Mikkelsen tvåa efter punka i IRC på Cypern, BMW-Björn vann ”lättcupen” och en Mazda blir aldrig en klassiker!

IRC-vinnaren Andreas Mikkelsen fick en tuff öppning i den allra sista IRC-tävlingen, Rally Cypern. Första sträckan på fredagen vann norrmanen men på lördagens inledningssträcka fick han problem redan efter en av de dryga två milen som skulle åkas. Punktering höger bak på Skodan samtidigt som sträckan var tuff innebar att han och co-driver Ola Flöene valde att stanna och byta hjul. Två minuter tappades till nuvarande rallyledaren Nasser Al Attyiha i sin RRC-Fiesta. Efter detta har Mikkelsen satsat allt på att köra in den förlorade tiden bara för att åka på en ny punka på sträcka sju, där försvann dock bara tio sekunder.
Nu skiljer det 1.30 mellan Mikkelsen och ledande Al Attyiha i Festan som även han haft problem en drivaxel gick av på sträcka fyra. Trea ligger Toshiro Arai i Subarun, 1.50 efter. Rallyt har varit tufft och flera har tvingats ge upp, bland dessa Al Attiyhas teamkompis Al Rajhi som förvandlade sin Fiesta till något annat än rallybil vilket co-driver Michael Orrs bild visar…

Tufft är det även i sista deltävlingen av Danska Mästerskapet som avgörs på Bornholm. Först att ge upp var sverigebekantingen Tim Svanholt som bröt redan på den inledande ”rallyshowen” med tekniskt fel på Mitsubishin. Efter tolv sträckor ser det ut som att Christian K Jensen vunnit tävlingen i sin Peugeot 207 Super 2000 före Max Christensen, Subaru och tjugo sekunder efter. Bästa tvåhjulsdrivna blev Kenneth Madsen i en Suzuki på tredje plats.

I Grupp Light Cup segrade Fjälkingeboende men tävlande för Olofström Björn Borgqvist i sin ilsket gröna BMW. Segern fixades i finalen Marknadsnatta där Björn körde in som nia i klassen B-förare grupp H. Detta räckte för att ta hand om första priset en startklar BMW vars värde enligt cupgeneralen Anders Åberg ligger på hundratusen, alltså inget dåligt pris.


Efter någon timmes nervös väntan visade det sig att cuptvåan C-föraren Janne Eriksson från Säffle MC, planterat sin BMW i skogen på hala SS3 och då var saken klar och Björn en BMW rikare.!
– Fantastiskt kul! Det har varit en kanonsäsong och jag trivs mycket bra med bilen. Inte en bruten tävling på 10 starter och ytterst lite strul trots nybygge, kommenterade Björn.
Tvåa slutade Janne Eriksson trots kraschen och som trea kom ”general-Åberg” själv i den Golf som nu är till salu meddelade han på prisutdelningen.
– Bilen är lättkörd och väldigt rolig trots att motorn ännu är helt otrimmad. Utväxlingen gör enormt mycket, säger Anders.
Han har bestämt sig för att sälja bilen till förmån för familj och arbete och hoppas att någon yngre förmåga tar över bilen och fortsätter köra i Cupen!
– Köper man bilen och tävlar i Cupen 2013 får man 10 000:- i rabatt, skrattar Anders.
Nämnas bör att gamle storåkaren John Nilsson från Kristianstad trots enbart sporadiskt tävlande slutade femma med sin ”hobby-BMW”!
Har fått lite påstötningar om min avoga inställning till de ”nya klassikerna”. Självklart har jag inget emot att man tillåts tävla med de här bilarna som inte längre är konkurrenskraftiga i de ”vanliga” klasserna. Har absolut inget emot att man öppnar upp nya klasser, det jag vänder mig emot är att de ska inlemmas i begreppet ”klassiker”. För mig är det ett sätt att urholka varumärket ”Klassiker” när samma bilar även körs i Grupp H. Hur kul blir det i t.ex Midnattssolsrallyt när den tretio-fyrtio första bilarna är som hämtade från vilken rallytävling som helst, medan de ”riktiga” klassikerna, Amazoner och två-takts Saabar kommer allra längst bak i startfältet? Hur mycket av charmen kring Midnattssolsrallyt har då inte gått förlorad? För mig är det viktigt att värna om varumärket ”Klassiska” i rally sammanhang. Det går inte att sätta en tjugo eller trettioårs gräns på bilarna som sedan rullar på med nyare och nyare bilar allt efter som åren går. En Ford Escort är en klassisk rallybil,precis som Saab V4 och likaså, Volvo Amazon, hundkojer ja listan kan göras lång. En Mazda 323 eller Kadett GSi däremot blir aldrig en klassiker, den blir på sin höjd en omodern rallybil!

3 svar på “Mikkelsen tvåa efter punka i IRC på Cypern, BMW-Björn vann ”lättcupen” och en Mazda blir aldrig en klassiker!

  1. Apropå Bornholm o Danska mästerskapet så är vi Hässleholmare just nu hemkomna därifrån där vi ställt upp som funktionärer.Att konstatera är: hoppas att vi i Sverige behöver bemanna sträckorna som i Danmark (troligtvis myndighetskrav) för då får vi problem att ordna folk.Vi var på en 7 km. sträcka o där var 31 vakter. en vid varje hus/väg, o ändå låg husen rätt långt ifrån varandra.Dessutom var samtliga utrustade med komradio.

    1. Hej.
      Det verkar lite ”överambitiöst” med vakter vid varje hus/väg och som du skriver, det får vi inte hopas att de svenska myndigheterna tar efter…
      På rallyfolkets vägnar ber  jag att få framföra ett stort tack till er ”Hässleholmare” som verkligen tar ert ansvar!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *