Minerad mark att skriva om Rally Sweden-problem, dyrare att homologera, Mille och Julia testar i Slovenien, Boden letar funktionärer, Nora går in i SverigeSerien, Ola från Hässleholm gör Porsche comeback, värdiga pristagare hos SMK Hörby och Simon A. var en som vill bli morgondagens stjärna.
Väl medveten om att jag beträder minerad mark i det ögonblick jag försöker förmedla en bild av vad som händer kring Umeå och Rally Sweden tar jag ändå risken. Har fått ta emot synpunkter om att jag inte borde förmedla det som media i såväl Västerbotten som Värmland beskriver, då det inte stämmer med verkligheten. Enligt ”synpunktarna” är det mindre problem allt handlar om och att det bara blivit uppförstorat. Dessutom, någon risk/chans att rallyt flyttar till Finland finns överhuvdtaget inte och har heller aldrig diskuterats enligt en av mejlarna. Det skulle vara mig helt främmande att säga att dom som hört av sig försöker måla upp en allt för glättig bild av förberedelserna för rallyt, men rally-vd Glenn Olsson hymlar inte om att det är ett svårt läge. SVT:s expert Jonas Kruse ger inte heller han någon annan bild och samma sak säger olika intervjuoffer i lokalradion och lokal media. Men när Motorbloggen förmedlar samma sak så är jag ute efter att skada rallyt som en menade i sitt mejl. Egentligen så korkat att det inte ens är värt att bemöta och självklart är jag lika mån som alla andra att förhandlingarna med samer, skidklubbar, militärer och andra markägare går i lås även om klockan tickar mot ”the point of no return”…
*
En kostnadsökning drabbar nu rallyåkare som står i begrepp att bygga ny homlogerad bil. Från den 1 januari 2022 ökar kostnaden för detta med 3000 kronor enligt beslut av Transportstyrelsen. Under hösten informerade man om en planerad höjning av avgifter för fordon inom transportbranschen till följd av att de senaste året har gått med underskott för myndigheten. Första förslaget skulle gett en höjning på 9 000 kronor/bil vilket SBF protesterade kraftigt emot.
– Vi arbetade fram ett svara där vi belyste skillnaden på att ta ut höga avgifter från näringsidkare och idrottsutövare som inte har för avsikt att göra en ekonomisk vinst i sin utövning, samt hur hårt en höjning som skulle kunnat hamna på 9000 kronor påverkar våra medlemmar som utövar rally, säger Pär Karlsson, Teknikchef på förbundet.
Även om TS lyssnade nådde man bara ner till en ökning på 3 000 kronor vilket så klart var en besvikelse.
– Det är naturligtvis inte vad vi föreslog utan vi framhävde att rallyutövarna och dess fordon inte skulle beröras av någon höjning alls. Det här innebär tyvärr att det blir en påverkan på den befintliga homologeringskostnaden med en ökning av samma belopp som Transportstyrelsen beslutat om, avslutar Pär Karlsson.
*
I helgen är Katrineholms 16-årige Mille Johansson i Slovenien för att testa en Ford Fiesta Rally4 från slovenska teamet IK Sport Racing. Vid sin sida under de tio milen planerade grustester sitter SMK Hörbys av Svenska Rallyförarklubben nyligen premierade, Julia Thulin. Mycket nytt för Mille som tidigare kört Ungdomsrally med en VW Polo, nytt land, ny bil, ny co-driver och med noter för första gången.
– Det är riktigt kul att få möjligheten till ett test med ett professionellt team, speciellt i en Rally4 Fiesta med sekventiell växellåda och 215 hästkrafter till skillnad från polon med 100 hästar och h-låda, berättar Mille.
– Det blir första gången med noter vilket blir spännande och inte bara det, jag ska göra egna noter tillsammans med Julia, så vi får se hur det går.
Att målet är att köra rally i den här delen av Europa är målet då man här tillåter både noter och motorstarkare bilar för 16-åringar.
–Vi åker ner och undersöker möjligheterna inför nästa säsong då vår plan är att köra en serie någonstans utomlands!
*
Tiden går fort när man är lycklig sägs det, oavsett hur det är med den saken så är det idag mindre än en månad kvar till SM-premiären North Rally i Boden som körs 7-8 januari. Fick igår en kommentar att jag uppgav för få anmälda i bloggen men som alltid, väljer jag att betrakta ”Förbilar” som de funktionärer de är och inte som tävlande vilket tydligen någon inte tycker är rätt. Hur som helst, i idag står räkneverket på 16 anmälda till SM-delen där anmälan stänger nästa söndag klockan 18.00. Precis som alla andra arrangörer saknas funktionärer hos NMS Boden och därför vädjas det nu om hjälp. I helgen håller klubben en första utbildning för funktionärerna.
– Vi behöver sträckfunktionärer, vägvakter, besiktningspersonal och mycket annat om du kan tänka dig att ställa upp. Vi önskar att ni gör det så snart som möjligt. hälsar Theres Thörnevall.
*
Från detta är det enkelt att sladda över gränsen till Norge där 2021:s sista rallychans finns. Den 29 december (en onsdag) är det Romjulsrally med NMK Elverum som arrangör. Tre sträckor som alla körs två gånger innebär elva mil SS för de 68 anmälda. Sex blågula ekipage finns anmälda och där några tar Elverums tävling som ”shake down” till North Rally. Till Boden är Johan och Christer Holm, Trollhättan än så länge enda anmälda i klassen ”Standard” och de tillhör dom som avslutar rallyåret i Norge.
Samma sak för SM-tvåan i Trimmat 2WD, Emil Karlsson/Jessica Larsson som även de börjar SM-säsongen i Norge för att sedan fortsätta till Boden med Volvo 940:an. Övriga svenskar är Robert Blomberg/Ida Bood Skoda, Gustav Johansson/Jesper Samuelsson Golf, Kim Mastad/Elin Anderson Golf och Oscar Jansson/Erik Jansson Fiesta.
*
Nu är snart Roger Franssons pusslande klart och idag presenterades nästsista pusselbiten för VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien.
– Vi är stolta över att kunna presentera att SverigeSerien kommer att köra i Nora och ärevördiga Noratrofén 11 juni en tävling vi körde för bara något år sedan, jättefina och riktigt utmanande vägar.
– Inför året planerar den rutinerade organisationen i Nora att matcha och övertrumfa den fina tävling vi körde då. Med detta återstår bara det hål som skapades av att Kils MK väljer att inte köra någon tävling 2022 att fylla för en helt komplett serie.
SVERIGE SERIEN 2022
Tävling 1 Torsby, 15 januari – MK Ratten, Finnskogsvalsen DAG
Tävling 2 Torsby, 15 januari – MK Ratten, Finnskogsvalsen KVÄLL
Tävling 3 Sandviken, 19 februari – Sandvikens MK, Vinterpokalen
Tävling 4 Ljungby, 7 maj – Ljungby MK, Midsommardansen
Tävling 5 Nora, 11 juni – Nora MK, Noratrofén
Tävling 6 TBA – Augusti (se ovan)
Tävling 7 Trollhättan, 3 september – SMK Trollhättan, Västrallyt (SM)
Tävling 6 Örebro, 1 oktober – SMK Örebro, Rikspokalen – FINAL SVERIGESERIEN
*
Under mitten av 2000-talet var Ola Nilsson utan tvekan Hässleholms stora racingprofil. 2013 debuterade Ola i Porsche Carrera Cup Scandinavia, tog sig vidare till Tyskland och Scirocco R Cup för att sedan satsa vidare med Porsche Carrera Cup Deutschland. Efter detta drog han ner på sin satsning och det dröjde ända till 2018 innan han dök upp i Carrera Cup igen.
– Då blev det ett inhopp som gästförare i premiären på Ring Knutstorp. I ett bra och jämnt kval lyckades jag ta pole position i båda racen. Det första vann jag, men i det andra missade jag lite i starten och blev tvåa efter Lukas Sundahl, berättar han.
Efter detta blev det tvärtyst och Ola som nu fyllt 34-år har inte tävlingskört en enda meter.
– Eftersom jag kört mycket Porsche och cupbil tidigare tror jag att jag ganska snabbt kommer upp i ett okey tempo. Att sedan ta de sista tiondelarna handlar om detaljer och de är alltid svårast att hitta.
Ola kör inte bara för att det är kul utan vill vinna.
– Jag har höga målsättningar prestationsmässigt, men är också fullt medveten om att jag har varit borta ett antal år och känner stor respekt gentemot killarna som kört de senaste säsongerna. Jag vet hur duktiga de är och vilket tempo de har börjat bygga upp.
Idag är Ola försäljningschef på Porsche Center i Malmö och det är i den positionen som racingsuget kommit tillbaka. ”Hans påg” ( pappa Hans Nilsson är duktig f.d co-driver) och Thomas Karlsson ska tävla för Porsche Center Malmö i var sin ny 992. medan tredje benet i stansningen Lars-Bertil Rantzow kör 991 II i Porsche Approved Cup för Porsche Center Helsingborg. Samtliga bilar ska drivas av Mtech Competition, teamet förartrion kommer att representera i teammästerskapet. Bakom satsningen står också Bilia Group som därmed tar steget in i svensk racing.
*
I går avslutade SMK Hörby 2021 med sedvanligt Luciaframträdande och prisutdelning. Sånggruppen Bella Voce från Lund under ledning av Sara Servin inledde med skönsång innan det var dags för lussefika och så kvällens andra höjdpunkt, den årliga prisutdelningen.
Till Årets Förare utsågs SM-tvåan Victor Hansen medan Maya Rangtoft, kartläsare i Joacim Kristianssons SM-vinnande Opel Corsa, fick första inteckning i priset för ”Årets Co-driver. Lite kul är att hennes morfar Bengt Rangtoft även han har två inteckningar daterade 1993 och -95. Årets Funktionär blev alltid lika tjänstvilliga Ronny Isacsson medan Marcus Lindström fick ta emot utmärkelse som Årets Nykomling. Motorbloggens Hederspris gick till Oliver Gren som såg till att PG Anderssons GNM-Fiesta var i sådant topptrim att det blev SM-guld. Årets SMK-are gick till Joacim Kristiansson för guld i Asfalt SM medan kanske allra tyngsta utmärkelsen Årets Prestation hamnade hemma hos Klara Andersson, SM-guld i rallycross, testkörning i Extreme E och så två tävlingar i RX2e nu på slutet visade att hon var en minst sagt värdig mottagare. Att de två duktiga kartläsarna Julia Thulin och Victor Johansson (Ryds MK) också hyllades för sina två olika nyligen avslöjade stipendier uppmärksammades med blommor och applåder.
*
Mer Klara Andersson då hon i dag medverkade vid SBF:s uttagning i Malmö där man letade framtidens rallystjärna. Hur många som känno sig kallade är okänt för mig, men man hoppades på 40-50 sugna.
En av dessa var Eslövstalangen Simon Andersson som provade lyckan i simulatorn. Men för pappa Mats blev det tvärnobben, det fanns inte någon simulator för veteraner…
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.