Munster ”out” medan Kalle leder i Finland, Oliver vaknade till på ”Ouninpohja”, ”A-damen” åter på banan, Nattsson på väg mot seger i Herrljunga och VEC inleder 2025 i Värmland.

Just när detta skriva är det lunchuppehåll i ”WRC Secto Rally Finland” vilket passar bra då jag inom kort lämnar för engagemang i en mer familjebetonad aktivitet. En aktivitet som innebär att det inte blir något bloggskrivande i morgon söndag. Rapporter från såväl Finland, som Kullings och Örkelljunga får därför lugna sig till måndag.

Foto:: Okänd

Kan dock ge en kort lägesrapport från Jyväskylä och här fick M-Sport Fords Gregoire Munster en mardrömsstart efter drygt fyra kilometer av ”SS13 Västilä”. Puman kom helt ur spår i en snabb vänster vilket slutade med ”a roll”. Utan att vara bilplåtslagare så bedömer jag ändå möjligheten för omstart som väldigt, väldigt små. Leder inför lunchen gör Kalle Rovanperä  med Sebastien Ogier 21,9 efter och så VM-ledande Thierry Neuville, nästan minuten bak. När Elfyn Evans drabbades av drivaxelbrott blev det ras i listan och walesaren håller nu sjätte plats med fyra minuter upp till femman Sami Pajari. Håller detta i sig så kommer belgaren troligen att stärka sin ledning i tabellen. 

*

Oliver Solberg och Elliot Edmondson är fortsatt blågula glädjeämne och håller första platsen i WRC2 även om det ännu inte kommit någon sträckseger för dagen. 18 sekunder bak Skoda #21 finns Jari-Matti Latvala som verkligen överraskar i sin debut med Toyota Yaris GR Rally2. Trea också detta lite överraskande är Robert Virves men dock 50 sekunder efter Oliver. 

Foto. Skoda Motorsport

So far, so good, konstaterade Oliver efter den ultimata finska utmaningen och rallyklassikern ”Ouninipohja” och fortsatte.

Känslan i bilen är bra men ett par ”moments” här inne på femmans växel såg till att vi inte somnade till…

Foto. Skoda Motorsport

Kriserna gjorde att han tappade lite tid, fick till en femte sådan och före sig på sträckan fanns mycket överraskande estländaren Georg Linnamäe med bästa tid, sju före Oliver. Latvala var näst snabbast med återstartade (sist i klassen totalt ) Emil Lindholm som trea. Tre sträckor finns i andra loopen.

*

I Örkelljunga har de två första sträckorna avslutats och till detta återkommer jag på måndag. Men ändå kul att återigen se en Opel Adam R2 ”in action” och lika kul att se Mats Andersson, Eslöv bakom ratten. Ordinarie kartisen Jörgen Jönsson sitter som vanligt på svensk mark i SMK Hörbys Jim Nilssons VOC:are. I den lilla Opeln har istället mycket långa Thomas Hallén krånglat sig ner i högerstolen. Efter två sträckor ligger paret på sjunde plats  i A-förare Trimmat.

Foto. Frida Andersson

*

I Herrljunga och ”Kullingstrofén” är David Nattsson på väg att utöka ledningen i Svenska Rallycupen när han leder före Mitsubishi-kollega Emil Carlsson. Bästa 2WD är en röd BMW och körs av André Nygren. Även här återkommer jag på måndag.

*

Trots att Volvo Euro Cup är mitt uppe i 2024-års upplaga presenterar i dag ansvarige Ted Malm premiären för serien  2025.

Foto. Malm Motorsport

Det är med glädje vi kan presentera en så starkt etablerad tävling som Finnskogsvalsen. Vi har senaste två åren testat och utvärderat detta med att inleda säsongerna med en vintertävling och 2024 års intresse visade att vi var helt rätt på det med 37 startande uppe i Hassela, förklarar Malm.

Till nästa år letades en ny vinterarrangör lite mer söderut och när MK Ratten visade intresse blev det så.
Genom detta samarbete kan vi höja vår standard och vi kan erbjuda alla teamen enda cup som faktiskt kan kora en mästare på alla underlag. Detta med fina tävlingar på både snö, grus och asfalt, säger Malm. 

För att snösäkra har klubben valt att köra lite längre norrut berättar Anders Hedström från MK Ratten.

– I samband med detta kändes det kul att förnya sig med  Volvo Euro Cup där vi vet vi även kan attrahera många norska ekipage. 

Torsby har under många år även varit startskottet för VOC Mekonomen Rallys ”Vinterserien”. Den tiden verkar dock vara förbi om jag tolkar Hedström rätt.

Kändes rätt att förnya och inleda samarbete tillsammans med Volvo Euro Cup där vi fortsatt kan erbjuda alla VOC åkarna samma fina möjligheter till en kanon tävling med stort startfält…

Samarbetet är tänkt att vara i tre år med möjlighet att förlänga med lika många.

Nytt för 2025 är att vi kommer satsa på tre arrangörer i Sverige för att på så vis möjliggöra för fler att delta i cupen. Ytterligare en svensk arrangör är klar och vi för dialog med en tredje, avslöjar Malm.

*

Med detta ”over and out” från Hörby, vi ses på måndag. Ha en bra helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *