Mille J. tog första sträckseger n i ”CER”, Ogier toppar inför SS2, Oliver trea i Rally2-gänget, riktiga rallyhjältar tar till orda och skogsbolag hyllar rally.
Blev en dramatisk inledning i sista deltävlingen för Junior WRC, ”Central European Rallye”. På första sträckan ”Golf und Therme” som var en förlängning av ”shake down” och nu mätte 12,8 kilometer rullade irländaren Kelly Eamon i allra sista kurvan före mål.

Eamon som ligger fyra i tabellen bör med detta var helt borta från guldsnack. Istället stärkte Mille Johansson/Johan Grönwall sina aktier i den fajten genom att vara snabbast och därmed även inkasserade första bonuspoängen.
– Jag försökte lite extra men det är så väldigt snabb sträcka att det var nära flera gånger, mycket mer ”cuts” än vad jag räknat med, förklarade Mille vid sträckmålet.

–Fantatiskt skönt att vara före Taylor!
0,5 sekunder skilde ner till tvåan och ledaren Taylor Gill som höll med Mille om sträckan.
– A tricky one!
– Var tvungen att ”push” men samtidigt måste du komma mål om det ska bli vinst…
Att det är de här två som det handlar omstår nog klart när tredje tid var ,3,2 sekunder långsammare och sattes av turken Ali Türkkan.
I WRC2 var spanjoren Alejandro Cachón lite otippat snabbast med Toyota Yaris GR Rally2. Näst mest bråttom hade Léo Rossel, 1,5 efter och med Oliver Solberg (utanför WRC2) sekunden efter Rossels Citroën.
– Försökte ”push” maximum och det var inte enkelt. Däcken började röra sig mot slutet vilket gjorde det ännu svårare, menade #23 i Toyotan.

Oliver beklagade sig lite över bitvis dåligt grepp och precis som Cachón att däcken började röra på sig.
– Annars inget speciellt men väldigt kul, konstaterade Oliver.
Favorit till seger i WRC2 är Nikolay Gryazin som inledde starkt, tredje tid i klassen, 2,7 efter Toyotan ihop. Han berättade att sista kurvan där Eamon rullade, ingav respekt.
– Bestämde att inte ta några risker där…
Gryazin gillade inte heller arrangörens ”anticut-markeringar” som han menade verkade leva ett eget liv.
I WRC-klassen tog Sebastien Ogier på sig ledartröjan direkt och var 1,7 sekunder snabbare än bästa Hyundai med Adrien Fourmaux bakom ratten. En tid han delade med Kalle Rovanperä.
– Ren sträcka och jag kunde varit snabbare, ändå inte alls illa, summerade Ogier.
Rovanperä däremot klagade både på understyrning i början och Hankook-däcken.
– Vet inte om de var helt rätt på den här sträckan…
Fourmaux höll med Gryazin om ”anticut-markeringarna” som enligt honom ofta stod för långt ut på vägen i jämförelse mot på reken.
– Annars var det inga problem för oss bortsett att det var mer skit på vägen än jag trodde före start!
Thierry Neuville inledde ”shake down” med att åka i ett vägräcke i första kurvan i första körningen. Rättade sedan till det hela och satte så bästa tid men när det blev skarpt läge blev det bara en sjunde tid.
– Förstår inget, försökte köra rent men är ändå nöjd med min körning, menade blegaren.
Ännu långsammare var Ott Tänak, åtta och fem sekunder efter Ogier.
– Helt okej, menade Tänak kryptiskt.
Toyota som fyra, Sami Pajari och femma, Elfyn Evans som då även hunnit med att känna på en höbal.
– Inte idealisk inledning, även om jag försökte…
M-Sport Fords Gregoire Munster kom in på 7,3 sekunder sämre än Ogier och Josh McErlean snudd på tolv sekunder långsammare än Ogier.SS2 som är samma sträcka drar igång klockan 18.05 och som då tvsänds i Sportkanalen.
*
Fick en rapport från ”roadside” av Jens Johansson som njöt i det torra och soliga vädret på SS1. Rapporterade om mycket folk trots att det är arbetsdag och förväntar sig ännu mer ikväll, för att inte tala om på lördag.
– Sträckorna i rallytokiga Tjeckien lär bli något helt annat med massor av folk!
*
Det är nog så att de allra flesta som valt rally som sin sport mer eller mindre kan betraktas som hjältar. Då tänker jag inte på tävlande med de mest välfyllda plånböckerna och i kraft av detta hamnar i fokus. Istället är det i mina ögon de som envist kämpar ofta i ekonomisk motvind, som är de riktiga hjältarna i halv eller halvslitna VOC:are eller Grupp E-Golfar. Trots detta kämpar man envetet vidare i en sport man älskar trots att chansen på pokal ofta är minimal. Det är också därför jag aldrig slutar att fascineras av ”Bilsport Rallycup” som i hop med ”VOC Mekonomen Rally” är minsta gemensamma nämnaren för dessa hjältar. Hjältar som ser till att startfälten hålls på anständig nivå och samtidigt gör så att tävlingskassörer slipper magsår. Att mitt hjärta omfamnar dessa icke fokussökande förare/kartläsare kan säkert bero på att jag under min första rallyperiod (1971- -79) tävlade med Saab V4 i Grupp 1 respektive Standard B. Klasser som i dag kan jämföras med just GruppE då ekonomin aldrig tillät något annat.

Lång startsträcka för att släppa in riktiga ”Superhjältar”, österrikaren Oliver Rumpler/Lena Mittenecker som med sin något slitna Volvo 740 slutade trea i Volvo Euro Cup. På Facebook skriver de båda, ”Detta var vår första hela säsong som deltagare i en cup. Det var väldigt tufft att tävla mot ett väldigt snabbt norskt team och ett tyskt team som hade ” overkill-bil”, byggd efter de tyska reglerna som till exempel tillåter en begränsad ”slipdifferentsial”, en trimningsdel förmodligen varje ärlig Gr. F/VOC-förare drömmer om att ha i sin bakaxel. Ändå är vi glada och väldigt stolta över att vara snabbaste team med en riktig Volvo Original (Roger Fransson och Carleric Johansson skulle vara stolta över oss. Tufft även med tanke på att vår rallybil blir ”gatukörd” till och från de flesta rallyna. Grattis till Øystein och Lill-Katrin Hansen som tog hem förstaplatsen i VEC2!”.
*
Tänk om alla markägare haft samma positiva syn på rally som privatägda Boxholms Skogar som upplät vägar till VÖMK:s ”Marknadsnatta”. Skogsbolaget har nu gått ut öppet och hyllat tävlingen berättar Ericsson Motorsport och som även haft cykeltävlingen ”Stenbocksrundan” på sin mark, som även dom omfattas av hyllningen.
– Kul tycker vi att kunna erbjuda plats i skogen under ordnade former. Dessutom extra roligt att se hur dessa arrangemang drar människor från hela landet till Boxholm med omnejd. Något som gynnar både föreningar och näringsliv lokalt. Tack till alla de ideella krafter som ser till att arrangera dessa proffsiga tävlingar.
SMK Hörby ska inte beklaga sig som har väldigt gott förhållande till såväl privata markägare som till Svea Skog som äger en del av vägarna till TV-Svängen. Vet också att det finns klubbar som inte upplever riktigt samma goda samarbete när det ska tas in tillstånd för rally…