Neuville före Ogier på Sardinien, dubbelt Skoda i WRC2, Super-Johan utklassad alla i Hell, Grahn vann i Eslöv, irriterat i ”DM4” där Ib Kragh vann, inget lyckat Rotaxinhopp för Benjamin och Krull behöver ingen sömn…

Tänk att det efter tre timmar, 29 minuter, 16 sekunder och sju tiondelar av ralllykörande bara skiljer 0,7 sekunder mellan ettan och tvåan, nästan lite overkligt. Men så blev det i Rally Italia Sardegna där tvåan Thierry Neuville stod upp å sista power sage och passerade Sebastien Ogier med 1,5 sekunder. När tiderna summerades blev så skillnaden just 0,7 sekunder till belgaren fördel.

-Jag försökte allt vad jag kunde idag men förlorade ändå tiondelar här och där, menade Ogier vid målgången.

-Sista sträckan var väldigt tuff och jag gjorde två misstag som nog kostade några tiondelar, men…

Av förklarliga skäl var stämningen uppåt i Hyundai #5 och när Neuville och Nicolas Gilsoul klev ut för segerbilden på taket var det inte långt till tårarna.

Jag var tvungen att försöka så jag gav verkligen allt, konstaterade Neuville som nu förstärkte VM-ledningen.

Trots att han missade segern var inte Ogier alltför besviken utan menade att andra platsen i både resultatlistan och på power stage gav ”good points” och menade.

Fortfarande sex tävlingar kvar att köra så än är det ingen panik.

Han menade också att Neuville varit tursam med regnet vilket inte han var men konstaterade att nästa gång är det kanske hans tur att ha marginalerna på sin sida och avslutade.

Vi förlorade slaget men vi har inte förlorat kriget!

Om det var för att det var nervöst i M-Sport Fiestan eller vad annat det berodde på, men i tidskontrollen på näst sista sträckan glömde Julien Ingrassia att få med sig tidkortet som en konkurrent fick ta med sig till sista TK:n och lämna över till fransmännen. Något som inte gillades av FIA- kontrollanterna och nu får Ogier och Ingrassia dela på böterna på totalt 10 000 euro. Blir lite fina middagar i Paris för det…

*

Om någon trodde att Jari-Matti Latvala på något sätt var släkt med Alexander Lukas, turkillen hos Kalle Anka så kan han genast glömma detta. Finnen höll en stabil tredje plats efter lördagen och var noga med att inte ta några chanser, poängen var viktiga. Men i målet på sista sträck för dagen började hans Yaris gå illa och på transporten till service stannade bilen med trasig generator. Omstart med tidstillägg gav till slut en sjunde plats för finnen. Bättre gick det för Toyota-kompisen Esapekka Lappi som övertog tredje platsen och därmed tog årets första pallplats.

Direkt bakom placerade sig Hayden Paddon som inte var helt nöjd med sin insats men ändå glad över det lilla.

-Första gången på tre år som vi gått i mål här!

Mads Østberg/Torstein Eriksen lyckades bästa i Citroën-gänget med en stabil femte plats, 15,7 sekunder före teamkompisen Craig Breen.

Äntligen i mål och tämligen glad över vad vi åstadkommit i helgen, fast i dag kändes det inte alls komfortabelt, summerade Mads.

*

I WRC2 ser det som att guldstriden kan bli delikat då den kan stå mellan nu ledande Pontus Tidemand och helgens vinnare, tillika kompis i Skoda Motorsport Jan Kopecky. Segern var tjeckens tredje fullpoängare och bakom honom placerade sig till slut ändå norrmannen Ole Christian Veiby. Inte heller han kan räkans bort helt från guldfajten. 

Nästa anhalt för WRC-cirkusen är om nästan två månader och då i Neste rally Finland.

*

Känns nästan lite tråkigt att konstatera att återigen var det Johan Kristoffersson som vann när World RX intog Norge och Hell. Inför 24 000 åskådare visade han vem som är RX-kung och utvidgade VM-ledningen med 31 poäng före Sebastien Loeb. 

Vilken otrolig helg, menade Johan.

Redan från början kände jag mig bekväm i bilen, kände att bilen gjorde exakt som jag ville!

Tvåa i finalen slutade Mattias Ekström som återigen hade en liten ”dust” med Petter Solberg i ett av Q-heaten. I finalen däremot var EKS-föraren före över mållinjen. Bröderna Hansen, Kevin och Timmy slutade fyra och femma och sist i finalen Andreas Bakkerud.

Nu är det några veckors semester innan det bär av till Höljes och årets största folkfest, kanske i konkurrens med Rally Sweden…

*

Det blev solklar favoritseger i Eslövs bidrag i RS-DM/Asfaltcup, ”Bilmånsson Rallysprint” och den som motsvarade förväntningarna var Ford-åkaren Joachim Grahn med klubbadress Simrishamns MK. Dock utan sin vanlige lots Rickard Nilsson som mekade rallycross-Polo i Hell och ersattes av Erling Andersson. Tre heatsegrar gav Jocke ett försprång till tvåan Håkan och Pamela Oddshammar, R5-Fiesta på över halvminuten.

Däremot var det tätare i klassen ”Trimmat” där till slut SMK Hörbys Joachim Kristiansson/Maya Rangtoft smet förbi Rolf och Tobias Grybb med futtiga 0,8 sekunder. I sista heatet blixtrade Jocke till med sin Opel Corsa byggd enligt ”nya Grupp H” och dängde till Ascona-åkaren med 2,2 sekunder. Trea slutade Tommy ”Krull” Andersson som hade Linda Ragntoft vid sin sida.

Före sig i totallistan hade Tommy hemmaåkaren Mats Andersson som skjutsade diverse sponsorer i sin Opel Adam. Dock så bra att han slutade femma totalt. Annars var det sonen Simon som debuterade som gladde mest i familjen med seger i junior-klassen medan dotter Frida inte var lika glad. Hon rullade GSi-Kadetten i sista heatet och bröt. Farfar Östen inledde lite trevande men på slutet var han uppe på fina tider men då var det för sent och kit car-Astran blev sist i A-klassen.

Segermaskiner får man nog utropa Peter Vestlund/Magnus Larsson till som återigen var snabbast i ”Standard B” och detta hela 43,7 sekunder före snabbe Volvo-åkaren Daniel Ekdahl/Kjell-Arne Ekdahl. Men mot en Grupp F BMW står sig en Volvo tämligen slätt. 

En annan segermaskin är den Mazda som körs av Björn Hansson och Lyn anDersson, Hässleholms MK. Uppladdning på Sweden Rock hjälpte inte för klubbkompisen Viktoria Lindh med Magnus Persson vid sin sida, ”Dödskalle-Golfen” fick däng av Mazdan med 26,2 sekunder.

Nu var jag inte på plats men tror att jag framför mig kan se euforiskt firande hos ”Team Hasselgren” där Andreas med far Anders i den vita 240:an tog sin mig veterligen, allra första klasseger i C-StandardB. SMK Hörby-paret hade sju sekunder tillgodo på klubbkompisarna Bo Nilsson/Andreas Estenäs.

Värt att notera att långväga gästerna från Gotland, Sebastian Johansson/Jesper Elfwer provade R2-Peggan på asfalt. Läromästaren Mats Andersson var dock så ofin att han var snabbare, 24,7 sekunder för att vara exakt.

*

Fjärde deltävlingen i Danska mästerskapet ”Djurs Rally” blev dramatisk både på och utanför banan och där till slut Ib Kragh och Freddy Petersen stod som segrare med sin R5-Citroën. Men då hade ledaren efter fem sträckor, Esben Hegelund/Mie Johansen dragit sig ur tävlingen precis som en annan Skoda-åkare Steen Johansen/Suna Maria Schwaen. Enligt uppgift (jag har haft lite svårt att få riktigt grepp om vad som hände) kollades Hegelunds ”GPS trækker” av arrangören och då upptäcktes det att man kört i 64 km/t på en femtiosträcka. För detta skulle DM-ledaren straffas med fem minuters tidstillägg men istället valde han att själv dra sig ur tävlingen.

Kontrollen var så klart en följd av den kritik som polisen riktade mot arrangören i ”DM3” då dom uppmätte flera kraftiga överträdelser. Då varnades för att i Djurs Rally skulle det bli skärpt kontroll och man höll vad man lovade. Viktigt i sammanhanget är att det alltså inte var i någon poliskontroll som rallyförarna åkte fast.

Med Hegelund borta blev det en enkel match för Kragh och till totaltvåan hade han exakt två och en halv minuts marginal. Då hör det till saken att totaltvåan var en R2-Peugeot som kördes så imponerande av Rasmus Sørensen med Heidi Knudsen vid noterna.

Trea totalt och tvåa i 4WD-klassen slutade ”halvsvensken” Roland Poulsen och Ole R Frederiksen med den nya R5-Skodan efter en lite trevande inledning. Bland annat hade Roland problem i starterna på de första sträckorna.

Som fyra körde Heino Mejer in med sin Volvo 240 Turbo, men tre minuter bak Kragh.

Med sin kombination av både grus och asfalt blev det ovanligt stort manfall för att vara entävling i Danmark, ungefär hälften av de cirka 60 startande nådde aldrig målet. Just mixen av underlag uppskattades ändå av deltagarna enligt ordföranden i Randers AS Jens Erik Jensen. Detta även om man fick stryka två sträckor som blev så uppkörda att de knappast var framkomliga.

*

Det ville sig inte för Kristianstad KK:ss hopp Benjamin Thörnqvist när det var finaler i Rotax Max Euro Challenge ute på Åsum Ring. I första finalheatet slutade Benjamin sjua och anledningen var enkel.

Jag hade troligen den absolut tröttaste motorn av alla, analyserade Höörsåkaren.

Men till andra finalen byter vi motor och bara att hoppas att den nya går bättre…

I sista finalen kom Benjamin i väg hyggligt men hade mycket trafik runt sig och kunde inte alls avancera som han ville. Mitt i racet blev han dessutom påkörd och hamnade på tvären och rasade ner till 15:e plats.

Rotax Max Euro Challenge på Åsum Ring. Benjamin Thörnqvist förklarar vad som hände när han blev avträngd.

-I den här klassen visar dom ingen respekt alls, grymtade Benjamin efter målgång vilket gav en sjunde plats, klart sämre än vad han själv förväntat sig i detta engångs inhopp i Rotax. 

Än sämre gick det för mer favorittippade norrlänningen Hannes Morin, sexa i första finalen men avträngd i andra finalen som innebar att han fick se Åsum Ring upp och ner. Desto roligare för svenskan Mathilda Olsson som slutade tvåa och som trea rullade Kalle Åstrand in. I klassen DD2 Masters blev Fredrik Fransson sjua och bäst av de blå/gule.

*

Medan andra ”60-plussare” ägnar sig åt boule och annat så är SMK Hörbys Tommy Andersson av helt annat virke. I går körde han deltävling två i Back-SM uppe i Ljusdal och dessutom med bra resultat, två tredje platser blev det för den vita BMW M3:an. Vid 21-tiden i   går kväll  ringde han mig och berättade detta och på min fråga var dom var någonstans så svarades det Gävle.

Aha, ni ska sova över där, konstaterade jag och fick till svar

Sova över, det är ju för f-n tävling hemma i Eslöv i morgon…

Tack för kaffet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *