Mikkelsen klar för Citroën, Latvala på sjukhus, 42000 åskådare såg Tony M. bli trea och varför så få i SSR?

BkiggMikkleseRåder nog ingen tvekan utan att Andreas Mikkelsen längtar tillbaka till att återigen få ”leka med de stora pojkarna” och i går på Twitter la otursfågeln från Portugal ut det här med en bild.
Hello there, all #WRC cars! I’m just having a look… ? #FightbackToWRC!!
Som jag skrev häromdagen, gud hör bön och bara timmar efter sitt Twitterutspel kom där ett meddelande från Citroën Racing Media i Paris som bekräftade att Andreas Mikkelsen och Andreas Jaeger är klara för Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Bara detta en stor knall och att det dessutom blir start i #9 Citroën C3 WRC i kommande WRC Rally Italia Sardegna får nästan marken att gunga. BloggMatton
Den som får lida för Yves Mattons smarta framtidsdrag är föga förvånande Stéphane Lefebvre och Gabin Moreau. Med bara åtta hopkörda poäng på fem tävlingar som Lefebvre kan visa upp, bygger man normalt sett ingen WRC-karriär. När dessutom Craig Breen bara ligger sjua och ”förste föraren” Kris Meeke nia är det inte alls konstigt att Matton möblerar om.
Nu skriver Citroën att detta bara är en engångsföreteelse och redan till Rally Polen ska Lefebvre återigen sitta i bil nummer nio om man ska tro Matton. Han förklarar också att Citroën vill ta tillvara all erfarenhet som WRC-tvåan 2016 kan dela med sig till det, om man ska vara helt ärlig lite krisande utmanaren till Märkes-VM. Matton förklarar också rakt ut att teamet inte uppnått sina mål.
När så Andreas aktivt sökt en plats i WRC har vi kommit överens om att han ska köra en C3 WRC på Sardinien, något vi alla är lika förtjusta över.
Att det jäktade och blev just Sardinien förklarar Matton med att Citroën har dåligt med erfarenhet från den italienska ön och körde inte heller tävlingen 2016. Andreas däremot har stor erfarenhet från de dammiga grusvägarna i den italienska WRC-tävlingen. Dock vill Matton inte lägga någon press på norrmannen utan menar att han ska köra som vanligt.
Med minimala möjligheter för test och förberedelser vore det orättvist att kräva något av Andreas mer än att ge oss värdefull feed bak, menar Matton.
Han tackar så även Skoda Motorsport och Stephane Lefebvre för att han ”lånar ut sin bil”.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Tour de Corse (FRA) - WRC 06/04/2017 to 09/04/2017 - PHOTO : @World

Att Andreas även han är glad över chansen står klart när han kommenterar nyheten från Citroën..
Jag är glad över att få jobba med team som dom och med vinsten i årets första grustävling visade C3 WRC att det är en vinnare, förklarade Andreas.
Nu ska Citroën ordna egen test för Andreas vilket han så klart uppskattar men ändå blir det inte mycket tid för honom att känna på sin nya bil. För så är det ju att Andreas mig veterligen enbart kört Polo WRC, all annan erfarenhet kommer från R5-bilar och då företrädesvis Skoda.
Tror även att Pontus Tidemand är lika glad som Mikkelsen och med honom borta från WRC2 i Sardinien och kanske ännu mer framöver öppnar det onekligen upp för svenskt guld i WRC 2!

*
BloggBergkvistPå tal om WRC2 så försvann mer eller mindre Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg helt i Portugal. Har sökt information om vad som hände men misslyckats totalt vilket är lite märkligt i dag när det normalt sett uppdatera på sociala medier i tid och otid. I dag kom där dock ett livstecken från Bergkvist via Twitter och där skriver han kort och något som inte gör mig mycket klokare.
När det är svåra tider måste du bara jobba ännu hårdare, vi kommer tillbaka ännu starkare. Tack för alla stöttande support!

*
Vad inte många kände till var att Jari-Matti Latvala var sjuk under Rally de Portugal och natten mellan lördag och söndag tillbringades på sjukhus. Läkarna ville inte att han skulle fullfölja rallyt men där gick Jari-Matti tvärs emot.BloggLatvala
Redan på reccen började Latvala må dåligt och sedan blev det bara värre för att kulminera på under lördagen och det var helt omöjligt för honom att behålla varken mat eller dryck. Läkarna rådde då Latvala att inte köra sista dagen men där menade Toyota-åkaren att VM-poängen var viktigare än att han mådde dåligt. Till slut enades man om att han skulle få köra men att han direkt efter power stage skulle återvända till sjukhuset och läggas in.
Nu har Latvala fått lämna sjukhuset och mår mycket bättre men erkänner efter sin nionde plats.
Jag fick mina poäng men helt ärligt, detta var det tuffaste rally jag nånsin kört…

*
I helgen kördes Aarhus Classic Race med massor av klassiska racerbilar och detta inför fantastiska 42 500 åskådare. Du läser rätt, över fyrtiotusen kantade den provisoriska banan och där man då bland annat fick se HKH Prins Joachim köra sin Ford Cortina Lotus från 1965. I samma klass fanns svenskarna Stefan Nilsson, Cooper S och Anders Hylén, Volvo Amazon. I klassen 76-80 körde välkände Rolf ”Myggan Nilsson, Sebastian Bencsik och så Tony Mårtensson med en Volvo 242 Turbo. BloggmårtenssonEtt danskt besök som slutade med en tredje plats i klassen. Tony berättar.
En mycket kul helg med stor publik som inte började så bra då transpondern inte fungerade på kvalet. Fick ingen tid så det blev till att starta sist i första heatet.
Kämpade på med många spännande omkörningar och slutade till slut på tredje plats efter två Porsche efter tredje heatet..
Tyvärr fick klassikerfesten ett tråkigt slut efter att två bilar hakat i varandra, kraschat i en betongvägg och hamnat ute bland publiken. Nu hade man ändå lite tur och ingen blev skadad även om det till en början påstods att tre personer fått åka till sjukhus. En funktionär blev dock skadad, men inte av själva olyckan utan när han sprang bort till olycksplatsen snubblade han och skadade knät…

*
Mer Danmark och till lördagens DM2 i Juelsminde saknar fortfarande ”løbsleder” Marianne Jørgensen 35 funktionärer och vädjar nu om akut hjälp. Hon konstaterar ” Hvis vi ikke finder de 35 officials bliver den ene prøve slettet.”. Har någon möjlighet så kontakta på marianne-filbert@hotmail.com

*
BloggKvickJeanette Kvicks märkliga upplevelse i Portugal där hon skulle läsa noterna åt tyskan Edith Weiss har onekligen blivit en stor snackis i rallyvärlden. När Weiss fördrog att hänga baren och dricka öl istället för att förbereda starten slutade det med att ”Kvicken” lämnade in tidkortet för gått. Nu har historien  snappats upp av media i både Danmark, Tyskland och Italien med det positiva för danskan att hon nu blivit en storkändis i rallyvärlden, något som kan vara bra för framtiden. Om affären blev åtminstone lite positiv för Kvick, måste den samtidigt betyda att redan tidigare ökända Edith Weiss nu är stenrökt i hela rallyvärlden…

*
Nu närmar sig South Swedish Rally med start på fredag eftermiddag från Karlskrona och målgång på lördag vid ungefär samma tid. Med bara 68 SM-åkare på plats är det tråkigt att behöva konstatera att intresset för landets tidigare största och mest klassiska grusrally nog aldrig varit lägre än i år. Något riktigt bra svar på varför intresset sviktat så markant har ännu ingen kunnat ge mig. Någon menar att det är för dyrt medan andra att det är för många dagar. Andra pekar på att Rally-SM inte längre har kvar samma status och att det i dag är mer drag i Sydsvenska Rallycupen, Svenska Rallycupen och nygamla Supercupen.
Tror faktiskt ingen riktigt vet vad det beror på att SSR har nästan exakt samma antal deltagare som Tingsryd Rallysprint kan ståta med på Kristihimmelfärdsdag. Min egen bedömning att det är lite av allt tidigare uppräknat som bidrar till det låga startantalet. BloggWickströmOavsett vilket,  de som nu ändå kör i helgen som SM-ledande norrlänningen Michael Wikström (bilden) får garanterat stifta bekantskap med lite av de allra bästa rallyvägar som Sverige kan uppbringa. Dessutom inramat vågar jag så här tidigt ändå lova, ett arrangemang av minst ERC-klass.
Återkommer med mer om SSR i morgon onsdag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *