Mille och Johan säkrade ERC-seger, Paddon närmar sig upprepning av 2023, Simon N. tog hem segern på Bulltoftabanan, Nattsson klar SRC-vinnare, Vallentin bäste icke-norrman i Larvik, C-förare körde hem ”Åmålsracet” och SMK Hörby fick stänga och släcka Sportkalaset.

Stort grattis till Mille Johansson/Johan Grönvall som idag säkrade segern i både ERC Juniors och ERC4 när man körde in som tvåa med Opel Corsa från IK Sports i ” JDS Machinery Rali Ceredigion”. Dagen inleddes med svensk ledning men ju närmareEM-titeln Mille kom desto försiktigare helt naturligt, blev tempot för  #24. Britten Max McRae tog då ledning över vilket togs med ro, det viktiga var att ta sig mål och säkra årets stora målsättning, EM-guld.

Ett guld som Mille och Johan verkligen förtjänade då deras jämnhet varit imponerande med två segrar och för övrigt pallen i resterande tre tävlingar. 

Foto: erc.com

Fram till SS6 såg det ut som ERC-tvåan Calle Carlberg/Jørgen Eriksen skulle kunna göra det hela lite intressant då man ledde. Men så kom pyspunkan och förstörde både helgen och faktisk säsongen för smålänningen. Nu slutade det med femte plats vilket innebär att man får inrikta sig på silverkampen där dagens vinnare Max McRae finns i andra ringhörnan.

Mille och Johan blir därmed dom första svenskarna sedan Emil Bergkvist 2015 att vinna Junior-EM, och Mille är med sina 19 år även en av de yngsta mästarna i mästerskapets historia.

– Det har vart en perfekt säsong, teamet har gjort ett fantastiskt jobb och levererat en bil som fungerat kanon hela året. Jag vill tacka alla som hjälper oss, alla sponsorer. Jag har svårt att hitta ord just nu, säger Mille Johansson direkt efter målgång.

Foto: erc.com

Vägarna i Wales passade helt klart Hayden Paddon /John Kennard som hand i handske och nu blev det andra segern i rallyt på Walesvästkust. Den första kneps 2022 och med mindre marginal än i år, då det skilde 1.47,3 till italienaren Andrea Mabellini med Skod. En viktig placering ur Paddons synvinkel då det blev färre poäng för värste konkurrenten om EM-titeln, Mathieu Franceschi som blev trea. Med detta skiljer 22 poäng inför finalen i Polen vilket i praktiken betyder att det krävs seger för fransmannen samtidigt som ”The Kiwi” inte får bli bättre än elva i ”Rally Silesia” den 11-13 oktober.   

Foto: erc.com

Vilken lättnad efter en tuff säsong där vi verkligen försökt. Att nu äntligen få allt att stämma och är väldigt skönt, menade Paddon efter segern. 

Jag hade ju hemmaförare Chris Ingram som förste utmanare till Paddon och jag var inte helt ute och cyklade. Även om han i Toyotan inte riktigt hängde med i ”Hyundai-tempo” var han ändå tvåa fram till sträcka elva, söndagens första. Här missades en snabb höger som innebar luftfärd och obrukbar Yaris för Ingram.  

Nu blev Osian Pryce som var tvåa efter Paddon 2022 bäst med ”Union Jack” på bilen.Sjua med Ford Fiesta, sju sekunder före landsmannen Matt Edwards på åttonde plats. 

* 

Foto: Frida Andersson

Mitt tips för dagens RS-DM ”Lundasprinten”Bulltoftabanan infriades nästan till hundra procent. Eslövs Simon Andersson med inhoppande Jim Nilsson i Renault Clions högerstol satte tre bästa tider som uppvärmning inför kommande ”Ostsee Rallye”.

Foto: Henrik Åkeson

Med detta blev det svårt för SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft att bråka om segern. 19,9 sekunder skilde mellan Clion och ”Jockes” Opel Corsa när det hela var färdigt. 

Foto: kristian Lindberg

För några år sedan var en annan Hörby-förare, Tommy Nilsson väldigt snabb på asfalt med en Honda Civic. Sedan ställdes japanen åt sidan till förmån för Volvo 940 men kom i helgen åter fram. Trea totalt och 15 sekunder efter Corsan innebär respekt för Tommy och kartläsare Konrad Clausson.

Foto: Henrik Åkeson

För DM-ledande Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson blev hemmatävlingen mörker. Sist i klassen efter två dåliga sträckor var inget som gav anledning till glada miner i den gula Golfen.

Foto: Henrik Åkeson

B-klassen vanns istället av familjen Johansson, Ola och Leif från Hyllinge MS. Deras Golf var helt överlägsen och tvåan från Hässleholm, Thomas Wiberg/Annika Hansen Wiberg var hela 1.35,8 efter.

Foto: kristian Lindberg

Snabb var även vinnaren C-Trimmat Arne Oddshamar/Hann Nordén, Lunds AC  som faktiskt luggade familjen Johansson med runt åtta sekunder och slutade femma totalt. Bästa Standard-åkare blev Sjöbos Linus Larsson/Olivia Kristensson som förutom klasseger med BMW:n även slutade tia totalt. Nästa deltävling i ”Asfalt-DM” körs på Sturup Raceway med ”Sturupsprinten” den 29 september. 

Ett soligt Hultsfred mötte deltagarna i Vimmerby MS deltävling i Svenska Rallycupen, ”Emiltrofén”. På den minst sagt generösa serviceplatsen på ortens flygfält, var det inte  något större problem men ute på de snustorra småländska sträckorna dammade det desto värre.

Foto: Henrik Åkeson

 Återigen var det Mitsubishi-åkande David Nattsson/Sebastian Johansson som visade vem som är bäst i Svenska Rallycupen och vann med 43,5 sekunder före Emil Carlsson som avancerade förbi Magnus Engelbrektsson på sista sträckan. Nils Jensen före Hannah Jakobsson i R5-klassen. Den som utmanade Nattson bäst var annars Martin Jakobsson i Ford Fiesta R5 men ett väl tight spårval på fjärde sträckan satte stopp. 

Foto: DP Motorsport

Förra året fick hemmahoppet Victor Karlsson se sig slagen av André Nygren i Trimmat 2WD för A-förare. I år blev det revansch, med två av fem sträcksegrar säkrade Victor och Jonas Sandberg segern.

Foto: Henrik Åkeson

Nygren med tre snabbaste tider, bland annat snabbast totalt på avslutningen, tar andraplats 5,6 sekunder bakom segraren. Halvminuten från detta ses MK Kindas Alexander Andersson.

Foto: privat

Bästa skåningar blev SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund som tog Vimmerby som genrep inför nästa helgs TV-Svängen.

Foto: Pirvat

Ett lyckat sådant då det blev en tionde plats och för att få perspektiv på insatsen, så var man fyra sekunder före snabbe smålänningen Thomas Grönberg/Mikael Johansson som elva. Med en total åttondeplats ses arrangörsklubbens Oskar Andersson/Christoffer Svensson i högerstolen som vann B-klassen. Cupens suverän i klassen, Tobias Hult var snabbast på sista sträckan och tvåa totalt tvåa i klassen 12,5 sekund bakom. För Hult blev det ändå ryck i tabellen då flertalet av de närmast jagande bröt. Alex Wikvist och Charlie Ekström inledde C-klassen snabbast, men var omkörda av Rasmus Hansén in till service. Alex kontrade och trots en snabb tid av Hansen på avslutningen skiljde 1,5 sekund, minuten från dem var trean Alexander Nordahl. Kjell Fransson ledde efter två sträckor i Appendix K men fick bryta med tekniska problem. Roger Berglund/Terje Plomén tog över och vann, nu 4,9 sekunder före Morgan Olsson. Trean på pallen Eddie Hörbing i Ford Escort MK2 som tog sig in bland åtta Volvo 240 i topp. Christer Asklöf före Gunnar Asplund för de äldre bilarna. Redan från start visade Oscar Östlund/Daniel Andersson hård attack genom den långa inledningen, öppnade upp stor ledning och fortsatte dra ifrån i grupp F A/B-förare. Fem raka sträcksegrar och maximala poäng för Östlund. Sekunder bakåt där B-förarna Linus Johansson och Robin Thörnberg sågs. Gotlands MFBK-ekipaget Linus Erixon och Mikael Nilsson med Volvo 940 tog tredje raka segern i grupp E för A/B-förare, de byggde tempo från start och när tvåan Tobias Pettersson tappade tid på punktering blev segermarginalen närmare minuten. In som trea Arne Nörager i klassens mer udda bil, Mercedes C180. Per Johansson / Tobias Wingårdh var snabbast på två av sträckorna i C-klassen, körde i VW Golf hem klassen 20 sekunder före Mio Asklöf, trea Mikael Fransén. I Ungdomsrally är inget klart före start, årets klass bjuder på snabbt och jämt gäng. Den här gången var det Emil Karlsson/Jonas Gustavsson som var 41 sekunder före William Israels/Rasmus Brunnkvist. 

Foto: Henrik Åkeson

1300 Rallycup såg två B-förare i topp, Marcus Johnsen/Amelie Jakobsson, Laxå vann före Kopparbergs Lucas Axelsson/Mattias Jansson. Måste även nämna att äntligen fick SMK Hörbys västgötaboende kartläsare Erika Ledin komma i mål i en tävling när hon lotsade Katrineholms Hampus Carlsson till sjätte plats. Småland bet tillbaka och av de 133 startande nådde inte 35 målet. Närmast väntar nu finalen i ”Marknadsnatta” den 28 september. En datum som är snudd på en ”perfekt storm” då även MAS Rallycup kör näst sista tävlingen med ”Rally Vetlanda” och i Södra BF är det final för Rally-DM med ”Temahallen Grussprint”.

*

Som väntat var där ingen som kunde rå på Frank Tore Larsen/Lars-Håkan Lundgren när de tog sin VW Polo till norsk asfalt i Rally Larvik. Med 23,2 sekunder ner till danska gästerna Simon Vallentin/Line Lykke Jensen, Hyundai bärgades segern.

Foto: Simon Vallentin Rally

Sju sekunder långsammare än Vallentin var Henning Solberg/Ilka Minor med Skoda. Jättegap på nästan två minuter från Larsen slutade Anders Grøndal/Marius Fuglerud som fyra. Enda svenskar var Johan Wesslén/Valkyria Edlund som slutade tvåa i klassen med sin Ford Fiesta. 

*

I ”Åmålsracet” blev det ovanligt nog en C-förare som vann totalt. Den snabbe ”rookien” var MK Team Westoms Jim Jansson/Fredrik Hagelin som tog sin Volvo 240 snabbast genom de tre heaten. Fyra sekunder efter kom en Volvo 940 med Säffles Stefan Axelsson/Dick Larsson med ny C-förare direkt bakom sig, hemmaklubbens John Arild Nilsen/Anders Olsson, Ford Escort.  SMK Hörbys Ted och Katharina Malm fick en bra genomkörare inför kommande deltävling i Volvo Euro Cup, ”Ostsee Rallye”. Femma i stora klassen VOC/Grupp F och bara 20 sekunder till seger var nog tändmedel inför äventyret som väntar.

*

I går hade SMK Hörby förmånen att få vara med i ”Hörbybostäders” nya ambitiösa ungdomsprojekt ”Hörby Sportkalas”. Här fanns många av ortens föreningar på plats för att under fyra timmar låta barn och ungdomar prova på olika sporter/aktiviteter. Att använda något annat ord än succé efteråt är omöjligt. Belåtet kunde arrangören berätta att det grillats 1200 korvar till de inbjudna som då alla fått biljett för korv och dricka. Helt ovetenskapligt så var min bedömning att Hörby Karateklubb hade väldigt mycket folk kring sin matta, även bordtennis lockade precis som handboll och sedan var det mer jämnt fördelat mellan olika aktiviteter. Men SMK Hörby då, hur var det där?

Foto: Tommy Svensson

Nu ska vi inte förhäva oss, men en halvtimma efter att att sportkalaset var slut och den stora hallen var tömd, så fanns där fortfarande ungdomar i kön till vår e-sportrigg. Med andra ord var det SMK Hörby som fick stänga och släcka lyset. Måste nämna Felix Nilsson som skötte själva riggen medan Anneli Nilsson höll reda på tiderna så att de tre pokalerna hittade till rätt ”rallyförare”, allt övervakat av Bertil Gunnarsson. Utanför stod uppställda Joacim Kristianssons Toyota Corolla, ”Silver-Kadetten” och så dragplåstret enligt Curt Jeppsson själv, hans Cooper S från 1965.

Foto: Tommy Svensson

Att detta får en uppföljare 2025 är helt klart enligt arrangören så det är bara att boka sista lördagen i augusti.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *