Mikkelsen stänger inga dörrar, EVEN satsar ungt, är ett skridskoguld mer värt än ett i rally?, reviderat i VOC SverigeSerien, är det så svårt med Covid-19 regler? och Cooper S utan servicebok säljes…

Antar att Andreas Mikkelsen blev glad när han fick läsa att M-Sport håller ögonen på honom trots att han ”bara” kör i WRC2 för tyska Toksport WRT. Nu är det som ni ser citattecken runt bara, för i min värld är det på den klassen jag helst fokuserar, med fler bilmärken och fler tänkbara vinnare vilket gör  för ”R5-klassen” hetare än på många år. Nu ska dessutom Andreas dubbla och försöka vinna både WRC2 och ERC med samma Skoda och lyckas norrmannen med detta blir han unik då ingen annan lyckats med samma bedrift tidigare. Även om seger i de båda serien lockar så är det ändå bara som språngbräda till WRC 2022 som Mikkelsen ser årets ”mellanspel”. Redan nu har han och Richard Millener, Team Principal hos M-Sport snackats vid om framtiden och i Autosport avslöjar Mikkelsen även att Hyundai inte heller är uteslutet. Detta trots att de båda inte skildes som bästa vänner 2019.

– Jag håller alla möjligheter öppna, förklarar Mikkelsen för Autosport.

Foto: Tommy Svensson

Ryktena att Hyundai kanske drar sig ur WRC efter årets slut oroar och i så fall återstår bara Toyota och M-Sport. Med alla dörrar öppna så är så klart även den öppen mot Latvalas team. Mikkelsen menar att deras bil verkar vara den snabbaste och att den skulle passa hans körstil perfekt, ungefär som när han körde med WRC-Polon. Ändå verkar det som att M-Sport lockar mest och där Mikkelsen även har en förhoppning enligt Autosport, att kunna få vara med och utveckla 22-bilen. Han hänvisar till alla olika bilar han kört och vissa även varit med om att utveckla till både snabba och lättkörda. Att han hade lite svårt att komma överens med i20 WRC som är senaste bilen han körde, är ingen hemlighet och där han försökte förmå ingenjörerna i Alzenau att göra den mer lik WRC Polon i sitt uppträdande, även  här ser Mikkelsen en ljusning.

Den verkar ha ändrats i den riktning jag önskade så det skulle vara trevligt att prova den igen!Foto: Tommy Svensson

Ingen blir förvånad om det blir någon WRC-start för honom och Ola Fløene under året vilket hans avtal med Skoda Motorsport medger. Att då M-Sports Fiesta ligger bäst till förstår man av intervjun. Redan före Skoda-avtalet hade man kontakt men när Toksport kom med sitt fina erbjudande tappade WRC-inhopp med Fiesta lite intresse.

*

Nu är det ändå först Arctic Rally Finland om en vecka som står på programmet  för ”Firma Mikkelsen & Fløene” och här grymtas det en hel del över kostnaderna för att kunna ta sig in i landet. Totalt talas det om en kostnad av runt 3 000 kronor för alla nödvändiga Covid-19-tester som myndigheterna kräver för att få komma in Finland… 

*

I dag presenterade EVEN Management ett nytt samarbete med norska bilsportförbundet ASN i syfte att plocka fram fler unga talanger, ”Next Generation”. Ett projekt som Erik Veiby drog igång 2019 och som nu blir ännu starkare. När Veiby startade sitt projekt var det för att få fram nya VM-aspiranter i rally men nu växer projektet även till andra grenar inom motorsport.

För att forma morgondagens förare måste vi börja när de är vänligt unga. Nu med stöd från ASN kan vi fortsätta vårt projekt, bland annat med en virtuell plattform som kan utveckla föraren även när han inte sitter inne i en bil, menar Roy Snellingen, sportchef hos EVEN.

I programmet ingår sedan starten, Karl Peder Nordstrand (13 år) crosskart, Benjamin Fuglesang (14år) e-sport, Dennis Bjerke (13år ) och Oskar Biksrud (14år) som även de tävlar i e-sport

*.

Idag det jag som får ställa mig i skamvrån efter att igår ha varit mer otydlig än vanligt i Motorbloggen. Då skrev jag att riksmedia var ointresserad av rally vilket då bland annat drabbar sponsorjakten för Rally Sweden. Fick då påpekande att detta inte riktigt stämmer för SVT visar numera väldigt mycket rally vilket vi måste vara glada för. Ber direkt om ursäkt och att kritisera Kruse, Wallberg och Ejeborg känns väldigt orättvist dessutom inte alls min mening och det var faktiskt istället det som en del lite föraktfullt kallar ”gammelmedia” som åsyftades. För att det finns ointresse hos kvällstidningar och storstadspress för rally och motorsport över lag är en sanning som ingen kan förneka. Om man jämför mediaintresset när till exempel Pontus Tidemand tog VM-guld i WRC2 för fyra år sedan mot när Nils van der Poel gjorde motsvarande bragd i skridsko är skillnaden monumental. ”Superskrinnaren” har redan mer spaltmeter i kvällstidningarna efter VM-guldet än vad hela bilsporten får under ett decennium från kvälls/storstadspress. Om detta är rättvist eller inte kan så klart diskuteras men Skridskoförbundet har idag totalt 24 000 medlemmar varav 4 000 av dessa ägnar sig åt samma sak som van der Poel, resten åker långfärdsskridskor på sjöisar. Detta ska då jämföras med att SBF har 120 000 medlemmar och sett ur det perspektivet så är det självklart lite tråkigt att bilsporten behandlas så ljumt och egentligen menar jag borde den komma upp i samma storlek på bevakningen, eller? 

Kan kanske även jämföra med så upphaussade skidskytte som med knappt 100 klubbar har cirka 2 000 aktiva. Mot detta sätter bilsporten 500 klubbar och bortemot 20 000 licensierade utövare… 

*

Med nuvarande restriktioner gällande tävlingar/tävlande  under pandemin har nu VOC Mekonomen Rally fått revidera tävlingskalendern för 2021. Borta är nu både Vinter och SommarSerien medan ansvarige Roger Fransson fortsatt hoppas kunna genomföra SverigeSerien nästan som planerat.

Vi har samlat alla tävlingar som vi har kvar i en SverigeSerie-kalender som blir mycket intensiv efter semestern där vi också har plockat in en ersättningstävling, berättar Fransson och lägger till.

Totalt sett så är det ännu så länge en värdig SverigeSerie.

Lite oro reser han inför premiären i Flen, ”Violenrallyt” den 24 april med tanke på alla restriktioner från FHM med flera.

Som Coronan och vaccinering just nu utvecklas och med nu gällande regler så torde det vara osannolikt att den tävlingen slutligen går att genomföra. Coronan i Sverige är som bekant ännu långt ifrån att vara under kontroll och vaccineringen går inte alls så snabbt som alla önskat. Vi får därför vara beredda på att kalendern kan ändras igen med kort varsel.

Att Fransson fortsatt är optimist framgår tydligt men han är även realist och menar att det mesta står utanför hans kontroll

Som jag sagt flera gånger tidigare: Det absoluta fokuset MÅSTE ligga på att besegra pandemin, att inte utsätta någon i klassen eller i tävlingsorganisationer för onödiga risker eller att överbelasta en redan hårt prövad sjukvård. Vi kommer att hinna med att köra rally som vanligt vad det lider!

24 april Flens MS Violenrallyt.

14 augusti Kils MK Killingen

20 augusti Östhammars MK Stormspokalen

11 september Eskilstuna MK EMK-Kannan

18 september MK Team Westom Rally Edane

  2 oktober SMK Örebro Rikspokalen

*

Fortsätter att komma frågor om vilka regler som egentligen gäller för att kunna köra rally under rådande Covid-19 läge. Själv har jag efter att ha läst många olika myndighetsbeslut, pratat med folk som har koll  och liknande, bildat en uppfattning om vad som är OK (det är inte mycket kan jag säga…). En mailare som skrev igår kunde inte förstå vad som är problemet då reglerna är solklara. 

En rallyklubb är medlem i Svenska Bilsportförbundet som i sin tur är medlem i Riksidrottsförbundet, därmed är det som bestäms där också det som alla  måste rätta sig efter. RF har beslutat om tävlingstopp för alla födda 2005 och tidigare, undantaget ”Elit och SM” så vad är det som är så  svårt att förstå?  Det är kanske inte så svårt egentligen, vad vet jag…

*

Foto:Kristianstad Kartingklubb

I dag hyllade Kristianstad Kommun alla sina idrottare som gjort extra fina insatser under 2020 och då var så klart Kristianstad Kartingklubbs ”guldhjältar” bland dessa. Viktor Gustavsson tog EM-guld och Benjamin Törnqvist samma valör i SM.

*

Inte ofta man ser så här ovanliga bilar till salu via Kronofogden som denna BMC Cooper S från 1965. Lackerad i de klassiska rallykulörerna röd med vitt tak säljs bilen via auktion och där priset nu är uppe strax över 70 000 kronor. För detta får man en Cooper S som stått stilla i runt 30 år vilket också satt sina spår i stort sett överallt, speciellt inredningen behöver en ”make over” för att bli duglig att färdas i. Dessutom saknas nycklar vilket är lite knepigt då förardörren är låst. Då verkar det som Kronofogden påpekat, ”punktering på vänster framdäck”  lite lättare att åtgärda. Likaså kan säkert den blivande ägaren leva med att ”Bruksanvisning och servicebok saknas”…

*

Den som  nu köper ”Kojan” och då med ambition att göra Appendix K-bil av den, kan framöver anmäla sig till nya ”MAS Rallycup”.

Efter det stora intresset bland Appendix K åkarna kommer vi att lägga till klassen i MAS Rallycup. (Ej 4wd). Glöm inte att meddela Raceconsulting att ni vill delta i cupen så de kan ändra det i er anmälan, berättas det från MAS.

Premiär för nya cupen är ”Jämtnatta” den 6 mars med idag drygt 120 anmälda och av dessa kör 17 i Appendix K-klassen. Hetast här är Patrik Sandell med sin fina Ford Escort BDG.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *