Mille kan säkra ERC-guld i Wales, NRC lyfter inte i år heller, ESR-publiken ville inte Swisha för underhållningen, Malm enda skåning i Åmål, TV-Svängen nådde kritisk gräns och 130 bilar till Vimmerby.
Mycket tyder på att ERC Juniors kommer att avgöras i helgens deltävling i Wales, ”JDS Machinery Rali Ceredigion”. Leder gör Mille Johansson/Johan Grönvall och med en plats på helgens pall tror åtminstone jag, att loppet är kört för tvåan Calle Carlberg/Jørgen Eriksen. Nu skiljer 30 poäng mellan de båda svenskarna och där Calle slutat tvåa i alla tävlingar utom första som han bröt. I gengäld har Mille två segrar och två tredje platser så en del talar ändå för ett EM-guld till Katrineholm.
Nu är det återigen asfalt som väntar på ERC-gänget och jag tror ändå att det är lite surr i Milles mage inför denna viktiga tävling.
– Tankarna inför Wales är att vi har ett mästerskap som kan avgöras här och nu. Det är mycket tankar som snurrar i huvudet just nu, men vi försöker fokusera på tävlingen och göra det bästa vi kan och se hur långt det räcker, förklarar Mille.
Genrepet i Slovenien slutade med en andra plats vilket gav ökat självförtroende i IK Sports Opel Corsa.
– Testet vi gjorde kändes riktigt bra och vi gjorde stora förbättringar under dagen, så vi är mer än redo att dra igång med årets viktigaste tävling, avslutar Mille.
”Rali Ceredigion” startar på fredag 30 augusti med två korta superspecialsträckor i Aberystwyth. På lördag körs åtta sträckor, med ytterligare fyra sträckor på söndagen. Jämnare i 4WD-klassen där Hayden Paddon leder på 96 poäng, tvåa är Mathieu Franseschi med 82 poäng och trea, polacken Miko Marczyk med tio poäng mindre. Det som är lite anmärkningsvärt är att ingen av topp trion ännu har vunnit någon deltävling. Franceshi har varit närmast som tvåa två gånger. Istället heter årets vinnare Simone Tempestini, Yoann Bonato, Oliver Solberg, Georg Linnamäe och Andrea Crugnola.
*
Jag är den första att beklaga att ”Nordic Rally Championship” inte heller den här gången verkar få luft under vingarna. På lördags körs en deltävling i hop med Norska Mästerskapet i ”Rally Larvik” och detta med mindre än 50 deltagare totalt. Tre sträckor på asfalt som körs två gånger erbjuds, plus att en även körs en tredje gång och då vänd. Totalt 80 kilometer bjuder Norsk Motor Klubb på och detta upplägg borde locka våra danska vänner som är vana vid ”asfaltprøver”.
Men icke, bara en enda dansk är anmäld och detta är Simon Valentin som i år nobbar Dansk Super Rally med sin Hyundai i20N Rally2. Vid sin sida har han sin landsmaninna Line Lykke Jensen. Nu är Simon i gott sällskap då lika många deltagare kommer från Sverige och dubbelt från Finland. De blågula färgerna försvaras av Tierps Johan Wesslén/Valkyria Edlund, Ford. Inte så konstigt då man leder NRC för Klass2 och detta i kraft av att vara ensam om att ha kört de två första deltävlingarna (Sverige och Finland). Den finländska äran bärs av fyra par axlar Mika Karpphanen/Saku Hämäläinens och Mikko Lauhasmaa/Petri Kolehmainen. Mot detta bjuder hemmanationen motstånd främst i form av Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgreen, Henning Solberg/Ilka Minor och Anders Grøndahl/Marius Fuglerud. Direkt från seger i Linköping sätter sig Sunniva Rudi vid sidan av tre år äldre brodern Heine i dennes Peugeot. Noterbart är att i 4WD-klassen finns ingen anmäld som kört de två första deltävlingarna. Patrik Flodin, Jari Liiten och Teemu Asunma delar ledningen med 30 poäng vardera. Här är Liiten ensam om att ha kört mer än en deltävling…
*
Finns många myter i rally och jag säger inte att gillar att punktera dessa, men för att få lite balans i sporten är det tyvärr ibland nödvändigt. Tänker på gårdagens modiga sanning levererad av Roland Appelskog som i allra högsta grad var delaktig i SM-tävlingen ”East Sweden Rally”. Det var när Roland började summera inkomsterna från helgen som han blev på det klara med hur pass betalningsbenägna rallypubliken verkligen är. Roland skrev: ”Känner en viss besvikelse över det dåliga resultatet som våra Swish-skyltar om frivillig entré, som fanns uppsatta på ett flertal ställen, ute i skogen, har givit!”.
Roland berättar hur man länge försökt förmå publik att betala för underhållningen i skogen. Men med tanke på allemansrätt och hur mycket folk som krävs för att bemanna entréer trodde man istället på frivillig Swish.
– Men så var inte fallet, konstaterar Roland.
– Utav de tusentals personer som var ute och njöt av en fantastisk rallytävling är det bara 25 personer (stort tack till dem!) som visat uppskattning och Swishat in ett bidrag.
Totalsumman av de frivilliga bidragen blev pinsamma 1650 kronor men som Roland uttrycker det, ”nu vet i alla fall jag att rallypubliken inte värderar den underhållning som ett rally innebär speciellt högt”. Att det är en lite bitter östgöte som skriver, går inte att ta miste på när han ifrågasätter om det är värt att lägga ner allt jobb som krävs då uppskattning från publik saknas. I efterhand går det att stötta ESR genom bidrag på 123-520 73 52. Det som förvånar mig är utfallet, då så många andra lyriska rallyröster ofta hyllat sin publik när dom swishat stora pengar vid varje tillfälle dom sett en skylt med ”QR-kod”. Det är här jag menar att en myt punkteras, jag tror nämligen inte att alla klubbar är helt ärliga när man utåt redovisar hur mycket pengar som kommer in den här vägen. Vet inte om det handlar om stolthet när man påstår att rallypublik är ett gäng med spenderbyxorna, om inte förstår jag inget. Kanske det är så på viss ställen, men kring Linköping är det bevisligen inte så…
*
Tycker ändå att jag har hyfsad koll på svenskt rally men att hålla isär alla sprintcuper numera, är lite för mycket för min lilla hjärna. När jag läste om ”Åmålsracet” på lördag var jag helt övertygad om att detta även var en del av ”Svenska Sprintrallycupen”. Det var geografin som gjorde att jag trodde så, men icke. Istället är detta en del av ”Fyrklöverns Sprintcup” men jag var ändå inte helt ute och cyklade, då både Dals MK och Bengtsfors MC är med i båda cuperna. Dals MK dessutom som final för både SSRC och Fyrklövern den 28 september. Lite rörigt eller? Till Åmål i helgen är det fullt startfält, 40 bilar och där SMK Hörbys Ted och Katharina Malm är enda skånska inslaget med sin VEC-240.
-Ett bra sätt att värma upp inför nästa helgs större tävling i Tyskland, menade Ted.
I och med att paret Malm är ensamma stolta skåningar tyckte Ted att det var extra viktigt att visa detta på Volvon…
*
Tråkigt för Orust BSK som inte fick ihop tillräcklig med startande för lördagens deltävling i Mega Rally Cup, ”Eklidensprinten”. Strax före lunch i dag meddelades att man ställer in.
*
Så illa gick det tack och lov inte för ”TV-Svängen” den 7 september och precis före stängning igår kom anmälan från Hässleholms Kurt Ekelund(bilden) En anmälan som innebar 70 anmälda och då även gott hopp om ett noll resultat för tävlingen om kassören räknat rätt, vill säga.
Alltid trevlig att slippa betala för att få jobba, men som alla förstår är det en helt orimlig situation att inte få en enda krona i vinst. I förlängningen innebär det att SMK Hörbys ekonomi pressas och när den pressas innebär det ganska naturligt att man får prioritera om. Att gå in i 2025 med röda siffror är inget som känns så kul…
*
Röda siffror lär det inte bli i Vimmerby då ”Emiltrofén” på lördag fått ihop 130 startade. Fjärde deltävling i Svenska RallyCupen med start & mål på Hultsfreds flygplats. I ”R5-klassen” gör nu Hannah Jakobsson ett stopp på vägen mot de WRC-tester som kopplas till hennes uttagning i FIA-projektet att hitta en ny Michele Mouton. Cupledaren i finns i ”Nationella 4WD”, David Nattsson, tvåan Mikael Hallqvist men också Mikael Gustavsson och Magnus Engelbrektsson är bland de tävlande i Mitsubishi. 60-talet tävlande genom ”Trimmat 2WD”, största klass i rallyt är A-förarna med 30 deltagare, leder stort i tabellen gör André Nygren men väntas få stå upp och köra i helgen, då hemmaföraren Victor Karlsson är taggad på seger. Rasmus Pettersson och Joel Norqvist är de som jagar bakom Nygrén i tabellen. Småländska utmanare i Emil Friman och Christopher Zeijlon. Från Skåne och SMK Hörby kommer Pontus och Peter Berglund med sin röda Volvo 940.
SMK Nyköpings Tobias Hult och tabelltrean Kevin Eriksson är två av namnen för B-förarna i år. Toppar hos C-förarna gör Alex Wikvist i Volvo 240, 16 poäng bakom är Alexander Nordahl i Ford Fiesta St som har Bodens Rasmus Hansén i Peugeot 208 Rally4 jagandes. Hemmaföraren Kjell Fransson jagar sin fjärde raka titel i Appendix K, leder tabellen och nu på hemmaplan. 13 poäng bakom hittar vi Roger Berglund. Finalen körs den 28 september med ”Marknadsnatta” och krockar då med MAS Rallycup–finalen ”Rally Vetlanda”.