Motorsverige rasar mot Idrottsgalan, Ford allt närmare WRC, Citroën vill se mer risk i WRC-finalen och Toivonens Escort till salu.
Att börja en Motorbloggen med något annat än den härdsmälta som drabbat juryn till Idrottsgalan i Stockholm är helt omöjligt. Att i kategorin ”Årets Manlige Idrottare” helt bortse från Johan Kristofferssons VM-guld i rallycross är inte bara nära tokstämpel på de 13 i juryn, utan den sitter som en smäck mitt i pannan på samtliga.
Läser i Aftonbladet att en av ”tokarna”, Anders Lindblad på Svenska Dagbladet säger att ”Kristoffersson inte var tillräckligt starkt i konkurrensen”. Han medger också att Johans namn diskuterades (f-n tro ´t) men att han föll bort efter att man haft omröstning i juryn. Istället menar ”de tretton” att Peder Fredriksson (hästhoppning), Badou Jack (boxning), Zebastian Modin (para skidåkning) och Daniel Ståhl (diskus) prestationer vida överstiger Johans VM-guld.
Det är så klart som vanligt, i idrottens etablissemang är det inte fint eller ens rumsrent att gilla motorsport. Räcker att titta på nomineringarna de senaste åren där man i fjor visserligen hade med Mattias Ekström som då gjort samma sak som Johan i år. Att det räckte då menar Lindblad, berodde på att Ekström även körde i DTM och drev EKS i egen regi. Svagt försvar tycker jag även om det så klart gav en extra dimension till Ekströms guldår.
Om nu inte rallycross faller juryn på läppen så borde kanske mer miljömärkta och politiskt korrekta Formula E passa bättre i idrottens finaste salong, men inte heller Felix Rosenquist passerade nålsögat. Att då ens hoppas på att Pontus Tidemand eller Johan Kristofferssons VM-guld skulle räcka till mot boxare Badou Jack är j i juryns ögon helknasigt. Vad jag kan läsa mig till så är Jacks största merit under 2017, att han frivilligt avsagt sig sin titel i en av alla boxningens olika världsmästerskap. Känns onekligen lite tyngre än att vinna VM i rallycross eller rally (obs ironi)…
Men när man läser sammansättningen av juryn är det lätt att förstå att motorsportutövare har lika stor chans att bli nominerade som en snöboll i helvetet. Förutom ett gäng journalister som jag är säker på, aldrig ens varit i närheten av en rallycrosstävling består juryn föga överraskande av folk från olika specialförbund. Till exempel kampsport, skidåkning o.s.v.
Jag förstår att Johan Kristoffersson är besviken och denna besvikelse tror jag han delar med hela Motor-Sverige, men det finns hopp framöver enligt jurymedlem Lindblad. Vinner Thed Björk WTCC kommer han att vara med i snacket 2018. Nu vet jag inte hur Lindblad tänker här,men inte är WTCC större än World RX? På vad sätt skulle då Björks guld vara tyngre än Johans?
*
Enligt den franska webbsajten ”Autohebdo” ska det nu vara klart med Fords comeback i WRC. Fransmännen hänvisar till källor nära Malcolm Wilson och som ska ha bekräftat att avtalet är klart. För dom är detta mer än hett då Fords intåg i M-Sport skulle vara det som avgör Sebastien Ogiers framtid. Autohebdo drar också slutsatsen att den femfaldige världsmästaren därmed kör en Ford Fiesta WRC även 2018. Man har även försökt pressa en tidigare representant för Ford of Europe Motorsport på en bekräftelse men utan framgång.
– My lips are sealed, lär denne ha svarat hemlighetsfullt.
Inom de närmaste dagarna lär vi få besked hur det blir, efter Rally Australia nästa helg är det utlovat att de sista pusselbitarna ska vara på plats.
*
Nu vill Yves Matton och Citroën se bättre vilja och attack från sina ”juniorer” Craig Breen och Stephane Lefevbre. Snabbare tider och större risker är vad Matton önskar i Rally Australia. Breen har sex femte platser i år och skuggar nian Kris Meeke i tabellen. Fransmannen däremot har haft det lite tyngre med en femte plats i Polen som bästa resultat på sex starter. Nu vill Matton avsluta året positivt och lägger press på juniorerna.
– Jag vill se bättre tempo och kanske mer chansningar i finalen på så vis kan vi få ett positivt avslut!
Han sticker inte heller under stol med att han tror stenhårt på att Kris Meeke kan vara med i toppstriden. Som bas för detta anför han bland annat att ”The Ulsterman” ledde rallyt både 2014 och -15. Dessutom gillar han vägarna och kanske det allra viktigaste, går ut längre bak i fältet första dagen. Då borde mycket av den tuffa lösgrusen och de rullande stenar var bortkörda. En mix som Matton menar borde kunna innebära ny seger för Meeke. Den som lever får se…
*
Även om Citroën inte kommer att erkänna det så har man speedat upp utvecklingen av deras nya C3 R5. Redan helgen den 23-26 november och Rallye du Var kommer bilen att premiärköras. Han som ska göra detta är redan klare franske mästaren Yonnato Bonato som faktiskt vunnit detta med förra generationens R5-Cittra.
Redan i början av september startade sluttesterna för C3 R5 och då både på grus och asfalt. Piloterna som kört över 400 ”SS-mil” har varit Bonato plus Craig Breen och Stephane Lefebvre, alla med stor erfarenhet från olika R5:or.
I premiären som körs på sträckor liknande de som väntar i Rally Monte Carlo kommer Bonato att köra som ”0-bil” då bilen ännu inte är FIA-homologerad.
*
När brittiska Silverstone Auctions i helgen låter över hundra klassiska bilar varav flera med tävlingshistoria, gå under klubban finns en del som står över övriga. En av dessa är den Grupp 4 Ford Escort MKII RS 1800 från 1979. Bilen körde Henri Toivonen i samma RAC-Rally som där Björn Waldegård säkrade den allra första VM-titeln för förare. Pris, den lär inte bli billig även om det ”bara är en Ford”…