Mille med helt nya Skoda Fabia RS Rally2 i ”Barum”, Østberg ej till start, SM-tabellerna uppdaterade, spännande inför SSR, VEC med fyra tävlingar 2026 för trimmade Volvo och tack!
Mycket nytt för Mille Johansson/Johan Grönvall när man i helgen tar sig an ”ERC Barum Czech Rally Zlín”. Först och främst själva tävlingen som dock inte är helt ny, en gång har Mille kört här tidigare 2023 däremot blir det premiär med ny Škoda Fabia RS Rally2 från italienska MS Munaretto. Nytt blir också bytet från Hankook, däcktillverkaren som tidigare var en av Milles partners. Nu blir det istället Pirelli på Skoda #5.

– Vi har idag kört första testet med RS-modellen på asfalt med Pirelli vilket kändes väldigt bra. Det ska bli kul att få mäta sig med de andra på samma villkor, åtminstone när det kommer till material. Sen spelar erfarenheten en stor roll i detta rally eftersom det är en väldigt unik tävling med ojämn asfalt och småsprätt hela tiden, menar Mille.
I Tjeckien väntar en av kalenderns mest krävande asfalttävlingar känd för sina snabba partier, varierande greppnivå och ofta nyckfulla väderförhållanden. Totalt körs 13 specialsträckor med en inledande shakedown och en publiksträcka i Zlín på fredagen, följt av sex sträckor vardera på lördag och söndag.
– Det är kul att komma till EM igen, speciellt när vi får testa att åka RS-modellen. Jag gillar grus mer, men det är bra att få mer erfarenhet på asfalt, säger kartläsare Grönvall.
Årets upplaga av den tjeckiska klassikern med anor över 50 år tillbaka, bjuder på rekordstarkt motstånd i Rally2-klassen med 38 bilar och hela EM-toppen på plats.
– Asfalt är underlaget jag gillar näst bäst, efter snö, så jag ser mycket fram emot de två sista EM-tävlingarna där vi åker RS-modellen och Pirelli. Målet är självklart att ta oss i mål i denna väldigt svåra tävling, men vi har inte bytt ut materialet i onödan, säger Mille.
*
Motståndet lättade lite i klassen efter att Mads Østberg (trea i ERC) går meddelade.
– Vi kommer inte att starta ERC Barum Czech Rally Zlín!

Citroën-föraren utvecklar.
– Det har varit lite utmaningar med co-driver i år, då ursprungsplanen inte fungerade pga hälsoproblem för min co-driver. Tyvärr har jag inte kunnat hitta någon lösning för denna helg, och vi har bestämt oss som ett team att inte starta.Jag kommer tillbaka!
Beslutet behöver inte bara någon riktig katastrof då varken fyran (Roope Korhonen) eller femman (Isac Reiersen) kommer till start. Störst hotet mot Mads nuvarande tredje plats blir därmed irländaren Jon Armstrong som dock är 22 poäng bak…
*
Vet inte om man ska göra vågen när det först igår, tre dagar efter målgång i KR Snapphanerallyt fanns uppdaterad SM-ställning på seriens hemsida. I min värld ska den finnas tillgänglig senast söndagförmiddag. I ”4WD” leder Dennis Rådström/Sunniva Rudi på 102 poäng medan Kalle Gustavsson/Tom Törngren fortsatt har chans på guld, 22 poäng skiljer. Kim Nydén/Jonas Sandin lär inte missa bronset men högre kan inte Polo-duon klättra. Törs nästan utlova ett SM-guld till Peter Johansson/Christoffer Bäck i ”Nationella 4WD” då man har ett försprång på 23 poäng. Närmast är Adam Grahn/Morten Erik Abrahamsen som har 23 poäng att ta in. Tätare om silver, trean Filip Karlström/Jesper Samuelsson är bara två poäng bak.

Junioren Liam Berg/Theo Bergsten leder lite överraskande ”2WD” före Patrik Flodin/Göran Bergsten. Fyra poäng skiljer mellan en modern Ford Fiesta Rally4 och en inte fullt lika modern Volvo 940. Trean Patrik Dybeck/David Arhusiander är i högsta grad med i toppstriden och saknar sex poäng för ha kunnat vara i ledning. Volvo-åkarna Emil Karlsson/Jessica Larson är ”best of the rest”som fyra och kan fortfarande teoretiskt ta medalj.

Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck sitter fortfarande med trumf på hand trots bara elva poäng i helgen som gick. Trumf då finalen med start i Olofström, körs lite i Moltas ”eget pojkrum”. Tvåa är betydlig mer norrifrån kommande Arvid och Jan-Henrik Larspers som är fem poäng efter. Även trean Daniel Suvala/Patrik Johansson och fyran Anders Banger/Morgan Olsson kan med maximalt flyt komma på pallen.

Tuffare för mina klubbkompisar Karljohan Ingesson/Tobias Petersson (fyra) och på blden Henrik/Ida Levin (femma). Inte bara stjärnorna på himlen måste stå rätt för att det ska bli medaljer, konkurenterna framför måste också drabbas av problem. I ”J-SM Standard” är det ombytta roller där Larspers leder, en poäng före Moltas med Suvala som trea. I ”J-SM 2WD” är det även Berg som leder med Elliot Sjögren/Dennis Norén på andra plats. Trea är Patrik Hallberg/John Stigh dock utan möjlighet att vinna mästerskapet.
*
Finalen är den 13 september med rek och besiktning dagen före och då handlar det om ”South Swedish Rally” med Olofström som ny huvudort. Anmälan stänger den 28 augusti och nu är spänningen stor hur pass många som kommer till den 49:e upplagan. Följs trenden från Hässleholm med knappt 60 anmälda eller har SSR större dragningskraft i kraft av sin statusfyllda historia? På bilden är Mats Jonsson på Söderslätt på väg mot sin allra första seger 1983 och bilen är så klart, en Opel.

Tack och lov är alla klasser (med lite fantasi) fortfarande medalj-öppna så av den anledningen borde där inte komma färre än till ”Snapphane”. Men som alltid är rallyförares tänk lika outgrundliga som Guds vägar…
*
Planerna på att öppna upp för trimmade Volvos i nästa års Volvo Euro Cup börjar ta lite fastare form berättar Ted Malm.
– Dock kör vi det som test första året och kommer då att endast välja ut fyra av Volvo Euro Cup deltävlingarna som skall utse Europas snabbaste Grupp H-förare med Volvo.
Preliminärt tänker sig Ted följande upplägg
1. Januari Torsby Sverige Snö
2. Juni Finland Grus
3. Aug Juelsminde Danmark Asfalt
4. Sept Rally Blekinge Sverige Grus
Ted tillägger.
– Vi jagar just nu en tävling i Norge men behöver en tävling i Maj eller Oktober. Det skall vara en grustävling och med en god portion av SS mil. Finns det att tillgå 2026 tro?
*
Till slut så tackar jag för allt stöd som kom till mig efter de senaste dagarnas blogg-turbulens, tack!