Mikkelsen testar Hyundai-WRC på fredag, Blomberg/Nilsson till NZ, Madsen bättre, William N. taggar upp, Jerry ger inte upp och 135 år med foto!
Just nu är alla WRC-teamen i Portugal och testar inför nästa helgs Vodafone Rallye de Portugal. Har sett bilder och filmsnuttar från övningarna och vad jag förstår väntar ett väldigt torrt rally. Idag avslöjas det också att Andreas Mikkelsen på fredag ska få chansen att prova Hyundai i20 Coupe WRC. Därmed verkar det envisa ryktet att Andreas redan skulle vara klar som ersättare för Juho Hännien hos Toyota Gazoo Racing visa sig vara just bara ett rykte.
Erik Veiby och Even Management har fått klartecken för PET (Pre event test) på fredag och detta blir första gången norrmannen sitter i en bil enligt 2017- specifikationerna efter skilsmässan från VW. Några detaljer vill varken Andreas eller Veiby kommentera men till motorsport.com kom ändå detta över läpparna.
– Hoppas någonting kommer att ordnas framöver…
Andreas säger också.
– Ser positivt ut och betydligt mer positivt än senast vi pratades vid under Rally Sweden!
Skulle Michele Nandan hitta budget för att sätta Mikkelsen i en fjärde Hyundai spetsas onekligen Märkes-VM till flera snäpp. Efter att ha missat första delen av WRC-säsongen och kört i WRC2 har Andreas bara sex poäng i Förar-VM. Ligger här tia och även om han skulle få åka resten av året i WRC så lär han få svårt att klättra upp till pallen. Men oavsett så är det ändå så att han och Anders Jaeger tillför betydligt mer till WRC än otursförföljde Hänninen.
*
Nu närmar sig det stora äventyret för Robert Blomberg och Lars Nilsson och om två veckor är det är dags för premiären av FIA Asia Pacific Rally Championship med New Zealand International Rally of Whangarei. Trollhätteduon kör en svenskbyggd Mitsubishi Mirage R5 och delar Mpart Sports servicetält med finnen Jari Ketomaa som också kör en Weng-R5:a.
Storfavoriter är indiska däcktillverkaren Team MRF som har kanske seriens mest rutinerade förare i indiern Gaurav Gill. I MRF.s andra Skoda sitter unga jättelöftet Ole Christian Veiby med Stig Rune Skjaermoen.
Totalt åtta förare kämpar om mästerskapet som sedan kompletteras med deltagare i det nationella rallymästerskapet. En kul och udda bil är hemmaföraren Dylan Turners Audi S1 quattro som är ett hemmabygge med släktskap till R5.
*
Igår berättade ryggskadade danske rallyföraren Jacob Madsen att läget med den skadade ryggen förbättrats. Skadan sitter långt ner i ryggen strax över ländkotan, lyckligtvis ett ställe på kroppen som inte är så ömtåligt. Efter röntgen togs beslut att inte operera skadan och troligen kommer Jacob hem redan idag. Fram tills igår fick han ligga ner men efter röntgen fick han börja röra på sig igen.
– En stor lättnad att slippa ligga i sängen hela tiden, berättar Jacob.
– Nu ska jag bara ta det lugnt så att frakturerna läks. Jag hoppas snar kunna berätta mer om hur det går och när jag är 100 procent frisk. Men det kommer nog att ta lite tid…
Line Lykke Jensen som satt vid Jacobs sida i R2-Opeln fick lämna sjukhuset i Flensburg redan påskdagen. Lite blödningar i höger sida men inget brutet som tur är.
*
Kommande helg är det dags för Rally X Nordic i norska Grenland och på startlinjen står Tomelilla-pågen William Nilsson.
– För mig kommer det vara fullt ös från första heatet, ingen minns en fegis, säger 17-åringen och skrattar.
– Jag är riktigt taggad! Jag har gått och längtat efter premiären länge nu. Det är något speciellt med själva tävlingsmomentet. Att sitta bakom ratten på startlinjen och känna när adrenalinet kickar in.
I fjor slutade William trea i Supercar Lites och taggar nu upp med både RallyX Nordic och RX2 International Series, inofficiellt VM för Supercar Lites.
– Det här steget känner jag är rätt för mig. Självklart kommer det vara hög konkurrens, men jag är redo att komma ut i världen och tävla. Den här säsongen kommer utvecklingsmässigt bli en sjuk resa för mig.
*
Duggar tätt med nyheter inför 2017-års STCC och idag kom ännu en, Reuben Kressner kommer att köra en Audi RS3 LMS för Brovallen Design. Han debuterade i STCC förra säsongen och nådde en fjärdeplats som bäst i ett av heaten i Karlskoga. Men i år gäller andra förutsättningar med nytt reglemente och en annorlunda biltyp.
– Bilarna vi hade förra säsongen (bakhjulsdrivna) passade mig ganska bra med tanke på att jag kört mycket formelbil, men vi hade svårt att få det att fungera. Nu vet vi att vi har bra material och för mig handlar det om lära mig hantera en framhjulsdriven bil, säger Kressner.
– Jag har bara testat bilen i fem varv på Mantorp, men jag fick direkt en bra känsla!
*
I helgen drar RS-serierna i Östergötland i gång med Västra Östergötlands MK;s Skänningeknixen. Arrangören själv pekar ut 70-plussaren Håkan Svensson från Fägre som favorit och jag är inte den som kan säga emot landets troligen allra flitigaste rallyförare. Redan i början av 60-talet började Håkan tävla och har sedan dess bara gjort smärre uppehåll, kör numera Mitsubishi.
Patriot som jag är tror jag ändå mest på skåningarna och främst Hässleholms Rolf Grybb som den här gången stoppar in klubbkompisen Josefin Ingvarsson i den orangea Opel Asconan. Han och Svedalas Mats Lundahl/Marie Eriksson med den välljudande och varvvilliga BMW M3:an tror jag blir svåra nötter att knäcka för hemmahoppen.
Dit räknas fjolårsvinnaren Mikael Stark, Tjust Mk och Östgöta-förarna Daniel Wall och Daniel Damberg båda varsin potent Volvo. Tävlingen avgörs på en sträcka som köres tre gånger och där alla tider räknas.
*
Fick lite påläst för att nämnde SilverKongen och Rally Gotland som helgens stortävlingar men att jag då glömde bort Älvbygdens MK:s ”Alesvängen”. En tävling med start och mål i Nol och som lockat 176 rallyåkare. Tävlingen är även deltävling i Klassiska Rallycupen som utgör 53 bilar av de 176. Till detta läggs även 17 ekipage som kör i Regularity och bland dessa flitiga skånska paret Jan och Ann Wibeck Fransson i en fin VW 1303S.
Ytterligare en skåning är anmäld och det är SMK Hörbys Pontus Berglund som sätter sambo Julia Thulin i Grupp H-Volvon för att för första gången prova på notläsning.
*
Rena Monte Carlo-stämningen bjuder tjeckiska EM-tävlingen Historic Vltava Rallye deltagarna på under reccen. På plats finns Mats Myrsell, Anders Johnsen, Tony Jansson och Stefan Helin.
– Häftiga sträckor på lördagen detta är SS 8 och natten till lördagen kommer det både regn och mera snö, detta kommer att bli intressant, konstaterar Porscheåkande Myrsell i snövädret.
*
Noterade igår att Ryds Jerry Bengtsson hade verklig otur i Silversprinten och rullade sin Golf kraftigt. Hade dock fel när jag påstod att det var i sista åket som oturen var framme, istället var det åk två som förstörde dagen. Men kraschen kom efter mållinjen så därför fick Jerry tid på åket och en tid som gjorde att man ledde 2WD.
En klen tröst Jerry men du är nu medlem i samma exklusiva klubb som jag själv som gjorde samma sak i ”Lundatrofén” i slutet av 70-talet med en Saab V4. Mina så kallade kamrater, vill sedan dess göra gällande att detta är bland det sämsta man kan göra som rallyförare ”att rulla på transportsträckan”. Nu vet både jag och Jerry att detta bara är skitsnack och i stället handlar det om att ” go hard or go home”.
Som tur är är inte Jerry knäckt utan för honom gäller det upp i sadeln igen.
– Ny bur och tid hos Mr Burbåge Dala” är inbokad i maj. Men nu blir det en III:a istället. Så tillbaka ska vi till hösten, meddelar Jerry.
Härlig inställning, never give up!
*
Idag var det en historisk dag när jag och min kollega sedan 1986 Peter Åklundh i mitten på bilden gjorde vår sista arbetsdag tillsammans eftersom han går i pension i nästa vecka. Ihop med Bosse Nilsson till vänster visar bilden förutom tre härliga ”gubbar” också 135 yrkesverksamma år som pressfotograf. Kan faktiskt tycka att detta förtjänar lite respekt i dagar när tyvärr alla tidningar mer eller mindre nedrustar på bildsidan…