Mille kompletterar J-WRC med ERC och Italienska Mästerskapet, rörramschassi framtiden för Rally2, Meeke imponerad av Hyundai ”Step2”, Pajari förklarar (?), rullning men målgång för PG, Rally Uppland byter datum och varför skäms biltillverkare för framgångar…
2025 blir hektiskt för Mille Johansson och Johan Grönvall då det blir full säsong (sex tävlingar) i Junior-WRC med Ford Fiesta Rally3 och idag kom nästa nyhet. Parallellt med detta ska duon även köra i ERC plus Italienska Grusmästerskapet tillsammans med italienska MS Munaretto. Samma team där även SMK Hörbys Tom Kristensson har en bakgrund då de (mot betalning förstås) stod för bil och service i samband med höstens ”Snapphanerally”.
I ERC och i Italien blir det Skoda Fabia Rally2 för Katrineholmaren som Munaretto och Pirelli fick upp ögonen för efter sin ERC Junior-seger. I ERC blir det sex starter där Mille och teamet väljer bort Ungern och konstig nog även Munarettos hemmaplan, ”Rally di Roma Capitale”. Däremot blir det start i ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” där Mille har en klasseger från i år att försvara.
Redan i helgen är man igång i Italien med start i ”Rally del Brunello” med Skoda. Efter två av de tio sträckorna är Mille/Johan femma totalt men räknar man bort Rally1-åkande Lorenzo Berttelli är det bara fyra ”klasskamrater” som är snabbare. Upp till bästa Rally2-bil, Roberto Daprás Skoda har svenskarna knappt 20 sekunder. Mille är så klart glad och nöjd över att ha fått klart hur 2025 kommer att se ut.
–Det känns fantastiskt att redan nästa år ta steget upp till Rally2 och att göra det med MS Munaretto, ett team vi har haft kontakt med under det senaste året. Vårt huvudfokus är Junior-VM, men mellan tävlingarna vill vi få så mycket körtid som möjligt, och det kommer vi få tillsammans med vårt nya team och Pirelli.
Ett par starter i Sverige med Fiesta R5 har redan gjorts men att nu ta klivet till Rally2 blir en utmaning menar Mille.
– Nästa år blir ett läroår där vi fokuserar på att lära oss Rally2 på både grus och asfalt, med siktet inställt på Junior-VM-titeln. Det här är en otrolig möjlighet, och vi ska göra allt vi kan för att ta vara på den och samla så mycket erfarenhet som möjligt.
Chefen för Munaretto, Alex Munaretto menar att teamet alltid försöker locka till sig nya talanger.
– Vi ser enorm potential i duon och vill göra allt vi kan för att hjälpa Mille på hans resa mot att bli en professionell förare. Vi är helt engagerade i att arbeta nära Mille och Johan för att hjälpa dem att nå sina mål!
*
Många med mig är av åsikten att Rally1-klassen spelat ut sin roll i WRC och att Rally2-bilar mer än väl hade räckt för att skapa spänning och dramatik i ”Rally-VM”. I ena vågskålen för Rally1-finns enorma kostnader, både att utveckla och hålla igång vilket gjort att startfälten blivit alldeles för tunna med runt tio bilar/tävling. I den andra vågskålen ligger att världens bästa förare måste ha bilar som inte kan köpas av vem som helst, utan dessa ska vara förbehållen just den här lilla gruppen.
Går man över till Rally2 så det första som skiljer, är att kostnaderna är avsevärt lägre både för bilarna och att hålla igång dom samme. I skarpt läge, så den dagen dessa skulle vara ensamma i WRC garanterar jag att ingen skulle rynka på näsan åt de som Rally1-förespråkare orättvist kallar ”mopeder”. Till exempel i ERC är där ingen kritik mot att Rally1 saknas utan här handlar allt om Rally2. I klassens fat ligger dock att dessa är byggda på produktionsmodeller och som i några fall nu inte tillverkas längre. Nu börjar FIA fundera på att ändra om Rally2 och tillåta ”rörramsbilar” med kaross från produktionsmodeller och till detta har redan M-Sport gett tummen upp. I Cumbria verkar det som att man redan skissat på en Ford Puma för Rally2. I deras fall är Ford Fiesta för privatpersoner redan avslutad och för ett år sedan rullade sista Fiestan av bandet. För M-Sport är enda möjligheten att man gör som med Rally1 där enbart karossen har drag av en bil som Svensson kan köpa. Istället för plåt så byggs bilen kring skyddsburen där man sedan monterar paneler, skärmar och annat som gör att det liknar en bil.
– Detta är det säkraste sättet att göra det på, att bygga rörramschassi. ett bra sätt att framtidssäkra Rally2. Om du garanterar dessa regler i, säg, 10 år, kommer det att hjälpa till att sänka priset på chassit genom större produktion och skalfördelar under den tidsperioden, förklarar Richard Millener för DirtFish.
Det som till stor del fördyrar Rally1 är att bilarna är handbyggda, men för Rally2 skulle det vara möjligt att mekanisera bygget på ett annat sätt för att få ner kostnaderna.
*
Kanske ändå Hyundai menar allvar genom att nu lansera ”Step2” för Hyundai i20 N Rally2, en bil som haft det lite motigt i större sammanhang och där Hayden Paddons två ERC-vinster är ljuspunkterna. När man dessutom knutit till sig tjecken Erik Cais så kan det betyda att man på allvar vill blanda sig i WRC2 framöver.
I franska ”Rallye du Var” kördes för första gången ”Step 2-bilen” med Kris Meeke bakom ratten. Då FIA ännu inte homologerat alla nyheter fick Meeke nöja sig med att köra ”0-bil”. Redan efter shake down utan för St. Tropez förklarade Mekke att bilen var åtskilligt mycket bättre än den han kört i Portugisiska Mästerskapet. Både motor och uppförandet på vägen hade förbättrats mot den version som användes i mästerskapet. Nu gick Meeke ut först följd av flera snabba hemmaförare, ändå matchade han deras tider på de för honom okända sträckorna. Nyheterna är främst utvecklad fjädring/stötdämpare i alla fyra hörnen, förbättrad mjukvara för motorn och även växellådan/differential är nu med nyare utformning.
– Totalt utgör detta den enskilt största förbättringen för i20N Rally2 sedan debuten 2021, förklarar Hyundai Customer Racing.
*
Sami Pajaris beslut att byta ut sin co-driver sedan 2021, Enni Mälkönen fortsätter att röra upp känslor hos rallyfans. Så kraftiga att WRC2-vinnaren 2024 fått ta emot både hat och hot och därför bestämt sig för att klargöra sin syn på det hela. Pajari medger att timingen och kommunikationen utåt för beslutet, inte var den bästa. Han medger också att han borde ha varit tydligare med skälen till bytet i högerstolen, även om han och Mälkönen redan gjort klart för sitt avslut före finalen i Japan.
– Även om vårt samarbete har varit mycket framgångsrikt, har det också varit svåra stunder precis som i alla relationer och som unga tävlande i denna sport har vi båda fortfarande att hitta vår väg, förklarar Pajari i ett mediameddelande som avslutades med.
–Som förare måste jag se till att jag har bästa möjliga partnerskap i bilen och jag är verkligen ledsen att vi inte kunde hitta en lösning för att fortsätta.
Mälkönen tog del av informationen som hon delade med tillägget.
–Detta är Samis perspektiv på beslutet. Låt oss nu fokusera på framtiden och fira mästerskapet som ingen kan ta ifrån oss!
Vet inte om någon blev så mycket klokare av Pajaris ”förtydligande”, jag blev det iallafall inte…
*
Igår var det inte PG Andersson och Evgeny Kireevs dag på Nya Zeeland och ”Silver Fern Rally”. Redan på dagens första sträcka (SS42) i detta mastodontrally rullades Tuthill-Porschen varpå det även uppstod motorbrand. Denna släckte och den tilltufsade 911:an fick åka till service och vila sig för dagen.
Sista dagen bestod av tre sträckor med tuff avslutning, över fem mil långa ”Rocklands Road”. Efter detta kunde PG summera sin notdebut med 35:e plats totalt och sjua i klassen.
Brittisk seger genom James Ford med Ford Escort som ledde från start till mål. Inte utan att jag jämför lite med vår numera dominerande tävlingsform på hemmaplan, rallysprint. Efter sex-sju minuters tävlande firas här euforiska segrar medan man på Nya Zeeland behövde 7.40:51,6 innan Ford och kartläsare Neil Shanks kunde höja armarna i segergest…
*
De som har lite koll på tävlingskalendern för nästa år uppmärksammade säkert att MK Tierps deltävling för Svenska Rallycupen/Volvo Euro Cup, ”Rally Uppland” krockade med ERC i Värmland. Så klart långt ifrån optimalt vilket både arrangören och cuperna upptäckte.
– Att försöka vara tidigt ute är inte alltid lätt, särskilt när varken Europeiska eller Nationella mästerskap har kalendrar klara endast ett par månader innan årsskiftet, menar Jeremias Eriksson, Svenska Rallycupen.
Därför har man efter lite pussel med Tierps Arena bytt tävlingsdatum och ny sådan är den 24 maj. Lite surt för MK Tierp som bokat enligt regelboken, men först då som deltävling i Rally SM vilket man senare ångrade berättar Eriksson.
– När man såg att inte ekonomin skulle gå ihop valde man att hoppa av för att istället satsa på större nationella cuper med erkänt starka startfält på flera nivåer för att få ekonomin att gå ihop.
Tack vare att ett annat arrangemang på Tierp Arena flyttade, föll pusselbitarna på plats. Nu riktar sig ERC och om nu SM även tillkommer, till delvis andra intressegrupper än de som tävlar i SRC/VEC ändå ville man klokt nog inte utmana varken publik eller tävlande.
– Bra att det löste sig till slut så att det inte blir en kalenderkrock med den Värmländska EM-helgen, en tävling vi vet många åskådare inte vill missa, ser vi till startfältet så hade vi till största delen attraherat två olika målgrupper, men en datumkrock är aldrig bra för någon.
Lite av mantra hos SRC är att inte konkurrera med SM, utan istället komplettera vilket datumbytet är ett bra bevis på.
– Vem vet, kanske kommer det till och med någon EM-åkare (SM?) och kör Rally Uppland som uppvärmning i en eller annan form, avslutar Ericsson.
*
Detta skriver jag inte enbart för att det är en bild på trots att det är svart/vitt är jag säker på, gul Opel Rally Kadett. Det jag tänker på är istället de flydda tyder när biltillverkare inte var så himla rädda för att framställa sina produkter som något njutningsfullt.
Annonser där tävlingsframgångar inte var något man skämdes över, utan fanns överallt från bioreklam till i tidningar. Som rallyfantast ställer man sig frågan när första annonsen från Toyota Sverige kommer som talar om att man är stolta över att kunna presentera sig som vinare av Märkes-VM 2024? Eller hur tänker Hyundai tackla att världsmästare Thierry Neuville körde bil med rötter i Sydkorea? Hos Skoda Sverige är det hål i huvudet att inte rida på Oliver Solbergs alla framgångar med bil från Mlada Boleslav.
Eller Volkswagen som inte utnyttjar Johan Kristofferssons alla VM-segrar med Volkswagen Polo. Istället väljer man bland biltillverkare, att annonsera med närbilder på leende kvinnor med små barn, alternativt killar som gör något spektakulärt som vindsurfing eller liknande. Gemensamma nämnaren är att bilarna inte syns, i bästa fall en logga följt av något löjligt budskap och i det här fallet är faktiskt Volvo marknadsledande. En position som i mina ögon inte borde vara eftertraktad…
*
Trevlig helg
Tycker att det är märkligt med alla hat och hot så fort inte fansen tycker lika som i det här fallet Samis beslut! Genom åren är det många som bytt till äldre och mer erfarna kartläsare ! Det kanske fanns en anledning att Latvala testade Enni som kartläsare i Celican vad vet jag?
Som bloggare är jag inte alls förvånad…