Mille J. till Junior-WRC 2025, Ingram körde trots krasch hem BRC i Wales, Grekland väntar på WRC, lite trögt i”Västrallyt”, storpublik i Vallentuna, Johan K. vann på Lohéac och hjälpt till att minnas ”Bengan”.

Förutom äran och att vara förste svensk att vinna en EM-titel sedan Emil Bergkvist gjorde så 2015 (senast var Tom Kristensson närmast med att bli tvåa 2018) väntar ett väldig fint pris på Mille Johansson och Johan Grönvall. 2025 får svenskarna chans att köra hela Junior-WRC med en Ford Fiesta Rally3. Katrineholmarens jämnhet har imponerat på omgivningen och sedan de första internationella tävlingarna 2022 där han leddes av SMK Hörbys Julia Thulin, har kurvan pekat nästan oavbrutet rakt upp. Men från fjolårets åttonde plats i ERC Juniors till seger är ändå ett stort steg. 

Foto:@world

Jag är verkligen glad att allt hårt arbete gav resultat. Nu väntar en hel säsong i Junior-WRC, konstaterar Mille. 

Foto: M-Sport Poland

Inte helt oprövad mark för Mille och Johan som tog en fullständig knallseger i Rally Sweden när Junior-WRC inledde säsongen. Inte illa i sin första tävling i Västerbotten och dessutom debut med Fiesta Rally3… 

I jakten på Hayden Paddon och seger i helgens ERC-tävling i Wales gick det inte alls bra för hemmahoppet Chris Ingram.

Foto: JEP

På söndagens första sträcka tappades bakvagnen på Toyotan och det blev ”game over”. Nu var det dock inte enbart mörker för Ingram och Alex Kihurani då bara de två första dagarna räknades in i British Rally Championship. Här blev det seger för de båda och därmed även utökad ledning i mästerskapet.

*

På torsdag inleds ”WRC EKO Acropolis Rally” med shake down klockan 08.00. Dålig tajming av grekerna kan jag tycka, då man med vald datum krockar med den 59:e TV-Svängen. Rent tävlingsmässigt spelar det nog mindre roll men för Motorbloggen blir det svårt att även fokusera på Grekland.

Foto:Okänd

Noterat att Hyundai i veckan som gick intensifierade sina tester på egna anläggningen i Jämsä. Thierry Neuville la många mil där men stötte även på ett oväntat (hemligt) problem som innebar flera timmars paus innan han kunde återuppta testen. 

*

Den 20-21 september är det final för Rally-SM i Trollhättan med ”Västrallyt”. På söndag stänger anmälan och så här långt ser det lite trögare ut med anmälningar än tidigare. 37 SM-ekipage har klickat på ”enter” medan 12 utanför SM-klasserna anmält sig.Saknas gör till exempel hela GK Door-teamet förutom ”Back-specialisten” Johan Eriksson som redan anmält sig med Saaben.

*

Ber om ursäkt för att jag inte riktigt orkar intressera mig för alla rallysprintar som numera växer som svampar ur jorden. Att detta numera är en stor och för många viktig del av ”Rally-Sverige” är ofrånkomligt. För egen del känner jag dock inte riktigt lika mycket för omvandlingen av sporten från ”äventyr” till ”arenasport”. En bra chans för ”sprintfloden”att bli onämnd, är att göra som Stefan Jägerhult i Vallentuna MK, skicka ett mail med lite info till mig.  I går kördes ”YRC-Sprinten” med stor publik i perfekt rallyväder berättar Stefan.

Framförallt vid publikplatsen vid Gällsta var det tillströmning av folk!

Vassast var Fredrik Grahn med Skodan som hade Stig Andervangs Hyundai två sekunder  efter sig efter de tre åken.

I 2WD var det större marginal där Patrik Dybeck med bevarat SM-tempo i Toyotan tog hand om segern. 19 sekunder skilde till märkeskollegan Mattias Tyrbjörn som hade Opel-åkande Tommy Högström tiondelar efter sig. Näst snabbast i 2WD var C-föraren Rasmus Hansen med Peugeot. Grupp F kördes hem av Jonatan Sund, Volvo och i Grupp E blev det kombiseger genom Patrik Karlssons Volvo 945. I klassen för Klassiker var Dick Larsson hetast, 2,2 före Jukka Haanpää, båda med Volvo 240.

*

Utanför World RX så kördes det rallycross i helgen på franska Lohéac. Franska Mästerskapet stod på programmet och så klart kunde ingen hemmaåkare stoppa Johan Kristoffersson med VW Polo KMS 601 RX.

Foto: KMS

Det var dock ingen enkel resa upp till högsta steget på prispallen. Starterna satt inte riktigt som de skulle och Kristoffersson fick köra sig till framgång i det regniga vädret.

Det har varit svåra förutsättningar. Vi har fått testa en massa olika saker med de här däcken och vår bil som fortfarande är ganska ny för oss, säger Johan och skickar en tacksamhetens tanke till personalen i KMS – HORSE Powertrain. 

Även i finalen blev det en hård kamp sida mot sida. Johan tog sig från tredje plats förbi likaledes gästande finländaren Juha Rytkönen och till slut upp i topp genom att passera fransmannen David Vincent. 

Det är superhög nivå här med många tuffa konkurrenter, menar Johan. 

Precis som vanligt var det folkfest runt banan i Bretagne, trots regnet. Intresset för rallycross är enormt i Frankrike.

Det här vädret och ändå så mycket folk! Det är en fantastisk organisation här och jag ser fram emot att komma tillbaka hit. 

Till helgen är det World RX i Portugal som väntar på Johan och hans kompisar. 

*

Inget snack utan att Eslövs store motortrimmare Bengt ”Bengas Racing” Haglunds hastigafrånfälle kom som en chock för alla. En som kände kanske allra mest för ”Bengan” var Saandra  Olsson Haglund som nu försöker få till stånd ett värdigt avsked för den omtyckta profilen. Saandra skriver.

Foto.Privat

Hej Allihopa. Denna förfrågan går ut till alla Bönas vänner landet runt.

Jag har pratat med en bekant (polis) angående att anordna en kortege med rallybilar, med eller utan Bengans Racing-motorer. Detta krävs ett tillstånd för och jag kommer, om intresset finns, lämna in detta idag. Tanken är att vi bestämmer en plats där vi träffas för att sedan köra förbi Bönas lägenhet & vidare till kyrkan innan begravningen börjar  Är det någon/några som vill ställa upp? 

Jag behöver veta, helst idag så kom igen nu, jag vet att Böna hade vänner överallt, Finland Danmark Norge you name it! Kan vi alla samlas för att ge Bengan det avskedet han förtjänar”.

Begravning blir i Eslövs Kyrka den 18 september klockan 11.00 .

Tanken är att vi träffas cirka klockan 09.30 på Karlsrobadets parkering för att planera lite. Sedan köra en kort runda förbi hans lägenhet och vidare till Eslövs kyrka, förklarar Saandra.

I morgon blir det ingen Motorbloggen om ni missat, så är där lite fix inför lördagens TV-Svängen… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *