Neuville går för guld, Mikkelsen stabil, britten Bogie kör Rally-SM, Green till Vännäs, nyttig säkerhetsinfo och ny Motorlördag.

Med mindre än en vecka kvar till första deltävlingen i WRC, Rallye Monte Carlo skruvas temperaturen upp både i tävlingsområdet, idag sju plusgrader men även mentalt hos både tävlande och rallyfans över hela världen. Om man ska tro på ”experterna” så är det återigen belgiska duon Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul som är knappa men ändå favoriter till VM-guld 2018. Det är alltså #5 Hyundai i20 Coupe WRC som enligt dessa kommer att köras fortast under säsongen av dussinet fabriksanmälda bilar och egentligen när där inget som talar emot. I fjor var den f.d Vauxhall-åkaren snubblande nära att göra ett hack i Sebastien Ogiers guldsvit men med några klumpiga och väldigt onödiga misstag sumpade han möjligheten.
Nu laddar Neuville om, målet är guld och inget annat som gäller och första steget mot detta tas i ”Monte”. I fjor ledde han fram till sträcka 13 med nästan minuten när årets första misstag gjordes och med bara tre hjul på Hyundaien blev det ”retired” istället för segerceremoni framför palatset i Monaco. I år ska detta inte upprepas.
Ser framemot den nya WRC-säsongen och jag är redo för ”attack” året som kommer, menar Neuville.
Testerna har gått bra och självförtroendet trots missen i fjor, är på topp.
Monte Carlo är mycket speciellt där minsta lilla misstag kan avsluta ditt rally vilket vi såg i fjor. Detta är exakt vad Monte handlar om och det var verkligen ett tufft sätt att starta året på!
Att detta inte ska upprepas förtjänas knappast att påpekas medger Neuville, istället är det en nyttig lärdom för förste Ogier-utmanaren 2018.

*
Bäste kompisen både i och utanför rallybilen, Andreas Mikkelsen gör nu sin första fulla säsong för Hyundai i hop med Andreas Jaeger. I de tre avslutande tävlingarna i fjor imponerade paret stort på chefen Michele Nandan efter att haft ledningen i både Spanien och Australien. Andreas menar att fjolrået var mer än lite frustrerande där han fick inleda med Skoda och WRC2-seger i Monte Carlo. Sedan inhopp i Citroën innan det slutligen blev Hyundai.
Nu ser jag framemot ett stabilt år med mycket rally och siktet inställt mot mästerskapskamp, förklarar Andreas och fortsätter.
Inledningen är så klart tuff med en otroligt svår utmaning där mörkerkörning med svårupptäckt svart is kan skicka dig ur rallyt.

Teamchefen Nandan berättar att man är så pass förberedda det överhuvudtaget går att vara dessutom med förnyad ambition att vinna både Förar- och Märkes-VM. Han lyfter fram hur bra deras i20 Coupé WRC utvecklades under året och nu är en riktigt vinnarbil (märkligt för detta säger jag ju alla fyra, min anmärkning). Bara senaste månaden har man testat i sammanlagt en hel vecka, både i Spanien och Frankrike med målsättningen att vara maximalt förberedda för alla tänkbara underlag som kan vänta i helgen..
Vi vet att våra rivaler kommer lika väl förberedda och skoningslösa så ”
we have to be on top of our game at all times”!

Hyundai ställer upp med tre bilar i premiären och den tredje körs av snabbe ”asfaltspanjoren” Dani Sordo. Hayden Paddon avstår och kommer med i matchen först i Rally Sweden där istället Sordo pausar.

*
Peppar, peppar, ta i trä och allt vad det heter men så än så länge ser vädret onekligen ut att vara på Rally Swedens sida. Till och med Karlstad har ett stabilt snötäcke på 20 centimeter, ändå näst intill barmark om man jämför med Röjden och Likenäs där det på vissa ställen är ett uppmätt snödjup på 130-140 centimeter.
Så här ser det ut i Värmland och gränslandet mot Norge.
SS Karlstad, 20 cm
SS Hof Finnskog, 40-90 cm
SS Svullrya,70-100 cm
SS Röjden,70-140 cm
SS Torsby,50-70 cm
SS Torntorp,30-70 cm
SS Hagfors,40-90 cm
SS Vargåsen,30-130 cm
SS Likenäs,80-100 cm

*
För sex år sedan blev David Bogie brittisk rallymästare medan det i fjor gick sämre för 30-åringen där det bara blev en åttonde plats. Då körde Bogie R5 Skoda i hop med Fredrik Åhlin i det Cumbria-baserade teamet CA1 och nu träffas de båda igen. Britten planerar nämligen att köra både SM-premiären i Vännäs och även Östersund Winter Rally i februari.
Har alltid längtat efter att få köra rally på snö något jag aldrig gjort, berättar Bogie.
Han berättat att Fredrik är en viktig kugge i ”äventyret” då han fixar all logistik och tester. Efter Vännäs och Östersund väntar direkt Brittiska mästerskapet på Bogie och Border Counties Rally den 11-12 mars.
Bogie som kört lite WRC2 med en fjärde plats i förra årets Rally Wales GB som bäst är också sugen på Rally Sweden. Dock gick det inte att få ihop i år men kanske nästa.
Gillar jag snön kommer jag att försöka köra här nästa år, lovar Bogie.
Om detta står skrivet i Motorsport News och allra sist i artikeln lite hoppingivande rader där det står att läsa om Fredrik Åhlin och Joakim Sjöbergs planer för 2018. ”Åhlin överväger en attack på ERC men har ännu inte bekräftat sina planer. Han kommer troligtvis inte att återvända till BRC”. Så spännande det skulle vara att få se Fredrik och Jocke i kamp med Kajetan Kajetanowicz, Bryan Bouffier, Alexey Lukyanuk och allt vad ERC-profilerna nu heter…

*
Enkel övergång till SM-premiären Rally Vännäs där det nu bara är drygt två dagar tills anmälan stänger. Ingen anstormning direkt, snarare stiltje i antalet åksugna och just nu 30 anmälda.

Senast in är Hässleholms Johan Green/Kevin Athley med Toyota Corollan som nu är en av fem i klassen Trimmat 2WD. Störst är intresset hos Juniorerna som utgör en dryg tredjedel av de anmälda.

*
Med en vecka kvar innan det är årspremiär för Lars Stugemo och Kalle Lexe i Arctic Lapland Rally ställde i fjor 20-års jubilerande breda finska motorsportföretaget Printsport Racing upp ”sina bilar för ett klassfoto”. Stugemos snygga blå Skoda Fabia R5 tvåa efter WRC-Escorten till vänster.

*
Från trakterna där Tomten bor, alltså Rovaniemi i Finska Lappland till Bilsport Rallycup i södra Sverige är det ganska långt. Fram till den 15 januari hade man möjlighet att rösta fram regeländringar berättar ”BRC-General” Roger Rooth som nu kan meddela.
Inget förslag vann gehör så reglerna är oförändrade 2018 jämfört med 2017.

Årets upplaga av BRC består av sex deltävlingar med premiär i ”Anderslövsrallyt” den 24 mars och hela kalendern ser ut så här.

1: 24 Mars, Anderslövsrallyt. Trelleborgs MK.
2: 14 April, Zabra-Rallyt. Nybro AC.
3: 7 Juli, Semesterturen. Södra Sunnerbos MK.
4: 8 September, Jubileumsknixen, Gullabo RC.
5: 29 September, JR Motorsport Pokalen. Gotlands MF BK.
6: 3 November, Novemberskölden. Nässjö MK.

*
I går arrangerade SMK Hörby ett säkerhetsseminarium med Jan Pehrsson från Simpson som föredragshållare. Runt 60 förare och kartläsare fick ta del av Jans odiskutabla kunskaper på säkerhetsområdet och säkerligen fick också många av oss både en och två tankeställare efteråt.
Skäms inte för att erkänna att jag var mycket skeptisk till regeln om obligatorisk användning av HNRs och Hybridskydd men jag är inte sämre människa att erkänna att jag hade fel (igen, skulle säkerligen mina kamrater påpeka). Efter kvällen är jag än mer övertygad om hur viktigt det är att maximera säkerheten med rätt utrustning i rallybilen. Men det räcker inte med detta utan den måste både monteras och användas på rätt sätt för att inte göra mer skada än nytta. Där finns säkerligen mycket att göra för de allra flesta av oss…

*
I morgon väntar ny Motorlördag för Kristianstadsbladets läsare och där Joachim Grahn och Rickard Nilssons SM-comeback med WRC-Focusen dominerar. Vid sidan om detta lite om nordöstraskånes medlemmar i SBF:s landslag för 2018 med tonvikt på kartingföraren Noah Milell.
Trevlig helg.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *