Mildväder ställer till ännu mer trassel för SM-veckan, tunt med VOC i Hörbys RS-premiär, STCC släpper biljetter, racingstart på Knutstorp i helgen och Tommy K. förklarar om World RX!

Det har ju under många år framförts många synpunkter på att WRC Rally Sweden fortsatt vidhöll Värmland som arena för vårt VM-rally. Detta trots att vintern där inte alltid eller på slutet väldigt sällan, visade sig på det humör som FIA och alla andra önskade, alltså med snö, is och klarblå himmel. I år blev det så flytt till ett mer vinterpålitigt Västerbotten som bjöd på exakt den inramning som efterlysts och alla var glada. Med denna inledning vill jag glida över till fredagens ”SM-Veckan Vinter” och dess SM-sprint och med det faktum att ingen i hela världen styr över vädret. Först tvingades man flytta från Piteå som är värdstad för veckan, till Morjärv då vintern där inte höll måttet. Nu kommer nästa bakslag då vädret fortsatt är mer vårligt än vintrigt trots de nordliga breddgraderna. Ursprungstanken på en ”riktig” sträcka för de 30 rallyåkarna har nu fått ge vika på grund av vädret och istället blir det en upplogad sprintsträcka som erbjuds. Med samma sträcka ska det sedan även koras Svenska Mästare i såväl rallycross som crosskart.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Vi kommer inte att kunna ploga någon separat bana för rallycross, crosskart eller rally. Vi anpassar isracingbanan för sprint på tid för alla deltagare i samtliga klasser, säger Per-Åke Nilsson koordinator för Piteå MS.

Sprintsträckan läggs på befintlig isracingbana och blir dryga 2 km lång och för förarna gäller kvalkörning där samtliga deltagare kör sprintsträckan två gånger och bästa tid räknas berättar Per-Åke. 

Vi har kämpat hårt tillsammans med klubbarna Piteå MS och Morjärv MS att få till tävlingen sedan flytten från Piteå till Morjärv, men, det har varit för milt och skulle inte ge rättvisa förutsättningar, därför togs beslutet att samtliga klasser kör sprintsträckan. 

Att alla inblandade verkligen ger allt för att ro projektet hamn är uppenbart och så klart är det bra PR för sporten med livesänding i tv. Dock är jag lite tveksam till SM-status med det här upplägget, i mina ögon något som riskerar att urholka övriga SM-medaljer inom sporten. SBF:s röst i det hela, Jörgen Ekwall lär dock inte hålla med mig utan menar.

Det här är den bästa lösningen vi i rådande situation kan genomföra. Och jag är övertygad om att det kommer bli spännande fighter om SM-medaljerna på fredag!

TV-tiderna är som följer. Virtuell Bilsport torsdag 24 mars kl 16.30-17.30  – svtplay.se  Rally, Rallycross och Crosskart fredag 25 mars 11.00-18.00 – svtplay.se – 15.30-18.00 SVT 1.

*

Med en dag kvar av anmälningstiden till premiären för Södra BF:s RS-DM/AsfaltCup/Rallyklassikernas Back&Sprintcup i ”Bilmånsson Rallysprint” den 3 april, är det nog bara att inse att det inte lär bli deltagarrekord. Senast tävlingen kördes 2019, alltså före pandemin kom där 76 ekipage till Industriområdet i Hörby för att köra varvlopp medan det för tillfället nu finns 53 ekipage anmälda. Troligen (förhoppningsvis) fylls det på med ytterligare något namn, men så många som 23 nya innan klockan 24.00 i morgon lär det inte bli.

En orsak till att det är färre anmälda hävdas det från vissa håll, är det faktum att det i år körs med ny klassindelning för DM. Tidigare körde Grupp F-bilar i egen klass men numera körs dessa som kritikerna, menar vassare bilarna ihop med VOC. Att mäta sig mot BMW eller Golf GTI med en VOC:are är dödsdömt är åsikten och ser man på antalet anmälda så verkar den tanken fått fäste. Till den 3 april finns totalt 11 anmälda i nya sammanslagna standardklassen ”B1 Rb” medan det 2019 som egen klass, fanns 18 bilar och då enbart Volvo. Kanske fanns det ändå ett uns av sanning i farhågorna att VOC-bilarna 2022 stannar kvar i garaget…

*

Nu har det snart varit vår i Skåne hela mars så vårtecknen har duggat tämligen tätt här nere och igår kom ännu ett. Biljetterna till STCC-premiären Campus Ljungbyhed Airport Race 3-4 juni finns nu till försäljning

Vi är väldigt glada över att ha ett starkt evenemang som STCC till Campus Ljungbyhed Park över en längre tid, och att vi tillsammans tryggat detta, säger Gustav Eriksson, förvaltningschef Ljungbyhed Park AB.

Förutom STCC kommer även Pro Superbike, Radical, Ginetta och Legends att tävla under premiärhelgen i Ljungbyhed, där exempelvis Legends kommer med ett enormt startfält på över 80 bilar. Publik som köper sina biljetter idag och fram till en vecka innan premiären kan ta del av ”Early Bird-erbjudandet” med ett lägre pris. För den som vill unna sig något extra finns även VIP-paket tillgängliga.

*

Mer racing ur skånskt perspektiv men med helt annan prislapp så har landets största långloppsserie Race4Fun premiär på Ring Knutstorp redan kommande helg. 86 team med totalt 300 förare ska då göra upp på Söderåsens sluttning under åtta timmars racing över två dagar. Helgen startar redan på fredagen med en Track Day eller Test´n Tune, öppen för alla som vill hårdtesta sina bilar inför kommande säsong eller för de som bara vill testa att köra på bana.

Foto. cars_in_focus

Dagen efter körs ”Svenska Skrotbilsklassikern” med 46 team och 180 unika förare, i skrotbilar som är 20 år eller äldre. På söndagen körs den första av fem deltävlingar i ”Race4Fun 8H Cup” för 2022 och precis som i Svenska Skrotbilsklassikern är det åtta timmar racing som gäller, där teamet med flest varv tar hem segern. I cupen tävlar  mindre tvåhjulsdrivna racingbilar, eller något trimmade standardbilar med burbågar som är minst 10 år. Premiären har lockat 39 team. Emil Svensson, Promotor Race4Fun, säger:

Äntligen är det premiär, utan restriktioner. Det är en härlig känsla att kunna välkomna deltagare, familjer och publik. Tänk vad många människor som är på väg in i svensk motorsport.

Tony Grönberg, förare i Race4Fun & regerande mästare i 8H Cup.

Det har vart en lång väntan inför säsongen. Hela processen att göra ordning bilen inför säsongen är nästan lika rolig som att tävla. Vår bil byggs i Göteborg av Ekskalle Racing, och vi som kommer från Malmö har vart där flera gången och kikat på bygget. 

*

Igår valde Tommy Kristoffersson att skingra lite av dimmorna kring det överraskande beslutet från FIA att premiären av World RX inte blir i Höljes som utlovat utan skjuts fram till deltävling två på Nürburgring.

Foto: World RX

Tommy förklarar: ”Introduktionen av elrallycrossbilar har inte varit helt enkel. Covid situationen har som alla förstår inte gjort omställningen lättare. Att vi nu tvingas skjuta på premiären beror till till stor del på att vi, alla team inte lyckats få allt på plats till den deadline som var utsatt för att producera alla komponenter till batteri och transmission. Jag kan lova att det har jobbats extremt hårt från alla involverade parter för att komma till start i Höljes men vi vill också säkerställa att vi har en produkt att presentera som motsvarar våra och alla våra fans högt ställda förväntningar. Till slut tvingades vi konstatera att alla team inte hinner förbereda sig på ett sådant sätt att de känner sig redo för en VM tävling, då måste vi andra acceptera det faktumet och skjuta på premiären. Eftersom Höljes för oss som team är årets absoluta höjdpunkt och att vi nu åter får möjlighet att möta den fantastiska publiken kommer vi att göra vårt yttersta för att komma till start i en eller annan form. Vi är inte där än men en minut efter beslutet att inte köra VM funderade vi på alternativ.

Vi ber att få återkomma i frågan! 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *