”Monte”= älska eller hata, Brynhildsen i vassare R5-Fiesta, Gröndal vann Sigdalsrally, tufft för de röd/gula i Torsby och Servin förklarar!

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Australia 2015
Nu börjar det dra ihop sig, på torsdag är det start för WRC 2016 med Rally Monte Carlo och om jag får ihop paketet, dessutom med Motorbloggen vid ringside. Det är väl få tävlingar som gemene man så intimt förknippar med rally som Monte Carlo med målgången framför världens mest berömda casino. Dock har det aldrig tillhört mina favoriter men sedan första besöket för fyra år sedan, har jag ändrat inställning. Inte så att det går att jämföra med besök i Finland och Ouinpojha eller Värmland och Colins Crest men ändå är där något visst med ”Monte”. 

En uppfattning som de flesta WRC-åkarna delar dock inte Andreas Mikkelsen i Volkswagen Polo R WRC #9.
Jag kan erkänna att Rally Monte Carlo inte är något av mina favoritrallyn, säger Andreas.
I fjor blev jag trea och samma placering i år vore ett ”outstanding result”!
Andreas tror att det kommer att ta ett tag innan samarbetet med nye co-drivern Anders Jaeger funkar till 100 procent. Testerna har dock varit ”extremt positiva” menar Andreas så mer än några sträckor tror han inte det tar innan allt ”är som vanligt”.

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Monte Carlo 2015

Tvärtom tycker världsmästare Sebastien Ogiér i Volkswagen Polo R WRC #1.
Kan inte tänka mig ett bättre rally att starta en ny säsong med!
Ogier har vunnit de två senast upplagorna av ”Monte” och berättar att han gärna vill ta en tredje rak seger och för att lyckas med gäller det att välja rätt däck.
Vi förare är väldigt beroende av våra ”is-kollare” då väderförhållandena är så skiftande, i Alperna finns helt unikt och oberäkneligt väder, menar Ogiér.
Inte så konstigt egentligen att Ogier har tävlingen som favorit då han praktiskt taget är uppfödd på dess bakgård. Första serviceplatsen är beläget i Gap där även Ogiér är född.
Den tredje VW-åkaren Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2 intar en hållning ungefär mittemellan sina teamkompisar men menar att målgången framför Casinot är något alldeles extra.
Bara den, att stå framför det kungliga palatset och förhoppningsvis ta emot en pokal, är för mig den ultimata motiveringen inför varje ”Monte”!
”Ice-spies” och däck är nycklarna till framgång i premiären, detta är något som alla är överens om. För WRC-åkarna gäller 20 mjuka och 24 ”super soft” asfaltsdäck att välja mellan och till detta 12 vinterdäck utan dubb och 24 med dubb. Av dessa totalt 80 däck får varje förare använda maximalt 39 stycken…

*
BloggBouffierJust nu testas det för fullt i trakterna av Gap där det råder riktig vinter vilket snabbe fransmannen och Fiesta-åkaren Bryan Bouffier märkte idag. Styvt jobb att ”backa ur den planteringen”…

*
När Eivind Brynhildsen med Anders Fredriksson till höger startar i Rally Sweden med nya R5-Fiestan gör man detta i en bil med de absolut senaste uppdateringarna. Samma uppdateringar som även finns på M-Sports egen Elfyn Evans Fiesta. Spciellt motorn har genomgått en vitaminkur och fått 32 nya hästkrafter mot bilen som Eivind tidigare körde. Men även stötdämpare och aerodynamiken har förbättrats för att mäta sig mot nya R5-Skodan. Nya bilen gillas också skarpt av norrmannen.
Jag ser framemot Rally Sweden, lite av hemmabana för mig, konstaterar Eivind och fortsätter.
I fjor vann jag Norska Mästerskapet i en Fiesta så jag har stor erfarenhet av bilen och med den utveckling som M-Sport nu gjort blir detta en fantastisk morot!
Starten i Rally Sweden sker genom Morten Östbergs Adapta Motorsport och han är mycket nöjd både med bilen och Brynhildsen.
Han har visat i många år att han har potentialen att nå allra översta nivån i rally, menar pappa Östberg.

*
BloggKubicaIgår skrev jag att Robert Kubica hitintills hade budget enbart för Rally Monte Carlo vilket han menade troligen också blev årets enda WRC-framträdande. Märkligt är att han samma dag anmäler sig även till Rally Sweden och blev därmed 58:e föraren i VM-delen. Även detta att han strajpat om sin WRC-Fiesta bara för att åka en enda tävling, Silver-VOC:en har jag till exempel haft likadan i flera år…

*
Till sist lyckades det för Mikko Hirvonen att i fredags ta en sträckseger med Mini:n i Dakarrallyt. Nu hjälpte detta inte, Mikko ville så gärna upp på pallen men fick till slut nöja sig med fjärde platsen. Till slut blev det ändå så att Stephane Peterhansel tog sin 12 seger i rallyt när det var dags för målgång. Tvåa blev Nasser Al-Attiyah och trea Giniel De Villiers.

*
Premiären i Norska Mästerskapet, Sigdalsrallyt är inne på slutklämmen och hitintills har elva ekipage kommit i mål på sjunde och sista sträckan. Allra snabbast är föga överraskande Anders Grøndal/Miriam Walfridsson med den nya Valvoline-Fiestan och så här långt är det faktiskt Steve Røkland/Patrik Barth som inte bara är snabbaste 2WD med R2-Peugeot 208:an utan även tvåa totalt. Trea och vinnare i Grupp N är Geir Helge Frøslid med unge Oscar Solberg bara 44 sekunder efter.
Ännu mer svensk glädje, Sebastian ”Buster” Johansson visar med eftertryck vilken talang han är bakom R2-Fiesta ratten och går in efter Røkland.
Vad som i mina ögon är uppseende väckande är att av de 69 som startade har så här långt 27 tvingats bryta. Bland dessa hårdsatsande Frank Tore Larsen med nya R5-Fiestan.

*
Samma sak med Finnskogsvalsen där man nu ska starta SS4 som är sista för dagen. Så mycket kan dock redan konstateras att det inte blev skåningarnas tävling. Först att kasta in handduken var Simrishamns Andreas Persson/Frida Olofsson som åkte av direkt på SS1 med VOC-940:an. BloggVictorLite längre ner i fältet kom så SMK Hörbys unge Victor Hansen som kör Ungdomsrally, han fick inte ens prova hur det kändes att köra på SS1. Motorn rasade i ”TK-In” och så var helgen förstörd precis som för ”The VOC-King 2015” Tom Kristensson. Hans debut i framhjulsdrivet och Grupp H slutade när han släppte kopplingen i starten på SS1. En drivaxel gick tvärt av så det blev för honom och Victor att trösta sig med en skål lösgodis. BloggTomFör Tom och Timmy Berntsson är dock planen att starta om i morgon och därför går man ut med en efterlysning.
Hej! Söker en drivaxel till en Golf 2 Grupp H. Vänster sida. Lite akut, vi hoppas kunna starta om Finnskogsvalsen imorgon.”.
Ende skåning kvar är Kim Nilsson från Osby som försvarar de röd/gula färgerna bra och ligger tvåa i A-VOC med halvminuten upp till ledaren Niklas Nilsson. Allra snabbaste VOC:are är annars B-föraren André Nygren som har tio sekunder ner till Niklas.

*

080405 En mycket nöjd Hörbyförare Lars Servin som inte bara vann de ntrimmade B-förarklassen, utan slutade även på en tionde plats totalt. Bild. Tommy Svensson

I går presenterade SBF officiellt på hemsidan det nya Rallyutskottet som vuxit från tre ledamöter till fem.
Det tycker jag känns bra. Styrelsen har lyssnat på de önskningar som funnits och gått på den linjen och givit oss bra förutsättningar, så vi i nya utskottet känner att vi har ett bra förtroende från styrelsen, säger Lars Servin SMK Hörby och Rallyutskottets nya ordförande.
Utskottet smygstartade den18 december med ett möte på kansliet och nu är man i full gång med jobbet.
Det är en utmaning. Sen är det så att när man inte jobbat på den här nivån så kanske man inte vet hur mycket det är att jobba med inom ett utskott som rally. Det är mycket att sätta sig in i. Men vi har börjat komma i gång nu. Största utmaningen just nu är att föryngra det som idag är grupp H. 2016 ska inte ett rallyutskottet fortsätta utveckla bilar som tillverkades i slutet av 90-talet. Vi måste vara intressantare för bilmarknaden. Vi arbetar även med lite uppdateringar på grupp E och F, menar Lars Servin och fortsätter.
Sen arbetar vi med att få klart det tävlings och tekniska reglementet. Vi har även däckfrågan uppe som är aktuell. Jag har varit i kontakt med en del tillverkare, men att en däcktillverkare idag kan göra ett däck specifikt för Sverige finns inte. Vi är för liten marknad. Och då får vi fundera på vilken väg vi kan gå. Sen vet vi att FIA funderar själva på att göra något i den här frågan och då kan det påverka för alla länder, så det får vi följa upp.
Servin berättar även att lite av ledord i arbetet blir att, förbilliga, sänka farten och göra tävlandet enklare. Tre saker som jag direkt skiver under på är jätteviktiga och lägger till ett fjärde, få ännu bättre fart/status på Rally-SM!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *