Når SSR-målet 100 bilar, J-SM-ledare Liiten startar om, Wilke och HGP, Furuseth/Hjerpe till ERC, kartingkompisar till STCC och äkta Opel-glädje!

Med bara två timmar kvar innan anmälan stänger till South Swedish Rally är det mer än illavarslande för de ny och hårdsatsande arrangörerna med så få namn i listan. Vet att man budgeterat med 70 startade för att ekonomiskt gå ”plus minus noll” men vet också att SSR-motorn Anders Martinsson satt upp 100 startande som mål. Nu, två timmar före stängning finns 77 åksugna i listan och några till lär väl dyka upp men, 23 nya namn jag är skeptisk men hoppas jag får fel…

En som glädjande nog skickat in sin anmälan till SSR är J-SM-ledaren i Otrimmat Jari Liiten/Mikael Kjellgren. Glädjande då det blev lite strul med satsningen i hop med nystartade R-Sport Sweden. Paret kommer att fortsätta J-SM med en likadan Peugeot R2 som fört dom upp i ledning efter vintern men nu i samarbete med Petter Palmqvist.

Att kunna fortsätta på likvärdigt sätt som grundplanen var känns mycket bra och vi kommer till en miljö där förutsättningarna finns för att kunna fortsätta mot målet att ta hem SM Guldet, menar Jari.

Att målet är högt i SSR framgår tydligt.

Vi har en bra känsla i bilen efter vinterns segrar och med tanke på poängställningen så har vi möjlighet att hitta grustempot utan stress. Klassen lär ju bli ännu tightare nu på grus då det är fler i klassen och många som har bra erfarenhet från detta underlag.

*

I går bjöd Hässleholms MK och CG Wilke på presskonferens inför söndagens Hässleholms GP. Ute på Garnisonen hade eldsjälen nummer ett samlat ihop lite intressanta namn ur startlistan som nu fick chansen att snacka lite med media. På plats fanns så klart fjolårsvinnarna Joachim Grahn/Rickard Nilsson men även snabbe junioren från Hörby, Victor Hansen med sin numera välfungerande R2 Peugeot.

Säger man Grupp E och RS-DM så är det omöjligt att komma runt hemmaklubben som dominerade klassen i Hörby-premiären så självklart fanns ”E-gänget” representerande HLMK på plats, Björn Hansson/Lyn Andersson (rätt va Lyn?), Victoria Lindh/Magnus Persson och Fredrik Dehlin/Madeleine Ruud-Nielsen. 

Återkommer med mer om Hässleholms GP närmare söndag men en sak förbryllar mig efter att ha läst igenom startlistan, seedningen. Att ge trefaldige ”Lille Mats/HGP-vinnaren” tillika ”Asfaltkung” Mats Andersson med nio raka DM-guld startnummer 35. Framför hans Opel Adam R2 då sätta långsammare och på asfalt långt mer oerfarne förare är i mina ögon märkligt. Sjävklart skulle Mats hamna 20 bilar längre fram runt Rolf Grybb, Mats Lundahl, Joachim Kristiansson eller Tommy Andersson, förare som han körde ifrån i RS-premiären. Även längre ner i listan förekommer konstig startordning något som kan komma att orsaka onödig irritation och omkörningar…

*

Årets Co-Driver 2017” som utses av DASU  i Danmark blev Jeanette Kvick som under året satt i det mesta som det går att köra rally med. På söndag kommer hon till Hässleholm för att läsa noterna till Kennet Kolbe Jensen som låter sin ”Blå löwe” vila och istället hyrt GN Motorsports R5-Fiesta. Dessutom går Kolbe och ”Kvicken” ut direkt bakom Grahn/Nilsson och som dom kommenterade i går.

– Kul att få se sin egen bil i backspegeln!

*

Nu får Tom Kristensson/Henrik Appelskog ännu tuffare motstånd i ERC och klassen ”FIA ERC Junior under 27” då snabbe norrmannen Sindre Furuseth med svenske co-drivern Jim Hjerpe ansluter från och med deltävlingen i Italien.

Vi har jobbat målmedvetet i många år och kört i många tävlingar runt om i Europa. Vi fick en smakbit på nivån i ERC i Barum Rally i höstas, och vi kommer till start i mästerskapet med målet att vinna, berättar Furuseth.

De senaste åren har handlat mycket om att skaffa rutin, åka varierande tävlingar med olika vägkaraktärer för att utveckla oss så mycket som möjligt, med stor hjälp av vår coach, Olav Bodilsen.

För paret blir det alltså de fyra återstående tävlingarna som ska köras med den egna Opel Adam R2, Italien, Tjeckien, Polen och Lettland. De har därmed ingen chans om de skulle bryta en tävling.

Det såg länge ut som att vi skulle klara en full säsong, men budgeten blev inte tillräckligt stor för att kunna komma till start tillräckligt förberedda så vi tog ett gemensamt beslut att hellre köra fyra tävlingar och vara riktigt förberedda, berättar norrmannen.

-Sindre har inte kört av vägen sedan 2013 så vi känner oss förhoppningsfulla att det ska gå vägen, säger Jim.

Om Sindre och Jim väntar till Rally di Roma Capitale så kastar sig Tom och Henrik på planet till Kanarieöarna i helgen för deltävling två. I klassen ”Junior u.27” startar totalt tio förare och där Tom i egenskap av ”retired” från premiären går ut som sjunde bil. Först startar ledaren Diogo Gago medan Opel Motorsports andre förare Martins Sesks går ut som tredje bil. Lite märkligt är att startfältet i klassen består enbart av Opel Adam  R2 och Peugeot 208 R2, inte en Fiesta R2 så långt ögat når.

*

Det blev succé direkt för Simon ”Race Lab” Larsson och nya teamkompisen Dennis Lind i Lamborghini Super TrofeoMonza i Italien med dubbla pallplatser. I race 1 slutade Simon och Dennis på 3:e plats i Pro-Am klassen och i heat 2 som gick på söndagen slutade man på 2:a plats vilket innebär ledning i mästerskapet. 

Detta var en racinghelg som jag aldrig kommer att glömma, vilka fighter och vilket resultatet med dubbla podiums här på klassiska Monza.  konstaterade Simon belåtet.

*

STCC-premiärenRing Knutstorp  närmar sig och helgen 5-6 maj är det dags. Då blir det även debut för Formula STCC Nordic och för de bägge kompisarna skolade ute på Åsum Ring, Alfred Nilsson och Sebastian Persson.

Vi har tävlat länge mot varandra och det har alltid varit samma princip: På banan är vi konkurrenter och teamkompisar, utanför är vi vänner och har svinroligt. Vi har alltid varit bra på att skilja på de två grejerna, säger Alfred.

Båda har kört karting i många år men nu är det premiär i ”riktig bil” och båda har förberett sig noga.

Har jobbat mycket med förberedelser inför det här och det känns ungefär som förväntat. En härlig känsla att vi lyckades nå målet. Jag och pappa har jobbat hårt med samarbetspartners för att kunna vara med, berättar Alfred.

Sebastian Persson å sin sida var tidigt ute med sina ambitioner. Han presenterade planerna redan i november 2017.

Mitt mål har alltid varit att köra formelbil efter karting och det känns väldigt bra att ta steget att köra i Sverige. För även om jag vill ut i Europa och köra till exempel Formel 4, så kostar det mer pengar. Och det är bra att skaffa sig mer rutin här hemma så jag är förberedd, säger han.

Båda kör för välkända Ward Westcoast Racing Junior Team.

*

Berättade i söndags om hur glada alla var när man kom till målet på SS4 i Silverkongen och glädjen berodde så klart inte bara på att det var jag som tog emot tidkorten. Nej det var sträckan man precis avverkat som framkallade glädjeyttringarna hos både förare och kartläsare. Men allra gladast var ändå föråkar-bilen körd av ”Föråkarproffsen” Lars Servin och Carsten Magnusson, SMK Hörby. I deras fall var det inte enbart sträckan som föranledde den lyckliga stämningen inne i kupén, istället var det ju detta faktum att den hårt Volvo-infekterade duon fick köra/åka i en Opel. Att detta föll paret på läppen var omöjligt att missa och som jag tyckte mig höra kommenteras med.

-F-n är det bara två sträckor kvar, vill ju åka ännu mer Opel!

Fast jag kan ha hört fel, var lite stökigt runt om i TK:n vid det här tillfället…

*

Vet inte riktigt hur Motorbloggen ser ut när den nu publiceras, verkar vara lite konstigheter med programmet och på sidan ser det lustigt ut. Pallar ni mer Motorbloggen så fortsätter här den som skulle ha publicerats i går måndag, men bara om ni orkar…

*

Verkar nu vara helt klart att Red Bull Global Rallycross går i graven efter megastora skulder till banägare med flera. Dock har det redan förklarats att serien förväntas göra comeback redan 2019 men om det blir med samma koncept som var tänkt för 2018 är oklart. I år skulle Supercar-bilarna bort från serien och istället skulle det fokuseras på Lites-bilar under parollen, ”ta tillbaka rallycrossen”. Nu blev det inte så utan istället är det nya American Rallycross Championship som ersätter och som drivs av World RX-promotorn IMG.

*

Nu blir Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg ”filmstjärnor” och detta i en tjeckisk dokumentärfilm med Skoda som beställare. Filmningen kommer att ske i samband med gruspremiären för SM, South Swedish Rally den 11-12 maj.

Jag fick förfrågan av Skoda om att medverka i en dokumentärfilm och nu är det bestämt att dom kommer till Sverige och SSR, berättar Fredrik

Senaste tiden har vi försökt finna videos från tiden då jag körde motocross, gokart, ungdomsrally och nu är jakten på en VHS-bandspelare för att kunna visualisera hur allt började en gång i tiden i dokumentären.

Ingen tillfällighet att man väljer just SSR, 2015 vann Fredrik totalt och detta sex år efter SSR-debuten 2009. –

Då körde jag som föråkare med pappa i högerstolen med en VW Polo, men mitt starkaste minne från den regionen är från 2008 när jag skulle köra SM i Karlskrona i ungdomsklassen. På vägen ner i servicebussen gjorde inte mamma och pappa annat än att varna mig för hur luriga och svårkörda vägar är där, minns årets SM-tvåa.

-Om jag lyssnade, jag var av vägen tre gånger på första sträckan! Från en av avåkningarna finns det en hemmavideo där man kan höra en åskådare säga; – Aj, aj där ”la” han allt kylaren, med sin breda skånska, men vi vann till slut klassen.

Det var då det för Fredrik och nu blir det helt ny mark i trakterna kring Älmhult.

– Förmodligen har jag aldrig tävlat här förut, det är i alla fall inga sträckor som jag ser framför mig. Men den saken hjälper Joakim mig med.

*

SM -ledaren Mattias Adielsson värmde upp ”grustarmen” genom seger i hemmatävlingen Aleknixen. Min ”utsände” Pierre Skytt rapporterar och visar bilder ” Denna helg var det västkusten som gällde och då passade det så väl att Aleknixen och Älvbygdens MK bjöd upp med sina 5 sträckor. Två som kördes två gånger och en som inte återanvändes. Riktigt fin inramning med vackert väder och värme som kan liknas vid vilken sommardag som helst. En sträcka som såg hård och snabb ut, trots en tidigare genomkörning av de 107 bilarna. 

Snyggt gjort av arrangören att få skriva egna noter på dom två milen sträckor så stod det ganska tidigt klart vem som bar favoritskapet. Adielsson med SM-ledning, VM-succé och ett sprintguld färskt i minnet var ingen högoddsare direkt. Även om Jimmy Olsson från Storfors utmanade och såg riktigt stark ut där vi stod så fick han ändå se sig som slagen tvåa med ca 18 sekunder av Adielsson när målsnöret korsats. 

Fader och son-duellen mellan Mattias och Mats Adielsson dog snabbt ut när pappa Mats tyvärr tvingades bryta efter SS3 då en turboslang gick sönder och slangklämma till den samma sögs in och gjorde hål i kylaren, som gjorde att det blev tvärstopp. 

Hos dom tvåhjulsdrivna bilarna var det flera SM-ekipage att hålla koll på. Bland andra Mikael Ericsson med Ida Hegge i högerstolen från Trollhättan i VW Golfen. Kristian Johansson med Fredrik Livh i högerstolen. Framhjulsdrift i all ära men idag var det SMK Trollhättan och Stefan Alenmalms dag med Martin Holmdahl vid noterna då duon med startnummer 16 laddade på för allt vad tygen höll och knäppte Johansson på näsan med nästan 6 sekunder efter dom 5 fina sträckorna. Martin Norenby i Volvo 940 fick tredjeplatsen med sig hem och Mikael Ericsson en fjärdeplats.

Appendix K gjorde ingen besviken då snabbaste Volvo 240 med Markus Börjesson bakom spakarna bara var några få sekunder bakom segraren i A-2WD. I Volvo-originals A-klass blev det Isac Nordström från Kullings MS David Arhusiander från Jämtland som segrare.

*

Hyundais Hayden Paddon är mest kända namn när Asia Pacific Championship inleds med Rally of Whangarei. Notabelt är att av de 54 anmälda är där endast tre FIA-klassade bilar, en R5-Skoda och en likadana Fiesta plus en ”gammal” Super 2000 Skoda. Resten kör i likhet med Paddon, bilar klassade för just det här mästerskapet och då hittar man till exempel både Toyota Vitz (?) och Holden Barina ännu mer (?). En Audi S1 finns plus att Matt Summerfiled kör en Mitsubishi Mirage, kan man gissa på en kvarglömd Weng-maskin?

APRC verkar ha tappat lite av sin lyskraft och har bara 20 förare anmälda och då ingen Gaurav Gill, Veiby eller någon annan kändis.  Gil har för övrigt förklarat sig vara färdig med mästerskapet och siktar på full WRC2-säsong 2019. Trots det intima samrbetet mellan honom, däcktillverkaren MRF och Skoda motorsport har han klart deklarerat att det inte blir någon tjeckisk bil för honom i WRC2. Sätter min slant på att Hyundai i20 R5 blir Gills färdmedel i WRC2…

*

Nästa helg ska norske talangen Steve Røkland göra debut i Brittiska Mästerskapet och detta i  Pirelli Rally. Ett mästerskap som Steve kört två gånger tidigare, första gången 2011 och slutade tvåa i R1-klassen.  Nytt silver året därpå men då i R2-klassen och efter detta har inte Steve kört mästerskapet men nu är det på gång igen.

Med två silvermedaljer är målet nu självklart att ta ett guld, berättar Steve inför deltävling två.

Britterna råkade ut för samma sak som vi här hemma och det dåliga vädret gjorde att första deltävlingen ställdes in, för Steve ett bakslag då den skulle körts på grus.

Även om jag har ett bra tempo på asfalt är det ändå på grus jag kan hävda mig bäst, förklarar Steve.

-Fast när jag kört asfalt i ERC har jag tagit flera sträcksegrar, så…

I helgen kände Steve sig själv lite på pulsen och vann 2WD-klassen i  ”Hurumsprinten” och slutade sjua totalt bland de 82 startande. Här var det Vilde Fjulsrud som skötte noterna medan det i Pirelli Rally blir britten Tom Woodburn som sköter den sysslan. Samarbetet brukar fungera bra vilket gett klassegrar i såväl South  Swedish Rally som hemma i Norge  och Rally Finnskog. Bilen blir hans egen Peugeot 208 R2 som i NM hyrs av NM-ledaren Håkon Sveen Frøslid.

I samma klass fortsätter även Oscar Solberg med svenske kartisen Patrik Barth men om det blir permanent eller som ryktet säger, bara ”shake down” inför R5-premiären i BRC är oklart.

*

Då har den provkörts, Volkswagens I.D. R Pikes Peak, alltså elbilen som ska ”räjsa mot molnen” i Colorado Springs den 24 juni. På banan i Alés svischade Romain Dumas runt med skapelsen. Dr. Frank Welsch i Volkswagen-toppen förklarade hur viktig bilen är i visionen med VW som ledande elbil-tillverkare och dessutom förklarade ”doktorn”.

VW:s engagemang i Pikes Peak inte bara pekar ut vägen för vår motorsport framtid utan har även stort symboliskt värde!

Vad var det jag skrev om ”målarfärg som torkar”, jag är ledsen men jag går inte igång på elektriska racing eller rallybilar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *