Mikkelsen Covid-19 smittad, Portugals vägar, Tom testade med tre andra ”M-Sportare”, Skoda mesta vinnaren, många svenskar till ”SM3”, ERC med nya datum, RX-Klara var väldigt nära, SSRC planerar för -22 och i dag avslutades en era i mitt liv!
Då blev Andreas Mikkelsen första offret i WRC vad jag känner till som inte kan tävla på grund av Covid-19. Efter att ha stöttat Ole Christian Veiby i Targa Florio finns nu misstankar att det kan ha varit där som WRC2-ledaren smittades. Själv är han dock inte lika säker utan menar att det kan ha skett precis när som helst. Det var för en vecka sedan som Andreas kände milda symptom och lät testa sig vilket tråkigt nog gav positivt utslag.
– Naturligtvis är jag mycket besviken över att jag missar Portugal men räknar med att komma tillbaka till Sardinien, förklarade han på videoblogg och la till.
– Jag mår ganska bra, har bara ont i halsen, lite huvudvärk och feber, men annars mår jag ganska bra. Detta gör mer ont mentalt och svårt att sitta hemma när alla andra är i Portugal!
Så klart är det även ett bakslag för Toksport WRT som satsar på teamsegern. En klen tröst i allt detta är att läkarintyget gör att Andreas inte behöver räkna in Portugal bland de sju tävlingar han tillåts köra i WRC2.
*
Som han säger så är nu tester och andra förberedelser i full gång i inför Portugal-starten på fredag. Lite ostadigt väder kring centralorten Matosinhos och i dag är det 17 grader sol och lätta regnskurar. Ungefär samma väder förväntas även under rallyt vilket inte är vad Sebastien Ogier hoppades på. Som första bil på sträckorna inledningsvis, hade han gärna sett mer blöta vägar vilket inte skulle göra vägen så ”rullig”.
När jag så ser bilder från hur rallyvägarna ser ut idag, så ställer man sig återigen frågan varför svenska förare gnäller så fort det är minsta spårigt/uppkört?
*
Någon större dramatik som nått mina öron/ögon blev det inte för Tom Kristensson/David Arhusiander under gårdagens test. Test som genomfördes i Labruaja och där svenskarna hade sällskap av tre andra M-Sport Ford-bilar innehållande Temmu Suninen – Mikko Markkula medan Martin Prokop – Viktor Chitka som vanligt anmälda via Jipo Car och så österrikaren med teamet DriftCompany, Niki Mayr-Melnhof – Poldi Welsersheimb.
*
Jag sticker ut hakan men frågan är om man inte kan slå fast att den mest segerrika Rally2-bilen ändå är Skoda Fabia Rally2 Evo. Sedan första starten 2019 i ”Rallye Český Krumlov” har Skoda Motorsport sålt 130 bilar som i sin tur gjort 900 starter i 342 olika tävlingar. Det viktigaste av allt, av dessa drygt 300 starter har bilen vunnit 120 stycken. Som Motorsport Skoda konstaterar.
– Good job!
*
Att Skoda är populär ”world wide” är ingen hemlighet därför blir jag lite förvånad när det i premiären av Brittiska Mästerskapet ”Neil Howard Stages” i slutet av maj inte är en enda tjeckisk bil anmäld. Än konstigare då det är totalt 15 anmälda ”R5:or” från fyra olika tillverkare nämligen Ford, Hyundai, Volkswagen och så nationellt klassade Proton Iriz. Inte bara Skoda saknas utan även Citroën lyser med sin frånvaro vilket är konstigt då båda märkena är storsäljare bland privatbilisterna ”in UK”.
*
Då är de desto fler Skoda anmälda till finska ”Mad Croc Länsirannikon Ralli” den 28-29 maj, dessutom glädjande nog också med svenskar bakom ratten. Till den tredje deltävlingen i ”SM” åker Stig Andervang/Robin Eriksson och har sällskap av Team Nybes Christoffer Haglund/Niclas Edvardsson och Jonas Åkesson /Henrik Bäck. För Jari Liiten den här gången med Jim Hjerpe i högerstolen, blir det andra starten på finsk mark medan det blir debut för Fredrik Grahn med numera Skåneboende Stefan Ahl vid nothäftet. Minst rutinerad av de blågula är Lars Gustavsson som kör hyrd bil från Printsport. Foto: Sunnyside Experience
Sist med sin anmälan var Lars Stugemo och som vanligt litar han på en bil från Printsport även han. Däremot hoppar Henrik Appelskog tillfälligt in vid hans sida och ingen ny bekantskap även om det är ett tag sedan senast. I ERC på Azorerna 2016 satt ”Honken” i Stugemos Ford Fiesta R5 vilket innebar en 17:e plats i klassen. Notabelt är att alla utom Åkesson kör Skoda medan blekingen sitter i en Ford Fiesta R5. Utmanar gör hela finska ”SM-eliten” med Emil Lindholm, Teemu Asunmaa, Juha Salo och så helgens Höljes-vinnare Niclas Grönholm.
*
På tal om ERC så har det varit lite rörigt med flyttade tävlingar och ändrade datum, allt på grund av Covid-19. Senast är det just Azorerna och ”Azores rally” som fått ny rallydatum den 16-18 september och då som deltävling fem. Deltävlingen efter ”Rally Serras de Fafe e Felgueiras” är nu beslutad till den 1-3 oktober.
ERC-kalendern 2021 är för tillfället denna.
Round 1: 77th Rally Poland (Gravel), June 18-20, 2021 J, A, C, M
Round 2: Rally Liepāja (Latvia, gravel), July 1-3, 2021 J, A, M
Round 3: Rally di Roma Capitale (Italy, asphalt), July 23-25, 2021 J, A, C, M
Round 4: 50th Barum Czech Rally Zlín (Asphalt), August 27-29, 2021 J, A, C, M
Round 5: 55th Azores Rallye (Gravel), September 16-18, 2021 M
Round 6: Rally Serras de Fafe e Felgueiras (Portugal, gravel), October 1-3, 2021 M (pictured)
Round 7: Rally Hungary (Asphalt), October 22-24, 2021 J, A, C
Round 8: Rally Islas Canarias (Asphalt), November 18-20, 2021 J, A
J = ERC Junior/ERC3 Junior round; A = Abarth Rally Cup round; C = Clio Trophy by Toksport WRT round; M = ERC-MICHELIN Talent Factory incentives available.
*
Igår blev jag ”dragen lite i örat” dessutom mycket välförtjänt över att jag missat hur nära SMK Hörbys Klara ”RX” Andersson var att komma till final i Höljes.
– På torsdagen missade Klara finalen med tre tusendelar av en sekund. Inte tre hundradelar utan tusendelar, förstår du hur nära hon var att komma till final i 2150-klassen, undrade ”örondragaren”.
Som sagt välförtjänt och sjävklart borde jag haft koll på hur tätt det var i Semifinal 3 och nu var det Krokoms Erik Magnusson som snöt finalplatsen framför Klaras näsa. Något som sedan förvaltades till en femte plats i finalen som vanns av Porsche-föraren Björn Alvarsson, Vadstena.
*
Även om det mesta när det kommer till rally på distriktsnivå handlar om inställda tävlignarf finns det dock tecken som tyder på att det en dag oklart när, återigen ska köras rally som vanligt. Ett sådan tecken kom från ansvarige för Sydsvenska Rallycupen (SSRC) Mats Bergman, Skillingaryd. Mats skriver.
– Sitter och klurar lite på SSRC 2022 och det ser ut som om våren kommer att innehålla tre tävlingar i form av Ljungby, Skillingaryd och Växjö.
Efter detta ställs frågan.
– Nu frågar jag er som normalt kör på hösten om ni har planerat in datum och om vi kan ha med er i SSRC kalendern?
I mejlet förklarar Mats även att han inte ser några hinder för att låta andra cuper även ingå i SSRC
– Vi har ju från SSRC ofta kamperat ihop med andra cuper och ser det som berikande med möjliga utbyten från andra distrikt. Så från oss är det inget hinder.
Till detta kan då läggas till att SMK Hörby gör ett nytt försök med TV-Svängen (än vet vi som bekant inte hur det går med årets upplaga med tanke på restriktionerna) och då är datumet den 10 september 2022…
*
Idag är en konstig dag, en dag som innebär slutet på en era i mitt liv som pågick aktivt från 1997 till 2010. Jag talar alltså om åren när jag och Roland Brorsson (några inhopp i högerstolen av Stefan Hansson, Curt Jeppsson och kanske den lyckligaste av dem alla, Lars Servin) körde Opel Kadett A i rallyskogen. Först en vit 65:a inköpt på sent på kvällen i samband med motorklubbens årsfest och som slutade sina dagar i en bokskog i 2004-års upplaga av ”Simrishamnsmixen”. En ny om än äldre (från 64:a) byggdes under sommaren med den absoluta största hjälp man kan tänka sig genom ”Chefsingengör” Christer ”Eken” Ekelöf och till samma hösts ”Snapphanerally” stod den Laupiz Blau-Kadetten klar. Efter detta blev det många lyckade framträdande med flera klassegrar i de olika ”klassikercuper” som fanns på den här tiden. Men i ”Ekratten ” 2010 blev det en lättare avåkning i en minst sagt välkänd ”K-vänster med lucka” vilket satte sina spår på högersidan. Dock inte värre än att vi kom i mål och dessutom som segrare i klassen upp till 1000 kubik. Efter detta kändes det som ett bilbyte skulle vara nödvändigt och Kadetten sattes i malpåse medan ”Silver-VOC:en” fick ersätta. När så av tacksamma bloggläsare såg till att det kom en Opel Rallye Kadett i mitt garage försvann snabbt VOC:en till en annan Hörby-förare för att sedan exporteras som Appendix K-material till Finland. Med ”Silver-Kadetten” har det bara blivit ett fåtal tävlingar bland annat som förbil i Midnattssolsrallyt 2017. Här satte en lös bult mellan växellåda och motor stopp ute på Ränneslätt för detta äventyr.
Hela tiden har min blå Kadett varit lite av dåligt samvete som förtjänade bättre än att tillbringa sin tid i ett mörkt garage. Efter något år riktades Asarum-skadan och vi var ”på G igen” men det blev inte längre än tillbaka till garagemörkret och inte förrän i förra veckan när jag fick kontakt med entusiasten Lars Byström fick den se dagsljus igen. Att säga att vi fann varandra direkt är en klar underdrift och med hans intresse för udda tävlingsbilar var saken klar. Efter att ha haft både DKW, Volkswagen 1300 och Ford Anglia sin ägo så kröns nu hans dagar med EYB 602. Medan min cirkel bryts så sluts nya ”hussens” då en exakt likadan Kadett dessutom i samma kulör, var hans första bil i slutet på 60-talet.
Att komma överens om priset var inga problem och för mig var det allra bästa att få se hur lycklig Lars var över affären. Att få hem Kadetten och få sätta tänderna i återställningen var det som lockade fram det ena stora leendet efter det andra.
Men när Kadetten väl var lastad och anträdde färden mot sitt nya hem så var det inte utan att det högg till i hjärtat. Inte nog med att vi tillbringat så mycket tid tillsammans, det var också jag som räddade bilen redan 1982 när ett okänsligt dödsbo var på väg att skicka den till en bilskrot.
Men nu är denna period av mitt liv över och lite tårögd var jag allt när bakändan försvann runt garageknuten. Som ett tecken i skyn så började det samtidigt att regna, jag var alltså inte ensam om känslorna…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.