Miljövänner vill utreda miljökonsekvenserna av WRC i Umeå, både Finland och Belgien kämpar för publik, Tom K. en del av M-Sport Ford WRT och modell uppmärksammad i Italien, Østberg gör årsdebut i helgen och familjen Oddshammar blågult hopp i Rally Himmerland.

Igår noterade jag att det inte är alla i och kring Umeå som gör vågen över att Rally Sweden lägger till i den västerbottniska staden. Naturskyddsföreningen, Extinction Rebellion, Fridays For Future och Jordens Vänner i Umeå kräver nu en utredning av klimatkonsekvenserna av rallyts placering. Att gänget inte gillar rally är solkart och nu anser dom att kommunen ska tänka om. Man vill göra dom mer medvetna och vilka beslut som tas när de väljer vilka arrangemang som ska välkomnas till staden.

Foto: Tommy Svensson

I samma ämne så tror jag att det igår för alla första gången dryftats motorsport/rally av Aftonbladets något rödfärgade ledarskribenter. Här drog slutsatsen att Rally Sweden tvingades flytta norrut på grund av egenorsakade miljökonsekvensen genom att arrangera motorsport. Ska inte analysera i detalj, men så klart tar ”våra motståndare” tillfället i akt att peka på det ”svineri” ur miljösynpunkt som rally innebär. Att det är långsökt att anklaga Rally Sweden enskilt för detta är så klart åt h-e, men samtidigt har vi delvis oss själva att skylla. Tänker på alla högljudda som ständigt pekat på hur dåliga vintrar det är nu för tiden och så klart är det så, men kanske lite onödigt att ge ”Greta-maffian” vatten på kvarn… 

*

AKK Sports farhågor om att inte WRC Rally Finland kommer att kunna köras med publik sände nästan chockvågor genom rallyfans från alla världens hörn. Som det är nu, så är det mitt i Europas semesterperiod som ”Finlands GP” är planerat att köras, men en flytt till slutet av september ställer till problem för ”rallyturisterna”. Att publiken är ett livsviktigt inslag i rallyt är odiskutabelt och när man dessutom tappat huvudsponsorn ”Neste” plus noll kronor in från rallyt 2020 så är AKK Sports i stort behov av inkomster. Snacka om pest eller kolera för den finska arrangören, antingen köra i juli som tänkt och då ”publikfritt” med minimala inkomster eller vänta till september och då kanske men då med betoning på kanske få till åtminstone lite åskådare. Allt kan dessutom kompliceras över att ingen vet exakt hur pandemin utvecklar sig, kanske är det lugnt i juli medan det är på topp igen i september…

*

Samma dilemma i Belgien som ska hysa WRC Ypres Rallye och detta i ett land som är bland de som drabbats allra hårdast av Covid-19. Till exempel har det varit och kanske fortfarande är reseförbud för belgarna, men ändå är Alain Penasse i arrangörsledet optimist och tror på publik i augusti. I deras värld är det vaccineringen som ska rädda festen och precis som i Finland kräver Ypres tillskott från betalande publik.

Publiken är extremt viktig, den ger inkomster som dessutom gör det lättare för oss att få till fler sponsorer, menar Penasse.

Vi kan köra utan publik men det är inte det samma sak och nu diskuteras olika möjligheter, men lite svårt när man kanske måste invänta myndighets beslut in i det sista…

Penasse som även är delaktig i Hyundai Motorsport är noga med att påtala att någon risk att rallyt ställs in som  ifjol finns inte. Ett scenario kan bli att publiken endast släpps in på de sträckor som ska köras på Formel 1-banan Spa Franchorchamps där det är lättare att ha kontroll. 

*

Men långt före både Finland och Belgien så är det om en knapp vecka dags för Rally Croatia, årets första barmarkstävling och dessutom på jungfruliga vägar kring huvudstaden Zagreb. Som brukligt är så skickar WRC-teamen ut en hel del mediamaterial före och först ut inför Kroatien är M-Sport Ford WRT. Att ta del av deras tankar kring starten precis som alla övrigas, är alltid intressant men med Tom Kristensson/David Arhusiander som en del av teamet är det självklart extra intressant. Teamchef Richard Millener kommenterar ”SMK Hörbys fines´t ” debut i  WRC2.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Att köra emot några av de allra största namnen i rally så har Tom så klart mycket att lära och då är detta rätta platsen med M-Sports erfarna ingenjörer i ryggen. Att se sig utvecklas mot förare som Andreas Mikkelsen och Mads Østberg.

Tom är dessutom ett perfekt exempel på vårt utvecklingssystem ”Ladder of Opportunity” och det blir fantastiskt att följa detta kommande helg!

Tom förklarar hur spänd och förväntansfull han är inför helgens debut som blir nästa steg i karriären. 

Känns fantastiskt för mig som jobbat så hårt för detta  och jag ska göra så mycket som möjligt av chansen.

Efter sin seger i Junior-VM så var målet hela tiden att köra i WRC2 med ”the big boys” och nu är han där.

– Men att få göra det i M-Sports WRC2 team är självklart något speciellt!

Att Rally Sanremo med Rally3 Fiestan fick ett så snöpligt slut var så klart ett streck i räkning, likaså att dagens asfalttest i Italien fick ställas in på grund av snö. Men med omgruppering till Slovenien så gick det till slut att genomföra.

Det har varit jäktiga veckor men förhoppningsvis väl värda slitet och att vi kan visa att utvecklingen går framåt, menar Tom.  

*

I går meddelade rallyentusiasten/kartläsaren/modelbilsbyggaren från Växjö, Andreas Sigfridsson att italienska  ”Decals Model” även dom uppmärksammat Tom och David. Detta genom att plocka fram en modell i skalan 1:43 av deras Rally3 Fiesta från Rally Sanremo. Tidsdokumentet går att beställa för 135€ färdigbyggd, men finns även som byggsats och då givetvis till ett lägre pris.

*

Foto: M-Sport Poland

Känns som att M-Sport Poland fått bra snurr på försäljningen av Rally 3 Fiesta. Senaste att införskaffa en sådan med chassinummer #12 är portugisiska teamet Inside Motor och där Daniel Nunes och Nuno Mota Ribeiro ska utgöra besättning.

*

Länge har det med dårars envishet hävdats att det är ”bara i Sverige som man inte kan köra rally”. Ett nytt bevis på att detta inte är sant, kom i går när norska mästerskapstävlingen ”Rally Sørland” även dom tvingas om inte ställa in, så flytta från den 1 maj till senare datum. Åtminstone är detta vad man hoppas på och orsaken är så klart det vanliga, Covid -19. För de hundra anmälda så är det nu till att vänta till den 5 juni då ”Aurskog-Høland Rally” är tänkt att köra, såvida inte pandemin tycker annorlunda…

*

Foto: Hungary Citroén Team

För Mads Østberg/Torstein Eriksen var kanske ändå inte nyheten så där omskakande då man på söndag gör debut i Ungerska Mästerskapet och ”Therwoolin Boldogkö Rally”. Ett tufft startfält väntar norrmännen i deras C3 Rally2 och där ryssen och WRC2-föraren Nikolay Gryazin med sin Polo R5 kan bli svår att rå på. Men frågan är om ändå inte tjecken och ”min kompis” Jan Kopecky blir allra svårast med sin Skoda Fabia Rally2

*

När anmälningslistan till ”DM1” och Rally Himmerland publicerade så var Daniel ”Mulle” Ernstedt ensam svensk bland de drygt 70 anmälda.

Foto: Carsten Magnusson

Men när så startlistan blev offentlig så lyser ”Afbud” framför svensken och istället blir det Södra sandby-familjen Oddshammar, Håkan och Pamela som försvarar de blågula färgerna. Med #12 på sin R5-Fiesta ska familjen försöka komma till tals med hela danska rallyeliten på sin hemmasträckor. Lite dumt att skriva så, då faktiskt Varbergsboende  Roland Poulsen har ”Sverige” efter sitt namn i startlistan.

Foto: Volkswagen Motorsport

I samma sits delvis åtminstone, är sent anmälde tysken Dennis Rosted som kör en VW Polo R5. Han har dock sällskap av Rolf Petersen som kör en Mitsubishi Evo 9.

*

Med detta önskar jag trevlig helg och för mig en helt utan byggeri då min bror snart är färdig med ”mitt projekt”!

*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *