Mille J. siktar på VM-seger i ”CER”, skaffa mer erfarenhet på asfalt är Solbergs mål, Calle C. kör Opel i WRC-tävlingen, svåra olyckor i polska ”Rajd Nyskis”, Uråsa blev uppskattat, tre nappade på SSRC-anmälan och kopia av ”Fabriks-Volvo PV” är till salu…

Trots att Mille Johansson/Johan Grönvall vunnit flest sträcksegrar i Junior-WRC är man ändå ”bara tvåa” inför helgens final ”Central European Rally”. Än så länge har paret ingen seger till skillnad från ledaren Taylor Gill som har två fullträffar. Det är alltså bonuspoängen för snabbast tid på sträckorna som ger Mille andra platsen. Hade man haft samma poängsystem för juniorerna som i WRC hade Mille utan bonuspoäng, halkat ner ytterligare en placering i totalen. Inför ”CER” med åtta bilar i junior-klassen är svenskarna 14 poäng efter australiensaren och målsättningen är solklar i #34 Ford Fiesta Rally3.  

Foto: Mille Motorsport

Vi ser det som fullt möjligt att kunna vinna mästerskapet. Eftersom sista tävlingen ger dubbla poäng får vinnaren 50 poäng och tvåan 34 poäng, säger Mille.

Under hösten har duon dessutom laddat upp med tävlingar i både EM och Italienska Mästerskapet inför finalen berättar Mille.

Vi har åkt två tävlingar på asfalt nu precis veckorna innan och senast i Kroatien var nog ganska likt CER, med alla cuts och hur mycket smuts som kommer vara på vägen. Vi har helt klart visat att vi är snabbast. Nu måste vi vinna för att kunna knyta ihop säcken på det sätt vi vill!

En deltävling får räknas bort medan bonuspoängen får behållas så med dubbla poäng i helgen är det hela vidöppet. Som svensk håller vi tummarna för att Mille och Johan ska lyckas med samma sak som Tom Kristensson och Joakim Sjöberg gjorde 2020, att vinna Junior-VM. Skulle detta lyckas får man en säsong i WRC2 2026 i Ford Fiesta Rally2 tillsammans med M-Sport Poland.

*

Oliver Solberg får ursäkta men med säkrad VM-titel är faktiskt Mille Johansson mer i fokus i det här rallyt som passerar tre länder, Tjeckien, Tyskland och Österrike. Dessutom görs detta på en enda dag (fredagen ). Eter att ha ”chillat” och firat VM-titeln med både familj, vänner) och team (Printsport) är det nu ”tillbaka till gruvan” för Oliver och Elliot Edmondson..

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Elliot och jag ser verkligen fram emot den här helgen som alltid bjuder på stora utmaningar. Sträckorna skiftar mycket från idag till dag och från land till land och ovanpå detta ett omväxlande väder, förklarar Oliver.

Förblir det torrt och hyggligt varmt blir sträckorna även tämligen rena med bra grepp. Mer troligt är att det även blir blött med mycket lera och grus, en av flera utmaningarna!

Toyota-föraren pekar även på att erfarenheterna från asfalt är tämligen begränsade, i fjol blev det ändå en andra plats i samma rally efter Nikolay Gryazin.

Helgen ska användas för att hitta mer i bilen med set up så att vi kan ”push” och helt enkelt bli snabbare…

Rallyt med start i Passau med två sträckor på torsdagen. Fredagen är 99 kilometer lång och körs då i alla tre länder som precis som lördagen och söndagen körs utan ”midday service”. Det enda som är tillåtet blir att byta däck efter dagarna tre första sträckor. Med andra ord finns där noll utrymme för misstag. Oliver kör utanför poäng i WRC2 då hans kvot är fylld och med detta blir fjolårsvinnare Gryazin lite av favorit i den tunna klassen (nio bilar anmälda) och  totalt är där bara 14 Rally2-ekipage anmälda.

*

Som lite blixt från klar himmel kom där idag besked från nykorade Europa Mästaren Calle Carlberg att även han kommer att köra ”Central European Rally”. Dock blir det utanför tävlan med FIA:s för närvarande enda homologerade elrallybil Opel Mokka GSE Rally. Med bilen kör Calle efter WRC-fältet.  

Detta ska bli jättekul och vi körde tävlingen senast 2023 då vi vann ADAC Opel Electric Rally cup. 

Foto. Opel Motorsport

Även om Calle kör utanför tävlan väntar ändå många utmaningar på honom och pappa Torbjörn Carlberg som även här ersätter Jørgen Eriksen precis om han gjorde i USA/Kanada.  

Med det höstregn som hänger över Europa så här års så blir sträckorna sjukt svårkörda efter WRC fältet som genar extremt mycket och drar ut skit och lera på vägen. Därför tycker jag att det ska bli ett perfekt test av nya bilen, säger Calle.

Mokkan är vältestad men som Calle menar, test är något annat än riktigt rally

Därför kommer vi prova lite gränser och se till att vi hittar de svaga punkterna på bilen innan den ska debutera som ny cupbil 2026.

”CER” är ett viktig skyltfönster för både Calle och Opel med fyra sträckor i märkets hemland Tyskland.

När man förlorade VM-rallyt nere i Saarland är detta nästan hemmaplan för Opel. Att då få vara en del av att visa upp denna nya spännande bil på tysk mark i en VM-deltävling är en ära. Opel har länge satsat på motorsport och när man numera fokuserar på att sälja elbilar måste såklart motorsportsatsningarna hänga med. 

Marknadsavdelningen med Rebecca Reinermann i spetsen, är den som gjort Calles två år med Opel Motorsport möjliga och i ljuset av detta är det klart att smålänningen gärna  vill vara en del av deras projekt med nya elbilar. Något klart för 2026 har han ännu inte men att finnas på plats i helgen är viktigt. 

Vi försöker slå två flugor i en smäll och smida medan järnet är varmt. Alla VM-teamen är på plats och jag har flera möten bokade. Samtidigt ska vi ha väldigt kul och avsluta säsongen med en rolig upplevelse!

*

I går skakades återigen polsk rallysport av en ny olycka med dödlig utgång. Det var i ”Rajd Nyskis” historiska del som rallyledaren 40-årige Artur Sekowski i hög fart kraschade sin BMW M3 med vänstersidan före i ett träd. Bilen fattade omedelbart eld och åkte brinnande ett flertal meter innan det blev stopp. Då var BMW:n helt övertänd och någon möjlighet för snabbt tillkallad räddningstjänst att få ut Sekowski fanns inte. Kartläsaren kom dock ut men med svåra skador. 

Sekowski som hade två barn var både välkänd och omtyckt med många tävlingar i ryggen i såväl Polen som i Tjeckien. Detta var inte första allvarliga olyckan i asfaltrallyt i södra Polen direkt på första sträckan körde Timoteusz Abramowski av med sin Citroën C3 Rally2 varav två personer med ”mediaväst” skadades och fick föras till sjukhus. Båda två hade av funktionärer avråtts från att ställa sig i ytterkurvan som även var utmärkt med ”Förbjudet område”. En uppmaning som inte åtlyddes men en sak lärde de sig förhoppningsvis, mediaväst är inget fullgott skydd mot rallybilar som åker av vägen…

*    

”Drive VXO Sprinten” har visserligen gått i mål för ett bra tag sedan men ändå finns det anledning till att vända tillbaka till Uråsa. Till exempel fick Ryds Hannes Brorsson en sponsordag som bästa ”Ungdom” där han och teamet kan bjuda in sponsorer eller anordna en träningsdag på DRIVE VXO:s teststräckor på både grus och asfalt.

Foto: Kristian Lindberg

Finalen i RS-DM hade även en klass för ”grusdäck”där Robin Liljegren (bilden) och Björn Borgqvist blev publikfavoriter med frejdiga sladdar. De två kvällssträckorna blev uppskattade berättar Drive VXO:s Hans Griplander.

Förmodligen första gången på många år som ett rally på asfalt avgjorts under mörker i Sverige. Ljusskenet från extraljusen och ljudet från fullt laddade rallybilar skapade en magisk stämning på Uråsa-fältet.

Även tävlingsledare Anna Brantlid höll ihop Wäxjö MS/Karlskrona AK- arrangemanget och hon summerar.

Publiken strömmade till redan på morgonen och vi är otroligt nöjda. Fina starter, bra flyt i tävlingen och en fantastisk publik som stannade även när mörkret föll.

*

Trixet att förlänga anmälan gav lika lite respons för ”SSRC Finalen” som för övriga som tidigare provat knepet. Tre anmälda blev det visserligen så nu kom Älmhults MK upp i 52 ekipage till Millebygden den 18 oktober.

*

Nu finns en unik möjlighet att bli ägare till en nästintill exakt kopia av en Volvo PV som byggdes av Volvo och kördes på 60-talet av fabriksförarna Tom Trana och Carl-Magnus Skoogh. Denna vita Volvo PV med all tidsenlig tävlingsutrustning plus reglementsenlig säkerhet enligt Appendix K, är nu till salu på Bilweb. Ägare och bilbyggare Thomas Nilsson, SMK Hörby har insett att hans tid som ”fortåkare” i rally är över och vill nu sälja ”OA48909”.

Bilen är ingen original PV Sport från 1962 utan byggd på  snikmodellen PV Favorit som var rostlagad och försedd med bur när Thomas kom över den 2013. Med hjälp av bilder, dokumentation, tips och intyg av Carl-Magnus Skoogh, skapades en verklighetstrogen och konkurrenskraftig kopia av en av Volvos fabriksbilar. Något som ytterligare skapar proveniens till bilen är att CM Skoogh körde bilen som VIP-åkare i ”Snapphanerallyt” 2014 (bilden) med Thomas fru Margareta som kartläsare. Som tack för detta signerade Skoogh bilen på insidan av vänsterdörr.

Foto: Tommy Svensson

Mer information finns på www.bilwebauctions.se och auktionen avslutas på torsdag, så ”löp o köp” och värdet på PV:s är satt till 140 000-170 000 kronor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *