Mikkelsen petas i Australien, Østbergs anmälan drogs tillbaka, Adamo nöjd med Tänak på lönelistan, TV-Svängen blir RM-final och Grøndal i topp i Lausitz!
Fortfarande har inte chockvågorna lagt sig över Ott Tänaks trots allt överraskande övergång från Toyota till Hyundai och idag kom en ny om än lite mindre chock. Andrea Adamo plockar bort Andreas Mikkelsen från finalen Rally Australia och ersätter honom med Craig Breen.
Ett drag som i min värld bara kan betyda en enda sak, Mikkelsen som Hyundai-förare är nu att betrakta som historia. Igår förklarade Adamo att man fortfarande hade både honom och Breen under uppsikt men ett knappt dygn senare kommer helt andra signaler. Än märkligare är genidraget med tanke på att Mikkelsen vann i Australien i Volkswagens allra sista WRC-start 2016. Att då ersätta honom med en förare som har en sjunde plats ”down under” att skryta med och än mindre skrytsamt, ”retired” efter rullning i sin första start (2017) känns i min värld märkligt.
Med andra ord måste där finnas andra orsaker än de rent resultatmässiga som gör att Adamo väljer bort den norska delen av Hyundai Motor Sport. Man kan bara spekulera, men uppenbart stämmer inte kemin mellan honom och Andreas alls. Läser lite kommentarer i saken och där menas det att Mikkelsen blir förare i teamets eventuella WRC2-satsning 2020, men ändå, jag är skeptisk. Då känns det lite mer troligt (fast inte mycket det medger jag) att rallyfirma Mikkelsen & Jaeger redan gjort klart med nytt team för 2020. Rent teoretiskt är det möjligt, både M-Sport och Toyota har lediga rattar men vågar man satsa på en förare som uppenbarligen varit ur slag hela säsongen? Vad talar för att det skulle bli bättre med ett miljöombyte för 30-åringen? En hel del kanske, för uppenbarligen har han inte trivs till hundra procent med att köra ljusblå bil. Kanske blir det bättre i vit eller mörkblå…
*
I dag bekräftade Mads Østberg ryktet från igår, det att hans anmälan till Australien är tillbakadragen av Citroën Racing. När Tänak vann i Spanien försvann samtidigt WRC-chansen för honom och Torstein Eriksen. Mads förklarar.
– Vi hade älskat att kunnat få köra där och vi vet att vi kan hoppa in direkt i en WRC-bil och vara med om att slåss om en pallplats!
*
Medan Hyundai var snabbt ute med att Tänaks övergång var klar har inte Tommi Mäkinen och Toyota Gazoo Racing gett någon officiell förklaring alls. Samtidigt sipprar det ut uppgifter om att harmonin inte är total hos ”the Mäkinen squad” vilket skulle vara en bidragande orsak till Tänaks flytt. Alltså inte bara bättre betalt som många ”experter” hävdar. Enligt källor nära teamet pratas det om toppstyrning vilket så klart inte gillas av alla, bland annat skulle detta vara en anledning till att Esapekka Lappi lämnade 2018. Spekuleras även friskt i möjligheten att Toyota byter ut Tänak i finalen och låter istället en eventuell efterträdare köra ”världsmästarbilen”. Om känslor får bestämma skulle det säkerligen inte vara omöjligt men samtidigt då en stor prestigeförlust för Mäkinen och Toyota. Nej, nog tror jag att Toyota kommer att avsluta med stil även om det kanske knyts en och annan röd/vit näve i smyg…
Som sagt inget officiellt uttalade från Toyota medan Hyundai och Adamo förklarar hur nöjda dom är med att fått Tänaks namn på ett kontrakt.
– Vi var inblandade i en hård fajt om VM-titeln i år och med detta är vi säkra på att kunna fortsätta i frontlinjen även framöver, menade Adamo igår.
*
I går publicerade Historiska Utskottet nästa års kalender för RM med fyra deltävlingar. Geografiskt är där två i Mellansverige och så avslutar man med två deltävlingar i söder, Vimmerby och finalen i SMK Hörbys TV-Svängen.
RM Rally 2020, Tävlingskalender:
2 Maj, Sigtuna RC – 23 Maj, Finspångs MS – 29 Augusti, Vimmerby MS – 12 September, SMK Hörby.
Föga förvånande överensstämmer RM-kalendern med Rallyklassikernas bägge cuper, ”Klassiska respektive Historiska Rallycupen” som körs enligt följande.
11/1: Hälsingerallyt, SMK Hudiksvall – 07/3: Örnskölden, Örnsköldsviks RC – 02/5: Sigtuna RC – 23/5: Finspångsrundan, Finspångs MS – 29/8: Emiltrofen, Vimmerby MS – 12/9: TV-svängen, SMK Hörby.
Hos Rallyklassikerna flaggas det även för en sjunde deltävling som det finns årsmötesbeslut på att ska ingå i serien. Vilken som kan bli aktuell att komplettera övriga sex återstår att se.
*
För bara en lite stund sedan drog tyska ADMV Lausitz Rallye igång i Boxberg. Direkt visade norske storfavoriten Anders Grøndal var skåpet skulle stå med sin nya R5-Fiesta MK2. Han och Marius Fuglerud var 3,5 sekunder snabbare än nykorade tyske mästaren Fabian Kreim med EVO-Skodan. 0,4 efter honom kom en annan tysk fortåkare Matthias Kahle, även han med en systerbil till Kreim. Nästa norrmän, Gustav Arne Olsen med snabbinkallad co-driver Ola Fløene som gick in som nionde bil när de första 17 bilarna gått i mål på sträcka ett.
*
I morgon är det så kallad bloggfri dag då arbetsscehmat inte lämnar någon lucka för utsvävningar i motorvärlden. Förhoppningsvis syns vi på söndag.
Trevlig helg.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson