Midnattssolsrallyt ställs in, Kruse tror stenhårt på Oliver i WRC 2022, mycket surr kring M-Sport och deras ”line up”, tufft jobb för dansk rallyarrangör, Neuville snabbast på Sicilien, ””Dubbel-Victor” antar tjeckisk utmaning och SM-premiär i Uddevalla.
Som förväntat med tanke på pandemin så väljer KAK att att ställa in Midnattssolsrallyt som var planerat till början av juli. Istället är planen att göra ett nytt försök till nästa sommar och då den 5-9 juli.
–Vi gör vårt yttersta för att kunna köra 2022, säger Philip von Mecklenburg, KAK.
– Intresset för Midnattssolsrallyt har varit mycket stort. Vi har väntat in i det längsta och det är med tungt hjärta som vi nu måste meddela att årets tävling inte blir av!

Därför får Rallyutskottets Lotta Lundquist vänta ytterligare ett år innan hon kan lufta sin fina Opel Manta 400 i MSR. Synd att inte den snygga affischen för årets upplaga aldrig kom till användning, kanske räcker det med att byta datum så att den kan göra tjänst även 2022…
*
Noterade igår att SVT:s rallyorakel (obs ingen ironi) Jonas Kruse var tämligen säker på att Hyundais tredjebil 2022 är vikt för Oliver Solberg och i detta är nog stora delar av rallyvärlden överens. Inte minst årets matchning av Oliver där jag innan året började var tvärsäker på att Andrea Adamo skulle ge honom som huvuduppgift att vinna WRC2 med i20 R5. Men när han ställdes utanför poängmöjlighet i Monte Carlo, fick köra WRC-bilen i Finland och så även på väntande Sardinien så ändrade plötsligt kartan.

2021 känns nu som ett långt utbildningspass inför att hybrid-eran ska påbörjas i januari och då är troligen också Rally2-bilen historia för Oliver. Kruse är dock inte lika säker som jag över att Adamo har en klar plan för svensken, istället säger den rallykunniga men också värmländske innebandytränaren.
– Det blandas vilt mellan Craig Breen, Dani Sordo och Oliver Solberg utan långsiktighet. Som jag ser det beror det mesta på vilken sida stallchefen Andrea Adamo vaknar på.
Att Oliver kör i WRC är vi nog i grunden lika säkra på, men för mig känns det ändå som att smarte Adamo inte lägger alla sina rallyägg i samma korg. Min ”killgissning” är att han får dela bilen med åtminstone en av av veteranerna Dani Sordo eller Craig Breen under debutåret.

Detta i jakten på att uppnå samma resultat som pappa Petter och bli världsmästare. Om detta vore en story i saligen avsomnade Rekordmagasinet skulle detta i så fall ske 2023 och då exakt 20 år efter att Petter blev världsmästare…
*
När Hyundai igår visade upp tvåtredjedelar av sin line up för 2022 satte detta igång spekulationerna hur de andra teamen förväntas besätta sina bilar. Länge sedan M-Sport Ford varit så heta som nu när hybriderna ska börja användas till nästa år. Inte så så konstigt då Malcolm Wilson och hans personal ligger allra längst fram i utvecklingen av nya bilen och har därmed ett stort försprång.Foto: Tommy Svensson
En av de som av många ”experter” pekas ut som troligt första val av Dovenby Hall är Andreas Mikkelsen och som även själv sagt att M-Sport är en bra möjlighet för honom för comeback ”in top level rallying”. På Twitter snurrar massor av namn runt och en källa menar att Portugal och WRC2 där blir rena kvalificering för en plats hos M-Sport framöver. Här pekas då trion Esapekka Lappi, Teemu Sunninen, Nikolay Gryazin och Eric Camilli ut som kandidater för ”The Blue Oval” 2022. Mer insatta tror att Frankrikes svar på Solberg och Rovanperä, Adrien Fourmaux är tämligen säker på en plats och sedan kan det stå mellan Sunninen och Mikkelsen eller kanske båda om Ford på andra sidan Atlanten öppnar upp börsen ytterligare. Latvala och Toyota vill behålla sina förare Evans, Rovanperä och Katsuta påstås de ideligen från Kukkola men om det ska bli något Märkes-VM lär det behövas ytterligare ett namn då Katsuta ännu är alltför grön. Riktigt vem som skulle kunna passa in i det finska lagbygget är oklart men nog finns där kandidater. Namn som Craig Breen, Hayden Paddon, Mads Østberg eller varför inte Mikkelsen? Han och Latvala känner varandra väl sedan tiden hos Volkswagen så varför inte…
*
Alla som någon gång engagerat sig för att få till stånd en rallytävling vet hur mycket jobb som ligger bakom innan första bil kan starta. Oavsett hur noggrant det är planerat så det tenderar det nästan ändå alltid att dyka upp nya och oväntade problem kort före start. En som fått uppleva detta är danskan Jeanette Kvick som ingår i arrangörsledet för DM2, ”Stoholm Rally” som SKA köras nästa helg lovas hon trots problemen. Rallyt skulle körts den 4 april men flyttades fram på grund av myndigheternas regler till den 15 maj. I april var alla markägartillstånd inskickade och godkända samtidigt som de senare även gav tummen upp för datumändringen. Nu kommer ”Midt- og Vestjyllands Politi” på att detta inte räcker, samtliga markägare måste skriva på nya tillstånd. Totalt 250 tillstånd måste nu tas om och för detta har arrangören bara fyra dagar på sig. Kvick ger dock inte upp.
–Det er 100 procent, at der bliver rally, det skal simpelthen lykkes for os, säger hon till Fjends Folkeblad.
Nu är runt 25 frivilliga i färd med att få in underskrifter för som Kvick beskriver det, ”Jeg står nu med et arrangement som skal reddes i 11. time…”.
Det är när jag läser sådant här som jag funderar på om alla ”tyckare” verkligen vet hur mycket som krävs för att få till tävling? ”Tyckare” som verkar tro att några klubbmedlemmar samlas på torsdagskvällen för genomgång, på fredagen pilar man och sedan körs det rally på lördagen, klappat o klart. Jag kan upplysa att så fungerar det inte…
*

I dag kör både Thierry Neuville och Ole Christian Veiby i den separata WRC-tävlingen, Targa Florio Rally-Trofeo WRC. Att Neuville var snabbast på dagens enda sträcka förvånar nog ingen och ”rookie” Veiby med Jonas Andersson vid sin sida fick däng med 3,7 sekunder på två kilometer långa SS1. På Sicilien har Veiby har stöd av Andreas Mikkelsen som säkert kan ge nyttiga tips om hur man hanterar en WRC-Hyundai på asfalt.

I delen som handlar om Italienska Mästerskapet inledde Damiano De Tommaso, C3 Rally2 bäst och var 1,1 sekunder före Tommaso Ciuffi, Skoda och två tiondelar bättre än Craig Breen. Lite tyngre för det finska inslaget Eerik Pietarinen, Polo R5 som hade elva sekunder upp till ledaren från sin 17;e plats på SS1. Ännu sämre gick det för Hyundais tredje-förare i WRC2 på Sardinien, Andrea Crugnola. Redan på shake down blev det motorras på hans Hyundai i20 R5.
*
Samtidigt i Tjeckien har Team NYBES Victor Hansen/Victor Johansson, SMK Hörby avslutat reken inför årspremiären och 55. Rallye Šumava Klatovy deltävling två i det Tjeckiska Mästerskapet med 83 startande varav 16 i Peugeot-duons klass. Reken ärsom sagt nu avslutad och konstaterar den Victor som sköter ratten.

– Snabba och tekniska sträckor med luriga svängar och en del gruspartier. Detta kommer bli en utmaning!
*
Samtidigt på en helt annan del på jorden är det inte bara svensk rallypremiär med Uddevalla City Race utan även första deltävling i Asfalt SM med 64 anmälda. Tråkigt nog tvingas man köra utan publik men som alla vet går det att följa tävlingarna live via Streamify. Nytt är också att det finns ett teammästerskap att köra om och där Växjöbaserade Drive VXO Motorsport är ett team som satsar på guld. De två småländska inslagen i teamet är Emrik Smedberg/Carl Eriksson och Peter Holgersson med sonen Danny i den gröna (!) Ford Escorten. Mer söderifrån kommer så SMK Hörbys Robin Svensson som sätter VM-rutinerade Henrik Appelskog till höger i debuten med nya f.d Nil Solans R5-Fiesta. Trots ny kartläsare och ny bil så räknas ändå Robin in bland favoriterna.

– Mina förväntningar är definitivt att vara med och tävla om en SM-titel annars hade jag aldrig gett mig in på att köpa den här bilen, allt annat är lögn, förklarar Robin.
– Jag vill verkligen vara med och tävla om det och jag gillar ju asfalten så vi ska prova och få en SM-titel!
*
Trevlig helg.
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.