Mycket WRC-test inför Rally Sweden, storpublik på Vintersprinten, Åhman fixade ny Opel-seger, Muller till Polestar och allt var inte bättre förr…

BloggMeekeNu testas det för fullt inför Rally Sweden och på Twitter vimlar det av videoklipp från de sista körningarna inför starten på torsdag. Har till exempel sett Kris Meeke ”sideways” över krön på högsta växel och min bedömning är att ”The Ulsterman” och hans nya Citroën kommer att bli tuffa utmanare för Ogier & Co framöver. Det som hände i Monte Carlo tar jag absolut inte som intäkt för att räkna ut fransmännen, tvärtom tror jag att Meeke blir en av de som står på pallen i Torsby på söndag.

*
BloggmadsMads Østberg har också ihop med Ola Fløene ägnat helgen åt att köra in sig på sin nya Fiesta. Av allt att döma gillar Mads sin ”nya leksak” även om som han skriver, kommer att ta lite tid att lära känna bilen och sitt nya team i hop med tjecken Martin Prokop.
Men känslan är bra och det är skönt att vara tillbaka, menar Mads.
Idag har han och Ola avslutat testen och känner sig trots tidspressen redo för Rally Sweden.
Nu håller vi tummarna, hälsar Mads.

*
BloggTidemandEn annan om har mycket fokus på sig och som testat på hemmaplan är Pontus Tidemand och Jonas Andersson. För dom är det seger som gäller och efter att den är bärgad, titta ytterligare framåt och där då se sig med en guldmedalj hängande runt halsen.

*
I dag har det ju varit lite av rally och rallycrossfest på SVT och SVT Play. Har dock noterat lite gnäll på Facebook vilket jag tycker känns lite orättvist, tvärtom menar jag att Jonas Kruse och Johan Ejeborg skötte detta perfekt. Att täcka en hel specialsträcka med tv-kameror är inte lätt dessutom om man gjort så, hade det blivit en väldigt lång sändning om man skulle följa varje bil från start till mål. Något som hade gett ett startmellanrum på runt fyra minuter och då en på tok för lång sändning.
Att sedan tekniken strulade så att tiderna i finalen för 4WD inte syntes i bild är ju sådant som kan hända så fort teknik är inblandad. Enda plumpen i protokollet var så klart att Vinterstudion gick in och tog över precis när 4WD-finalen startade. Därmed hänvisades vi åter till SVT Play för att ta del av upplösningen. Inte OK SVT!Bloggpublik
Annars måste man konstatera att själva upplägget i samband med SM-Veckan har succé stämpel på sig. Att det sedan inte borde delas ut fulla SM-poäng har inte med själva tävlingen att göra, detta är något som Rally-SM:s arrangör MAS måste lyfta till nästa år.
Publiken vallfärdade för att få se motorsport live och totalt tittade 13 000 personer på rally och rallycrossen under helgen.
Lägg sedan till de 7.000 som såg skotercrossen i på onsdagskvällen då har vi haft totalt ofattbara 20.000 åskådare på våra arrangemang under SM-veckan, summerar SMK Söderhamns Frasse Berg nöjt.
Till sin hjälp under helgen har Frasse haft sammanlagt 220 hårt arbetande funktionärer och två tävlingsledare: Kalle Andersson från Sandviken (rally) och Ann-Marie Bergström, Söderhamn (rallycross).

*
BloggÅhmanUtgår från att merparten av er läsare följde dramatiken direkt och det finns då ingen större anledning att referera tävlingen ytterligare en gång. Säger stort grattis till Pontus Åhman och Filip Wernefur som upprepade sin fantastiska körning från ”SM-rallyt” dagen före och tog hand om guldet i Sprint-SM.Två Opel-triumfer i helgen känns onekligen som en bra start på säsongen, eller?
Fast frågan är om Pontus grejat det om inte Martin Lundquists Golf fått något knas strax före målgången. Martin tappade inte mycket tid men kanske tillräckligt för att Pontus bara skulle blivit tvåa. Trea slutade Jonas Johansson och för mig kanske helgens största överraskning.BloggAdielsson
I 4WD-klassen ville Mattias Adielsson (bilden) lite för mycket och fick ta en vid sväng ut i lössnön med nya R5-Fiestan. En sväng som garanterat innebar att guldet gick åt h-e. Istället var det extremt stabile Bodensaren Michael Wikström som bättrade på sitt Sprint-SM facit. I fjor silver och nu guld med sin ex. Mikko Hirvonen, Francois Duval WRC-Focus.
Ett silver blev det för Adielsson som direkt efter målgång avslöjade att det nu blir full SM-säsong med R5:an och dessutom även tävlingar utomlands. Kul att den ambitiöse göteborgaren lyckas knyta ihop paketet.
Trea och i en effektmässigt handikappad Mitsubishi EVOX slutade Jacob Jansson som inte borde vara alltför besviken. Full pott SM-poäng i lördags efter klassegern och faktiskt även totalsegern i SM-delen. Bra gjort med en en Grupp N-bil eller mer korrekt en R4-variant som jag är säker på att inte många har riktig koll på vad det betyder…
Mats Jonsson fick ingen lyckad debut med nya WRC-Skodan och inte heller idag lyckades det för meste SM-vinnaren. I andra åket hände dessutom något tekniskt och Mats fick puttra i mål, helt borta från allt vad medaljstrid hette. Som dom säger, nu kan det bara bli bättre och jag tror inte att jakten på ännu ett SM-guld är avslutad, bara ett litet ”fartgupp” på vägen!

*
BloggDejongRallyX On Ice såg amerikanske talangen Mitchell De Jong gå segrande ur finalen före mer isvana Alexander Westlund.
Jag önskar verkligen att vi hade en deltävling på snö och is i USA. Det här var så sjukt kul. Känslan finalen igenom var att jag hade det rätta flytet och även fast det var svårt kändes det kontrollerat, summerade De Jong.
En som pekades ut som favorit var Thomas Bryntesson men i sin Gulf-lackade bil blev det bara en fjärde plats bakom Sondre Evjen.
För enda skåningen i tävlingen William Nilsson blev det ingen final. Nästa deltävling för RallyX On Ice avgörs på Fuglehaugens Motorsenter i Norge den 4 mars.

*
Medaljörer, SM-vintersprint, söndag
Rally, 2WD: 1) Pontus Åhman, Almunge MK, Opel Corsa, 5.30,8, 2) Martin Lundquist, Fagersta MK, VW Golf, +2,3 sek, 3) Jonas Johansson, Askersund, +4,9 .
Rally, 4WD: 1) Michael Wikström, NMS Boden, Ford WRC, 5.10,1, 2) Mattias Adelsson, Göteborgs MF, Ford Fiesta R5, +0,9 sek, 3) Jacob Jansson, MK Kopparberg, + 4,3 sek (efter särskiljning med Mattias Hägg, SMK Hälsinge som hade samma sluttid i finalen men var 0,9 sek efter Jacob i första finalomgången!)
Rallycross, Super Nationell: 1) Michael Olander, Team Westom Arvika, Toyota Corolla, 2) Urban Bergström, Tväråns IF, Volvo S40, 3) Urban Bergström, NMS Boden, BMW M3.
Rallycross RX2: 1) Mitchell De Jong, USA, 2) Alexander Westlund Gestrike RT (SM-guld), 3) Sondre Evjen, Norge, 4) Thomas Bryntesson, Norge, 5) Simon Olofsson, SMK Eda (SM-silver), 6) Oliver Eriksson, MK Speed (SM-brons).

*
BloggOpelI helgen har snurrat runt bilder på en verklig läckerbit, en Opel Corsa i R5-utförande. Det är tyska bilsajten motor.de som ligger bakom det som jag utan tvekan utnämner till R5-klassens snyggaste bil…

*
Blir det 47-årige Yvan Muller WTCC-stjärna och fyrfaldig världsmästare som senast körde Citroën som tar en plats hos Polestar Cyan Racing för WTCC-säsongen 2017? Enligt fransk media lär detta inte vara omöjligt och just nu testar Muller S60:an i Portugal. Rykten säger då att om Muller bestämmer sig för Volvo måste en ur dagens kvartet, Thed Björk Bang-Melcihior Fredrik Ekblom, Robert Dahlgren eller argentinaren Néstor Girolami maka sig åt sidan. Fast Dahlgren har ju redan aviserat att han inte tänker köra WTCC i år så då kanske allt löser sig på naturlig väg…
Första racet körs redan den 9 april, på stadsbanan i marockanska Marakech. Innan mars har Polestar sagt att man ska meddela line up för 2017.

*
BloggTommyVar i går på ett litet ”kalas” där det efter någon timme plockades fram ett inramat kollage med gamla bilder på rallyåkare från Hörby tidigt 70-tal. Vill absolut inte undanhålla er att även jag fanns med på inte bara en, utan två bilder. Jag poserade i moderiktiga vida och bruna manchesterbyxor, turkos ”Snobben-tröja”, beige bomber-jacka plus väldigt tuff frisyr. Outfitten matchade perfekt min av Roland Brorsson inköpte Saab V4 av 1971 års modell och avsedd för Grupp 1-klassen. Nu var detta inte vilken ”Bonna-Saab” som helst utan faktiskt en variant som köpts med tävlingsrabatt och dessutom hämtad på plats i Trollhättan.
Jag brukar ju hävda att det mesta var bättre förr men efter att ha studerat bilden är jag inte längre lika övertygad…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *