Midnattssolsrallyt är igång men är det egentligen intressant vem som är snabbast (?), Oliver har valt #99 för sin Rally1-comeback, Lancia-legenden Biasion blev imponerad av både Carlberg och Opel samt RX-Klara kör på Goodwood!

Idag startade Midnattssolsrallyt med KAK och Katrineholms MK som ansvariga och med Ericsbergs Slott som nav, Sju sträckor ska avverkas och i skrivande stund är de sex första körda av stora delar av startfältet på 119 bilar. Noterar direkt att det sållats hårt bland de tävlande, 30 bilar är redan mer eller mindre parkerade och faktiskt många direkt på SS1, 18 kilometer långa ”Svalboviken”. Sitter och kollar på resultat från de sex klasserna i ”Historic” (fortåkarna) och funderar lite på om just sträcktider är det som är intressantast i ”MSR”?

Foto: Pierre Skytt

Tänker istället att alla de 119 som startade alla är vinnare bara genom att starta och därmed bär ett kulturarv vidare. Tider är så klart intressant, men är insatsen från ledaren i äldsta klassen (1947-1969) Jan-Erik Eriksson/Niklas Solenö med Saab Sport större eller mindre än snabbast i största klassen där min klubbkamrat i SMK Hörby Peter Strid/Ulf Lind med Opel Manta 400 är ett av de 41 startande ekipagen i klassen (1976-1990).

Foto: Pierre Skytt

Snabbast här var  Roger Berglund/Christer Carlsson och vilket är mest imponerande, att Eriksson brottar runt sin Saab Sport med kanske 70-80 hästkrafter eller Berglund som låter sin Volvo 240 med tre gånger så mycket ”power”, sjunga ut? När den sången ekat färdigt var smålänningen två minuter snabbare över de knappa två milen…

Foto: Pierre Skytt

Rallyt är en folkfest och lockar mycket publik och redan i går hade många parkerat sina husbilar vid sträckorna vilket är jättekul och när nu Crister Nystrand/Leif Fredriksson tagit över rodret får rallyt också den ledning det förtjänar. Glömt är fjolårets taffliga försök att ”kuppa in” rallyt i ett område där sträckorna redan var paxade av klubbar som kör där regelbundet. Ericsbergs Slott med vidhängande ”Slottssprinten” är exakt den inramning som klär de klassiska rallyåkarna/bilarna. Nu när jag dessutom en förhoppning att Crister och Leif plus alla deras kompisar orkar hålla i så att MSR har en permanent adress framöver! 

*

I och med att Oliver Solberg ska köra med Rally1-Yaris i kommande ”Delfi Rally Estonia” fick han också möjlighet att som alla andra i klassen, välja sitt eget nummer. Många trodde nog att han skulle använda #2 som är ledigt plus att att detta var numret som satt på hans Hyundai i20 N Rally1 när det begav sig.

Men kanske Oliver tyckte att #2 hade lite dålig karma så det valdes bort och istället blir det #99 på hans och Elliot Edmondsons Toyota i Estland. Något speciellt skäl till just det här numret har inte Oliver lämnat, men kanske tänker han på hockeylegenden Wayne Gretzky som alltid bar detta på sin tröja? För honom fungerade numret, så varför inte… 

*

Kanske lite överdrivet att säga att Calle Carlberg/Jørgen Eriksens Rally4-seger i ”ERC Rally di Roma Capitale” sände en chockvåg genom den italienska rallyvärlden, men nog skakade den om rejält. Chansen för Lancia-seger var nämligen stor då 37 Lancia Ypsilon Rally4 HF var anmälda då tävlingen även var en del av nystartade ”Lancia Trofeo”. Mot en ensam smålänning med Opel Corsa Rally4 ställde Italien i stort sett alla sina snabbaste 2WD-förare. Inte uttalat, men att något annat än fem Lancia överst i klassen ERC4, vore osannolikt. I junior-klassen som är Calles fokus, gäller Hankook-däck medan det i ERC4 är fritt. ”Hemmavägar” plus  stor erfarenhet av italiensk asfalt för hemmaåkarna gjorde att Calle och Jørgen inte fanns med i segersnacket från italienarnas sida. 

Foto: Banan Foto

För Opel Motorsport och ägaren Stellantis var junior-seger målet, ERC4 fick bli lite av vad det blev. Det var också seger i junior-klassen som hägrade efter att första dagen avverkats, med fem svensk/norska sträcksegrar av sex möjliga. Utan att en Rally3-bil sinkat hade det blivit full pott berättar Calle som även noterade stort intresse från Lancia-folket vid ettapp-målet. 

Märkligt nog kontrollerades endast vår bil när vi väl stod i kön till Parc Fermé – och det var inga snabba kontroller heller. Jag tror vi stod stilla i fem minuter medan de hade motorhuven öppen, berättar Calle.

Det kändes extra bra att veta att vi inte behövde vara oroliga och sedan blev vi självklart också uttagna för efterkontroll, även där var allt OK!

Foto: Stellantis

Att en Opel var snabbare än ikoniska Lancia sved i det italienska hjärtat, till och med legenden Miki Biasion som varit med och utvecklat nya Lancian var imponerad och  ifrågasatte Corsans regelriktighet.

Jag sa till honom att han kan köpa exakt samma bil som vi har. Det finns ingen fabriks-mappning som är annorlunda, alla Stellantis-bilar är likadana. Det enda Lancia saknar är Carlberg bakom ratten, berättade Opels teamchef Manfred Stohl med ett leende.

Tvåfaldige världsmästare Biasion var dock inte sämre än att  han efteråt gratulerade Calle och lovordade den imponerande hastighet han uppvisat under helgen.

Tror han frågade om jag trivdes på vägarna och på detta svarade jag, att de var underbara och att jag gillade dem. Vi ser det, fick jag till svar, berättar Calle.

När Calle dessutom avslöjade att detta var blott femte asfalttävlingen någonsin i en Rally-4-bil då skrattade Biasion och skakade på huvudet, berättar Junior ERC-ledaren. 

Det tog ett tag innan jag insåg hur stort det var, att en tvåfaldig världsmästare tagit sig tid att faktiskt prata med oss och han var väldigt trevlig…

Calles facit senaste tiden med två segrar på två kontinenter och allt detta på bara sex dagar är imponerande. Mit i allt detta paddel Calle även på att fylla 25 år (9juli) och där sjävklart Motorbloggen instämmer i gratulationerna.

Foto: Carlberg Motorsport

Tråkigt nog fick euforin ett abrupt slut i Midnattssolsrallyt där Calle och pappa Torbjörn var föråkare med den familjens Opel Ascona som kom till Ericsbergs Slott med nybyggd motor. Tyvärr gick den dock sönder redan på första sträckan och inte utan att man funderar på om där smugit sig in Volvo eller Ford-grejor i motorn…  

*

Vi är nog en del som undrar vad som händer med hårt svenskpräglade och klimathajpade ”Extreme E” som ifjol avbröts mitt under säsongen. Då utlovades ett ännu bättre koncept för 2025 men än har jag inte sett något konkret.

Idag dök det däremot plötsligt upp att SMK Hörbys RX-stjärna Klara Andersson i helgen kör på klassiska Goodwood under ”Festival of Speed”. Här ska hon premiärköra sin nya ”Pioneer 25” och så klart önskar jag lycka till!

*

Trevlig helg.

3 svar på “Midnattssolsrallyt är igång men är det egentligen intressant vem som är snabbast (?), Oliver har valt #99 för sin Rally1-comeback, Lancia-legenden Biasion blev imponerad av både Carlberg och Opel samt RX-Klara kör på Goodwood!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *