Nästan 10 anmälda när Rally SM går på grus i Älmhult, Ogier ”vågade vägra Volvo”, två Manta 400 anmälda till MSR, Hörby-ekipage fick bryta i ledning på Mantorp, Annie Seel till ”Rally Jameel”, SwedRally presenterar sig, JRD får uppmärksamhet på hemmaplan i USA och dansk MRF-Sprint med större startfält än HGP.

Fortfarande är där ingen som löst gåtan varför många rallyförare eller anmälningsansvariga, inväntar sista minuten innan man anmäler sig? Igår när jag kikade på listan för ”Silverratten” den 3 maj så var där strax över 70 anmälda, men någon timme senare hade detta ökat till vilket är glädjande, 94 ekipage. Att det förekommer sen anmälan i ”Standard/J-SM” har jag viss förståelse för, då man här säkert in i det sista kämpar med budget och annat. Men att antalet i ”Internationella 4WD” med bilar i miljonklassen och tack till, nästan fördubblas sista timmen är mer förvånande. Nu stannade det ändå på åtta bilar i ”Huvudklassen” vilket även gör den till klart minsta klass när Rally SM går på grus. I andra änden och som vanligt ”2WD” med 40 bilar  och näst störst är glädjande nog då Standard” där juniorerna ingår med en icke obetydlig andel, 20 av de 32 anmälda. Förutom att tävla om SM-poäng slåss juniorerna också om upp till 200 000 kronor i prispengar, samt ett utvecklingspaket med utbildning, tester, PR och support i samarbete med Hankook.

Foto. kristian Lindberg

Att se så många unga förare stå på startlinjen i Älmhult är väldigt inspirerande. Vi har arbetat länge med att ta fram JSM Standard, och att klassen får en så stark start redan från början visar att vi är på rätt väg, säger Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

I ”Standard” i stort finns ett stort och brett startfält med SM-ledaren Anders Banger som får tufft motstånd av bland andra Noah Grönkvist, Karljohan Ingesson (bilden), Robin Liljegren, Moltas Olofsson, Oscar Östlund, Daniel Suvala, Johan Pettersson och inte minst välmeriterade Henrik Levin.

 

Foto. GK Doors

”Internationella 4WD” har Dennis Rådström som favorit efter segern i Boden med GK Doors Toyota GR Yaris Rally2.  I Älmhult får han sällskap av Tom Kristensson som gör debut i GK Door Sweden med deras Polo R5.  Norrmannen Petter Sæves Waskaas, tidigare segrare i ”Nationella 4WD”, är tillbaka i Sverige i Ford Fiesta och Niklas Hägg kör nu Hyundai i20 efter femteplatsen i SM-premiären. I ”Nationella 4WD” återvänder numera Skåne/Småland-mixen 19-årige Adam Grahn efter premiärsegern. Peter Johansson, Filip Karlström och Mattias Monelius är några av utmanarna tillsammans med rutinerade Mats Jonsson, 19-faldig svensk mästare.”2WD” med sina 40 bilar är störst i Älmhult där Patrik Flodin leder SM efter Boden-vinsten och fortsätter i sin Volvo 940 i väntan på nya häftiga Toyotan. Precis som Flodin kör Patrik Hallberg i GK Doors färger och kliver in med färsk klassvinst från Italienska asfaltmästerskapet. På hemmaplan blir Jonas Åkesson farlig med Drive VXO:s BMW 1M.

PG Andersson är tillbaka i Rally-SM med samma bil, BMW 120 som han ledde fjolårets final med och utmanas av starka namn som Tim Liljegren, Oskar Sundell och Emil Karlsson, förklarar Jonas Kruse.

*

Finns många hemligheter inom rally och en har nu avslöjats, varför M-Sport för snart tio år sedan valde bort sina ”Rek-bilar” Volvo S60. Det var när Sébastien Ogier 2017 klev in i Dovenby Hall och förevisades hur M-Sport var uppbyggt av Malcolm Wilson, men (min tolkning) när han såg en rad vita Volvo S60 förklarade Seb.

Titta Malcom, jag är ledsen men jag kör ingen sådan!

I valet mellan att få Ogiers namnteckning på ett kontrakt och att hitta nya rek-bilar var Wilsons val enkelt, det blev byte till Ford Focus RS. Någon direkt förklaring till varför han ”vågade vägra Volvo” har aldrig getts, men jag tror ändå att många förstår exakt… 

*

Just nu pågår Motormässan i Jönköping för fullt och i en monter står KAK/Katrineholms MK och gör reklam för kommande ”Midnattssolsrally”. En tämligen meningslös uppgift då intresset redan är megastort med 170 anmälda trots att anmälan inte stänger förrän den 18 juni.

Foto: MSR

Med andra ord är maxtaket för länge sedan passerat och det kommer helt klart att bli gallring för tävlingsledare Crister Nystrand

Noterar att Skåne har dubblat sitt antal anmälda när SMK Hörbys Peter Strid/Ulf Lind tar sin fina Opel Manta 400 efter en tids uppehåll till Ericsbergs Slott i juli. Vet inte exakt hur Nystrand går tillväga för att sortera ut bland de 170 anmälda, men att en Opel Manta 400 riskerar att stå utanför, känns helt främmande för mig. Två 400:er är anmälda och den andra körs av Lotta Lundquist och som jämförelse finns där 34 Volvo 240 i listan…

*    

SMK Hörbys bidrag i ”Race4Fun” fick ett bakslag i premiären på Mantorp Park.

Tyvärr slutade inte helgen som vi hade hoppats, förkalkar Rickard ”Fidde” Andersson som en av de fyra i ST-Auto/Veideck Racings gula Polo.

Foto: ST-Auto/Veidec Racing

Efter en snabb uppkörning från åttonde startruta upp till andra plats och lite senare första plats som vi höll i fyra timmar fick vi bryta när medbringaren in till växellådan gick mitt av. Nu får vi ta nya tag till nästa tävling på Falkenberg i Maj!

”It’s Fun Racing Team1” som tog över ledningen och kunde vinna komfortabelt med sin Opel Kadett. Debutanterna ”JK Racing” och ”Race Office RT” visade stark fart, och körde hem övriga pallplatser.

Handen på hjärtat Fidde, trodde du verkligen att en Polo skulle rå på en Opel Kadett?

*

Utanför SBF-anmälda Linn Lundgren och kartläsaren Isa Kolmbäck till helkvinnliga ”Rally Jameel” ställer även ”ökenräven her self” Annie Seel upp för att köra i Saudiarabien. Svenskan är med i Team Lexus i sin fjärde start i rallyt dessutom en tung röst i ”FIA Women in Motorsport Commision”. Kommande helg kör hon en Lexus Hybrid SUV med spanska kartläsaren Maria Hernandez och är en av de 41 teamen i rallyt som ska  ökennavigera i 150 mil från Petra i Jordanien till målet Qassim i Saudiarabien. 

*

Idag kom där lite förtydligande om hur ”SwedRally” har tänkt sig när man erbjuder enklare rallytävlande än Svenska Bilsportförbundet. Från den 2 juni ska det nu börja tävlas enligt ”SwedRally-regler” dock framgår det  inte av deras officiella meddelande, var och när dessa tävlingar körs. Enkelhet är det som genomsyrar tankesättet men när jag såg att det krävdes över 70 A4-sidor från Transportstyrelsen för att få lite grepp om den tekniska biten, stannade mitt intresse. För mer tålmodiga så rekommenderar jag att söka ”Alternativet” på Facebook för att själv bilda sig en uppfattning…

*

Lite på samma spår är rally i Amerika genom ”ARA” och där svensken Johan Ragnarsson ligger bakom ett spännande ”Rally2-projekt”. Ett projekt som genomlysts i Motorbloggen och nu har även jätten ”over there” DirtFish fått upp ögonen för ”JRD” och dess projekt. I en artikelen kallas det för ”revolution” och min tanke är, det ska till en svensk för att få fart på saker… 

*

Utan att vilja strö salt i såren så känns det som att asfaltrally i Sverige utvecklas i fel riktning. I  SMK Hörbys DM-premiär startade 45 bilar av 55 anmälda vilket är tio färre än 2024. Nästa hållplats för DM-bussen är anrika ”Hässleholms GP” den 27 april och även om HLMK kan räkna in fler anmälda än i premiären, är det långtifrån storhetstiden då man var en ra bit över 100 anmälda. Nu står räkneverket på 64 bilar och med ”10-procents regeln” lär det väl bli runt 55-60 bilar till start på Garnisonen.

Foto. Tommy Svensson

I Danmark verkar det gå åt andra hållet och i deltävling ett för ”Vest” i ”MRF Dansk Sprint Rally Cup” kopieras antalet tävlande med de som var i ”Øst” och Roskilde med ”Dyrskueparken”.  82 anmälda till Vinderup Annandagpåsk visar på ökat intresse och dessutom helt utan svenskt inslag, vilket är skillnad mot för Skåne mer nära Roskilde. Bland de anmälda finns Johnny Pedersen (bilden) som värmde upp med en total fjärde plats i Hörby med sin Appendix K BMW M3. Johnny och kartläsare Albert Rishøj är även anmälda till HGP.

Noterar i annonserna för HGP i Kristianstadsbladet/Norra Skåne att klubben tråkigt nog får fila lite på rubriken ””Nordens största rallytävling på asfalt”. Med tanke på att danskarna är på väg att ta över, så borde där kanske stå ”en av” eller ”Sveriges” före dagens nu lite vilseledande marknadsföring…

*

Ingen Motorbloggen påskafton då det vankas kultur i Hässleholm på ”bloggtid”. Förstår att en del kanske höjer på ögonbrynen inför kombon ”Hässleholm-Kultur” men det stämmer faktiskt. Vi ses Påskdagen!     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *