Neuville: Galet Safarirally, Evans och Greensmith vann, danska framgångar i tyskt asfaltrally, Arvid C. vann i Lettland, 110 vill åka SSM/DM premiär på Österlen, känguru-krock för Paddon, Supercupen komplett och glatt besked, skidsäsongen är över…
Egentligen kunde jag sluta skriva här och istället låta Safari-trean Thierry Neuville sammanfatta helgens WRC-rally i Kenya.
– Vi är på pallen för det galnaste Safari Rally Kenya någonsin!
Finns inte så mycket att tillägga mer än att belgaren har helt rätt och som jag redan igår skrev, är jag kluven i frågan om WRC:s motsvarighet till ”Fångarna på fortet” verkligen hör hemma i Rally-VM. En oändlig rad av trubbel är det bestående minnet av den 73.e upplagan av ”Safari” där faktiskt en svensk var förste nordbo att vinna.

1962 stod bortgångne vid 87 års ålder, Tommy Fjästad som vinnare med VW 1200. Frågan är dock om det då var lika dj-ulska förhållande som nu 63 år senare…
*

Med tio poäng från helgen är Oliver Solberg/Elliot Edmondson fortsatt i WRC2-ledning samtidigt som Safari-vinnare Gus Greensmith/Jonas Andersson gled upp som delad tvåa i hop med Monte-vinnaren Yohan Rossel.

Att Oliver blev blåst på full pott i helgen är ett faktum som även de mest inbitna i gruppen ”Jag gillar inte Oliver” ändå måste erkänna. 21 sträckor där Oliver startade på 18 och stod som sträcksnabbast på 12 av dessa. Nu blev han femma, 35 minuter efter Greensmith, men försökte inte snacka bort ”fastkörningen” på SS7 som ödelade rallyt för hans del.
– Fanns inget vi kunde göra som första bil i WRC2, det är som det är och så här fungerar det i rally…
Oliver var ändå nöjd med att få visa sin ”pace” plus att han och Elliot inte kunde gjort ett smack för att undvika ”fech-fech-fällan”.
–Vi gjorde allt rätt och vann många sträckor, tog dessutom lite poäng. Nu glömmer vi detta och kikar framemot nästa rally i Spanien, avslutade värmlänningen.
Gus och Jonas gick i mål med Skodan över tre minuter före spanjoren Jan Solans/Rodrigo Sanjuan. Då hade Solans även hunnit med en snabbrullning på SS18 som kostade tre minuter plus att han fick köra tre sträckor med sin Filippinerna-sponsrade Toyota utan vindruta. Trea blev även det en Skoda med Fabrizio Zaldivar/Marcelo Ohannessian Der men avståndet emellan paraguayanen och britten blev stort, över 21 minuter.

Led mycket med Oliver men nästan lika mycket med Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak som i ledning fick punktering och lite annat klydd med Toyotan. Ändå var ”Kajto” som sexa lika glad som vanligt vid målgången när han hälsade på lite ”local fans”.
*

Gratulerar Elfyn Evans/Scott Martin både till första Safari-segern men sticker ut hakan, även till att vinna WRC 2025. Resultatraden 2-1-1 ger totalt 88 poäng, 36 poäng mer än dagens trea Thierry Neuville.

Safari-tvåan Ott Tänak är trea i tabellen med 39 poäng. Vågar nästan ta gift på att det är de här tre som gör upp om guldet när resten av det tunna Rally1-fältet redan är avhängda.

Som omväxling blev även power stage SS21 Hell´s Gate” dramatisk när Toyotas Takamoto Katsuta/Aaron Johnston som fyra gav sig iväg på den avslutande milen.

En bit in på sträckan ”hamsade” något för ”Taka” som plötsligt drabbades av ”taklägg”. Med hjälp av ett par starka åskådare lyckades man vända Toyotan så att han kunde linka i mål. Ändå lite turligt då han bara tappade en placering vilket innebar att Toyota-kollegan Sami Pajari/Markko Salminen kunde smita förbi och bli fyra.

Fanns en del kritiska röster över M-Sport Fords förarval inför 2025, Grégoire Munster och på flera sätt, gröna irländaren Josh McErlean. Men jag håller inte med i detta och på SS15 var Munster snabbast av alla med McErlean tätt efter. Ett bevis på att båda mycket väl kan stå på pallen innan året är slut. Slut är det också från Safari Rally Kenya 2025 där jag ändå ställer mig lite frågande till värdet av överlevnadsövningen i Kenya. I Rallye Monte Carlo skilde det 59 sekunder mellan vinnaren Sébastien Ogier och femman Thierry Neuville. I Umeå var differensen från Elfyn Evans till femte placerade Kalle Rovanperä 32 sekunder. I Kenya däremot, skilde över 11 minuter mellan ettan och femman…
*
I trakterna kring Bremen kördes i går ”ADAC Rallye Buten un Binnen”, sju mil asfalt erbjöds i rallyt som lockat nästan två handfull danska ekipage. I Rally4-klassen slutade Michael Sørensen/Erik Kristensen tvåa med sin Peugeot 208. Hemmaföraren Patrick Pusch med Opel Corsa var nästan minuten före och blev även fyra totalt av de 62 som kom runt.

Samma klassplacering (2:a) men i klassen RC3 fick Morten Fuhlendorf/Niklas Madsen med Ford Fiesta Rally3.

Klasseger blev det däremot för Oliver Sørensen/Frederik Glad med Renault Clio Rally5.

Totalsegrade gjorde holländska Skoda-paret Yannick Vriellink/Michael Poel före märkeskamraterna Dennis Rostek/Stefan Kopczyk.

Har inte full koll men rallyt som inte lär ha lockat några större skaror svenska åskådare. En som dock var på plats var Motorbloggens flitige fotograf Kristian Lindberg som tacksamt nog levererade en hel flock rallybilder.
*
Med gener från pappa och f.d WRC-förare Daniel Carlsson är det inte konstigt att även 14-årige sonen Arvid fastnat för samma sport. I går tog han sin första seger när han med Theo Bergsten vid sin sida vann Junior-klassen i Lettiska asfatlrallyt ”Minirallijs Vidzeme”.

Värmlänningarna körde Peugeot R2 och tiden räckte även till att bli 27:a totalt och ner till klasstvåan skilde 22 sekunder. Med denna debut lär vi få höra mer från Arvid och Theo framöver.
*
När tävlingsledaren för ”Simrishamnsmixen” Johan Engström igår stängde anmälan var det med 110 namn i listan. Sist in var Fryksdalens Patrik Fredriksson/Emma Hägg (bilden) i rallyts näst största klass ”Standard B” med 18 ”VOC/GruppF” anmälda. Störst är som vanligt ”Trimmat 2WD” med 42 anmälda i samtliga förarklasser.

På tal om antal så är det inte utan viss stolthet jag kan konstatera att SMK Hörby bidrar med flest namn, 12 anmälda i DM/SSM-premiären. Lite omskrivet, dubbelt så många som klubben med näst flest anmälda, Hässleholms MK.
*
Hayden Paddon/John Kennard lyckades ta sin Hyundai i20 N Rally2 till seger i första deltävlingen i Australiensiska Mästerskapet. Säkert en seger som Hyundai-importören uppskattar i rallyt med namnet ”Toyota Gazoo Racing Rally of Canberra”. Bästa Toyota Yaris slutade nu ”bara” tvåa med Lewis Bates bakom ratten.

Rallyt var uppdelat i två ”Heat” och en tung date med en känguru innebär ”game over” för ”The Kiwi” i Heat 2…
*
Något brist på cuper utanför av RF sanktionerade SM/DM finns som bekant inte. En sådan är Supercupen” där premiären i Tierp töade bort. Men för att inte råka ut för ”tävlingsbrist” har nu ersättningstävling hittats för Supercupen. Det blir ”Rally Enköping” som kompletterar den 4 oktober och dessutom med extra status som final. Även deltävling sex har hittat adress och det blir hos SMK Märsta/Almunge MK den 30 augusti.
*
I dag finns det skäl att fira och med främsta anledning att vintersäsongen för Radiosporten är avslutad. Detta nämndes med darr på rösten och det förklarades att det dröjer ändå till hösten innan icke skidintresserade ånyo kan ta del av allt spännande med skidor på fötterna antingen man vill ellet ej. Själv tycker jag inte väntan blir långt, tvärtom alldeles för kort…