Mikkelsen kör Hyundai, Cittra-Breen bänkad, Pontus SM-lånar ”Sandberg-Skoda”, nya C3 R5 testklar, Robin L. kör på hemmaplan och Nygren vassas av VOC:arna!

Då kom WRC-knallen, Andreas Mikkelsen lämnar precis som jag redan skrivet Yves Mattons Citroën-line up och ansluter istället till Hyundai. Bytet sker redan nu till Spanien och innebär även att Andreas och Anders Jaeger-Synnevaag åker resten av året i ljusblå istället för röd rallybil. Som jag befarade blev det Hayden Paddon som blev sittande med ”Svarte Petter”  men om det blir ”The Kiwi” som får sitta på bänken även resten av året verkar inte helt klart. Även Dani Sordo kan få stå åt sidan framöver men absolut inte Thierry Neuville som fortfarande har en liten chans att bli världsmästare.
Som orsak till förarbytet anger Hyundai Motorsport att ”man vill ta tillbaka den till M-Sport förlorade marken i Märkes-VM”.
Teamchef Michelle Nandan förklarar hur svårt beslutet har varit att peta Paddon, men förklarar samtidigt hur nödvändigt det var.
Vi har diskuterat med Andreas en längre tid, faktiskt ända sedan han testade vår bil i våras men tidigare har vi inte haft något att erbjuda, vi hade vår line up klar för 2017.
Andreas Mikkelsen förklarar samtidigt hur glad och nöjd han och Anders Jaeger är över den här nya chansen.
Ett bra team med talangfulla människor och Hyundai i20 WRC Coupé har också visat sig vara en vinnare, menar norrmannen.
När jag testade bilen på grus tidigare i år fick jag bra känsla, vilken jag är säker på att kunna hitta igen i årets tre sista tävlingar!

*
Därmed är också nästa fråga klar, hur gör Citroën, blir det Meeke, Breen och Lefevbre resten av året eller gör Sebastien Loeb något inhopp? Precis som jag skriver detta, kommer så pressmejlet från just Citroén med en ny knall, Craig Breen bänkas till Spanien. Irländaren ersätts av B-lagspelaren i sammanhanget, Khalid Al-Qassimi (sitter på sponsorpengarna)och istället får nu Breen nöja sig med att köra reccen. Han är dock lovad att köra de två sista tävlingarna, Wales och Australien.
Som avslutning beklagar Yves Matton att budgeten inte medger fyra bilar i Spanien och att han förstår att Breens supportar blir besvikna på beslutet. Samtidigt önskar han Mikkelsen och Jaeger lycka till i Hyundai.
– Andreas var en av möjligheterna när vi diskuterade ”driver line up” för 2018 men när vi skulle slutligt bestämma oss beslöt vi att inte fullfölja…
Frågorna är många i WRC inför 2018 och i dag läser jag även att tyska Rallye Magazine är inne på min linje. Den med att Sebastien Ogier flyttar till Citroën (som det känns nu så blirdet på Breens bekostnad…), ser ut att bli en spännande höst…

*
Inget långt steg till vår nya världsmästare Pontus Tidemand (kul att hemmakommunen Eda uppvaktade sin världsmästare) som i helgen gör årets första och enda start i Rally-SM. Ett lämpligt sätt att hylla WRC-2 vinnaren.
– Det är alltid kul att köra på hemmaplan så finns möjligheten är det klart att jag tar den, säger han.
Med säkrat guld intar nu Pontus och Jonas Andersson en mer avslappnad attityd och då passar East Sweden Rally perfekt även om det varit en del att ”rodda ihop” för Skodas nya stjärna.
Det är mycket jobb för att kunna köra de här 127 kilometrarna men det är helt klart värt det. Jag hoppas förstås att vi kan vara med och tampas om segern även om vi inte sätter några krav på oss själva utan mest ser det som en kul grej. Man är ju trots allt tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna, säger en leende Pontus.
Därmed upprepar han fjolåret även då blev det start i finalen men då i Uppsala och vann sedan PG Anderssson rullat på första sträckan.
Jag har varit här och deltagit i East Sweden Rally flera gånger tidigare och det är en riktigt bra tävling med skön atmosfär och engagerad publik, berättar Pontus.
Att det är SM-final höjer också stämningen så jag är glad att mina lokala partners gör den här helgen möjlig för oss. Bilen lånar vi av Kjell Sandberg men driftar den själva och det roligaste är att det faktiskt är samma gäng som var med när jag körde SM för 5-6 år sedan, så det gör det lite speciellt för oss.
Verkar också som att det nu är klart att PG och Emil Axelsson kommer till start med en WRC-Skoda.

*
I går släppte Citroën Racing de första bilderna på helt nya C3 R5 något som fick en välkänd brittisk motorsportprofil att på Twitter skriva. ”Seriöst grabbar, är det inte bättre att ni försöker få ordning på C3 WRC innan ni börjar på något nytt?”.
Som sagt orden är inte mina men något ligger där onekligen i dom men å andra sidan är dagens R5-Cittra en dokumenterat ”icke-vinnare” så något måste göras även där. I dagarna har man börjat med de första testerna med som man säger ”den helt nya produkten”. Målet är att bli nytt riktmärke för ”customer racing”, ingen blygsam  målsättning med tanke på hur dominant Skoda Fabia är och kanske även Ford Fiesta är i WRC2.
För att uppnå statusen som vinnarbil har man ytterligare utvecklat samarbete med växellådsföretaget Sadev och stötdämparmärket Rieger. Som testpiloter fungerar Stephane Lefebvre och Craig Breen (kanske blir detta hans nya jobb?) samt hemmaföraren Yoann Boato som leder Franska Mästerskapet.

*
Mer R5-nytt och nu är det från Skoda Motorsport som tänker satsa ännu mer på unga förare med ett helt nytt talangprogram. Först att få möjlighet att visa upp sig i grön/vit-kostym är finnen Juuso Nordgren som kommer att köra i WRC2-klassen i Spanien och detta ihop med Jan Kopecky. 21-årige Nordgren klassas som en av de största talangerna på andra sidan Bottenviken och som även idag kör Skoda för Toni Gardemeister.

*
På lördag är det dags för RallyX NordicKinnekullering och dit kommer en riktig EM-stjärna, Robin Larsson. Banan där Robin gjorde sin debut i Supercar-klassen, är något speciellt för 25-åringen.
Det är alltid kul att köra på hemmaplan och fightas med bekanta ansikten. De flesta av toppförarna i RallyX Nordic är samma gubbar jag fightas med i EM så det är väl lika bra att visa vem som bestämmer nu till helgen, säger Larsson inför RallyX Nordics näst sista deltävling 2017.
Säsongen hittills är något som Robin helst vill glömma. Stunder av ljus har ofta avbrutits av mörker och stolpe ut, något som han hänvisar till bristen av körning under säsongen. Han får hårt motstånd till helgen av serieledaren Thomas Bryntesson som är i god form efter helgens seger i Loheac. Även Oliver Solberg i ”pappas bil” kan ställa till problem för Audi-åkaren.

*
Har ju lovat att skriva om Trollhättans Strömkarlsrallyt och nu ligger den i ”pipelinen”. Här körde VOC Mekonomen Rally sin SverigeSerien och det var faktiskt hela sju år sedan man senast körde i ”Saab-land”.
Svenska västkusten är inte flitigt besökt av VOC Mekonomen Rallys nationella serier och som norrlänning vågar jag placera Trollhättan vid västkusten, menar ”Generalen” Roger Fransson.
Det är egentligen märkligt för med en arrangör som SMK Trollhättan och en tävling som Strömkarlsrallyt borde vi gästa den här regionen oftare.
I A-klassen blev det kamp mellan André Nygren (bilden) och Dennis Askling och med elva sekunders marginal var det till slut Nygren som vann. Som trea rullade det stora hemmahoppet Kristoffer Karlsson in.
I B-klassen blev det dramatiskt sedan klassens snabbaste förare Isac Nordgren uteslöts efter att ha lämnat bilen inne i en TK. Istället kunde Emil Andersson inkassera säsongens femte fullpoängare framför Daniel Dahlström och Fredrik Alin. Med segern har Emil Andersson i praktiken säkrat Sverigeserien; allt som behövs är att ta sig över startlinjen.
Bland C-förarna var Gustav Johansson precis som senast i Kil mest segersugen. Markus Holm gjorde sitt bästa för att upprepa sin seger ifrån Götene tidigare i år, gav Gustav en rejäl fight och ledde klassen efter dagens två första sträckor. Men Markus fick till slut nöja sig med en andraplats före Oskar Nilsson.
SMK Trollhättan stod även som arrangör för Supercupen och i 4WD var det Kolsvas Ronnie Jakobsson som var snabbast före Kjell Sandberg, Haninge som direkt efter tävlingen överlämnade Skodan till Tidemand. Mellan Skodan och den vinnande Mitsubishin skilde 7,1 sekunder.
Bästa ”RWD-bil kördes av Daneil Wall som inte verkade ha fått några psykiska men efter avåkningen senast dock satt inte Lina Jonasson till höger utan Fredrik Sandberg. Bara 2,5 sekunder skilde till tvåan Emil Karlsson i 940:an. Märkligt nog var tre RWD-åkare före snabbast FWD-förare som blev Mats Larsson med sin Toyota. Näst bäst med ”forjulstraeck” som danskens säger kom Andreas Levin i sin udda Nissan.
Alla bilder från Trollhättan är levererade av ”Lollo”,tack!

*
Avslutar med att Lars Mårtensson nu kommit på varför han och Lotta körde ett varv för mycket på SS3 i hemmatävlingen TV-Svängen.
Enkelt, det var fel på ”varvräknaren”…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *