Motorbloggen ”morgonupplagan”, en TK-funktionärs upplevelse, SSRC-finalen dominerades av Stoffe, Victor H. imponerande femma i 2WD och hemmaseger genom Monelius i Örebro!
Blir en lite konstig Motorbloggen idag, förmiddags upplaga istället för på kvällen då det i dag finns viktigare familje angelägenheter att hantera( middag hos moster…). Därför väljer jag helt bort Rally Wales GB då upplösningen sker mitt mellan förrätt och varmrätt. Kan bara konstatera att mitt tips med Jari-Matti Latvala som segrare än så länge håller. Däremot är jag rökt i WRC2 då Kalle Rovanperä visar prov på betydligt större mognad än vad jag trodde och för att Pontus Tidemand ska komma i kapp behövs ett finskt misstag eller ”tjeckiskt” missöde…
*
Lördagen gick helt åt att sitta i inkommande TK på SS1/3 i SSRC-finalen som avgjordes utanför Röstånga. För mig en helt ny upplevelse, brukar alltid utföra mina tveksamma funktionärsinsatser i mål. Nu blev det till att lära nytt vilket för mig aldrig är speciellt lätt, men med tydlig instruktion gick det vägen.
– Du trycker in startnumret, sedan ”E” och när du får tidkortet trycker du grön knapp, löd instruktionen.
Inte speciellt komplicerat även om det dessutom skulle fyllas i lite på tidkortet och jag såg inga som helst problem, då. Men precis före första bil skulle starta kom banchefen stormande.
– Måste in och komplettera med lite mer ATA-band, förklarade han.
– Lugnt, replikerade jag men inte f-n blev det lugnt.
Plötsligt började det köa upp med rallybilar som anlände med minutens mellanrum. Till slut var kön så lång att kartläsarna kom springande med tidkorten i högsta hugg samtidigt som en ”icke rally intresserad” boende i mitt höger öra förklarade det olämpliga med köande rallybilar framför hans hus. En förklaring som framfördes tämligen högljutt och med viss skärpa. Försökte förklara att det var svårt för mig att agera, satt fastlåst vid min klocka som jag var. Fakta som inte imponerade.
– Skiter jag i, dom lovade att inga bilar skulle hålla framför vårt hus!
Till slut avlägsnade sig den boende samtidigt som det lättade något i bilkön och min hjärtfrekvens blev snudd på normal. Andra rundan däremot var lugnare bortsett från dom stackarna som inte kunde hitta tillbaka till sträckan (mycket luddigt i roadboken ska sägas till deras försvar). Tävlingsledningen tog ett korrekt beslut och strök alla för ”sen ankomst till TK”. Fast det blir lätt rörigt när man har fullt upp med att serva en bil/kartläsare samtidigt som andra irriterade kollegor står och stampar vid klockan för att få sitt tidkort ifyllt…
Summering av dagen från TK1, mycket lättare om man är två som jobbar med detta och så den viktigaste ”det som inte dödar det härdar”. Nu är jag härdad!
*
Själva tävlingen blev tämligen odramatisk, en dryg handfull av de knappt 80 startande bröt. Bland dessa det exklusiva inslaget Lars Servin, SMK Hörby med EM-åkande Tom Kristensson som kartläsare. Den röd/vita Grupp H 240:an väckte berättigad uppmärksamhet, lite av ”alla snackar om den men få har sett den live” svävande runt ekipaget före start. Dessutom premiär för Tom som notläsare och anledningen till den oväntade starten var enligt Lars enkel.
– Kändes som att Tom behövde få upp lite tempo inför ERC-finalen i Lettland nästa helg, därför föreslog jag den här lösningen…
Om detta nu verkligen stärkte Tom inför Rally Liepaja låter jag var osagt, men det blev en kort uppladdning. På sträcka två brast kardanen.
Bättre gick det för Stoffe Nilsson, Hässleholm som tog hem sista ronden av Sydsvenska Rallycupen, tvåa och elva sekunder efter slutade totalvinnaren av cupen, Robin Adolfsson/Nicklas Ottoson, Växjö. De här två har också dominerat hela säsongen men medan Adolfsson från Växjö slutade som vinnare blev det bara en nionde plats för Stoffe i cuptabellen. Poängberäkningen här gör att man inte har råd att ”nolla” vilket Stoffe gjorde i Ljungby. Trots detta var Subaruföraren nöjd med både säsongen och finalvinsten som han grundlade direkt på den första av de fyra sträckorna som kördes på jungfrulig mark utanför Röstånga. Här ryckte han ifrån med över sex sekunder och så var saken egentligen klar, men för att vara på säkra sidan vann Stoffe även resterande tre sträckor.
– Inga problem alls och riktigt bra vägar i dag, kul att vara på helt ny mark och tävla, menade Stoffe som hade Jesper Johansson vid sin sida.
Med segern sätter Stoffe punkt för säsongen och ställer nu in bilen inför 2019 och vad händer då?
– Ingen aning men någon biltävling ska vi köra i alla fall…
I 2WD-klassen var det en tuff uppgörelsen mellan Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Emådalen och Mattis Olsson/Marcus Sundh, Gullabo, där Eriksson till slut vann med sekunden tillgodo. En stark insats gjorde SMK Hörbys nyblivna 19-åring Victor Hansen/Ida Lidbjer Granberg som med sin R2-Peugeot körde in som klassfemma och tia totalt. Tilläggas ska att Victors bil egentligen tillhör klassen Otrimmat till skillnad från konkurrenternas mer hästkraftstinna bilar.
Tufft var det också i Grupp E-klassen där Kristianstads Jesper Larsson/Danny Holgersson slutade tvåa, åtta sekunder efter vinnande Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson, Vetlanda. i VOC-klassen gick luften ur toppstriden då cupvinnande Henrik/Ida Levin, Hörby åkte av lät på sträcka ett och sedan fick köra sträcka två med trasig växellåda. Med detta lämnades fältet fritt för värmlänningen Patrik Fredriksson/Oskar Hedén som vann före bröderna Fredrik och Andreas Persson, Simrishamn, tvåa respektive trea och vid noterna Johan Haak och Magnus Andersson.
Inbjudningsklassen ”Lucky Loosers” vanns av Joachim Grahn/Rickard Nilsson som också var ensamma med 4WD-bil bland de tolv ”lyckliga förlorarna”.
*
I SMK Örebros regi kördes samtidigt stortävlingen Rikspokalen med en bit över 200 startande. Fast ”stortävling” är kanske lite att ta i då körtiden för totalvinnaren Mattias Monelius/Erik Gustafsson var knappt 19 minuter medan Stoffe Nilsson i mer ”jippobetonade” SSRC-finalen bara var åtta minuter kortare.
Hemmaföraren Monelius i R5-Skodan dominerade de tre sträckorna och tvåan, klubbkompisarna Jan-Erik Folkesson/Fredrik Hildingsson, Mitsubishi var minuten efter. Imponerande totaltrea och bästa 2WD-bil var nykorade tyska Adam-Cup-vinnaren, STAR-stipendiaten Elias Lundberg/David Arhusiander. Den här gången i en Volvo 240 med vilken han var sju sekunder snabbare än en annan SM-meriterade förare, Emil Karlsson/Jessica Larsson från Hällefors.
Udda start gjorde Svenske Mästaren Jari Liiten i en R3 Citroén, han verkade ha svårt att komma överens med fransyskan. En nionde plats blev det till slut bland de 22 startande i klassen.
Återkommer med slutställning i VOC:s SverigeSerien, Klassiska Rallycupen och 1300 Rallycup när resultaltställningarna är uträknade, har helt enkelt inte tid att idag själv göra dessa uträkningar…
*
Så mina vänner det blir tyvärr inte mer än så här idag, moster tjafsar man inte med!