Mitt Monzatips: Neuville, Mikkelsen, Kajetanowicz, Tänak fokuserar helt på 2022 med Hyundai, och polacken Marczyk vassast på ”Q-stage” inför ERC-finalen!

Medan det igår var nästan hundra procent inhemskt rally så är det raka motsatsen i dag med allt fokus på WRC/ERC-finalerna. Med detta är det även läge för årets sista WRC-tips och som vanligt är det ytterst svårtippat.

WRC.

1. Thierry Neuville Hyundai

2. Elfyn Evans Toyota

3. Dani Sordo Hyundai

4. Sebastien Ogier Toyota

5. Kalle Rovanperä Toyota

Har en känsla av att Neuville griper det sista halmstrået och ger allt för att knipa silvermedaljen i VM.

Foto: Hyundai Motorsport

Visserligen snudd på omöjligt då det skiljer 28 poäng till  Evans och maximal utdelning är 30 poäng. Seger ett måste plus att Evans bryter, så lyder den enkla ekvationen för Hyundai-åkaren. Skulle väldigt gärna haft in både Teemu Suninen och Oliver Solberg på topp-fem men uppriktigt sagt känns det att begära lite för mycket.

Foto: privat

Å andra sidan har ACI Rally Monza lite av Monte-stämpel över sig, det vill säga att vädret kan spela förarna stora spratt eller som man säger ”bollen är rund”…

*

WRC2.

1. Andreas Mikkelsen Skoda

2. Jari Huttunen Ford

3. Marcu B Wilkinson Skoda

4. Enrico Brizzoli Skoda.

Bara fyra anmälda i WRC2 men som kompletteras av Nikolay Gryazin och George Linnamäe som båda kört för många tävlingar för att plocka poäng i finalen. Inbillar mig att Mikkelsen vill avsluta året med flaggan i topp med sin guldstrajpade Skoda från Toksport och då hänger inte nya Ford-föraren Huttunen med i svängarna. 

*

WRC3.

1. Kajetan Kajetanowicz Skoda

2. Andrea Crugnola Hyundai

3. Yohann Rossel Citroën

4, Chris Ingram Skoda

5. Gregoire Munster Hyundai

Foto: LOTOS

Unnar verkligen polacken ”Kajto” både seger i Monza och i WRC3-klassen totalt. Tror också att han fixar detta medan Rossel får nöja sig med silver i VM. Vad som hänt med Stéphane Lefebvres ”Lindholm-kupp” vet jag inte, men nu står han återigen som förare medan Gilles de Turckheim sköter notläsandet. Rockaden innebär även att Lefebvre inte längre kan ta poäng i WRC3-klassen. ACI Rally Monza inleds ikväll med shake down i mörker på sträckan ”PZero” och där Sebastien Ogier startar först strax efter klockan 18.

*

Som vanligt är SVT:s rallygäng berett att ge oss så mycket tv som bara är möjligt med tanke på att man trängs med övriga  program och under enligt följande..

Fredag:

10.45: SS4 Costa Valle Imagna 1, Start 11.08, SVT1/ SVTplay

Lördag:

07.30: SS8 San Fermo 1, Start 07.38, SVT1/ SVTplay

11.00: SS10 San Fermo 2, Start 11.08 SVTplay

17.00: Sammandrag SS10 San Fermo 2, SVT1/SVTplay

Söndag:

10.00: SS15 Serraglio 1, Start 10.08 SVTplay

12.00: SS16 Serraglio 2, Start 12.18 SVTplay

17.00: Sammandrag SS16 Settaglio 2, SVT1/SVTplay

*

Att det har spekulerats en hel del kring Ott Tänaks ”familjeproblem” som inneburit att han avstår start i WRC-finalen har så klart även nått Tänaks egna öron. En av hans personliga sponsorer har därför låtit honom på sin hemsida förklara närmare vad det är som händer. Där tackar Tänak speciellt för att media och andra rallykanaler valt att ligga lågt och inte pressa honom ytterligare i den här känsliga frågan. Han förklarar även att han nu fokuserar helt på tester med nya Rally1-Hyundai och att inget annat finns på hans agenda, än att komma maximalt förbered till WRC-premiären Rallye Monte Carlo. Ingenstans antyds att han skulle vara på väg att avsluta karriären tvärtom menar Tänak, är han mer sugen än på länge att ta en andra VM-titel. Med detta tror jag att det är som man säger i amerikanska deckare, ”case closed”!

*

Foto: Erc.com

I eftermiddags kördes ”shake down” inför Rally Islas Canarias som är ERC-final och där Andreas Mikkelsen redan är klar vinnare. Att serien tappat intresse i elfte timman står klart när bara 37 ekipage är anmälda, inte så konstigt med några klasser i princip redan avgjorda plus krock med WRC på Monza.

Foto: Erc.com

 Snabbast på 2,9 kilometer långa ”Teide” var ERC-tvåan från Polen, Mikolaj Marczyk med sin Skoda och faktiskt med bra marginal, 1,2 sekunder före favorittippade MRF-åkaren Nil Solans, i R5 Hyundai. Tuffare bakåt, 0,2 sekund långsammare var ny spanjor, Efrén Llarena, Skoda. ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk avbröt ERC-åkandet när det stod klart att han inte kunde försvara sin titel från 2020. Då förklarades att budgeten redan var överskriden och därför tog han time ut för 2021. Nu måste Lukyanuk ha hittat nya pengar eller så bjuder Sainteloc Junior Team på starten med deras C3 Rally2.

När shake down var över var det dags för ”Q-stage” för att avgöra startordningen inför morgondagen. Återigen var Marczyk snabbast men nu bara halvsekunden före Lukyanuk med ”blixten från klar himmel”, hemmaföraren Surhayen Perniá. Hans Hyundai R5 hade bara 0,3 upp till Lukyanuk. Därefter följde Llarena och så Nil Solans lillebror Jan Solans. Bästa 2WD på shake down var Fiat Abarth-föraren Dariusz Polonski med 17:e tid. Tre tiondelar långsammare var Anthony Fotia, Renault Clio medan Jean Baptiste Frasncheschi, Renault som slåss om junior-titeln med J-WRC-vinnaren Sami Pajari, Ford fick till en tredje tid i klassen.

Foto: Erc.com

Pajari tog det minimalt lugnare och rullade in 0,6 efter Clion. Start på första sträckan i morgon klockan 11.22 och därefter ytterligare åtta krokiga asfaltsträckor kring Las Palmas innan målgång halv åtta på kvällen. Omstart på lördag och sju sträckor innan ERC-året 2021 rundas av strax före 17.00.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *