Mörkt för Evans, Östberg i ADAPTA (?), dyrt i Spanien, ”Kvicken” historisk och jämnt i Asfaltcup!
Elfyn Evans möjligheter till full WRC-säsong 2017 ser inte så stora ut och nu ser även starten i hemmatävlingen Rally Wales GB att försvinna upp i rök. Ännu har inget beslut fattats men källor nära M-Sport har förklarat för Autosport att det ser dåligt ut både med Wales och 2017.
Fortfarande leder Evans WRC2 men ännu en säsong i ”instegsklassen” är ingen option för britten till 2017.
– Det är WRC eller inget, förklarar han.
– Vet att jag är snabbare än många av de förare som redan har en ratt i WRC…
Evans avslöjar även att han fortfarande har möjligheter till nästa år men vill inte precisera närmre. Mest naturligt är en Fiesta hos Mr Wilson men här sitter minst en stor kork i det hålet, Ott Tänak och en lite mindre, Mads Østberg. Källor hos M-Sport är också tvärsäkra på att Tänak blir ”teammate” med Camilli, det räcker att se hur många testmil han har i 2017-års bil för att förstå detta menas det.
Till Autosport säger pappa Østberg, Morten att även Mads har flera möjligheter för 2017, minst tre varav en redan gått bort. Morten vill inte ge några detaljer men bekräftar att Mads finns i WRC även 2017. Nu ryktas det att det kan bli i privatregi med ADAPTA och då under M-Sports fana. Känns inte helt ologiskt.
*
Frågan är vem som blir förste utmanare till Volkswagen Motorsport när 2017 års WRC-säsong drar igång? Har lite på känn att Hyundai ligger bra till för att attackera hårdast men Citroën är nog inte långt efter om jag känner Yves Matton rätt. Sedan vet man inte om Mäkinen och Hänninen fått sådan snurr på Yarisen att man direkt blandar sig i toppstriden? Eller kanske det blir M-Sports nya WRC-vapen som blir vassast i ligan…
Så mycket är klart att Hyundai kommer att presentera sin VW-utmanare på Monster Energy Monza Rally Show den 1 december, detta är på torsdagen. I helgen sedan gör man sitt första framträdande med nykomlingen i just Monza Rally Show.
*
Det var inte bara Mats Andersson/Jörgen Jönsson som fick betala böter till FIA efter WRC Rally de Espana. I jämförelse med de knappt 2300 kronor som Opel Adam-duon fick böta för att man 23 sekunder för sent tryckte in OK-knappen är detta ”peanuts mot vad M-Sport fick punga ut med.
Hela Drive DMACK Fiesta Trophy-gänget visade sig ha felaktigheter på sina bilar vilket totalt kostade Malcolm Wilson 30 000 € i böter. Inga stora saker, ett extra rör för kylning plus ett skydd till databoxen slog FIA-teknikerna ner på. Att detta sedan använts sedan 2015 var inget som bevekade FIA:s inkasserare.
En annan M-Sport relaterad felaktighet råkade ungraren Frigyes Turán ut för då han hade totalt 128 gram för tunga (?) bärarmar på sin R5-Fiesta. Åkte från tredje till åttonde plats och där ett enda som hade någon betydelse var att Teemu Sunninen tjänade en placering och poäng.
*
Måste ge danskan Jeanette Kvick upprättelse efter att hon förklarat att när hon och hennes förare Christine Giamapoli rullade över målrampen i Salou så var detta första helkvinnliga ekipaget i WRC:s historia. Direkt rättade jag med att Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson faktiskt körde WRC för några år sedan men här var jag ute och cyklade. Skillnaden var att hela Christine/Jeannettes team består av enbart tjejer som servade deras R2-Peugeot i WRC-debuten.
Idag är det också en månad sedan ”Kvicken” tog jätteklivet från Danmark till Spanien för att blir kartläsarproffs. Att hon är nöjd med klivet berättar hon också.
– Det er mig en kæmpe ære men jeg vælger også at ofre ALT for denne enestående chance. Aldrig i mit liv havde jeg forestillet mig at en bette codriver fra #Danmark ville være med til at skrive HISTORIE da vi gennemførte et WRC løb i Spanien i weekenden, som det eneste team nogensinde hvor alle er kvinder lige fra crewet inde i bilen, til mekanikere, engineer og til hende som planlægger & sørger for os kørere!!
*
På söndag sätter Eslövs MK punkt för det skånska rallyåret med sin RS-tävling ”Kanonen”. Helt klart har asfaltintresset svalnat av så här på höstkanten och i Eslöv är endast 43 före anmälda. Vill påstå att det är runt 20 färre än vad som körde i början av året och kanske inte så konstigt när mycket redan är avgjort. I Asfaltcup är det dock vidöppet där ledaren Rolf Grybb, Hässleholm bara har fem poäng tillgodo på Lunds Daniel Ekdahl. Han i sin Grupp F-Volvo har i sin tur bara fyra poäng ner till delade treorna, Hampus Larsson, Kristianstad och Björn Hansson, Hässleholm, (bilden) båda kör Grupp E.
Här har Ekdahl och Hansson ett trumfkort då det i deras klass är nio respektive åtta anmälda vilket ger 15 poäng för seger. För Grybb och Larsson blir det bara elva poäng så det lär bli en svettig men också som det ser ut, regnig söndag i Eslöv…
*
Finns det någon större eldsjäl vad gäller rally än Conny Hansson, Kulings MS i det här landet? Jag tvivlar och nu har han också dragit igång utbildning för klubbens juniorer. Conny drog till Emmaboda med 12 av klubbens framtid där Tomas ”Gullabo” Jansson var instruktör på förarsidan medan Bosse Holmstrand gnuggade kartläsarna. Efter detta blev det körning med egenskrivna noter och nu väntar framgångarna runt hörnet. Med fler Conny i Rally-Sverige skulle allt se lite bättre ut kan jag tycka…
*
Övergången till SBF:s Ungdomsgrupp känns klockren och nu bjuder man in till ”Bilsporthelg” på Bosön för alla mellan 15-30 år. Syftet med forumet är att träffa ungdomar från andra distrikt, skapa nätverk och utbyta erfarenheter. Det blir föreläsningar, samarbetsövningar och även provköra förbundets nya körsimulator.
Datum är 26-27 november och Ungdomsgruppen står för kostnaden under helgen. Resa till och från Bosön får däremot klubb/distrikt stå för. Sista anmälan 31 oktober.