Mikkelsen leder i Australien, tätt bakom, Meeke ”vinkelklar”, Paddon får svårt, Kolbe byter till racing, skånskt stål i Macau och glada annonser!
Vet faktiskt inte riktigt varför Andreas Mikkelsen verkar ha ett gott öga till att dj-las med mig? Bara för att jag mest trodde på ett träningspass i WRC-finalen för honom och Anders Jaeger så väljer den norska duon i #6 Hyundai i20 Coupé WRC att istället helt dominera. Efter Kennards Hire Rally Australias första åtta sträckor håller Mikkelsen en ledning på strax över 20 sekunder till hårt attackerande kompisen/teamkompisen Thierry Neuville. Fem sträcksegrar kan Mikkelsen noteras för medan resterande tre togs av Neuville, total Hyundai dominans alltså.
– Har fått en mycket bra start på rallyt vilket ger fina minnen från fjolårets seger, berättar Mikkelsen vid nattuppehållet.
– Hade ”a clean drive” utan misstag och med en nästan otrolig positiv känsla i bilen, känns redan som hemma.
Ännu har inte ”den tjocka dammen sjungit” och mycket återstår av rallyt vilket Mikkelsen är väl medveten om, likaså att han gynnats av bra startposition med mycket lösgrus bortkört. Nu däremot utlovas regnskurar för resten av rallyt vilket kan förändra en hel del. Men så här långt är Mikkelsen nöjd.
– Det kunde faktiskt inte ha gått mycket bättre än så här, jag är riktigt glad över hur vi startat!
*
Thierry Neuville har inte gett upp hoppet att att ta en fjärde seger i år och när rallyt startar om slipper han gå ut som tvåa efter Sebastien Ogier.
– Förhållandena på sträckorna var ganska ”tricky” med mycket lösgrus som vi fick städa undan, menar belgaren.
Nu kan han inte bara titta framåt mot Mikkelsen utan måste även kolla lite i backspegeln då trean Kris Meeke bara är sju tiondels sekund efter. Fortfarande är det dock seger som räknas för Neuville vilket också innebär den totala andra platsen i WRC.
Ende som kan utmana om denna är M-Sports Ott Tänak som även han kämpat hårt i lösgruset och är sexa 33 sekunder bak ledaren, men bara 13 efter Neuville. Något som Fordföraren han berömmer efter att ha exakt samma förutsättningar på vägen..
– Thierry har gjort ”a good job” så jag ska inte gnälla även om det blev lite skador på aerodynamiken vilket gjorde det ännu svårare att hitta grepp…
Tro inte att första bil på sträckorna med Sebastien Ogier och Julien Ingrassia precis gör vågen över detta, tvärtom. Dessutom får man starta om i morgon nästan lika dålig position. Inte nog med detta, även växellådan krånglar i Fiestan.
– Inte precis den optimala starten vilket vi visst det inte skulle bli och det märktes för varje bil hur mycket bättre vägen blev, konstaterar Ogier lätt uppgivet
– Vi är långt ifrån ett bra resultat för tillfället och det blir inte bättre i morgon ,men vi fortsätter ”to push”!
Som befarat kan inte Elfyn Evans på något vis likna helgen vid senaste segern i Wales. Ligger tia och konstaterar att det för honom enbart handlar om att skaffa erfarenheter för framtiden där han trålar långt bak med DMACK-Fiestan över minuten efter Mikkelsen.
*
Har varit lite svårt att välja rätt däck för en del, till exempel fyran Jari-Matti Latvala och trean Kris Meeke valde enligt deras sätt att se fel på de långa sträckorna och tappade tid. Något som förbryllade Meeke.
– Neuvilles hårda däck var två sekunder snabbare och nu funderar jag…
Rallyt fortsätter med omstart i kväll och då med dessa europeiska tider.
SS9 21:18
SS10 22:56
SS11 23:44
SS12 2:22
SS13 3:08
SS14 4:16
SS15 6:54
SS16 7:04
*
Nu är min franska inte på topp men så mycket förstår jag av den här texten från en fransk rallysajt att Kris Meeke och Yves Mattton nu är helt överens om att ”The Ulsterman” kör full säsong för Citroën Racing 2018. Vid sin sida kommer han precis som nu att ha Paul Nagle.
Ingen blir väl direkt förvånad över att det till slut blev så här då Meeke utan är tvekan en av WRC:s fyra absolut snabbaste förare. Må hända inte en av de fyra jämnaste i serien, ändå med klart högre vinnarpotential än teamkompisarna Craig Breen och Stephane Lefevbre. För att inte tala om Khalid Al Qassimi som på runt 70 WRC-starter aldrig varit i närheten av pallen (femma som bäst i Australien för några år sedan) men i gengäld är en viktig del i sponsorpaketet.
Känns också som att det räcker att kolla på ställningen i Australien, som att DS3 WRC är lite på ”G”, Meeke trea och Breen femma. Kan nog vara så att 2018 blir året när ”Vinkel-gänget” reser sig och slår tillbaka med full kraft. Kanske inte Mäkinen, Wilson eller Nandan darrar precis, men kom sedan inte och påstå att jag inte varnade er…
*
Sitter Dani Sordo lösare hos Hyundai än vad som redan sagts och kanske bara får köra de deltävlingar i WRC 2018 som körs på asfalt? I år är dessa bara tre och en halv tävling ( den halva, Spanien som körs med både grus och asfalt) vilket inte blir så mycket till säsong för spanjoren.
Klart är att han kommer att anmälas till premiären Rally Monte Carlo medan det redan till Rally Sweden blir skifte i ”tredje Hyundaien” när Hayden Paddon tar plats i bilen. Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen behöver nog aldrig bekymra sig utan kommer att köra full säsong. Vid Hyundais mediaträff i Coffs Harbour bekräftades detta och att efter Rally Sweden blir dagsformen som kommer att avgöra vem av de två som får mest SS-mil under året.
Ingen tvekan utan att dödsolyckan i Rally Monte Carlo där Hayden Paddon var inblandad och där en dumt placerad åskådare miste livet, har påverkat ”The Kiwis” säsong. En säsong som han beskriver som sin sämsta sedan WRC-karriären tog fart för sju år sedan.
Innan detta beslut med splittrad säsong togs av Hyundai-ledningen berättade Paddon vid flera tillfällen att 2017 ”was a lost season” och att siktet var helt inställt på medalj 2018. Något som nu ser verkligen mörkt för att inte säga nattsvart, ut. Kanske kan en riktigt bra placering i Värmland att få Nandan att tänka om , fast då lär Sordo hamna ännu längre ner i frysboxen…
*
Efter många och delvis framgångsrika år i dansk rallysport väljer nu Kenneth Kolbe från Slagelse att skifta spår och kommer till nästa år kör populära racing och Citroën DS3 Cup. Kolbe tänker bilda team med Sonny Nielsen, Snertinge, som tävlat med nästan allt som finns med fyra hjul, rally, racing med mera. Dessutom är man öppen för att ta in fler förare i teamet.
Kolbes co-driver Jeanette Kvick får även hon en roll i nya teamet som med 17 års erfarenhet i ryggen blir sponsor och pressansvarig. Planen är att köra ett första ”testløb” i Holland redan nu i januari. Nu söker man fler intresserade och är man så är det bara att ta kontakt med jeannette_kvick@hotmail.com
Dock verkar det inte som att ”Den blå löwe” blir permanent parkerad i garaget utan några asfalttävlingar hoppas Kolbe och Kvick även hinna med mellan cupracen.
*
Det skånska stålet biter i Macau och inför lördagens kvalrace i Formel 3-VM som körs i Macau har Joel Eriksson, Tomelilla pole position. Detta före de redan nu F1-aktuella britterna Lando Norris och Callum Ilott. Efter ett tufft race var det ändå Joel som satte bästa tid, 24 tusendelar för McLaren-junioren Norris
– Helt fantastiskt, säger Joel .
– Det där var ett av de bästa varven jag har gjort i hela mitt liv. Det var på gränsen överallt; när jag gick in i svängarna visste jag inte om jag verkligen skulle klara av det, men det gick. Att ta pole position i Macau… alla vet hur extremt tufft det är. Jag saknar ord just nu..
*
Häromdagen blev jag både glad och förvånad på samma gång när det på sista sidan i Kristianstadsbladet fanns en annons med kommunen som avsändare. Rubriken löd: Vi söker flera kontaktpersoner – och en som är intresserad av motorsport och folkrace”.
Det man letar efter är en person som kan stötta en ung kille som har motorsport som sitt stora intresse och kan Motorbloggen hjälpa till att hitta en sådan, ställer jag mer än gärna upp. För insatsen utgår det ersättning och man räknar med att det krävs 1-6 timmar/vecka. Bara detta att en kommunal instans väljer att lyfta fram motorsport som viktig social samvaro gör mig nästan tårögd. Bravo Kristianstads Kommun!
*
Glad blir jag också var gång som Volkswagen inte skäms över att man är framgångsrik inom motorsport och gärna visar upp detta med hjälp av helsidesannonser i media. Senast var det så klart om Johan Kristofferssons VM-guld som VW så förtjänstfullt ville berätta om för svenska folket.
Undra hur Volvo tänker göra om Thed Björk lyckas köra hem samma typ av medalj i WTCC? Känns inte som att Theds insatser inte riktigt rimmar med märkets nya inriktning som miljökämpar…