Mikkelsen kör fullt i WRC2 direkt, Latvala är stolt över sin nya jobbtitel, kan Lathi blir en MSR-ersättare, Østberg laddar upp i Ungern, snäll polis stoppade Victor och en Opel som förtjänar bättre kompisar…

En av Tom Kristenssons absolut tuffaste konkurrenter i kommande Vodafone Rallye Portugal är utan tvekan nästan jämngamle norrmannen Andreas Mikkelsen. Förutom åldern skiljer stort mellan de båda och det som sticker ut allra mest är såklart Mikkelsens 114 WRC-starter som gett tre segrar under åren 2013 (Volkswagen) till 2019 (Hyundai). Nu möts de båda i WRC2 men där Mikkelsens mål är seger både i rallyt och i serien väljer nog ”Smiling-Tom” klokt nog en något lägre målsättning.  Mikkelsen som nu åter har sin gamle kartläsare från Volkswagen-tiden Ola Fløene vid sin sida, har hela tiden varit tydlig med att säsongen med Toksport WRT och deras Skoda är ett mellanspel inför comeback i WRC. I den planen ingår att köra sina sex tävlingar i början av säsongen för att i slutet kunna vara tillgänglig för inhopp i bilar för ”top level”. Konkurrenterna har andra strategier, Mads Østberg inledde till exempel sin säsong i Kroatien vilket var Mikkelsens tredje tävling och därmed är han också ensam om att ha ”kört fullt”. 

Nu fortsätter vi med Portugal och Sardinien sedan får vi vänta och se, förklarar han för DirtFish.

Det är tillåtet att göra sju starter i WRC2 varav en måste räknas bort i slutresultatet och då måste också en start göras utanför Europa. Här väljer troligen Mikkelsen Safarirallyt och har då sina sex tävlingar. Den sjunde väljer han om så krävs efter att fått se hur konkurrenterna planerar.  

Foto: Toksport WRT

Efter seger i Monte Carlo och tvåa i Finland blev Rally Croatia ett starkt bakslag (ännu en likhet med Tom K.) då han efter att ha slagit av ett hjul fick bryta dag ett. Till slut blev det ändå en femte plats plus fem bonuspoäng på power stage vilket ger honom ledning i klassen. 35 poäng skiljer till tvåan och Toksport-kompisen Marco Bulacia Wilkinson och 39 till trean Esapekka Lappi som båda bara kört en tävling vardera. Kroatien var en tuff tävling efter ”högerkurvan efter krön” där bakhjulet försvann berättar Mikkelsen.

Två dagar i ”ingemansland” i väntan på power stage var jobbigt…

Här tog han dock i allt han kunde och vann med nästan ofattbara 8,9 sekunder före Teemu Sunninen. Därmed har han ett fint facit på ljust sista sträckan som vunnits i alla tre tävlingarna, detta trots att han menade att däckvalet utanför Zagreb inte var det rätta. Nu finns bara seger på kartan när han och Ola drar till Portugal.

Dit kommer vi och då ännu starkare! 

Nu har han inte enbart WRC2 på programmet i år utan planen är även att köra så många tävlingar i ERC som möjligt. När detta presenterades stack han också ut den norska hakan.

Planen är att dominera alla rallyn vi kör oavsett om det är WRC2 eller ERC och att hela tiden vara bästa R5-bil!

Med detta lär han också dyka upp i ERC-premiären Rally Poland den 18-20 juni som samtidigt blir en perfekt test inför Safari som startar helgen efter. Inga tävlingar i de bägge FIA-serierna krockar med varandra vilket så klart inte är en slump…

*

Det är väl bara att hålla med Jari-Matti Latvala när han säger att Toyota gjort en ”riktigt bra start på säsongen”. Har man både Sebastien Ogier och Elfyn Evans ”på pallen” så här långt och Kalle Rovanperä sniffande på densamme, måste det vara svårt att vara missnöjd. Tack vare pandemin är inte nya teamchefen så ofta bakom sitt skrivbord i Jyväskylä vilket han gillar, van som han är att flacka över hela världen. Två gånger i månaden åker Latvala till anläggningen i Tallinn och två dagar spenderas i Jyvsäkylä, resten av tiden ägnar ha sig åt sina egna företag. Företag som bland annat bygger historiska rallybilar. Med sin bakgrund som WRC:s meste förare genom 209 starter, är hans kunskaper och erfarenhet av stort värde för sina ”mindre erfarna” kamrater.

Foto: Tommy Svensson

Till exempel så har Sebastien Ogier kört 50 färre tävlingar än Latvala och näst flest av dagens förare har Sebastien Loeb men ändå 30 mindre än den finske ikonen. Nu lär det inte bli fler än de 209 för 36-åringen från Töysä då han numera ägnar sig enbart åt historiska tävlingar med någon av sina Toyota Celica GT4. Även om det var stort att vara förare i WRC är frågan om han inte rankar sitt nya jobb som chef för Toyota Gazzo Racings rallydel.

Jag måste säga att det är en speciell känsla när jag ser mitt namn bredvid min jobbtitel och jag är väldigt stolt över det, berättar han men där finns även en baksida.

Jag förstår också att jag måste arbeta hårt i det här jobbet och jag har förväntningar på mig!

*

En tävling kan locka Jari-Matti Latvala är garanterat finska Lahti Historic Rally den 13-14 augusti. En tävling som han vunnit fem gånger med kollega Juho Hänninen vid sin sida och som ingår i ERC Historic-serien. Oftast en ren finsk angelägenhet men två segrar finns med ”icke blåvit flagg” på rutorna, tråkigt nog bortgångne sedan två år tillbaka, Tony ”Roten” Jansson och norrmannen Valter Jensen. Roten vann 2018 med Erik Davidsson som kartläsare och som vanligt med sin BEO 609  Ford Escort MKl.

Foto: Tommy Svensson

I fjol kördes inte rallyt på grund av Covid-19 och fortfarande har inte de finska myndigheterna gjort tummen upp för årets tävling om tre månader. Med Midnattssolsrallyt ute ur leken blir jag inte förvånad om det blir större svenskt intresse än normalt det här året. Senast rallyt kördes var 2019 med 54 bilar på startlinjen varav tre svenskar, Göran Jonasson med sin Vauxhall Chevette, Anders Johnsen, Porsche och så Harry Joki med Volvo 240. Har redan hört en fågel kvittra i mitt öra om en vass svensk Opel-åkare som är på väg att fylla i anmälan…

*

Foto: Hungary Citroén Team

Kommande helg är det deltävling i Ungerska Mästerskapet ”Q8 Oils Ózd-Eger Rally 2021” och där Mads Østberg och Torstein Eriksen går ut med #1 på sin C3 Rally2. Direkt efter kommer tjeckiske  konkurrenten  Jan Kopecky med Skoda Fabia Rally2. För övrigt är det en helungersk startlista där ”Hungarian Police Rallye Team” avslutar de 75 anmälda med Zsolt Hoffer körandes en helt ny Ford Fiesta Rally3. Tänk samma sak här hemma, ”Rikspolisen Rally Team” det hade varit något…

*

På tal om polis och skillander mellan olika länder så berättade igår Victor Hansen om när han träffade en tjeckisk konstapel under helgens ”Rallye Sumava Klatovy”. Sista dagen la en av halvljuslamporna av på Victors Peugeot vilket han också var medveten om, men det fanns ingen tid att åtgärda problemet. Plötsligt dök polisbilen upp och vinkade genast in Victor till vägkanten

Foto: Tommy Svensson

– F-n också tänkte jag, nu blir det klydd, berättade Victor som snabbt hoppade ur bilen för att visa upp sin allra vänligaste och ödmjuka sida.

När konstapeln såg att SMK Hörby och Team Nybe-föraren var klädd i föraroverall sträckte han upp händerna i en förlåtande gest.

– Sorry, you are rallydriver, just go on and good luck!

Svårare behöver saker och ting inte vara…

*

Foto: Tommy Svensson

Plötsligt händer det eller som idag när jag var ute på ett simpelt fotojobb trillar rakt över en Opel GT 1900 i väldigt fint skick. Inklämd mellan obskyra BMW-modeler, en gammal Volvo och en lätt bedagad pick-up stod Rüsselsheims svar på Ferrari. Nog förtjänar en sådan skönhet bättre kompisar runt sig?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *