Moncet fortsätter hos Hyundai, Toms Hyundai i ny ”kostym” för ERC Zlin, Oliver erbjuder rally för F1-profil, Grus SM/SSSC angör Karlskrona, tankar kring kostnader i rally och dags för ”DM4”!

Igår satte Hyundai Motorsport GmbH ner foten och gick ut med ett ”statement” där man åtminstone försökte, sätta stopp för ryktespridningen kring vem som leder eller ska leda verksamheten framöver. Här förklaras att man fortsätter stödja ”Deputy Team Director” Julien Moncet i att leda arbetet  i WRC/FIA ETCR och avdelningen för privata förare/team. Att stödet är fortsatt, förklaras med de framgångar som Moncet levererat i de två senast WRC-tävlingarna med Tänak som vinnare.

Foto: Hyundai Motorsport

Dessa resultat är belöningen för de uppoffringar som gjorts och visar att vi är på rätt väg!

Det förklaras även att man hela tiden försöker stärka organisationen för skapa stabil grund inom rally och racing och från Alzenau avslutas.

Alla förändringar i vår teamstruktur kommer alltid att informeras om genom officiella kanaler!

Så var det med dessa rykten…

*

Tidig uppstigning på fredag då shake down för ERC Barum Czech Rally Zlin inleds redan 07.30 med 4,5 kilometer långa ”Zlutava”. Ultrasen start på SS1 senare på kvällen och inte förrän 20.45 ger sig första bil iväg på”SSS Zlin” som mäter nästan en mil på stadens gator, med andra ord blir rallyt ännu tuffare när första sträckan körs som mörkersträcka. I ERC är det som bekant tiderna på fredagens ”Q-stage” som avgör startordningen och där snabbaste förare får välja först och så vidare. Sätter en slant på att denne är nationalidolen Jan Kopecky och kör en Skoda som för omväxlings skull inte har grönt som dominerande färg, utan i min mening mer racebetonade rött.

Foto: Skoda Motorsport

Idag är det rek/notskrivning för SMK Hörbys båda Tom Kristensson/Andreas Johansson och Victor Hansen/Victor Johansson, Hyundai R5 respektive Ford Fiesta Rally4.

 Igår körde vi PET (Pre-event test) med den ”nygamla” bilen som nu är totalt genomgången och efter lite justerande hittade vi rätt och allt funkar bra, berättar Tom från Zlin.

Foto: Henrik Åkeson

Ambitionerna är att fortsatt skaffa erfarenhet och njuta, plus att vi som vanligt kommer att göra så gott vi kan!

Tävlingen utgår från staden Zlin i sydöstra Tjeckien och startar alltså med en stadssträcka i Zlin för att sedan fortsätta med 12 sträckor innan målgång på söndag eftermiddag. Totalt blir det drygt 20 mil specialsträckor på mycket skiftande asfaltunderlag. Även om det mesta är nytt för Tom när det kommer till rally med 4WD-bil så är ändå inte just detta rally helt nytt för honom.

Jag körde här för Opel Motorsport 2018 med Adam R2 och Henrik Appelskog och vi slutade då trea i junior-ERC, berättar Tom.Foto: Opel Motorsport

Med så bra minnen ser nu Tom framemot rally med Kowax 2BRallys nyfixade R5 Hyundai som i Zlin har helt ny strajpning i bara gult och svart

Vi behöver erfarenhet och då är det bra att köra den här tävlingen, eftersom det skiftar mycket med olika typer av asfalt och grepp. Kan man behärska detta så är man en bra förare på asfalt, är Toms analys men tillägger han.

Foto: Henrik Åkeson

Det gäller även att ha lite tur och undvika punkteringar, som ställde till det för oss i EM-tävlingen i Lettland och nu senast i Polen…

*

Underliga är herrens vägar och när i F1 sjunde placerade McLaren-föraren Lando Norris fick tillfälle att köra en rallybil i samband med filmning för sitt varumärke Quadrant tändes intresse. I en intervju förklarade Norris sitt sug och då tände Oliver Solberg berättar Autosport. Via sociala medier erbjöd han Norris rallytest hemma i Värmland

Om Lando vill komma hem till oss har vi många rallybilar som som han kan få testa, erbjöd Oliver. 

Han är en superbra förare och superbegåvad, så jag är säker på att han också kommer att göra sig bra i en rallybil. I utbyte kanske jag kan få prova hans F1-bil…

*

Tråkigt nog har Grus SM hamnat helt i skugga och när Karlskrona AK på lördag kör tredje deltävlingen ”Kalrskronapokalen” är det med bara 38 startande på Rosenholm strax utanför den gamla örlogsstaden. Än tråkigare är att av dessa kör bara 31 om SM/RM-medaljer medan de övriga får nöja sig med att räkna poäng i  Sydsvenska Sprintcupen som även den ingår. I fajten om totalseger både på lördag och om SM-titeln riktas intresset i 4WD (5 deltagare) främst på ledande Mattias Adielsson och tvåan Mattis Olsson (bilden), där fyra poäng skiljer. Fast frågan är om inte hemmaföraren Jonas Åkesson, en poäng bak de två blir för svår?

Foto: Tommy Svensson

I 2WD deklarerade vinnaren i Snapphanerally, Johan Green att seger på Rosenholm var det som gällde för att han skulle fullfölja sin SM-satsning. Just nu ligger ”Kalle” fyra och före sig har han ledande Magnus Karlsson, Kristian Johansson och Tomas ”Lången” Pettersson. När nu Kristian inte kommer tilt start efter rullningen i Fagersta blir det så klart lite enklare för Hässleholmaren med Kevin Athley vid sin sida att nå målet. I Standard som kör om RM är det åtta anmälda och där jag så klart håller tummarna för min klubbkompis Christian Tranström i GruppF-Golf. Mot ledande suveränen Emil Friman lär han inte ha mycket att sätta emot med full pott efter två tävlingar. Tranström har dock bara elva poäng upp till RM-silver och två till bronset, på pappret ingen omöjlighet för honom och kartläsande dottern Ellinor.

Foto: Lars Svensson

Om SM har blygsam uppmärksamhet är det än värre för delen som enbart riktar sig mot förare från Södra och Småland. En sållning som ändå är positivt för mästerskapet då 31 av de tävlande kommer härifrån.Medan SM drar vidare mot YKC-Sprinten den 10 september blir det ingen upplösning för SSSC förrän i Superfinalen i Hovmantorp den 22 oktober. Här möts även de bästa från Sydsvenska Rallycupen och Sydsvenska Mästerskapet. Men först är det ”Karlskronapokalen” på lördag med första start klockan 11.00.

*

I går beskrev en förare på Facebook att han tyckte att SMK Hörbys kommande TV-Svängen hade alltför hög anmälningsavgift i förhållande till förra helgens Snapphanerally. I reda pengar skiljer 50 kronor till TV-Svängens fördel medan Snapphanerallyt på pappret var totalt cirka 8-9 kilometer längre. Kommentaren föranledde SMK Hörbys kassör att sätta sig ner och räkna lite.

Foto: Tommy Svensson

Bertil Gunnarsson skriver: ”Jag räknade på kostnaden om vi endast räknar unika sträckor exklusive noter.

Snapphanerally: 26,4 km unikt = 85,23 kr/km  i Inbjudan står 37 km totalt, men verklig längd var 35,460 km

TV-Svängen:  27 km unikt = 81,48 kr/km. Vet inte vad det blir exakt, men kanske närmare 28 km när Road-Booken är färdig. I så fall blir det 78,57 kr/km…

 Till detta har vi kostnad för tidtagning för fyra sträckor, HLMK endast för två. Man kan inte heller jämföra tävlingar med få mil specialsträcka mot de med flera mil special eftersom det finns fasta grundkostnader som är samma oavsett om man har färre eller mer mil!”.

Till detta kan även lägga till att den årliga vinsten för TV-Svängen de senaste åren har legat på 8-11 procent av omsättningen. Dessa procent ska räcka till mycket, alltifrån att hålla igång klubben men även till att säkra så att det kan köras rally påföljande år…

*

En annan som funderat är Mikael Björnsson, aktiv i tävlingsledning för Snapphanerallyt som skriver: ”En kommentar till ”små startfält”. Egentligen kan man vända på steken. Varför inte köra med max 100 startande(först till kvarn). Man kör sträckorna två gånger (på vägar som håller. ) Blir då tillräckligt med SS km. Alla är vinnare- de tävlande får tillräckligt med SS km=man kan ta ut en rimlig startavgift. För klubben minskar kostnaden för vägåterställning + att det behövs mindre ”personal”. Onekligen en intressant vinkel och säkerligen fullt görbart, i synnerhet för de arrangerar som har tillgång till hårda fast vägar…

*

I morgon stänger anmälan till danska ”Sydhavsrally”, deltävling fyra i Dansk Superrally. Som vanligt syns inte eventuella svenska deltagare anmälningslistan för rallyt som körs den 10 september och för närvarande är listan bara 34 bilar stor. Anmärkningsvärt att bara tre är anmälda i RC2 då det i landet finns många fler bilar för klassen. Nu är det enbart Ib Kragh/Ditte Kammersaard, Hyundai, Kim Madsen/Line Lykke Jensen, Citroén och Steen Johansen/Claus Armstrup, Skoda som är anmälda till rallyt som har Nykøbing Falster som centralort.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *