Mikkelsen körde även hem EM-guldet, Nordirland nytt WRC-land, Paddon vann med el-Hyundai, Jonsson-Ledin SM-vinnare, Liiten vann Marknadsnatta och Madsen YM-mästare!
”As we speak” har precis Andreas Mikkelsen säkrat EM-titeln genom att bli sjua i finalen Rally Hungary. Därmed torde Skoda-föraren vara unik som blivit både Världs- och Europamästare samma säsong med Toksports Skoda.
– Helt fantastiskt men det har absolut inte varit något enkelt jobb, men två mästerskap samma vecka, ”it´s great”,jublade Andreas och kartläsare Elliot Edmondson trots att det bara blev en sjunde plats i finalen.
Rallyt i Ungern kantades av tekniska problem för Andreas. På slutet ”vobblande” vänster bakhjul kraftigt på flera sträckor så det blev lite ”slow motion” bara för att ta sig i mål.
Nikolay Gryazin har varit rallyts ”driver” och lett i stort sett hela tiden med PoloR5. På slutet körde han som han sa ”in road mode” för att inte riskera något. Därför blev inte gapet till tvåan Mads Østberg/Torstein Eriksen mer än37 sekunder efter de 14 sträckorna. Före start trodde jag inte så mycket på EM-tvåan, polacken Nikolay Marczyk men han körde strålande och gick in som trea, dock minuten bak Gryazin. Östberg vann deltävlingen i Ungerska Mästerskapet men i mästerskapet har de tidigare tekniska problemen varit för svåra. Istället fick han se rallyfyran Andras Hadik ta hem mästerskapet.
– Vi vann här men annars har Hadi haft en fantastiskt fin säsong, så bara att gratulera, menade Mads.
Rallyt har kantats av publikproblem vilket försenat det hela. När så även rallytvåan efter sju sträckor Norbert Herczig kraschade tung på åttan med ambulanstransport fördröjdes det hela ytterligare. Som tur var så rapporterades båda vara OK från sjukhuset.
*
Nu pekas Nordirland ut som ny destination för WRC 2022 och om detta stämmer, fyller man hål 13 i kalendern. Enligt Motorsport News är det bara formaliteter kvar innan Rally-VM för första gången kör i den här delen av ”UK”. Belfast förväntas hysa HQ och därifrån ska det köras asfaltsträckor 18-21 augusti. Dock verkar det som arrangören bara får kontrakt för ett år och FIA/promotorn vill i framtiden se hälften grus och hälften asfalt i kommande kalendrar. Samma uppdelning vill man se fördelningen av länder, där hälften ska köras i Europa och andra halvan utanför. 2022 är det bara tre tävlingar utanför Europa vilket inte gillas av FIA som menar att det rimmar dåligt med målsättningen att vara ett mästerskap för hela världen.
*
I helgen tog en elbil första segern i konkurrens med konventionella bilar och att det blev med Hayden Paddon bakom ratten förvånar nog ingen. Med sin egenutvecklade Hyundai Kona EV vann han ett rally på hemmaplan (Nya Zeeland).
Att hans framtidsprojekt inte får fansen att jubla menar Paddon är tråkigt och tycker att man borde ge elbilarna en chans.
– Har varit en stor utmaning att komma hit och vi har fortfarande mycket kvar att utveckla men det mest spännande är att se hur mycket potential där finns i bilen!
*
I lördags korades årets två sista Svenska Mästare när Sigtuna RC körde finalen i Grus SM, ”Sigtunasprinten”. Mats Jonsson/Jon Magnusson körde hem mitt 19:e guld med WRC-Skodan i 4WD-klassen medan Niklas Ledin/Jonna Olsson tog sitt allra första i 2WD-klassen med Saab 900 V6. På plats fanns Pierre Skytt som berättar.
”Det är redan klart”, löd kommentarer från flera håll på startområdet, om vem som skulle ta hem sitt 19:e SM-guld. Vem det gällde behöver väl inte presenteras för rallyintresserade, Mats Jonsson den snabbe fd. Opelåkaren som alltid är lika gemytlig och trevlig. Skillnaden mellan Sebastien Loeb, Sebastien Ogier eller Mats Jonssons körstil är hårfin, rakt och snyggt utan onödiga sladdar och till sist den snabbaste tiden.
Det är ju den som räknas och på frågan om han siktar på ett 20:e guld svarade Mats?
– Ja, det lutar väl åt det!
Förareleganten gjorde ingen besviken den här gången heller utan rattade med van hand hem både finalen och guldet före Martin och Lina Holmgren i Mitsubishi, Films MK.
– Holmgren åker fort han var bara ett par sekunder efter på första, berömde Mats.
Men det redde sig med en marginal på cirka tio sekunder till Mats fördel medan forne rallycrossåkaren Örjan Vahlund/Mats Lundström från hemmaklubben Sigtuna RC slutade på tredjeplats. För dagen i sin blå Subaru Impreza fick han med sig silverpengen i SM medan Bengt Thorsell, Mitsubishi tog brons.
Hos de tvåhjulsdrivna bilarna gick Mattias Hallberg från Haninge MK med Roger Eriksson i sin 940 in som vinnare på ett snyggt sätt. Tvåa för dagen blev Mälaröarnas Jonas Bjönvad /Elina Svensson i högerstolen och trea slutade Gustav Hatrzell/Viktor Fredriksson från Norrköping i Toyota Corolla. Göran Nilsson/Anette Åhman från Vaxholms MK valde den längre vägen på sträcka 2 och tog med sig förvarning mål-skylten, fortsatte sedan hela långa målrakan på ca 100 meter.
Ingen sten eller brunn satte stopp så till sist skuttade Volvon upp på vägen igen och en hedrande 6:e plats blev det för kämpainsatsen. I standardklassen blev Johan och Christer Holm från Trollhättan snabbast i Volvo (silver totalt) före Lucas Helin/Annie Seel i sin Opel Astra Bertone (brons). Trea slutade en SAAB 900 V6a på, med Niklas Ledin och Jonna Olsson bakom spakarna vilket ändå räckte till SM -guld. Bland klassikerna upp till 1500cc blev Kopparbergs MK Göte Nygren/Leif Ogrell vinnare i sin SAAB Sport före Norbergs MC Hans-Åke Söderqvist med Torbjörn Jernberg i BMC Cooper S. I ”stora klassen” vann Opel-föraren Tom Silén/Jerry Nilsson från Örsundsbro MK före Anders Olsson från Vaxholm MK tillsammans med Hans Haag i Volvo 164. Vallentunas Ragnar Glav/Conny Jansson slutade trea.
Skaplig publiktillströmning och parkeringen vid målet var välfylld och arrangörsklubbens Benny ”Pitan”Erixon var nöjd.
– Tävlingen gick superbra, alla jättenöjda och vi fick idel beröm för ett bra arrangemang, slickade Pitan i sig.
– Det är denna ersättning man tar med sig till alla fantastiska människor som ställer upp!
*
Helgens största tävligen utan konkurens var VÖMK:s ”Elektrikerna Marknadsnatta”med en bit över 150 startande.
Segerfajten förväntades stå mellan Jari Liiten med John Stigh i Skodan och mångfaldige vinnaren här, Jari Saarinen/Jörgen Fornander med Mitsubishi. Med bara tiondelar tillgodo vann Saarinen första och sista sträckan men när så Liiten blixtrade till däremellan blev det Skoda-seger med 7,6 sekunder. Bara 5,4 efter Sarrinen rullade så bröderna Peter och Henrik Appelskog in som trea. Fyra totalt och vinnare av 2WD-klassen blev Vimmerbys Victor Karlsson/Jona Magner, Toyota, 4,8 före Hällefors Emil Karlsson/Jessica Larson, Volvo 940. Opel på tredje palts genom Daneil Röjsel/Nicklas Edvardsson sju sekunder bak Toyotan i topp. Skånskt som sjua med Linköpings Adrian Ring där SMK Hörby-kartläsaren Julia Thulin skötte noterna. Detta gjorde hon så bra att man var ,1,8 sekunder före nästa skåning, Hässleholms Johan Green/Kevin Athley, Toyota. Här måste även omnämnas vinnare B-klassen, Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson som med sin Peugeot vann klassen men hade även slutat sexa hos A-förarna.
I Appendix K blev det Renault-seger genom Kjell och Peter Fransson tio sekunder före segermaskinen från Vimmerby, Morgan Olsson/Björn Jakobson, Volvo 240.
Jonna Eson Brådhe med Lars Andersson i högerstolen i R5-Mitsubishin kräver ett hedersomnämnanden .
Fyra i 4WD-klassen och sjua totalt halvminuten bak Liiten visar att Jonna är på gång och u hade hon också extra support av mormor som firade sin 94-årsdag i rallyskogen. Som vanligt skördade de tuffa vägarna i Östergötland sina offer och runt 40 tävlande nådde aldrig målet.
Några med närmaste fritiden räddad…
*
Kenneth Madsen/Mette Felthaus heter årets mästare i Yokohama Mesterskabet som vann finalen på Jylland med halvminuten tillgodo på IB Kragh/Bo Mølgard Jensen, Skoda. Suzuki-paret vann alla fyra heaten och segern var odiskutabel me desto tuffare om andraplatsen då Marco Gersager/Carina Møller bara var 1,8 efter och detta tappades med råge på första rundan, där det skilde nästan tre sekunder till Kraghs fördel. Ende svensken Skawomir Bronk/Michel Helgason gick inom 21:e bil med BMW:n men även som femma i klassen.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.