Mikkelsen ”stronger and more motivated”, WRC-tipset för Portugal, Emil B.svenskhoppet i WRC2, ”tricky-SM-tips” till SSR, PG gör comeback i tufft Säffle och behövs två klasser för Volvo-bilar?
Elva WRC-förare kör just nu shake down inför WRC Vodafone Rally Portugal (tiderna har troligen ändrats när ni läser detta, men så här såg det ut vid 11-tiden) men man var faktiskt tolv som körde reken. Den tolfte var det norska bidraget hos Hyundai Motorsport, Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger. Som känt är fick han helt oplanerat hoppa ur #89 i20 WRC för att i helgen bereda plats åt Chile-trean Sebastien Loeb. Ett schackdrag från teamchef Andrea Adamo som man inte behöver vara psykolog för att räkna u,t att detta inte var något som föll i god norsk jord. Nu hoppas Anders och Andreas att studsa tillbaka och ska man tro inlägget på Twitter blir det så.
– Let there be no doubt that #Team89 will be back stronger and more motivated than ever for Rally Italia Sardegna!
Följer lite tider på shake down och så här långt är det en skräll som toppar, M-Sport Fords Teemu Suninen.”Två tior” före Ott Tänak och ytterligare två före Kris Meeke. Det som förvånar lite är att Sebastien Ogier bara har en åttonde tid över två sekunder bak den finska Forden på de dryga fyra kilometerna. Än mer kanske att Sebastian Loeb får en tionde tid och mellan sig och Ogier finns WRC-debutanten Gus Greensmith, Fiesta.
*
Man är inte bara kollegor hos Skoda Motorsport, Kalle Rovanperä och Jan Kopecky. Man har dessutom exakt lika bästa tider 3.11.3 på shake down i nya Fabia R5 EVOs WRC2Pro-debut. Mads Østberg i sin tur är bara 1,5 sekunder långsammare medan den fjärde ”Pro-åkaren” polacken Pieniazek har 4,1 upp till Skodorna i topp.
*
Dags för tipset och den här gången ska ingen komma och anklaga mig för något ”fegtips”.
WRC.
1. Kris Meeke Toyota
2. Thierry NeuvilleHyundai
3. Elfyn Evans Ford
4. Sebastien Ogier Citroën
5. Ott Tänak Toyota
Sug på detta, ingen Latvala eller Loeb i topp-fem. Kanske ni tror att jag inte riktigt hyllar Kristi Himmelsfärdsdag som också är Folknykterhetens dag, men jag är spik nykter bara så att ni vet. Några direkta hemligheter som jag sitter på som är med och styr tipset finns inte. Går helt på magkänslan och den säger att ”The Ulsterman” är nära en seger.
Nära i det här fallet betyder att han och Seb Marshall hoppar över ”The famous Fafe-jump” som vinnare på söndag i Yaris WRC #5.
*
WRC2/WRC2Pro.
1. Kalle Rovanperä Skoda
2. Mads Østberg Citroën
3. Nikolay Gryazin Skoda
4. Ole Christian Veiby Polo
5. Jan Kopecky Skoda
”Harris kaveri” är segersugen till max och med ny tjänstebil blir han svårtstoppad. Å andra sidan är Østberg nu i sin favorittävling där han tagit sin hitintills enda WRC-seger, 2012 med Citroên. Tillfälligheter kommer att avgöra. Skulle ändå vilja varna för tre outsiders och där den ena heter Eerik Pietarinen med kartläsare Juha Raitanen även dom i en Skoda.
Finsk mästare och bitvis väldigt snabb i Rally Sweden. Nummer två som kan skrälla, Jari Huttunen är ute ur kylskåpet. I en R5 Hyundai och med mer självförtroende efter ”WRC-testen” på hemmaplan kan det bära långt.
Den tredje är så klart vårt svenska hopp i rallyt, Emil Bergkvist/Patrik Barth. Paret har inte kört sedan Värmland i februari där det slutade med en stark fjärde plats. Istället har man jobbat hårt för att få ihop ekonomin för fortsatt tävlande i Rally-VM berättar Emil.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla runt mig som ställt upp och hjälpt till nu när det vart tuffa tider, även alla andra som bidragit med ekonomiskt stöd för att få oss till start.
Nu är en kort grustest i Portugal allt som finns vad gäller körning innanför Emils hjälm när han startar rallyt.
– Har kört 5 mil test som var väldigt givande. Så både vi och teamet är redo för tävlingen ska också försöka göra ett felfritt rally så får vi se vart det ta oss i slutändan.
Rallyt startar i morgon fredag med första sträckan klockan 10.48 svensk tid.
*
Även dags för SM-tips, det andra för året och det är minst sagt ”tricky” att hitta rätt i de flesta av de fyra klasserna. Men i en känns det åtminstone lite enklare…
Trimmat 4 WD
1. Patrik Flodin Skoda
2. Johna Kristoffersson Polo
3. Martin Berglund Skoda
4. Anton Eriksson Skoda
5. Mattis Olsson Ford
Flodin har inte riktigt haft marginalerna på sin sida i sin 4WD-comeback. Tekniskt strul i Rally Sweden och så en jättehungrig Johan Kristoffersson i Ludvika har gjort säsongen lite trögstartad. Nu tror jag det blir lite proppen ur för ”Ilsbo-Expressen”. Lite anmärkningsvärt är att bara en enda förare av de 14 startade, Charles Andersson i en Skoda valt SSR som sin ”Jokertävling”. Alltså får Charles 1,5 gånger sina inkörda poäng.
4WD Övriga.
1. Stig Andervang Mitsubishi
2. Joachim Grahn Fiesta
3. Anders Jonasson Mitsubishi
4. Robin Adolfsson Mitsubishi
5. Mattias Nyström Mitsubishi
I veckan har Jocke och Rickard Nilsson testat Fiestan på olika grussträckor och menar nu att han och ”chefsingenjör” Staffan Andersson äntligen fått ordning på problemet med att bakändan vill tappa grepp. Med andra ord ska bilen kännas så stabil som ”Jocke” vill ha den för toppstrid. Men Mr Andervang är ingen man bara åker förbi hur som helst…
Trimmat 2WD.
1. Robin Sandberg Toyota
2. Daniel Röjsel Opel
3. Viktor Karlsson Toyota
4. Kristian Johansson Renault
5. Niklas Hägg Golf
En heltänd Robin Sandberg/Mathias Bengtsson på hemmaplan kan försätta berg om det krävs. Då tror jag inte ens att en Opel i händerna på Röjsel räcker till. Sedan blir det väl till att maskera sig på fredag så inga Volvo-fans känner igen mig. Inte en enda 940 i tipset är i deras ögon troligen snudd på högförräderi.
Otrimmat 2WD.
1. Tom Kristensson Fiesta
2. Dennis Rådström Fiesta
3. Jari Liiten Peugeot
4. Sebastian Johansson Peugeot
5. Hampus Jakobsson Peugeot
Enda klassen där det känns lite enkelt att tippa toppen, är man med i gulstriden i J-WRC
finns nog tempo för att hålla SM-gänget bakom sig. Sedan blir det nog tillfälligheter som avgör om det blir skånsk eller värmländsk seger på lördag…
*
Självklart finns även Rallyradion på plats i de småländska skogarna för at bevaka SSR. Rally Live med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och den flerfaldige Svenska Mästaren Mattias Adielsson är på plats.
– Sändningarna drar igång på fredagen klockan 17.30 när Rally Live genomför en tv-sändning från den inledande Millebygden-sträckan som bevakas med kameror och studio på plats ute på området, berättar Sebastian Bourghardt.
– Detta för att ge tittarna hemma i soffan en nära rallyupplevelse genom skärmen.
På lördagen återgår man till traditionell rallyradio när sändningarna drar igång redan 07.30 på morgonen för att bevaka de återstående 10 sträckorna som avgör årets South Swedish Rally.Redan nu kan man ladda upp inför tävlingen med Rally Lives uppsnacksprogram: https://soundcloud.com/rallyradion/infor-south-swedish-rally-2019 Sändningarna följer man genom SBFplay.se, i appen SBFPLAY Radio eller rallyradion.se.
*
Alltid kul när en rallyarrangörs största problem är att allt för många vill komma och köra. Ett problem som drabbat Säffle MC och Svenska Rallycupens nästa deltävling ” Lars-Erik Thorp Memorial Rally” som fått in 236 anmälda. Något som om man tyder inbjudan rätt, betyder att 36 bilar inte får plats den 8 juni. Därför vädjar nu arrangören om hjälp.
– Vi önskar verkligen att kunna erbjuda alla som anmält sig en plats i tävlingen, särskilt som att vi alla i organisationen jobbat så länge för att detta ska bli en motorfest för hela familjen, menar medieansvarig Christian Bruce.
Man har pusslat i Säffle och jobbat om tidsschemat för att få in så många som möjligt men ändå lär inte alla anmälda få plats menar Bruce och säger
– Vår starka önskan är att alla som vet med sig att de inte kommer till start avanmäler sig redan nu.
En bra utgångspunkt kan jag tycka för visst är det trist tävlingsdagen upptäcka luckor i startfältet samtidigt som åksugna får stanna hemma. På måndag kommer den slutgiltiga startlistan presenteras. Nu är inte tävlingen inte enbart en rallytävling utan hela Säffle går den 8 juni in i ”Motor-mode” med ”Seffle City Motor Challenge”. Bland annat blir det rally mitt inne i city med en avslutande stadsträcka för SRC-deltagarna. En sträcka som redan då körts som en ”Regularity-tävling” där vem som helst kan ställa upp.
Inte heller något dåligt startfält som det bjuds på i Säffle. Till exempel gör hemmasonen PG Andersson comeback efter sitt ofrivilliga rallyuppehåll och sätter sig åter i sin WRC Skoda Fabia. Även f.d Svenske Mästaren Jerker Axelsson har fått ”låna” PTR-Skodan för att slåss om en seger. Lite längre ner i anmälninglistan hittar jag även Stig Blomquist som tar möjligheten att grustesta den Porsche som han och Robert Jakobsson senare ska använda i Midnattssosrallyt.
En extra morot bjuder Däckproffsen Växjö/Sunnyside Experience på, chans på fri start i tävlingen med hjälp av en enkel fototävling.
1. Ta en bild på din rallybil, grill, husvagn, hund eller vad du tycker – enda kravet är att den är snyggt pyntad i en #FkkCancer dekal/outfit.
2. Dela din bild på Däckproffsen Växjö och Svenska Rallycupens Facebooksidor!
3. En enväldig och glad jury bestående av Däckproffsen utser den 2/6 2019 den lyckliga vinnaren som får fri start i LE Torph Memorial Rally 8/6!
*
Inte helt oväntat fick jag ”lite på f-n” för min skeptiska inställning till Grupp F-klassen i gårdagens blogg. Att jag har lite svårt att se nödvändigheten med ännu en standardklass är min personliga uppfattning, andra får så klart tycka annorlunda, ”no problems”. Men för mig känns det som att VOC och Grupp E räcker långt som standardklasser. Dessutom är det ren fakta att som i Säffle se att där finns 63 anmälda i VOC/Grupp F. Av dessa är bara 15 Grupp F-bilar som i sin tur nästan är uteslutande av fabrikat Volvo. En Alfa Romeo och en Nissan är de enda som aldrig fått en skruv från Torslanda i skruvad. Handen på hjärtat, finns det verkligen behov av två standardklasser för nästan identiska Volvo-bilar?
*
Som ni redan märkt är det lite hela havet stormar med Motorbloggen den här veckan. I dag till exempel gör stormen att den kommer redan vid lunchtid. I morgon fredag blir det ingen Motorbloggen alls då jag är ”on location in Almhult” för SS1 Millebygden på min normala skrivtid sen eftermiddag. Lördag samma sak för att sedan på söndag, efter finalerna i Karting-EM på Åsum Ring förhoppningsvis då hitta en lucka för lite bloggande.
Trevlig helg!