När EWRX kommer då kommer också VW, ökat intresse för rally-SM, perfekta vintervägar i VOC-premiären och lång resa för Lexe till Rovaniemi.

Att införandet av elbilar i World RX är livsviktigt enligt bilfabrikanterna är ganska klart om man även i fortsättningen alltså efter 2019, vill se fabriksteam tävla om ”VM i rallycross”. Den allra största elefanten i sammanhanget är Volkswagen som genom PSRX Volkswagen Sweden dominerat de två senaste åren. Men några Supercars Polo blir det inte i år under VW:s flagg då det Petter Solberg ledda teamet tagit time out precis som Peugeot. Däremot är det nog mer tveksamt om Audi även tar en paus, här känns det mer som att WRX bara blev en kort parantes i märkets motorsporthisroria. Nu förklarar Volkswagen Motorsports ”Director” Sven Smeets att man är beredda på comeback när FIA väl sätter ner foten och beslutar att EWRX blir verklighet.

Vi har hela tiden förklarat att vi är fortsatt intresserade av tävla i rallycross men då krävs det el i bilarna.

Samtidigt menar Smeets att det hjälper inte att enbart VW är intresserade, det behövs för biltillverkare för att serien ska bli verklighet. Redan till säsongen 2020 kan det finnas en startklar el-Polo menar Smeets men då krävs ett ja från FIA senast den 29 mars som är satt som dead line.  Mycket av teknologin finns redan i huset i Hannover genom ID. R-bilen som kördes så framgångsrikt i Pikes Peak i somras. I ett försök att peppa rallyrossarna inför 2019 menar Smeets att privatteamen kommer att ”deliver great sport” och att detta är väldigt viktigt.

För sporten är det viktigt att ha balanserade tävlingar med  tillräckligt antal bilar!

På sociala medier med World RX-intresserad diskuteras så klart detta och vad jag förstår är man här väldigt kluvna inför EWRX. Vissa tycker det verkar spännande medan andra tycker exakt tvärtom.

Visserligen inte helt opartisk i frågan så sätter nog ändå Tommy Kristoffersson luppen rätt över vad det hela handlar om när han kommentar hos ”Enthusiasts of Höljes RX”. Tommy skriver: ”För de flesta fabrikanter inkl Volkswagen handlar motorsport om att på ett bra och effektivt sätt driva utvecklingen framåt. All motorsport som bedrivs i märkets färger skall i slutänden gynna konsument, det är grundinställningen och också förutsättningen för att bedriva motorsport med en egen motorsportsavdelning. När nu marknaden med rådande miljökrav efterfrågar en större del elbilar följer naturligtvis VW som en av världens största tillverkare den efterfrågan och har ambitionen att producera världsledande elbilar. Sen måste jag som sann motorsportsman ändå framhålla att ett Rallycross VM med elbilar inte kommer att bli en slätstruken historia, tvärtom, det kommer att bli fantastiska bilar med en fantastisk prestanda och superrafflande heat, var så säker! 

För Er som tvivlar tycker jag ni kan ta del av skrivmaskinstillverkaren Facit som trodde att datorn var en fluga som snabbt skulle försvinna från marknaden. För egen del har jag stor förhoppning om att möta Er i Höljes och gärna med ett par 700Hk VW i garaget.”.

*

Blev först lite konfunderad när jag såg mailet från Rally-SM med rubriken, ”Stort deltagarintresse för Mekonomen Bergslagsrallyt”. Hade precis före varit inne och kikat på anmälningarna och där var det knappt 70 SM-åkare anmälda och det jag reagerade på var ordet  ”stort”. Men när jag så läste mediautskicket förstod jag bättre och det avsändaren syftade på var, att i fjol lockade de bägge vintertävlingarna i SM bara strax över femtio bilar. I ljuset av detta är så klart 70 betydligt fler och ännu stänger inte anmälan (13 januari) så fältet kan fyllas på ytterligare.

Det vore riktigt fränt om vi kunde komma upp i 100 startande, säger förarkontakten Tobias Johansson själv SM-vinnare 2018.

Förutom de 71 i SM-klasserna kör även en handfull utan SM-status.

– Helt otroligt! 

De allra flesta brukar ju anmäla sig de sista timmarna men så blir det inte i år men helt klart blir det några till och det känns otroligt inspirerande att vi får ett så gediget startfält, konstaterar Johan Strömberg, tävlingsledare.

Även i sorgebarnet ”Trimmat 4WD Övriga” har det fyllts på och nu är man uppe i sex anmälda. Bland dessa en klar guldkandidat, KAK:s Fredrik Grahn/Christer Carlsson, WRC Focus. I ”Trimmat 4WD” dök där upp ett välkänt SM-par, hemmaföraren Thomas Thunström/Jörgen Lindahl med den tidigare så segerrika Citroên DS 3 R5. I samma klass kom även anmälan från smålänningarna Joachim Carlström/Jörgen Norman, med sin Weng-Mitusbishi. Även i Otrimmat 2WD dök där upp ett sydsvenskt par, SMK Hörbys junior Victor Hansen med nya co-drivern Victor Johansson.

Flest namn finns i ”Trimmat 2WD” där både juniorer och de lite äldre förarna nu är samlade, 18 stycken anmälda. En intressant start i getingboet gör Sandvikens Oscar Sundell med sin nya BMW Compact, som menar.

Att det blir knivskarp konkurrens sporrar ännu mer. Det är så det ska vara!

*

Innan jul presenterade Team Ramudden en ambitiös SM-satsning med regerande mästaren Martin Berglunds R5-Skoda som vassaste vapen. I teamet ingår även Pontus Lönnström, Fredrik Karlander, Johan Fast och idag presenterades ännu ett namn i teamet. Det är Kristoffer Gustavsson/Viktor Niemistö som kommer att ingå med en nyinköpt Mitsubishi 

Vi är jätteglada att få med oss dessa grabbar. De ger oss många goda skratt och samtidigt smittar deras vilja och kämpaglöd av sig på hela teamet, säger Johan Fast, Team Ramudden.

*

Innan det är tid för SM-premiär i Ludvika har VOC Mekonomen Rally premiär på lördag i Torsby och Finnskogsvalsen. De 95 anmälda kommer att mötas av perfekta sträckor. 

Mildvädret varvat med köld har gett fin isbotten, dessutom visar prognoserna upp till två decimeter snö i början av den här veckan så förhoppningsvis kommer även snövallarna att byggas upp ytterligare framåt helgen, hoppas Sven Täppers i MK Ratten.

VOC Mekonomen Rally är huvudklassen i tävlingen för sjätte året i rad och går ut först med 39 ekipage.

*

Den 24-25 januari är det dags för första deltävlingen i Finska Mästerskapet och detta med Arctic Lappland Rally. En hyggligt lång resa för Olofströmsboende Kalle Lexe som sköter kontoret när Lars Stugemo och han gör debut med nya Volkswagen Polo GTI R5. Fågelvägen är det 127 mil mellan Rovaniemi och Olofström medan det är runt 50 mil längre om Kalle väljer att åka bil.

Annars är det lite trögt även här med anmälningar, bara 14 bilar än så länge. Nu är säkert inte arrangören ett dugg oroliga, i fjol kom 83 bilar i mål medan 48 stannade kvar i snödrivorna. Klart mest intresse är där kring finsk F1-föraren Valteri Bottas , anmäld av ”Team Flying Finn”. Bilen som Valtteri ska använda är en M-Sport Ford Flesta WRC.

Stort intresse knyts även till rallycrossaren Niclas Grönholm som gör rallydebut med en R5-Skoda från Printsport. En jäktig helg för det finskaq teamet då man har hand om fem av de 14 anmälda bilarna. Även Stugemo ingår i Printsport-familjen precis som unge Emil Lindholm, tvåa här i fjol och även han kör R5-Polo.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *