Mikkelsen vet ingett om framtiden efter Japan, Hannah på plats i ”CER” för sin Opel-debut, WRC-sträckor väntar som aldrig fått tillstånd här, DM-frågetecken rätas ut och försök med ”Lagtävling” i Skilling 50!

I avsaknad av svenskt i Rally-klassen i ”Central European Rally” är Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen det närmaste blågult vi kommer. I Hyundai i20 N Rally1 gör duon i helgens ”CER” och så WRC-finalen ”Rally Japan” 21-24 november sina två sista starter för 2024. Efter detta är allt som finns för ”AM” ett oskrivet blad. 

Jag vet ingenting om framtiden, förklarar han för norska Parc Ferme.

Säsongen har inte utvecklats riktigt som han och Torstein tänkt sig och först i Polen på grus visade han lite gamla takter där en punktering hindrade en plats på pallen. Nu blir det debut på asfalt men med många inslag av lera, löv och annan skit på sträckorna. Med ett nästan halvårs långt uppehåll bakom ratten på #9 är det inte alls konstigt om tempot inte blir på topp omedelbart. I helgen blir det även en annan inställning än vad som var fallet i Monte och Kroatien där det mest handlade om målgång och att lära känna bilen. 

Nu ska vi pröva att prestera så bra som möjligt så inställning och motivation är lite annorlunda den här gången, menar Andreas.

Helgen är superviktig för Hyundai som har möjlighet att säkra segern i Team-mästerskapet och så klart Förar-VM med Thierry Neuville i huvudrollen. Även om Andreas inte vet något om framtiden och om han får en ny chans 2025 där M-Sports Adrien Forurmaux lyfts fram som tänkbar ersättare, vill han säkerligen avsluta på topp så ”Et stort lykke til fra Motorbloggen”. 

*

När Hannah Jakobsson blev nobbad av juryn som skulle utse de tre tjejerna som får chansen att visa upp sig med Ford Fiesta Rally3 i ”Central European Rally” la hon sig inte i fosterställning och deppade. Istället togs ett nytt och som jag tror i förlängningen, bättre grepp när man anmälde sig till finalen för ADAC Opel e-Rally Cup i samma tävling och på samma sträckor som WRC-åkarna. Inte helt korrekt då de 13 Opel-åkarna kör sex av de 18 sträckor som övriga i rallyt kör. Medan WRC drar igång på torsdagkväll väntar den elektriska cupen till lördag med första sträckan klockan 09.40. Uppehåll direkt efter men inte för service utan ”Charging ONLY” och när man går i mål på söndag har man kört lite över elva mil asfaltspecial.

Foto: Jakobsson Motorsport

Att detta blir en utmaning för Hannah med inhoppande Mikael Kjellgren till höger, behöver nog ingen förklara. Debut med asfaltrally på erkänt lömska och svårkörda sträckor, dessutom premiär med elbil så enklare grejor kan man onekligen hitta på en helg i oktober.

Foto: Jakobsson Motorsport

Hannah och Mikael går ut som #114 på Corsan från Schmack Motorsport vilket innebär trea från slutet i klassen där toppförarna går ut först. Vinnaren Luca Pröglhof som ligger hemma i lunginflammation är redan klar och nu jagar tvåan Anthony Rott från Holland (bilden) silver och där spanjoren Alex Espanol är enda hotet. 

*

I ”CER” har Motorbloggen minst fyra ögon och öron, Henrik Åkeson ska leverera bilder medan ”Rally globetrotter” Jens Johansson står för lite (ofta mycket) annan information. I morse började reken med att det drog in tjock dimma över Centraleuropa.

Detta kan nog göra reken lite knepigare, åtminstone på snabba öppna partier, berättar Jens.  

Foto: Toyota GAZOO Racing WRT

Före detta hade Jens kört sträckorna i Tyskland och Österrike och noterat en sak.

”Hinder inner” i stort sett i varje sväng på alla SS och man förstår varför, men ändå lite synd. Blir inte ”normal kurvtagning” på det här sättet.

Sträckorna är också bitvis mycket speciella och där många körs på vägar som vore helt omöjliga att få tillstånd på här hemma. Ett faktum som även förvånar rutinerade Jens.

Att man får tillstånd att köra på de här vägarna är ofattbart och man har full förståelse för om vissa boende inte är positiva till rallyt. Sträckorna går allt som oftast genom bebyggelse, då pratar vi inte bara bondgårdar och gamla lador utan in på knuten till nybyggda villor!

Som min far brukade säga, ”olika på olika tegelbruk”…

Därmed lämnar vi WRC men återkommer i morgon och då med tipset.

*

Ibland för att inte säga ofta, är det svårt att leverera korrekt information som i går när jag skrev att ”Novemberskölden” var en del av ”Östergötlands Rally DM”. Information hämtade jag från Ericsson Motorsports utmärkta samlingssida där alla rallyinbjudningar samlas. Men då reagerade Christoffer Svensson i Nässjö MK:s organisationskommitté.

Angående Östergötlands-DM så är det en överraskning även för oss då de inte frågat oss i ärendet. Ska jag vara ärlig så vet jag inte ens om de ska räkna den som en DM-tävling heller och vi har inte med det i inbjudan att det ingår i deras DM.

Lite konstigt kan jag tycka att den östgötska DM-ansvariga inte förankrar hos aktuella arrangörer. Christoffer förklarar också varför inte Småland kör DM den 2 november. 

Angående Smålands-DM så passar det bland annat tyvärr inte ihop med Bilsport Rallycups startordning bland annat och med så många startande så tror jag inte att ändra på upplägget är till våran fördel.

Då var det frågetecknet uträtat och idag står det Nässjöska räkneverket på 210 ekipage.

*

Inte riktigt samma tryck i ”Skilling 50” deltävling i E-cupen men ändå med fullt acceptabla 70 ekipage till den 26 oktober. Här gör också tävlingsledare Sara Mejving och hennes kompisar i Skillingaryds Mk ett försök att blåsa liv i numera nästan utdöda ”Lagtävlan”. Något jag uppmanade till för några år sedan efter att en längre blivit lite irriterad över att allt ljus föll på ”team”, medan de livsviktiga klubbarna förpassas till bakgrundens mörker. 

Foto: Tommy Svensson

Vi som inledde tävlandet på 60-70-talet minns vilken status det var för en klubb att vinna lagtävlingen som när SMK Hörby blev bästa lag när det kördes SM i Kristinehamn 1970. Stig Kristiansson, Hans-Lennart Hansen, Larry Svensson-Fred Roswall (på taket)och Rolf Boström-Bengt Olsson hette de i den snabba trion som satte ett beständigt avtryck i svensk rallyhistoria. 

Nu hoppas Sara på en nystart i Hillerstorp och förklarar vad som gäller.

Tre stycken från samma klubb ingår i ett lag, laget ska innehålla en A-B och C förare. Laget anmäler sig senast vid anmälningstidens utgång. Anmälningsavgiften är 300 kr per lag och detta betalas in på BG 787–4985 eller
Swish 123 148 21 99 och skall vara SSMK tillhanda senast 2024-10-22 klockan 18.00. Ingen kontant betalning. Uppge ert lagnamn när ni betalar.
Anmäl ert lag på mail till
frida.hjelm@skilling500.info. Uppge ert namn, förarlicens, vilken klubb ni tävlar för och ert lagnamn.

Håller tummarna för att intresset blir om inte stort så åtminstone något som kan väcka till en fortsättning i andra tävlingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *