Mikkelsen/Fløene in som tvåa i Dakar, Sebastian E. hindrades av damm, Ekström tog det ”safe”, inget ERC för Mikkelsen, Camilli full säsong i WRC2 och minus 26 i Boden!
Inleder med att önska en god fortsättning på 2022 och så klart stor och varmt tack för alla nyårshälsningar som trillade in under gårdagen. Tack!!!!
*
Det blev en flygande start för i all hast inkallade Andreas Mikkelsen sedan Ola Fløenes förare Mitch Guthrie fått Covid-19 inför starten av Dakarrallyt och efter första sträckan är det norskt på andra platsen. Bara teamkamraterna i Red Bull Off-Road Junior Team USA, Quintero/Zenz var snabbare på sträckan ”Jeddah-Hai´l”. Klart imponerande av Mikkelsen som flögs in i går och knappast hunnit med att mer än känna på ökensanden med händerna. Lika imponerande körning av Sebastian Eriksson/ Wouter Rosegaar som går in som femma i sin EKS South Racing anmälda bil. Totalt 46 bil i ”Buggy-klassen”.
–Jag är nöjd med starten av rallyt, tappade lite tid vid ett tillfälle när vi körde in i dammet från en tidigare startande, berättar Eriksson.
Lite tyngre för Annie Seel med sin tyska chaufför Annett Fsher som kör för Yamahas X Raid Team. Efter första sträckan ligger tjejerna på 31:a plats.Foto: Toyota Gazoo Racing
I bilklassen toppar favorittippade Nasser Al-Attiyah, Toyota, 12 sekunder före bästa Audi Q etron som rattas av Carlos Sainz. Sebastien Loeb är bra på det, ligger femma före från WRC välkände Yazeed Al Rajhi. De övriga två el-Audina skuggar varandra med Stephane Peterhansel precis för Mattias Ekström/Emil Bergkvist som 14:e respektive 15:e i den 88 bilar stora klassen.
Direkt bakom kommer så tjecken Martin Prokop och allra sist ligger franske rallycross-åkaren Chicherit. Mattias Ekström var nöjd med dagen förklarade han inför den långa transportsträcka mot dagens uppehåll.
– Vi fick till en ”clean” och säker inledning och bilen fungerar perfekt!
*
I år lägger Toksport WRT och Andreas Mikkelsen ERC åt sidan och fokuserar helt på att försvara segern i WRC2 med Skodan. Med nya kartläsaren från Mads Østberg flyktade Torstein Eriksen, väntar sju deltävlingar i WRC2 och kanske med premiär i Rally Sweden som är lite av både hemma och favorittävling för Mikkelsen. Sju tävlingar kan tyckas vara lite men mellan dessa ska han och Eriksen hinna med att vara testförare för såväl Skoda Motorsport som Pirelli. Med andra ord lär paret få mer än tillräckligt med tid i rallybilen.
*
En tuff konkurrent i WRC2 blir fransmannen Eric Camilli och precis som Mikkelsen har ett förflutet i WRC men med M-Sport. I år gjorde han bara tre starter i WRC2 med resultaten 3-8-1 vilket gav en åttonde plats i klassen.
Nu väntar full säsong alltså sju tävlingar med en Citroën C3 Rally2 hos Sainteloc Racing. Teamet har valt ut Monte Carlo, Kroatien, Portugal, Italien, Estland, Spanien plus ett ännu icke bestämt rally.
*
På fredag är det SM-premiär med North Rally i Boden och där det i dagsläget finns 53 anmälda i SM-klasserna. Huvudstart och serviceområdet hittar du vid Bodens Energi Arena, där det även finns servering. Finns möjlighet att sitta inomhus och kolla på SS2 som är den 4,2 kilometer långa publiksträckan. Att sitta inomhus är nog ingen dum idé då det på fredagkväll förvänta en temperatur på minus 26 grader och på lördagen kan det bli lite kvavt med ”bara”20 minus.
Tidsschemat ser ut så här
Fredag 7/1
Ca 17:30 Invigning av North Rally på Boden Energi Arena
18:00 Start från Boden Energi Arena
18:43 SS1 (Publikfri, inga publikplatser)
19:36 SS2 Publiksträcka Boden Energi Arena
19:51 Service 45 minuter
Lördag 8/1
7:35 Service 15 minuter
7:50 Första bil från service
8:13 SS3
8:41 SS4
9:31 Service 15 minuter Boden Energi Arena
10:09 SS5
11:04 Service 45 minuter Boden Energi Arena
12:27 SS6
13:17 Service 15 minuter Boden Energi Arena.
13:55 SS7
14:53 S88 Powerstage Boden Energi Arena
15:08 Först bil i slutmål Boden Energi Arena
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.