Neuville återupptar WRC-tradition, 18-åring med Toyota ny hos Rautio Motorsport, Ludvika-Tobias ende svensk i Spaniens äldsta rally, RS-DM avslutar på Uråsa, vinterdelen av SM väntar, kul siffror från ERC och SVT Sport mindes Ewy Rosquist-von Korff.

Sedan gammalt är startnummer ”#1” i WRC förbehållet regerande världsmästare, en tradition som Sebastien Ogier omfamnade under alla sina år som världens rallykung. När Kalle Rovanperä vann VM bröts dock traditionen och han fortsatte med sitt ”Lucky Number #69”.  Nu tar Thierry Neuville åter upp traditionen och kommer i WRC 2025 att byta ut #11 mot #1 på sin Hyundai i20 N Rally1.

Ingen hemlighet att vi redan har ettor på vår bil, men i år blir det bara en ”etta”, förklarar Neuville.

Han har fortsatt svårt att ta in att över 2000 landsmän samlades för att hylla honom på Nyårsafton.

Blev förvånad när jag upptäckte att så många människor verkade ännu gladare än jag över VM-titelen… 

*

En tradition som till stor del saknas i Sverige är den att äldre framgångsrika rallyförare hjälper fram yngre talanger. I Finland är detta sedan många år en vanlig utvecklingsväg, senast i raden är 18-årige Tuukka Kauppinen som nu tar plats under Rautio Motorsports paraply. Ett team som ägs av store rallyfantasten Markku Rautio.

 I fjol vann Kauppinen Finska Mästerskapets (SM) Rally4-klass med Ford Fiesta och nu väntar en Toyota Yaris GR Rally2 på honom och huvudklassen ”SM1”. Vid sin sida får han Sebastian Virtanen som under förra säsongen läste noter för Benjamin Korhola i samma serie.

Jag har haft chansen att testa Toyotan en gång och jag fick snabbt grepp om bilen. Testet gav ett gott intryck, men jag kommer att behöva mer mil för att utnyttja bilens potential fullt ut, förklarar Kauppinen.

Rautio Motorsports andre förare, Roope Korhonen  vann SM1 2024 med en likadan Toyota och inleder sin säsong i deltävling två i ”SM-serien”, Arctic Lapland Rally men då mest som test. Ett medvetet val då Korhonen i år väljer bort tävlande på hemmaplan för att fokusera på WRC2 med inledning i Rally Sweden. 

*

13-15 mars körs den 73:e upplagan av Spaniens äldsta rally, ”Rally Costa Brava” som numera är helt tillägnat klassiska/historiska bilar. Start och mål är i Girona tio mil från Barcelona och därefter bjuds på sju sträckor som tidigare använts i landets WRC-deltävling. Lite trevligt i dessa dagar, när många arrangörer verkar sträva efter allt snabbare/rakare sträckor (läs fränare) men här är det lite  annorlunda.

Kul, säkra och inte allt för snabba sträckor, lovar arrangerande Club RallyClassics.

För detta vill man ha 1345 euro i anmälningsavgift och med något som vore självmord i Sverige, så erbjuds kvinnliga förare (!) en rabatt på 200 euro. Rallyt har satt ett tak på 270 bilar och i dag finns där 174 anmälda. Senast in är Ludvikas Tobias Johansson/Jenny Strandberg som vanligt med Audi Quattro A2. Paret är ensamma med blågul flagga däremot är intresset från Norge mycket större. Här finns Lars Martin Stensbøl/Mads Ola Stensbøl, Toyota Corolla-Kristian Hvambsal/Jonas Hvambsal, Volvo 940-Ole Morten Korsmo/Roy Tangen, Volvo 242-Christian Sagli/Ole Martin Sagli, Volvo 242-Richard Lindkjølen Taget/Rune Eirlstein, Opel Kadett-Svein Tore Løvhøjden/Raymond Braaten, Opel Kadett-Martin Nygård/Tina Jeanette Olsen, BMW M3. Glömde nämna att man även slår ett slag för den rymliga serviceplatsen i Girona med tillägget.

– Här finns även bar!

*

Södras RS-DM inleds i Hörby den 13 april och avslutas i Uråsa utanför Växjö den 11 oktober med ett helt nytt koncept hos DRIVE VXO.

EfterAsfalt SM på Uråsa under pandemin och har det varit frågor från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra frågade om oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, DRIVE VXO.

Foto: Tommy Svensson

Upplägget kommer skilja sig gentemot andra RS-tävlingar med mer SS-km. 

Eftersom det är en bit upp till oss att åka vill vi erbjuda mer kilometer, fortsätter Andreas.

Upplägget blir att vi börjar med Shakedown så alla får känna på underlaget och få lite fart i kroppen. Efter det åker vi två varvloppsträckor (11-12 km) där varje sträcka går två gånger.

Här avslutas sen DM-delen medan mer åksugna kan fortsätta genom att köra samma två sträckor igen, varav en gång i mörker. 

Asfalt och mörker kommer bli en helt ny spännande upplevelse för många, kommenterar Andreas.

Det finns också priser till totalseger och och klassplaceringar att kämpa om för dem som kör samtliga sträckor.

Totalt räknar vi med att vi har närmare 70 km SS, eftersom vi är smålänningar räknar vi med en startavgift på 1800-2000 kronor för allt, avslutar Andreas.

*

Med 21 dagar kvar till anmälan stänger  för SM-premiären ”North Rally Boden” (7-8 februari) är det i första hand här jag nu fokuserar. Men än så länge är det bara runt dussinet som anmält sig till Boden och jag tror inte jag får så mycket mothugg, om det ändå blir den SM-tävling under året som får lägst antal anmälda. Två saker bygger jag detta på, avståndet och att Junior-SM inte ingår. Alltså inte så att tävlingen på något sätt skulle vara sämre än andra, tvärtom misstänker jag av rapporter från tidigare år. 

Foto: Lima MS

Inte heller i deltävling två ingår i Junior-SM men här tror jag det spelar mindre roll, då Lima MS alltid röner stort intresse. I helgen släppte ”Mr Lima” Sune Rickardsson lite info kring ”Rally Lima” 7-8 mars.   Fredagen inleds med rek innan 30 kilometer långa SS1 startar klockan 19.00 innan det är kvällsvila. Omstart med SS2 (28 kilometer) klockan 08.00 och direkt därpå SS3 (26 kilometer) innan det är lunchuppehåll i en timma. Efter detta tre sträckor på totalt knappt sex mil. Förutom de fyra SM-klasserna planerar Lima även att bjuda in andra klasser som dock får nöja sig med fyra sträckor under lördagen.

*

ERC har gått igenom sitt 2024 och plockat fram lite kul siffror. Bland annat att en stor skillnad mot WRC är antalet olika rallyvinnare och i ERC var där ingen förare som vann mer än en gång under fjolåret. Bland dessa fanns då Oliver Solberg som vann i Värmland och trots bara en start i serien, ändå den som vann näst flest sträckor. Hayden Paddon (bilden) som körde hem hela rasket, var bäst med 22 sträcksegrar medan Oliver kunde ståta med 12 vinster. 

Foto: ERC.com

Trots slutseger var ändå Paddon inte den som var mest på pallen (två gånger under 2024), utan för detta kunde Mathieu Franceshi ta åt sig äran med två pallbesök. Inte bara åtta olika vinnare totalt, även lika många olika som vann Power Stage och där både Paddon och Solberg knep varsin ”PS-seger”.

Foto: ERC.com

Katrineholms Mille Johansson vann som bekant ERC Juniors före Calle Carlberg, Nässjö. Vägen dit gick via två segrar lika många som Max McRae medan Carlberg som vinnare av en juniorseger hade i detta sällskap av Jaspar Vaher. Lite trist läsning för ingenjörerna bakom nya WRC/SM-däcken, i ERC gick det så där. Michelin och Pirelli lyckades båda knipa tre segrar medan Hankook och MRF bara fick till vardera en. Mest vinstrika bilmärke var Skoda med fyra segrar, följt av Citroën med två och så Hyundai och Toyota med en seger var. 

*

Blev faktiskt lite förvånad över att SVT Sporten i sin genomgång av bortgångna sportprofiler, även gav plats för Ewy Rosqvist-von Korff. Veterinärassistenten från Stora HerrestadÖsterlen började med rally med Volvo PV. Med denna vann hon fler klassegrar både internationellt (tre raka EM-segar för damer) men även i Midnattssolsrallyt. 

Det stora genombrottet kom när hon med Mercedes lyckades totalsegra i 1962-års upplaga av ”Gran Premio de Argentina”. Hon och Ursula Wirth vann alla sex sträckor, varav en med en snittfart på 127 km/t. Redan 1967 la hon hjälmen på hyllan för att istället bli guide på Mercedes Benz- Museum i Stuttgart. Ewy Rosquist som utsågs till ”Årets Idrottskvinna 1961”, avled i Stockholm den 4 juli i år i en ålder av 94 år.

2 svar på “Neuville återupptar WRC-tradition, 18-åring med Toyota ny hos Rautio Motorsport, Ludvika-Tobias ende svensk i Spaniens äldsta rally, RS-DM avslutar på Uråsa, vinterdelen av SM väntar, kul siffror från ERC och SVT Sport mindes Ewy Rosquist-von Korff.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *