Nästan Rally Sweden-befriat, JC Raceteknik med EKS-Audi, Eslövs Brink STCC-satsar vidare, rallykris i Uppland, MSR och kommunikation, standarddäck på klassiker och Opel-essen utmanar varandra igen!
Inte ett ord om Rally Sweden i dag jag lovar, men de senaste dagarna har det duggat så mycket nytt inför Värmland att det varit svårt att sålla. Idag börjar jag istället med en spännande debutant, Oliver Solberg som gör 4WD-debut i Lettiska Mästerskapet Rally Aluksne med start i morgon fredag. Enda vintertävlingen i mästerskapet och som i år verkligen bjuder på riktig vinter om man ska döma av filmklippen från testerna i veckan.
För Oliver blir det både debut med pappa Petters R5-Polo och för första gången med Aaron Johnston vid sin sida. Första men inte sista ”LM-tävlingen” då paret planerar att åka och så klart försöka vinna hela mästerskapets R5-klass.
Ken Torn och Roland Poom laddar upp inför J-WRC i Rally Sweden (f-n också, redan här gick det fel…) med Fiesta R2. Med en Peugeot 208 R2 finns det även svenskt i startlistan, Adam Westlund med rutinerade Joakim Sjöberg vid nothäftet.
*
I dag avslöjade Kils-baserade rallycrossteamet JC Raceteknik att man köpt två av Mattias Ekström/EKS-teamets Audi S1 RX quattro. En av de två har var dessutom den som förde Mattias till VM-guld 2016.
– Två väldigt bra bilar, menar JC:s Joel Christoffersson.
Vem som får äran att köra bilarna är ännu inte klart.
*
Mer Audi men nu handlar det om TCR-versionen där idag Brink Motorsport med verksamheten i Eslöv gjort klart för ny säsong med två sina Audi RS3 LMS. I hop med Team Ramudden som satsar hårt både på STCC och Rally-SM plus ProMeister siktar teamet högt berättar teamchef Ted Brink.
– Efter en stärkande säsong 2018 med såväl utmaningar som riktigt lovande framgångar är vi oerhört glada att kunna bekräfta en fortsatt och starkare satsning i STCC 2019!
I fjol tog man två segrar vilket stärkt ”Brinka-pågarna” för en fortsättning plus att man nu står med nyrenoverad lokal i Eslöv och förstärkt organisation.
– Vi tog viktiga steg framåt 2018 och i år ska vi vara med i topp tre av mästerskapet, hoppas Ted Brink.
Att serien i år även kör tävlingar i Skellefteå och lite närmare från Eslöv, i Danmark gillar Ted.
– Positivt att STCC även tar sig norrut och gör det möjligt för oss att bjuda på bra racing i en än större del av vårt avlånga land.
Vem som blir chaufförer i de svart/gula Audi-bilarna är ännu inte klart. En inte alltför vågad gissning från mig är att till 2019 återbördade SMK Hörby-medlemmen Tobias Brink kör en av bilarna precis som i fjol…
*
Verkar som att rallysporten är lite i brygga i Uppland och dess närmaste omgivningar. Förr var detta lite av sportens ”Mecka” vid sidan av Värmland med massor av rallystorheter, till exempel Björn Waldegård och Åke ”Bryggaren” Andersson för att nämna några. Nu är det mer lite tvärtom om jag tolkar uppropet från Jörgen Joons rätt. På lördag skulle man kört en rallysprint på Tierps Arena med Joons som tävlingsledare men denna har ställts in. Istället blir det krismöte under parollen ”Att väcka Rallyuppland till liv igen”.
Att ställa in var inget svårt beslut för Joons och Club Tierp Arena, bara elva anmälda är så klart på tok för lite. För att gå plus minus resultatmässigt, krävdes minst 60 startande har klubben räknat fram. Kan inte påstå att jag blev jätteförvånad över att det kalls till ”krismöte”, redan i förra veckan började varningsklockorna ringa när den i Uppsala tänkta SM-finalen 2020 ställdes in, över ett och halvt år före tävlingsdagen. Nu menar Joons att det aldrig arrangerats så få rallytävlingar i distriktet som nu och vill därför att hans och övriga tolv klubbar går samman för att få fart på skutan igen.
– Det fattas både åkare och funktionärer hos egentligen alla klubbar i Uppland och enda chansen att lyckas är om vi går ihop tillsammans, kommenterar Joons sitt upprop.
– Vi har planer att åtminstone vi ska försöka köra två rejäla tävlingar varje år genom ett samarbete. Det går liksom inte att köra som man alltid har gjort, det är 2019 och det ser annorlunda ut än det gjorde förr…
I distriktet kommer 2019 att köras en deltävling i Svenska Rallycupen och då med Rasbo MK som arrangör men där gannklubbarna hjälper till.
*
Inte långt från Uppsala (nu är det en skåning som tänker så här) ligger Katrineholm som de senaste åren gjort sin ”Slottssprinten” till sommarens stora rallyhappening. En tävling som lockat förare från hela landet och där man fått till en härligt stämning med massor av olika kringarrangemang. 2014 ingick även sträckorna kring Ericsbergsslott som en del av Midnattssolsrallyt med lyckat resultat. Med flytten från Vimmerby till Örebro planerade därför Katrineholms MK för att återigen knyta samman de båda tävlingarna och tog kontakt med MSR-arrangören KAK. Detta skedde redan i höstas men först nu har man fått besked från KAK att det inte blir något av med MSR-bilar på Slottsprinten. Besvikelsen är så klart stor, så stor att KMK inte ens är säkra på att man orkar köra någon Slottssprint överhuvudtaget. Med ett så sent besked har det förlorats så mycket tid att det nu brinner i knutarna om inte årets upplaga ställs in. Beslut tas inom kort och om jag gör mig till tals för alla trogna besökare till Ericsbergsslott så är svaret givet, klart ni ska köra!
*
Detta med information verkar inte vara KAK/Midnattssolsrallyts bästa gren. Tänker på att på tävlingen entusiastiska Hässleholms Kommun fick besked om att det inte blev något av med ”MSR” i Snapphaneland förrän i förra veckan. Detta trots att Örebro presenterades som nytt tävlingscentra i början av oktober.
Har fått en del återkopplingar i samma ärende som alla vittnar om bristfällig kommunikation mellan KAK och de klubbar som var medarrangörer de senaste tre åren i Vimmerby. Så klart står nu lite ord mot ord men om jag uttolkar allt rätt så finns där mycket att önska när det kommer till kommunikationen. En arrangör som vill vara anonym skriver.” Och nu efter 3 år är man inte så tacksam direkt heller, tog ett par månader efter tävling innan man ens fått ett tack med att i nästa andetag berätta att vi gärna får lämna tillbaka västar och dylikt så fort som möjligt…”.
Bara att hoppas att allting blir bättre och att årets upplaga som körs i mitten av juli blir en fortsättning på framgångssagan. Har fått underhandsinformation att själva tävlingscentrat ska bli på Örebro Truckstop intill både E18 och E20. Anmälan öppnar i mitten av april och av radion brukar detta ske på den stora Bilsportmässan i Jönköping.
*
I samma ämne har även färgstarke eldsjälen i Kullings MS Conny Hansson hört av sig, men då handlar det om nya RM-serien för klassiker som han tycker verkar ha stora möjligheter att bli riktigt bra. Nu är det bara upp till klassikerråkarna att bevisa att man vill ha ett eget ”SM” att köra om. I sammanhanget vill Conny belysa det ständiga diskussionsämnet i rally, däcken där han har lite synpunkter.
”Fråga: När allt i stort sett ska vara på pricken som från perioden med bilen., varför är det då tillåtet använda dessa moderna däck som utvecklats för WRC med 2015 års specifikation, vissa ännu nyare?
Förslag: Tillåt endast däck som fanns under den aktuella perioden som bilen tävlar i. Alltså vanliga standarddäck som dessutom ändå är bättre än jämfört med periodens däck, men ändock standarddäck.”.
Conny berättar även att han gjort flera skarpa tester med standarddäck på sin Volvo 940 GruppH.
– Till exempel har jag två däck som gått 95 km SS fram med cirka fem milmeter kvar. Dessa köpte jag för 475:- och sålde för 250:-!
– För mig oförståeligt att historiska bilar får åka på ”WRC-däck” när man inte till exempel får ändra på strålkastare?
Onekligen har Conny en poäng i vad han skriver. När allt annat förutom säkerhetsutrustningen ska följa tidsperioden så varför ska detta inte gälla däcken? Inom historisk racing är det om jag inte misstar mig helt, Dunlop SP som gäller i standardklasserna. Förvisso med ny och bättre gummiblandning men så är det ju även med standarddäcken. Alltså borde dagens standarddäck vara minst lika bra, egentligen är dom säkert mycket bättre än vad dåtidens vinnardäck Dunlop SP Grus var i slutet av 60-talet.
Att standarddäck inte fungerar på Grupp H och moderna R-bilar är omdiskuterat och så smart är jag faktiskt, att jag inte kastar mig in i den debatten. Men att inte ett modernt odubbat vinterdäck skulle göra fullgod tjänst på ”Silver-Kadetten” eller till exempel Thomas Theorins nybyggda Volvo Amazon det tror jag inte på. Om inget annat så borde rallybörsen och arrangörerna bli glada med lite snällare däck…
*
Gick ju riktigt bra utan att blanda in Rally Sweden. Trodde jag åtminstone tills jag såg att ”ERC-News” toppade sin sida med ”ERC Junior aces get world chance”. Handlar om Opel Motorsports två ”ess” 2018, Tom Kristensson och Martins Sesks som nu återigen ska mäta sin krafter mot varandra i Junior-WRC. Mycket ljus på årets J-WRC tycker jag mig märka…