Motorbloggen 2 mars
”I helgen är det andra starten för Katrineholms Mille Johansson med sin Ford Fiesta Rally4 i ”GNM-kostym”. Premiär skedde i ”Arctic Lapland Rally” och nu blir det precis som där snö under hjulen i ”Jyväskylän Talviralli”. När Julia Thulin som också ingår i skånska GNM är fullt sysselsatt med Pontus Tidemand i ERC så har rutinerade Katrineholmaren Christer Carlsson ersatt Julia.
– Det ska bli kul att återigen få komma till start i Finland denna vinter. Tävlingen går runt Jyväskylä där den finska VM-tävlingen körs, så det kommer nog bli riktigt fräna vägar att köra på, säger Mille som känner sig trygg med Christer vid sin sida.
– Det ska bli kul att återigen få komma till start i Finland denna vinter. Tävlingen går runt Jyväskylä där den finska VM-tävlingen körs, så det kommer nog bli riktigt fräna vägar att köra på
Mille Johansson
– Han kommer in med mycket erfarenhet!
I Jyväskylä ställs Mille och Christer mot 20 klasskonkurrenter bland annat tidigare F1-världsmästaren Kimi Räikkönens brorson Justus som leder mästerskapet i Finland.
– Vi kommer till tävlingen med en bra känsla från sist, och med inställningen att få mil i kroppen och bygga upp ett högt och säkert tempo under tävlingens gång, avslutar Mille.
”Jyväskylän Talviralli” inleds med en sträcka på fredagskvällen, och fortsätter med ytterligare sex sträckor på lördag totalt knappt nio mil SS väntar de 140 anmälda.
Lucas Willman och Jonny Olofsson i Peugeot 208 R2 gör Katrineholmarna sällskap med blågula flaggor på sina bilar. Inte långt från Katrineholm ligger Eskilstuna där ”Vitala Eskilstuna MK kör för full maskin även 2023”. I tisdags höll snart 100-års firande EMK årsmöte där |
Jonas Lindfors omvaldes till ordförande i ytterligare ett år. En som hade sin sista dag på jobbet i EMKs kansli var ständige medarbetaren Anita Pentell som avtackades med blommor en glasskulptur och applåder och hyllningar från medlemmarna närvarande på mötet.
– Officiellt är den min sista dag, sa Anita med glimten i ögat.
Klubben är väldigt aktiv berättar Jonas.
– Vi har ett enormt positiv känsla i klubben som vi gör allt för att förvalta. I år har vi sju tävlingar i kalendern i både rally och folkrace Vi har redan folk som tagit på sig ledaruppgifter och tar ett enormt ansvar och är engagerade inför årets tävlingar!
Till skillnad från många andra föreningar har EMK lyckats få in ungdomar i sin led.
– Under EMK Kannan 2022 hade vi 170 funktionärer igång, inte alltid lätt att tillsätta alla funktioner men även här har klubben en fin trend där många kommer frivilligt och känner att de är en del av klubbens framgångar, säger Kjell Eriksson, tävlingsledare.
På sociala medier har ställts många frågor om Midnattssolsrallyt 2023 dessutom ganska berättigade då det varit väldigt tyst kring uppstarten på årets upplaga. Klart har varit att det inte skulle köras som i fjol i trakterna kring Gelleråsen i Värmland utan en flytt till gränstrakterna Östergötland och Småland skulle vara aktuell. Nu har någon snokat upp att Tillståndsansökan är inlämnad till Länsstyrelsen i Östergötlands län och detta den siste februari. Exakt enligt regelboken då det är fyra månader fram till start som är satt till 29 juni med målgång den 1 juli. Om jag förstår rätt så kommer tävlingscentra att bli på Linköpings MS anläggning ”Sviestad Motorbana”.
Onekligen blir det spännande att se vem som vinner dragkampen, MSR eller nya klassikerrallyt ”Rally Uppland? Bara lite drygt tre veckor skiljer mellan de båda och MK Tierp har satt sin tävlingsdatum till den 28-29 juli. Sista dagen ansluter även Svenska Rallycupen. Ännu vet ingen anmälningsavgiften till MSR men normalt sett är den långt över den somK Tierp tänker ta, 6000 kronor för tio mil SS känns faktiskt billigt i sammanhanget.
Att juli blir en intensiv rallymånad står klart när ERC och ”Royal Rally of Scandinavia” med Karlstad som centralort drar igång fredagen efter målgången i MSR. Att undvika datumkrockar med alla SM-rally är numera helt omöjligt och här är det Tierp som kör samma dag som det är Grus SM och ”Mästarmötet” i Älmhult. Även MSR krockar men då med Asfalt SM på Sturup och detta spelar nog ändå mindre roll då Appendix K inte ingår på Sturup Raceway…
Idag blev det ”fullt” i Rally Anderslöv” när gamle fortåkaren Evert Harrström med Janne Pennycook från Norrköping blev den 120:e att anmäla sig. Evert som på 70-talet gjorde sig känd som en riktig hårding i allt från VW-Bubblor till olika modeller av Opel, kör nu på C-licens och sluter nu cirkeln och kör en Opel Kadett 2,0E.
Nu tor jag inte att det är slut med anmälningar för detta utan de kommer säkerligen att fortsätta att trilla in då det återstår elva dagar innan anmälan stänger. Kan någon på rak arm säga när det senast skedde gallring i en svensk rallytävling, jag minns det inte…
Här avslutar jag Motorbloggen men om någon missat det som lagts ut i olika kanaler om” Rutinerad tjejduo ansvarar för SM- premiären i Hörby” går det att läsa här.
Om drygt sju veckor är det dags för comeback för SMK Hörby som SM-arrangör när klubben den 16 april inleder ”Asfalt SM” med ”Bilmånsson Rallysprint”. Senast det kördes en SM-tävling i Hörby var 1996 och då var årets tävlingsledare Mia Nilsson chef på en av specialsträckorna innan hon året efter debuterade som biträdande tävlingsledare. Detta för att några år senare bli tävlingsledare. Uppgifter som hon i helgen fick ta emot Södra Bilsportförbundet utmärkelse” Lennart Nilssons Hedersris”.
– Minns hur nervös jag var första gången men efter mer än 25 år med samma uppdrag känns det inte längre lika pirrigt, berättar Mia med ett skratt.
Vid sin sida har hon Eva-Marie Hasslöf eller ”Majsan” som är hennes mer kända namn i klubben och som Mia sedan några år lockat in i tävlingsledningen. Hon och Majsan alternerar som tävlingsledare eller biträdande tävlingsledare och nu är det Majsan som är biträdande.
– Känns väldigt tryggt för mig som är relativt ny i rollen att ha en så rutinerade kraft som Mia vid min sida dessutom kompletterar vi varandra väldigt bra, menar Majsan.
– Medan Mia är väldigt tydlig och klar med vad hon vill och också kan förmedla ut detta, så är jag bättre på att organisera upp saker vilket säkert hör ihop med mitt jobb som administratör på Bjuvs kommun, förklarar Majsan och Mia instämmer om än lite betänksamt.
– Kanske jag är lite väl tydlig ibland, men vi vill alla sjävklart bjuda på bästa möjliga tävling och med lite stresspåslag kan då tydlighet tyvärr misstolkas…
Att SMK Hörby accepterade SM-status på sin årliga RS-tävling som är den officiella beteckningen på ”Blmånsson Rallysprint”, var ingen självklarhet berättar Mia.
– Framförallt var det ökade kostnader för oss som arrangör som oroade men även en hel del praktiska frågor diskuterades. Till slut blev det ändå den spännande utmaningen att kunna bjuda på SM i Hörby som övervägde.
En sak som föll bort var att den tidigare omtyckta serviceplatsen i direkt anslutning till banan på Industriområdet, inte skulle fungera med SM.
-Lokalerna var både för små och knappast ändamålsenliga vilket gjorde att vi istället fastnade för Lågehallarna och använda parkeringen där precis som vid fjolårets TV-Svängen, förklarar Mia.
Beslutet väckte en del kritik då man tyckte att närheten mellan serviceplatsen och banan absolut borde behållas.
– Vi provade en del olika lösningar inom området men inga gick att genomföra. Dessutom har vi mätt sträckan från Lågehallarna till banan och det är cirka 800 meter, snudd på exakt samma avstånd som vid SM-finalen 2022 i Kristianstad och då var där ingen som upplevde detta som något problem.
Mycket nya saker att ta hänsyn till den 16 april som man normalt sett inte behöver tänka på, bland annat måste klubben skaka fram fler funktionärer menar Majsan.
– Framförallt behövs fler ”Publikvärdar” då vi förväntar oss en riktig folkfest och på de speciellt utmärkta publikplatserna fordras att där finns funktionärer som ser till att säkerheten upprätthålls.
Att hitta frivilliga krafter är hos SMK Hörby en lika stor utmaning som över allt annars i föreningslivet konstaterar hon.
– Det känns som att det efter pandemin blivit ännu svårare att få folk att jobba ideellt vilket så klart är jätte tråkigt, sådant engagemang ger mycket positivt tillbaka!
Anmälan till tävlingen har precis öppnat och att klubbens egen dubbla SM-vinnare Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft hängde på låset var knappast förvånade. Att sia om hur många som gör paret sällskap den 16 april för att jaga inteckning i ”Glentons Vandringspris” är svårt att säga.
– Vi hoppas på runt 60 startande och bland dessa så klart även fjolårsvinnaren Rolf Grybb från Hässleholm. Han slutade två i SM:s 4WD-klass i fjol och har absolut kapacitet för guld och där första avstampet kan bli hos oss, hoppas Mia och Majsan.
SM-promotorn ser också gärna att tävlingarna blir ett event och för den sakens skull har SMK Hörby bildat en speciellt grupp.
– Tanken är att vi på lördagen före tävlingen ska använda Hörbys båda torg för bilutställning och lite annat som kan locka folk, men än är inte allt på plats så till detta får vi återkomma, berättar Mia.
– En sak är dock säker, ingen ska missa att det körs SM i Hörby!