräddande insatser. Han var dock noga med att poängtera att kvällen inte handlade om utbildning enbart information. Kvällen som mer märkligt än tråkigt, verkade dock inte vara något som klubbens aktiva var speciellt intresserade av och fler kunde helt klart fått plats i klubbhuset.
– Handlar inte bara om ens egen säkerhet utan lika mycket om våra medtävlares, förklarade Ola och la till.
– Kunskapen att veta att i bilen bakom mig på sträckan, finns killar/tjejer som vet hur man ska agera om olyckan är framme är omätbar!
Att inte ta til sig detta är egentligen ganska oansvarigt, men som en jag träffade förklarade.
– Har gått sådan utbildning på jobbet…
Låt så vara, men när det handlar specifikt om olyckor i rally är de svåra att översätta till vardagen. Därför är just sådan här information jätteviktig. Att kvällen sedan kompletterades med ”vanlig” hjärt-lungräddning och hur man hanterar en hjärtstartare, var bara lite bonus som kanske en granne eller kompis kan få nytta av. Victor avslutade med tänkvärda ord.
– Det är noga med femårs-regler i rally på personlig utrustning, burar och bilar besiktigas inför varje tävling men när det handlar om kunnande för att rädda liv räcker det med att ha gått en kurs för 30-40 år sedan. Visst är det lite konstigt…
*
Ingen Motorbloggen lördag men vi ses på söndag. Trevlig helg!