Mikkelsen gav tipsseger, Neuville kritiserade ”DNF-beslut”, ”Pippi” åkte med i Loebs Puma, PG klar men bara styvt 20 anmälda till Rally Sweden Historic, ny VEC-premiär och mycket väderinställt…

Så sällan jag har något att skryta över att när tillfällena kommer måste jag få delge detta och då i WRT-tipset som jag vann i fjol och där det gäller att plocka in åtta förare på rätta placering i WRC-tävlingarna. I helgens Monte Carlo gick det så där, missade segrare Loeb (tippade Neuville)och varken Tänak eller Evans kom in på ”topp-8” vilket gav noll poäng. Dock hade jag Ogier rätt som tvåa, men det som rensade upp i tipset var att jag hade Andreas Mikkelsen helt rätt som sjua. Något som jag och Håkan Gunnarsson var ensamma om vilken också gav nio fina poäng. En betydande del då jag fick totalt 15 i helgen, två mer än Håkan. Ändå en bra början där jag måste försvara segern från 2021… 

*

Mitt i euforin över Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche och M-Sport Fords succé i Rallye Monte Carlo kom där även en lite besk eftersmak, framkallad av Hyundais frustrerade Thierry Neuville. Att både han och hela Hyundai-gänget var besvikna efteråt är inte svårt att förstå, men därifrån till att öppet kritisera både teamledning  och Oliver Solberg över det korrekta beslutet att avsluta deras rally i förtid, känns faktiskt dj-ligt onödigt.Foto. Hyundai Motorsport

Ingen ska inbilla mig att Oliver inte  försökte ta bilen i mål trots både bensinångor och avgaser fyllde kupén, men belgaren verkar tro något annat. Istället förklarade Neuville efter målgång att det fanns alternativ till att bryta i detta läge där Olivers målgång gett värdefulla poäng i Märkes-VM.   

Jag gillar inte att man ger upp så snabbt, förklarade rallysexan för DirtFish.

Han pekar på sig själv, att han och Martijn Wydaeghe verkligen kämpade med bilen under lördagen efter att stötdämparen fram gått rakt igenom topplagringen. Tappade sex minuter men gav inte upp utan kunde fullfölja rallyt med en sjätte plats.

Att se att Oliver inte kunde gå i mål med bilen på grund av några små problem känns lite tråkigt, utvecklade Neuville sin kritik.

När DirtFish ställde en rak fråga till honom om han tyckte att det tagits fel beslut svarade Neuville.

  Jag tror att det fanns en lösning för att fortsätta och poängen i Märkes -VM är viktiga!

Att det inte fungerar klockrent i Hyundai Motorsport är nog ganska uppenbart och att man var sent ur startgropen med Rally1-bilen är ingen hemlighet. Dock har såväl ledning som Neuville och Ott Tänak flera gånger lugnat med att teamet var i fas med utvecklingen av i20 Rally1. Nu visade det sig tämligen snabbt att M-Sport Ford och Toyota hunnit längre och i ljuset av detta är frustrationen förståelig hos Neuville som räknar sig själv som VM-hopp. Oavsett hur stor besvikelsen än var hos honom, känns det inte speciellt meningsfullt att anklaga en ung nykomling för den här typen av beslut där dessutom ledningen troligen  haft mer att säga till om än Oliver. Källor i teamet vill släta över och menar att Neuville inte hade hela bilden klar för sig om hur tufft det var för Oliver och Elliot Edmondson.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Känns dock lite märkligt då Oliver i intervjuer från sträckmålen påtalade hur illa de två mådde i bilen. Tillstånd som för en utomstående verkade alarmerande med huvudvärk, ömma röda ögon, illamående och koncentrationssvårigheter. Lite konstigt att en förare med bevisat stor lagkänsla som Neuville uttrycker sig så här klumpigt och enda reaktionen att förvänta sig, är dålig stämning i egna laget. Dessutom förklarade Oliver före start, att han kände sig som ”hjälpryttare” till sina mer erfarna Hyundai-kollegor med uppgift, att förutom ta bilen i mål även delge så mycket nyttig information han kunde. Känns lite som att tillfällige Team Director Julien Monce behöver kalla till ”kvartssamtal” i Alzenau 

*

Isabelle Galmiche skrev lite rallyhistoria i helgen då hon i sin allra första WRC-start lyckades vinna med hjälp av Sebastien Loeb. Inte bara detta, utan hon blev även första kvinnliga kartläsare att vinna i WRC sedan Fabrizia Ponz i par med Piero Liati vann Monte Carlo 1997. Foto: M-Sport Ford

Att den 50-åriga matteläraren även hade lite svenskt med sig bilen gör ju inte saken sämre och på hjälmen visade hon vem som är hennes stora förebild i livet, ”Pippi Långstrump” något som Astrid Lindgren skulle ha tyckt om. Författaren som gillade biltävlingar satt nämligen i sekretariatet när det i början av 30-talet arrangerades Vrams Grand PrixSöderåsen. Lite av en cirkel som slöts i i helgen! 

*

I går utnämnde jag WRC2-tvåan tjecken Erik Cais till Tom Kristensson-efterträdare på grund av sitt ständiga leende varje gång han blev intervjuad.

Foto: Privat

Frågan är ändå om inte Andreas Mikkelsen och Torstein Eriksens segersmajl var snäppet större?

*

En viktig vecka för Rally Sweden där anmälan stänger idag. Från WRC-delen har inga namn sipprat ut mer än att PG Andersson/Anders Fredriksson nu är anmälda sedan insamlingen för ändamålet slutförts. En nästan rörd PG förklarade för P4 Värmland att det var fantastisk support han mött och som gör Umeå-starten möjlig.

Foto: GN Motorsport

Känns fantastiskt att få mäta sig med världens bästa WRC2-förare, sedan får vi se hur långt vi räcker, menade en nöjd PG.

Faktiskt lite av skräckblandad förtjusning som vi åtar utmaningen!

Rally Sweden Historic kör däremot med öppna kort och timmar innan anmälan stänger fanns där bara 24 namn i listan. För mig lite av en besvikelse då jag jämför med hur intresset för Midnattssolsrallyt brukar  se ut med betydligt fler ekipage. Bland de sista att anmäla sig var också en vinnarkandidat, Torsbys Arne Rådström med Boden-kartläsaren Thomas Nilsson med sin klassiska ”Rådström-orangea” Volvo 262.

Foto: Rådström Motorsport

Det ska bli superfränt att köra Svenska Rallyt igen och det är kul att tävlingen körs i ett nytt område, vilket kommer bli en utmaning, menar Arne.

Vi åkte Finnskogsvalsen hemma i Torsby förra veckan efter ett uppehåll på nästan två och ett halvt år och det tog till sista sträckan innan vi började hitta tillbaka till farten. Det krävs mer kilometer bakom ratten i bilen innan Rally Sweden, men får vi allt att klaffa ska vi gå för seger!

Thomas Nilsson håller med om målbilden.

– Jag har åkt mycket i Umeå tidigare, men aldrig ett VM-rally så det ska bli kul. Jag tror vi har goda chanser att utmana om en pallplats, eller till och med segern!

Precis som jag skrev när Dennis Rådström tog time out från SM så misstänkte jag att han skulle stötta pappa i Umeå.

Jag ska bidra med det jag kan för att hjälpa dom under tävlingen. Jag har åkt en del med pappa, så jag känner bilen väl och ska se till att de är på ett gott humör hela tävlingen, lovar Dennis.

Bråda tider i rallysekretariatet då man enligt tidsplanen ska presentera en komplett bana nu på torsdag och fredagen den 28:e släpps anmälningslistan. Då borde så klart alla frågetecken vad gäller trilskande samebyar vara uträtade och bara att hoppas att det också blir så…

*

En som är anmäld till Rally Sweden Historic är Arlövs Ted och Katarina Malm och då med en Volvo PV. Samtidigt med att få ihop budget för starten jobbar som bekant även Ted med Volvo Euro Cup som återigen drabbats av bakslag. Premiären var tänkt skulle ske i Holland och ”Zuiderzee Rally” i mitten av mars men så blir det inte. Precis som ifjol är det Covid-19 som sätter käppar i VEC-hjulen och därmed återstår sex deltävlingar i cupen. Vissa går då som ”dubbla” vilket gör nio poängtillfälle för deltagarna. Ny premiär blir den 30 april med ”DM-løbet” Anderup El Rally Assens i Danmark. 

*

Inte bara Holland som har problem med at ställa in tävlingar, samma sak här hemma där fyra rallyn ställs in de närmaste helgerna. Det körs inte alls kommande helg varken hos Kolsva MS, MK Team Treske eller Skutskärs MS men då är det inte Covid som ställer till det, utan mildväder i respektive tävlingsområden. Samma öde drabbar även ”Tierpsrundan” den 5 februari medan vinterns stora ”happening”, Limas ”LBC-Ruschen” helgen efter rapporterar fina vinterföhållanden.

Foto: Lima MS

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *