Midnattssolsrallyt ställer in, Ogier är inte orolig inför Polen, Evand kommer med blankt papper och ska studsa tillbaka, ”Falsterbo Rallysprint” körs men inte där och Carlberg med ny kartläsare i Västerås.

Har en känsla av att inte många förutom kanske KAK själv, blev förvånad över dagens besked att ”Midnattssolsrallyt” ställs in. Redan från den dag man presenterade tävlingsdatum och lokalisering som krockade med Rally SM och ”East Sweden Rally” rådde viss skepsis utanför den innersta kretsen. När det sedan visat sig att KAK inte kunnat presentera namn på tunga poster i tävlingsledningen eller klubbar som ska göra grovjobbet med sträckor och annat i nordöstra hörnet av Småland, grodde misstron än mer. 

I dag skriver ordförande Philip von Mecklenburg och VD Anders Eklund något som jag tolkar som att att det mesta verkar vara Vägverkets fel till att man nu ställer in. På MSR-hemsidan går att läsa, ”Med stort vemod är vi tvungna att meddela detta rally inställt! En liten grupp av människor har gjort en kämpainsats – men tyvärr med en del motgångar som fördröjt oss in i det sista. Här har en stor part varit Vägverket som i tjänstemannaled förklarat ett flertal sträckor som ”Kulturvägar” – vilket kommer att anses som rent felaktigt i en framtida överklagan. I det hela så är det flera ”element” som har försvårat vår planering för ett fantastiskt rally – med en magisk inramning. Ytterligare så har vi i denna lilla grupp också drabbats av ett allvarligt sjukdomsfall – som kraftigt decimerar arbetsinsatsen, samt att alla har nyckelpositioner inom sina respektive områden. Vi anser att människors liv och hälsa går före allt annat!  Varma hälsningar och med önskat förstående för detta beslut.”. Bara att hoppas att eldsjälarna inom MSR inte tappar sugen utan återkommer 2025 och då kanske med en bättre ingång än vad som uppenbarligen varit fallet i år…

*

Att inte Sebastien Ogier kört några ”high speed event” sedan Finland 2021 är inget som sänker Toyota-åkarens målsättning inför helgens ”WRC Orlen Rally Poland”, tvärtom.

Att komma tillbaka till Polen efter sju år ger känslan av ett helt nytt rally för mig. En känsla jag gillar, förklarar Ogier för Rallyjournal.

Foto. Toyota Gazzoo Racing

Årets upplaga skiljer sig en hel del från senast man ingick i WRC 2017, framför allt är det två mil kortare och med fyra sträckor färre. Han konstaterar också att testerna gått bra samma med känslan i Toyota Yaris GR Rally1 #17.

Målet är samma som alltid, att slåss om segern! 

Förutom att vara världens bästa rallyförare har även Ogier och Vincent Landais en fördel av sin startposition. Paret går ut som fjärde bil, direkt efter Toyota-kollegan Elfyn Evans och slipper en del av lösgruset som bildats efter senaste tidens torka kring turistorten Mikolajki. Rallyt får också dras med höga temperaturer på runt 30 grader torsdag-fredag som sedan sjunker till 25 under helgen, då det även kan falla lätt regn. Med andra ord kan ledaren Thierry Neuvilles nackdel med att gå ut först kanske kompenseras till en del, av att han slipper tugga damm som resten av fältet lär behöva göra under fredagen.

Foto: Hyundai Motorsport

*

För Toyota är 2024 en ny tid och Jari-Matti Latvalas team är inte vana vid att vara de som behöver jaga i MärkesVM där Hyundai nu leder. Är ganska säker på att man i Polen vill vända på steken och statistiken talar faktiskt för detta.  Faktum är att bara en gång (Tänak i Finland 2022) sedan man gjorde comeback i WRC, har något annat än Toyota vunnit något ”höghastighets rally”.  Inför helgen är Jari-Matti Latvala fylld av självförtroende i vetskap att rallyt passar både Toyota och förarna (Ogier, Evans, Katsuta).

Känslan hos föraren är här viktigare än att perfekt set up på bilen, menar Latvala.

Man måste snabbt vänja sig vid farten, våga attackera och ha självförtroende!

Foto: Jens Johansson

För Elfyn Evans och Scott Martin är det sistnämnda extra viktigt med en motig säsong bakom sig. Nu menar Latvala att man kommer till Polen med blankt papper och det andra är historia, det är nu Evans ska studsa tillbaka. Även walesaren har en känsla av ett helt nytt rally och de noter man gjorde för sju år sedan är inte något som går att  använda. Om statistiken från snabba grusrallyn talar för Toyota så kan Hyundai luta sig mot att det var ljusblå bilar som var etta och tvåa 2017 genom Thierry Neuville och Hayden Paddon

*

En av Trelleborgs MK:s mera uppskattade tävlingar har varit ”Falsterbo Rallysprint” ute på det f.d militära övningsområdet med Östersjön som närmaste granne. Men alla närboende har inte uppskattat det lika mycket som rallyförarna plus att det varit ett Natura 2000-område restriktioner. Nu sätter dessutom de planerad vallarna för att skydda mot översvämningar hinder i vägen och då har ordförande Kai Koivuranta inte bara letat utan även hittat nya vägar.

Foto: Tommy Svensson

Allt klart till 26 oktober när Trelleborg kör Falsterbo Rallysprint i annan del av Skåne, meddelar nu Kai och fortsätter.

Nästan samma upplägg som i Falsterbo och den körs 3-4 ggr beroende på antal startande. Mer info efter semestern och ja passa på och bjud med era sponsorer och låt dom åka med.

Kul att kunna berätta om ny tävling och inte någon som ställs in…

*

I går skrev jag om torsdagens tv-sända rallysprint under SM-veckan och där lyckade kombon Calle och Torbjörn Carlberg åter skulle samsas i en rallybil. Men nu meddelar pappa Torbjörn att han måste lämna återbud.

Ett jobbuppdrag tar hela min vecka i anspråk och jag kommer inte hem till Sverige förrän på fredag. Hade annars sett fram emot att sitta i en frän Opel och fightas om en SM-medalj, förklarar Torbjörn och lägger till.

Calle har istället engagerat rutinerade, duktiga Lucas Karlsson, SMK Nyköping.

Lucas har tidigare åkt med ”Chribbe” Haglund, Patrik Hallberg och Isak Rejersen men har stått över tävlande ett tag.

Både Jørgen (Eriksen) och jag är nog aningen avundsjuka, men man kan inte hinna allt. För Jørgens del är det ju snart ERC i Estland och själv hoppas jag på ny chans till inhopp!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *