Motorbloggenspecial: Johan Kristoffersson tillbaka i World RX!

Foto: Tommy Svensson

Nyss hemkommen från Nacka blir det idag fokus på Johan Kristofferssons comeback i World RX. Med två VM-guld i ryggsäcken är det självklart ”hot stuff” när Johan pausar både rally och racingkörandet till förmån för rallycross. Dagen stora snackis, vid sidan av regeringens bud att att alla evenemang med mer än 500 åskådare ställs in för att skydda oss från ännu mer spridning av den där dj-la skiten. Att ställa in bollar och puckar tyder på stort mod hos bestämmarna och att sportredaktionen på Kristianstadsbladet gick lika ”bananas” som sina kollegor efter beskedet, är knappast förvånade. Tråkigt nog fick detta konsekvenser, man snodde helt enkelt det utrymme som var tänkt för Johans mediaträff och där blev det istället all in med Corona.  Tar mig därför friheten att bjuda er på det som var tänkt till en av sportsidorna, redan här i Motorbloggen.

Foto: Maria Wallberg SVT

Men innan dess ska jag även berätta lite om sådant som inte kom med i den texten. Till exempel ställde jag frågan till Johan hur det kändes att av DirtFish har blivit utnämnd till den mest underskattade föraren i världen?

Läste detta samtidigt som jag kikade lite över axeln för att se om någon såg att jag läste om mig själv, lite skämmigt, berättar Johan med ett skratt.

– Men självklart är det jättekul att nämnas i samma mening som Lewis Hamilton och Sebastien Loeb, dessutom att anses vara bättre än dessa bägge giganter, detta är nästan för mycket.

Tror att jag är lite för svensk i sådana här sammanhang, jag har lite svårt att ta till mig så mycket positiva saker…

Pressade även Johan med frågan om han fått välja fritt utan tanke på budget, vilket skulle det blivit, WRC, World RX eller WTCR?

Väljer den gren där jag kan vinna, svarade han kort innan han utvecklade.

Egentligen en omöjlig fråga, jag vet att att jag är är en vinnare i rallycross och racing just nu så därför vore det enkelt att svara någon av dessa. Men om man tänker på längre sikt, säg fem år så kanske jag svarat WRC…

Ny fråga från den ihärdige bloggaren, har du något gång kört en WRC-bil av senaste modell?

– En gång, jag fick möjlighet att testa den WRC-Polo som aldrig kördes i WRC eftersom Volkswagen la ner rallysatsningen. Detta på en rallycrossbana och ingen vanlig sträcka.

Ställer följdfrågan, WRC-Polon måste ha kännas som en moped i jämförelse med de 600 hästkrafter du har i Supercar Polon?

– Inte alls, den var faktiskt inte så slö som man skulle kunna tro…

Finns nog bara en människa i världen som kan uttrycka sig så som en WRC Polo och det är en 30-plussare från Arvika.

Foto: Tommy Svensson

Snackade även med pappa Tommy och då kom vi över till ERX alltså eldriven rallycross. Att detta var något som Tommy gillade stod tämligen klart.

Motorsporten måste hänga med i utvecklingen, fortsätter vi att framhärda allt gammalt är vi snart överkörda, menade Tommy.

Tror att el blir jättebra i just rallycross med sina korta explosiva heat, plus att det kan locka fler nya tillverkare som är bra på el och här känner jag att en ny stor möjlighet öppnar sig.

Efter detta drar Tommy paralleller med rallycross när Per Eklund körde Saab V4 och när så Porscharna dök upp skulle det bli döden för sporten.

Så blev det inte, tvärtom ökade intresset och sedan kom Olle Arnesson med Audi quattro, nytt ramaskri att detta skulle bli döden för rallycross. Inte heller då blev det verklighet och samma sak med el, tror tvärtom att intresset kommer att öka dramatiskt!

Men blir det inte lite trist med tysta rallycrossbilar undrar jag?

Tysta, detta fixas med hjälp av högtalare så att ljudupplevelsen blir densamma som idag. Ett extra plus, när vi testar och tränar kan högtalarna kopplas bort och inget onödigt ljud som stör grannar, menar Tommy som avslutar med.

Vi måste anta utmaningen, allt annat är omöjligt!

*

Foto: Tommy Svensson

Med detta överlämnar jag texten till Kristianstadsbladet. ” Det blev bara ett års time out för dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson.  I går vid en välbesökt mediaträff i Nacka avslöjade han att det blir comeback i VM (World RX). Det gick inte heller att ta miste på att det var en mycket nöjd Johan som poserade vid samma Volkswagen Polo RX som förde honom till de två VM-gulden 2017 och 18.

Ska bli väldigt kul att komma tillbaka till rallycross och jag är helt ärlig när jag säger att jag längtat jättemycket ända sedan sista tävlingen, menade en nästan lite rörd Johan.

Hösten 2019 blev återigen omtumlande för Johan. Året före stod han där med sitt andra VM-guld samtidigt som Volkswagen meddelade att man skulle sluta stödja PSRX där han och Petter Solberg körde. Istället blev det fortsättning hos Volkswagen med internationella racing-serien WTCR och samtidigt sjösattes en privat satsning på Rally-SM med Volkswagen Dealer Team Bauhaus. I WTCR blev Johan femma och såg framåt en ny säsong med den nya Golf TCR som han var med om att utveckla. Vid en paus i ett testpass i Spanien med nya bilen kom så beskedet från Volkswagen att man ämnade sluta med all icke el-driven motorsport.

– Minns exakt när det var, klockan 11.00 den 23 november, berättar Johan.

Ett chockbesked helt klart och direkt började jag fundera, vad gör jag nu?

Det tog inte många minuter innan pusselbitarna föll på plats. Hos Volkswagen Motorsport i Hannover stod den Supercar Polo som Johan vann med 2018 och samlade damm.

Tror klockan var 11.01 när vi kontaktade Hannover första gången om att få använda Polon och det blev nobben direkt, berättar Johan.

Nu är varken han eller pappa Tommy kända för att ta ett nej som ett definitivt nej, utan man fortsatte pressa tyskarna. Alla besked är alltid sena i den här branschen men så sent besked som det blev i år, det  har det aldrig varit berättar Johan.

När jag startade i Rally Sweden för tre veckor sedan var fortfarande inget klart och då såg en fortsättning på rally ut att få bli målet.

Men så släppte det och plötsligt stod idag han, Tommy och vinnarbilen i Nacka.

Känns så himla bra att vi äntligen fått ihop allt och nu är det bara att ladda på för premiären i Barcelona, menar Johan.

Med detta lägger han och KMS (Kristoffersson Motorsport) alla ägg i samma korg vilket innebär att både racing och rallykörandet pausas. Även om det rent praktiskt skulle funka att komplettera med något av de andra två, finns inte ekonomi för detta, konstaterar Johan.

Rallycross på VM-nivå är inte billigt och därför måste vi satsa allt här tyvärr, för jag hade åtminstone gärna kört lite rally vid sidan av.

Teamchef och pappa Tommy håller med.

Även om jag är väldig glad över att ha fått ihop den här satsningen så svider det ändå lite i rallyhjärtat.

I Rally Sweden nästan chockade Johan genom att komma trea i tuffa klassen WRC3 och länge såg det ut att vara här som han skulle fortsätta 2020. Nu blev det inte så och troligen inte heller några tävlingar i Rally-SM.

Detta svider jättemycket och jag erkänner att jag inte ens följde SM-premiären i Vännäs, så tungt kändes det att inte vara med där, berättar Tommy.

Nu är dock rally historia och nu handlar det om att komma tillbaka till världstoppen i explosiva rallycross. Inget som bekymrar Johan som ändå tror att han är lite rattrostig.

Så är det säkert, men jag tror ändå att jag snart är tillbaka som vinnare, menar Johan.

Senast han körde i World RX gjorde han det i hop med Petter Solberg och dessförinnan med Anton Marklund. Den sistnämnde plus regerande mästaren Timmy Hansen med lillebror Kevin är några av guldkandidaterna 2020. Ställer frågan till Johan, vem han tror blir värst i år?

Det blir jag själv så klart, vi siktar på guld och att säga något annat vore att inte tala sanning!

Nu kommer Johan att köra i egen regi med Tommy som teamchef i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS. Dessutom kommer de gamla mekanikerna tillbaka som tyvärr aldrig fick vara med under guldåren i PSRX.

Känns oerhört skoj att få tillbaka grabbarna i vårt eget team, det var mer än lite surt att dom aldrig fick uppleva VM-gulden, menar Johan och Tommy samfällt.

2019 blev ett ”mellanår” efter att både Volkswagen, Audi och Peugeot drog sig ur VM. Men det blev långtifrån den katastrof som belackarna befarade, tvärtom blev det både jämnare och samtidigt tuffare fajter allt i publikens smak. Vad tror du blir största skillnaden mot senast du körde rallycross frågar jag Johan.

– Senast var vi en bredare topp och du hade råd att missa någon final för det gjorde även de flesta andra.

– Nu är toppen smalare och då måste du vara med i alla finalerna, missar du en så är du säkert borta från guldfajten, menar Johan.

Premiären är i Barcelona i mitten av april sedan avslutas VM-serien i november och som vanligt då i Sydafrika. Tre nya banor i år som Johan aldrig kört, Spa, Abu Dhabi och så helt nya Nurburgring i Tyskland.

Den blir ny för oss alla och ska bli väldigt spännande att köra, annars är som vanligt Höljes på hemmaplan årets höjdpunkt, säger 31 åringen från Arvika. 

– Fast banorna spelar ingen roll, det gäller bara att vara först i mål och det ska vara jag i Polon! 

*

 Efter detta snackade jag vidare med Tommy som har ett stort rallyhjärta. Är det helt omöjligt att vi får se Johan i någon av Rally-SM:s deltävlingar i år?

Polon står i garaget så omöjligt är det inte. Skulle allt falla på plats, Johan är ledig och så vidare så visst finns möjligheten kvar.

Pappa Tommy är också klart övertygad om att Johan mycket väl kunde blivit en riktigt bra rallyförare.

Han gjorde det jättebra i fjol, ett par små misstag plus att Patrik Flodin var grym var det som skilde från guldet, analyserar Tommy.

Skulle varit riktigt roligt om Johan får en chans att visa, inte minst Ekström hur bra rallyförare han faktiskt är! 

Foto: Tommy Svensson

Tilläggas kan att det är Johan själv som gjort designen på sin nya vinnarbil. Något han icke utan stolhet berättade Volkswagens Informationschef Marcus Thomasfolk.

*

I morgon blir det WRC-tipset så håll utkik.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *